tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

25/06/2014 : CHRISTIAN WOLZ - Ecencia

CHRISTIAN WOLZ

Ecencia

MusicCD
Avant-gardeExperimental

[90/100]   

Self-released
25/06/2014, Ward DE PRINS

EN

25 years Cristian Wolz as an artist. It was previously celebrated with a CD with a reworked anthology of his work, and now there is this live recording of his performance he gave on the occasion of this 25th anniversary in 2013 in Berlin.

The concert and the CD consist of two parts: Ecencia-pure and Ecencia-works.

The first part, Ecencia-pure, is a composition of almost half an hour. Quiet and repetitive Cristian’s tonalities bring you into the right mood. Not easy for an artist who primarily uses his voice as an instrument, often without other instruments or tools.

His music has a strange effect on me. His compositions are not easy and I cannot listen to them as music in the background. The result is that his compositions do not get equal playtime (even by me) as other, easier, compositions from other artists. But when I listen to Cristian’s music, often I start doing this while doing something else (reading, computer,…), as I mostly do when I listen to music. But after 5 or 10 minutes, I will always find myself sitting in the coach, once again permeated by the atmosphere and intensity of his compositions. Those moments, there is nothing else, only his music surrounding & captivating me.

Whispering, gasping, screaming, hissing, or with a dreary high hypnotic voice, the voice purely as an instrument to create an atmosphere that engulfs and absorbs you. Often he uses just sounds and no words, there is no comprehension or understanding possible , just an ambience & a personal experience. Going from hysterical chanting over lament to incantation, it sometimes happens slowly spun in constructive sequencing, and other times very fast, in just a few seconds time.

What me strikes most is the octave range of the man, but carefully dosed, a “real voice” (in the classical meaning) is relatively rare, and it is mainly the various vocal techniques and accurate deployment of it which creates the perfect atmosphere.

The first part, Ecencia-pure is an absolute masterpiece, a stunning & sublime composition.

However, it is easier for the listener if you know the songs, and in the second part, Ecencia-works, his existing works get the appropriate attention. But also here there are no compromises (or easy solutions) by Cristian. Existing songs are reworked into nine new pieces, which I often hardly recognize. But those new compositions work, just like the new first part, extremely well.

Two pieces stand out for me. I've never known an artist who dares to make a new song by just chanting and singing titles of previous works. Absolutely brilliant. And then of course the piece that I got to know him, so many years ago, “Devil Intus Mestra De La Fore”, one of the few compositions in which Cristian Wolz does use real words (even though in Latin), and that in a very scary incantation.

With this CD and the video below Mr. Wolz proves me wrong. Hearing such genius on CD, I have repeatedly asked myself how I can have missed this 25 year anniversary gig in Berlin. Absolutely stupid of me!

This album contains some superb compositions, although far beyond the borders of experiment.

Definitely not for the faint hearted, but for those who do like some good (vocal) musical experiment!

www.citoma.de

www.facebook.com/christian.wolz.vocal.artist

Ward DE PRINS
25/06/2014


NL

25 jaar Cristian Wolz. Het werd al gevierd met een CD met een herwerkte bloemlezing uit zijn oeuvre, doch nu is er ook de live registratie van zijn optreden dat hij in 2013 gaf naar aanleiding van dit 25 jarig jubileum.

Het optreden en de CD zijn tweeledig: Ecencia-pure en Ecencia-works.

Het eerste deel, Ecencia-pure, is een compositie van haast een half uur. Rustig en repetitief brengen Cristians toonaarden je in de juiste stemming. Niet evident voor een artiest die in hoofdzaak zijn stem als instrument hanteert en daarnaast vaak geen of minimale begeleiding heeft.

Zijn muziek heeft al jaren een bevreemdende uitwerking op me. Zijn composities zijn immers niet makkelijk en dus niet als geluidsbehang op te zetten, en ze komen dan ook iets minder aanbod in mijn afspeellijsten dan andere songs. Maar als ze opstaan, kan ik intussen nog wel iets anders doen, hetgeen ik zo vaak doe als ik muziek opzet, maar altijd weer zit ik na 5 à 10 minuten in de zetel, doordrongen van de sfeer en intensiteit van zijn composities. Die momenten is er niets meer. Enkel muziek die je omringt.

Fluisterend, hijgend, grollend of met akelig hoge bezwerende stem, de stem steeds als instrument om een sfeer te creëren die je verzwelgt en opslorpt. Vaak worden gewoon geluiden en geen woorden gebruikt, er is geen aanknooppunt, enkel een sfeer. Van hysterisch opgejaagd persoon naar klaagzang of bezwering, het gebeurt soms langzaam uitgesponnen in langzaam opbouwende sequensen, en een andere keer dan weer in enkele seconden tijd.

Hetgeen me het meest frappeert is het octaafbereik dat de man heeft, doch zo gedoseerd inzet, echte zang (in de klassieke betekenis) komt relatief weinig voor, en het zijn vooral de diverse stemtechnieken en een accurate inzet ervan die deze perfecte sfeer creëert.

