tempobet yeni adresi

EN NL
like this article review

02/03/2015 :  - There is not such a thing as a 'wrong' movie. | Een film kan niet fout zijn

There is not such a thing as a 'wrong' movie.

Een film kan niet fout zijn

Article
02/03/2015, Didier BECU

EN

Last week, a discussion broke out in Belgium (or is it just in the world?) Yet another pointless discussion. The starting point was this time American Sniper by Clint Eastwood. It is probably his best film since The Unforgiven, and yet, moralists find that his movie should be banned. In his last biopic Eastwood paints the portrait of a loyal (albeit crazy) soldier who simply performs its task. We are not talking about whether Chris Kyle must be ashamed of his actions or not (as a pacifist, you may guess my answer), but the fact that Eastwood as director has the right to make such a film, and the right to express his opinion (even if it is for some downright objectionable). Without talking about the film itself, some found it even necessary to crucify Eastwood and a Flemish radio program even found it necessary to ask whether it is permissible to look at "bad" movies?

Pardon Me? Earlier this year we shouted that everyone has the right to draw cartoons in which Islam is ridiculized? We were convinced that censorship degrades the standards of our Western culture of which we are so proud. Should we ban a filmmaker for making a film about a person to whom he looks up? Besides, there is adequate attention for the fact that the sniper was at odds with himself. The story is not about the fantasy of a sick mind, it is a true story. And why should fans of this movie be ashamed? If we follow that path, we better abolish cinematography. Art may be controversial, you speak about things and you break taboos. Although we condemn this conservative world view (in this case America, and especially Texas), we surround ourselves
 with eerie circles of constricting moral laws.

It is a challenge to determine what is wrong and to try to do something about it. Besides, the most groundbreaking film of the pioneer days is probably the most racist ( The Birth of a Nation ). And what do you do with the genius Leni Riefenstahl, who gave cinema a different shape, but who was involved in filming Nazi propaganda ?

No, culture is not what it once was and still less how it was experienced. In the 70s, our parents went to the cinema for films about (fictional) sadistic Nazis who maltreated jews in concentration camps. That is no longer tolerated. Almost nothing is possible today. When a genius ( Lars Von Trier) portrays a woman who is sexually entangled (Nymphomaniac), we are shocked. We have freed ourselves from the yoke of the Catholic Church, but the resulting freedom has lasted only a few decades.

Once there was a time when a movie like American Sniper boosted our moral sense. Indeed, there is no better opportunity to see how some Americans think about the world than in this image of a patriot without borders,viewed through the eyes of a deeply conservative Republican. Facebook users and trashy papers reduce everything into
a meaningless one-liner. We accept that newspaper headlines are put on Facebook and discussed by people
who have never read the accompanying articles.
Do not let this happen to film. There are no "bad" movies, let alone people who would blame us that we look at them. Eastwood has shown his vision, it is up to the viewer to decide whether he agrees or not, and to the cinephile whether he has added something valuable. All the rest is superfluous...

Didier BECU
02/03/2015


NL

Deze week brak er in België (of is het gewoon in de hele wereld?) alweer een zinloze discussie uit. Het aanknopingspunt was deze keer American Sniper van Clint Eastwood. Het is wellicht zijn beste film sinds The Unforgiven, toch vinden moraalridders dat deze prent maar beter kan worden verbannen. In zijn nieuwste biopic schetst Eastwoodhet portret van een plichtstrouwe (weliswaar knettergekke) soldaat die gewoon zijn job doet. We gaan het niet hebben over het feit of Chris Kyle zich voor zijn daden moet schamen of niet (als pacifist kun je wellicht mijn antwoord raden), wel over het feit dat Eastwood als cineast het recht heeft om zo’n film te maken, en nog meer het recht heeft om zijn mening te uiten (ook al is die voor sommige ronduit verwerpelijk). Zonder het over de film zelf te hebben, vond iedereen het nodig om Eastwood te kruisigen en een Vlaams radioprogramma vond het zelfs nodig om de vraag te stellen of het wel geoorloofd is om naar “foute” films te kijken?

