tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

25/06/2014 : CHRISTIAN WOLZ - Ecencia

CHRISTIAN WOLZ

Ecencia

MusicCD
Avant-gardeExperimental

[90/100]   

Self-released
25/06/2014, Ward DE PRINS

EN

25 years Cristian Wolz as an artist. It was previously celebrated with a CD with a reworked anthology of his work, and now there is this live recording of his performance he gave on the occasion of this 25th anniversary in 2013 in Berlin.

The concert and the CD consist of two parts: Ecencia-pure and Ecencia-works.

The first part, Ecencia-pure, is a composition of almost half an hour. Quiet and repetitive Cristian’s tonalities bring you into the right mood. Not easy for an artist who primarily uses his voice as an instrument, often without other instruments or tools.

His music has a strange effect on me. His compositions are not easy and I cannot listen to them as music in the background. The result is that his compositions do not get equal playtime (even by me) as other, easier, compositions from other artists. But when I listen to Cristian’s music, often I start doing this while doing something else (reading, computer,…), as I mostly do when I listen to music. But after 5 or 10 minutes, I will always find myself sitting in the coach, once again permeated by the atmosphere and intensity of his compositions. Those moments, there is nothing else, only his music surrounding & captivating me.

Whispering, gasping, screaming, hissing, or with a dreary high hypnotic voice, the voice purely as an instrument to create an atmosphere that engulfs and absorbs you. Often he uses just sounds and no words, there is no comprehension or understanding possible , just an ambience & a personal experience. Going from hysterical chanting over lament to incantation, it sometimes happens slowly spun in constructive sequencing, and other times very fast, in just a few seconds time.

What me strikes most is the octave range of the man, but carefully dosed, a “real voice” (in the classical meaning) is relatively rare, and it is mainly the various vocal techniques and accurate deployment of it which creates the perfect atmosphere.

The first part, Ecencia-pure is an absolute masterpiece, a stunning & sublime composition.

However, it is easier for the listener if you know the songs, and in the second part, Ecencia-works, his existing works get the appropriate attention. But also here there are no compromises (or easy solutions) by Cristian. Existing songs are reworked into nine new pieces, which I often hardly recognize. But those new compositions work, just like the new first part, extremely well.

Two pieces stand out for me. I've never known an artist who dares to make a new song by just chanting and singing titles of previous works. Absolutely brilliant. And then of course the piece that I got to know him, so many years ago, “Devil Intus Mestra De La Fore”, one of the few compositions in which Cristian Wolz does use real words (even though in Latin), and that in a very scary incantation.

With this CD and the video below Mr. Wolz proves me wrong. Hearing such genius on CD, I have repeatedly asked myself how I can have missed this 25 year anniversary gig in Berlin. Absolutely stupid of me!

This album contains some superb compositions, although far beyond the borders of experiment.

Definitely not for the faint hearted, but for those who do like some good (vocal) musical experiment!

www.citoma.de

www.facebook.com/christian.wolz.vocal.artist

Ward DE PRINS
25/06/2014


NL

25 jaar Cristian Wolz. Het werd al gevierd met een CD met een herwerkte bloemlezing uit zijn oeuvre, doch nu is er ook de live registratie van zijn optreden dat hij in 2013 gaf naar aanleiding van dit 25 jarig jubileum.

Het optreden en de CD zijn tweeledig: Ecencia-pure en Ecencia-works.

Het eerste deel, Ecencia-pure, is een compositie van haast een half uur. Rustig en repetitief brengen Cristians toonaarden je in de juiste stemming. Niet evident voor een artiest die in hoofdzaak zijn stem als instrument hanteert en daarnaast vaak geen of minimale begeleiding heeft.

Zijn muziek heeft al jaren een bevreemdende uitwerking op me. Zijn composities zijn immers niet makkelijk en dus niet als geluidsbehang op te zetten, en ze komen dan ook iets minder aanbod in mijn afspeellijsten dan andere songs. Maar als ze opstaan, kan ik intussen nog wel iets anders doen, hetgeen ik zo vaak doe als ik muziek opzet, maar altijd weer zit ik na 5 à 10 minuten in de zetel, doordrongen van de sfeer en intensiteit van zijn composities. Die momenten is er niets meer. Enkel muziek die je omringt.

Fluisterend, hijgend, grollend of met akelig hoge bezwerende stem, de stem steeds als instrument om een sfeer te creëren die je verzwelgt en opslorpt. Vaak worden gewoon geluiden en geen woorden gebruikt, er is geen aanknooppunt, enkel een sfeer. Van hysterisch opgejaagd persoon naar klaagzang of bezwering, het gebeurt soms langzaam uitgesponnen in langzaam opbouwende sequensen, en een andere keer dan weer in enkele seconden tijd.

Hetgeen me het meest frappeert is het octaafbereik dat de man heeft, doch zo gedoseerd inzet, echte zang (in de klassieke betekenis) komt relatief weinig voor, en het zijn vooral de diverse stemtechnieken en een accurate inzet ervan die deze perfecte sfeer creëert.

Ecencia-pure is een sublieme compositie.

Het is echter makkelijker als luisteraar als je de nummers kent, en in het tweede luik, Ecencia-works, komen dan ook bestaande werken aan bod. Maar ook hier geen compromissen (of makkelijke oplossingen) van Cristian. Bestaand werk wordt herwerkt tot 9 nieuwe stukken, die ik vaak maar met flarden herken, maar de nieuwe composities werken, net zoals het nieuwe werk, uitermate goed.