Sorry? Schreeuwden we begin dit jaar niet dat men het recht heeft om cartoons te tekenen waarin de islam in het belachelijke wordt getrokken? Waren we er niet van overtuigd dat censuur afbraak doet aan de normen van onze huidige westerse cultuur waarop we zo fier zijn? Moeten we dan een cineast verbieden om een film te maken over een persoon naar wie hij opkijkt? Trouwens, wie de film wél heeft gezien, zag ook dat er voldoende aandacht is besteed aan het feit dat de sluipschutter overhoop ligt met zichzelf. Het verhaal is trouwens niet de fantasie van één of andere zieke geest, het is gewoon een waargebeurd verhaal. Een portret van een man die echt heeft geleefd. En nog erger, waarom zou je je er als filmfan moeten voor schamen? Als we deze weg inslaan dan kunnen we de filmkunst gewoon aan de haak hangen. Kunst mag controversieel zijn, op deze manier spreek je erover en doorbreek je taboes. Ofschoon we een natie veroordelen wegens haar conservatieve wereldblik (in dit geval Amerika, en dan in het bijzonder Texas), omringen we onszelf met een angstaanjagende cirkel van morele wetten die ons denken alleen maar vernauwen. 

De uitdaging bestaat erin om dat foute te ontdekken en er als rechtschapen mens iets proberen aan te doen. Trouwens, de meest baanbrekende film uit de pionierstijd van de cinema is wellicht ook de meest racistische (The Birth Of A Nation). Of wat doe je met Leni Riefenstahl: het genie dat cinema een andere vorm gaf, maar dat wel deed door het draaien van nazipropaganda?

Neen, cultuur is niet meer wat het ooit was en nog minder hoe het wordt beleefd. In de jaren 70 hadden onze ouders plezier door in de bioscoop films te gaan bekijken hoe (fictieve) sadistische nazi’s in concentratiekampen joden behandelden. Dat zou je in 2015 niet meer kunnen zonder te worden gestenigd. Niets is mogelijk vandaag, zelfs wanneer een genie (Lars Von Trier) een portret maakt van een vrouw die seksueel in de knoop ligt met zichzelf (Nymphomaniac), steken we het moraliserende vingertje op. Men heeft zich misschien wel bevrijd van het juk van de katholieke kerk, maar de gewonnen vrijheid heeft het amper een paar decennia uitgehouden.

Ooit was er een tijd waarin een film als American Sniper ons moreel besef zou helpen groeien. Er bestaat immers geen mooiere gelegenheid om een indruk te krijgen van hoe sommige Amerikanen naar de wereld kijken dan in dit portret van een patriot zonder grenzen, bekeken door de ogen van een oerconservatieve Republikein. Facebookgebruikers en talrijke prulkranten maken tegenwoordig van alles een nietszeggende oneliner. We vinden het vandaag vanzelfsprekend dat we krantenartikels gewoon op Facebook plaatsen en wat over de titel palaveren zonder dat we het schrijfsel hebben gelezen. Laat dit niet met film gebeuren. Er bestaan geen “foute” films, laat staan dat er mensen zouden zijn die het ons kwalijk nemen dat we ernaar kijken. Eastwood heeft zijn visie getoond, het is aan de kijker om als mens uit te maken of hij het daarmee eens is of niet en als cinefiel om te besluiten of hij wat heeft bijgedragen aan de filmkunst. Al de rest is overbodig...

Didier BECU
02/03/2015


Music reviews

05
04
KALTE NACHT
The Last Breath
02
04
LOVATARAXX
Tilda Vaast
14
03
THEN COMES SILENCE
Trickery
13
03
DARK MINIMAL PROJECT
Remixes
27
02
WHISPERING SONS
The Great Calm
22
02
YOUR ENEMY
Broken Toys

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

21
04
Today, 38 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!
16
04
39 years ago, The Sisters Of Mercy performed No Time To Cry on German TV!
15
04
On this day, 23 years ago, FAD GADGET performed his first legendary come-back show!
14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
37 years ago MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
11
04
LIVERNOIS Addresses The Human Reaction To Trauma With ':ablation:'

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
04
ATTRITION
An Interview With The Legendary, ATTRITION
09
04
DE DELVERS
With the lyrics, I try to name things that I see happening around me and to pay attention to what we sometimes prefer to turn our heads away from.
03
04
FRONTAL BOUNDARY
An Interview With Harsh Electro Band, Frontal Boundary
20
03
BESTIAL MOUTHS
An Interview With Bestial Mouths
19
03
TVASHTAR
We never insisted on being an all-female band.

PHOTOS

16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht
14
04
AMBASSADOR 21
Magasin4 Anderlecht
14
04
FRACTIONAL
Magasin4 Anderlecht
14
04
O VEUX
Wasted Night #5 Borgloon

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

23
04
VUKOVAR
When Rome Falls (Official Video)
22
04
SIOUXSIE AND THE BANSHEES
Siouxsie And The Banshees - Candyman (Official Music Video)
21
04
ANIMACHINES
Pandemia
20
04
CHAOS RESEARCH
In Power we entrust the Love advocated
19
04
LAID BACK
White Horse
18
04
COCAINE PISS
The Dancer
17
04
CHMCL STR8JCKT
Dressed to Kill