Twee stukken springen er echter voor me uit. Ik heb nooit een artiest geweten die een nieuw nummer durft maken door louter titels van eerdere werken te scanderen en te zingen. Absoluut briljant. En dan natuurlijk het stuk waarmee ik hem, zoveel jaar geleden leerde kennen, Devil Intus Mestra De La Fore, een van de weinige composities waarin Cristian Wolz wél echte woorden gebruikt (ook al is het Latijn), en dat in een uitermate straffe bezwering.

Met deze CD en onderstaande video geeft Mr. Wolz me stevig lik op stuk. Dergelijke genialiteit nu op CD horen, ik heb me al meermaals afgevraagd waarom ik in godsnaam dit 25 jarig jubileum optreden in Berlijn aan me heb laten voorbijgaan.

Absolute klasse, zij het in experiment in kwadraat. Niet voor de watjes, maar absoluut wél voor zij die een goed (stem)experiment weten te smaken !

www.citoma.de

www.facebook.com/christian.wolz.vocal.artist

Ward DE PRINS
25/06/2014


 

Next reviews
C. COURTNEY JOYNER • Lurking Fear
IGGY POP • Classics: The Idiot
GUILLAUME CANET • Blood ties
VINTERSOG • Naturbål
SLEEP PARTY PEOPLE • Floating
MIKA KAURISMAKI • Mama Africa
PERFECT BEINGS • Perfect Beings
SURGYN • Envy
LEGACY FESTIVAL • Mol (21/06/2014)
QLAY • The Swan the Horse and the Black Matter

 

Other reviews from CHRISTIAN WOLZ
CHRISTIAN WOLZ • WOLZ
CHRISTIAN WOLZ • Emotion15

 

Same combination of genres: AVANT-GARDE + EXPERIMENTAL
BEGIN SAYS • Printed & Lost 1983-1991
EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN • Diksmuide, Belgium (08/11/14)
BROWN REINIGER BODSON • Clear Tears, Troubled Waters
CAZZURILLO • Ghosts Are Surfing Now
ENGRAM • What Am I? EP
CHRISTIAN WOLZ • WOLZ
VARIOUS ARTISTS • 4 in 1 volume 3

 

Same genre: AVANT-GARDE
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Skeleton Tree
MCHNRY • The Shape
CHELSEY AND THE NOISE • Losing Landscapes EP
HEDERA HELIX • Pastiche
DEUTSCH NEPAL • Dystopian Partycollection II
BESTIAL MOUTHS • Heartless
ASP • Verfallen Folge 2: Fassaden
HERMAN NITSCH • (Brussels, Begijnenkerk, 28/02/2016)
LAURIE ANDERSON • Strange Angels
STEVE REICH • Four Organs/Phase Patterns

 

Same genre: EXPERIMENTAL
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
SUN RA | MERZBOW • Strange City

Music reviews

15
05
FERAL BODY
Chain Ritual
14
05
ORNAMENTI D'ORO
Mater Tenebrarum
07
05
STRUCK9
Ritual Body Music
05
05
CONSPIRACY COVEN
Conspiracy Coven
03
05
PAULINA CASSIDY
Drawing Up A Storm
25
04
RITUAL VEIL
Wolf In The Night

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

19
05
LOW FACTOR releases new album 'L'Oiseau du Désespoir'
17
05
'Worlds Left Behind', first full-length album by NEW HAUNTS
13
05
Adam & Eve release new song 'Unlucky Señor'
13
05
Today it’s exactly 21 years ago Nine Inch Nails released their The Perfect Drug (Versions) EP!
12
05
Classic Pop publishes special issue on the career of Pet Shop Boys!
07
05
This month it is 30 years ago that Front Line Assembly released their Disorder EP

Concert reviews

19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018
19
03
FEVER RAY
Live @ AB - Brussels - 15.03.2018
14
03
DER KLINKE - STORY OFF
De Kelk, Brugge - 9 maart 2018
12
03
DISTORTED RETROSPECT
Distorted Retrospect - 6th March 2018 - Charlottesville, VA (USA)
11
03
ERASURE
Erasure “World Be Gone” 2018 tour: Guildford performance at G Live on 20 February, UK
10
03
DRAB MAJESTY
Drab Majesty London show review

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

16
05
PERSEPHONE
Maybe You Can Describe The Production Like A Puzzle: You Have To Find Each And Every Piece And Put It Together
08
05
ELECTRO SYNTHETIC REBELLION (ESR)
‘My Work Has Never Been Driven By The Trends Or The Dancefloor/Club Appeal’
04
05
MARTYRIA
The Process Of Creating Our Music Is A Way Of Expressing This Spiritual Transformation
02
05
WARM BODIES
Live - 27th of March - Antwerp Music City
21
04
SHEDIR
‘I Always Think I’m Gonna Die Tomorrow’

PHOTOS

20
05
PLASTIC NOICE EXPERIENCE
WGT
20
05
WULFBAND
WGT
20
05
FULL CONTACT
WGT
20
05
AMNISTIA
WGT
10
05
ROSA CRVX
De Kreun, Kortrijk, Belgium
10
05
MORTIIS
De Kreun, Kortrijk, Belgium
10
05
ASHTORETH
De Kreun, Kortrijk, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

21
05
ATTRITION
Dante's Kitchen
20
05
COCTEAU TWINS
Carolyn's Fingers
19
05
AH CAMA-SOTZ
Hotel Odessa
18
05
THE ARCH
Cocks Populi
17
05
VNV NATION
Nova
16
05
CLOCK DVA
Sound Mirror
15
05
NITZER EBB
Control I’m Here