Ecencia-pure is een sublieme compositie.

Het is echter makkelijker als luisteraar als je de nummers kent, en in het tweede luik, Ecencia-works, komen dan ook bestaande werken aan bod. Maar ook hier geen compromissen (of makkelijke oplossingen) van Cristian. Bestaand werk wordt herwerkt tot 9 nieuwe stukken, die ik vaak maar met flarden herken, maar de nieuwe composities werken, net zoals het nieuwe werk, uitermate goed.

Twee stukken springen er echter voor me uit. Ik heb nooit een artiest geweten die een nieuw nummer durft maken door louter titels van eerdere werken te scanderen en te zingen. Absoluut briljant. En dan natuurlijk het stuk waarmee ik hem, zoveel jaar geleden leerde kennen, Devil Intus Mestra De La Fore, een van de weinige composities waarin Cristian Wolz wél echte woorden gebruikt (ook al is het Latijn), en dat in een uitermate straffe bezwering.

Met deze CD en onderstaande video geeft Mr. Wolz me stevig lik op stuk. Dergelijke genialiteit nu op CD horen, ik heb me al meermaals afgevraagd waarom ik in godsnaam dit 25 jarig jubileum optreden in Berlijn aan me heb laten voorbijgaan.

Absolute klasse, zij het in experiment in kwadraat. Niet voor de watjes, maar absoluut wél voor zij die een goed (stem)experiment weten te smaken !

www.citoma.de

www.facebook.com/christian.wolz.vocal.artist

Ward DE PRINS
25/06/2014


 

Next reviews
C. COURTNEY JOYNER • Lurking Fear
IGGY POP • Classics: The Idiot
GUILLAUME CANET • Blood ties
VINTERSOG • Naturbål
SLEEP PARTY PEOPLE • Floating
MIKA KAURISMAKI • Mama Africa
PERFECT BEINGS • Perfect Beings
SURGYN • Envy
LEGACY FESTIVAL • Mol (21/06/2014)
QLAY • The Swan the Horse and the Black Matter

 

Other reviews from CHRISTIAN WOLZ
CHRISTIAN WOLZ • WOLZ
CHRISTIAN WOLZ • Emotion15

 

Same combination of genres: AVANT-GARDE + EXPERIMENTAL
BEGIN SAYS • Printed & Lost 1983-1991
EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN • Diksmuide, Belgium (08/11/14)
BROWN REINIGER BODSON • Clear Tears, Troubled Waters
CAZZURILLO • Ghosts Are Surfing Now
ENGRAM • What Am I? EP
CHRISTIAN WOLZ • WOLZ
VARIOUS ARTISTS • 4 in 1 volume 3

 

Same genre: AVANT-GARDE
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Skeleton Tree
MCHNRY • The Shape
CHELSEY AND THE NOISE • Losing Landscapes EP
HEDERA HELIX • Pastiche
DEUTSCH NEPAL • Dystopian Partycollection II
BESTIAL MOUTHS • Heartless
ASP • Verfallen Folge 2: Fassaden
HERMAN NITSCH • (Brussels, Begijnenkerk, 28/02/2016)
LAURIE ANDERSON • Strange Angels
STEVE REICH • Four Organs/Phase Patterns

 

Same genre: EXPERIMENTAL
DAVID BOWIE • Low, Heroes, Lodger
CHRIS WATSON • Locations Processed
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017

Music reviews

16
11
DAVID J
Crocodile Tears And The Velvet Cosh (Reissue)
15
11
KLANGWELT
The Incident
14
11
ARMY OF THE UNIVERSE
Resin EP
13
11
BROKEN EGO
Getting Higher
12
11
BEAUTY IN CHAOS
Finding Beauty In Chaos
11
11
SIOUXSIE AND THE BANSHEES
Juju

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

17
11
Rise Of The Robots | Autobahn Reaches 44-Years
16
11
Varsovie present brand new video clip, Killing Anna!
13
11
Today, 37 years ago, New Order released its debut album Movement!
13
11
Today, 40 years ago, Siouxsie & The Banshees released their debut album Scream!
12
11
Ethereal alt-rock outfit Evi Vine presents 'Sabbath', a sweet and heavy preview of their long-awaited long-play 'Black Light White Dark'!
10
11
Today it's 32 years since Kraftwerk release Electric Café!

Concert reviews

16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018
24
09
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW
B52 - Eernegem - 14/09/2018
14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
11
RUSSIAN DARK COMMUNITY
New groups are always good, it is better to discover something new than to listen to what is already advertised on every site for the hundredth time.
13
11
HIDDEN FIGURES
Interview with the US newcomers 'Hidden Figures'
11
11
CAUSTIC
The Way America Is At The Moment I Realized I Needed To Say Some Things
09
11
MICHAEL CIRAVOLO ( BEAUTY IN CHAOS )
'Recording this album is vastly different than producing a new band. '
08
11
THE HEARTBREAKERS, THE WALDOS
'Being in a band is a way of life!'

PHOTOS

10
11
SIGLO XX
Breaking Barriers, Depot Leuven
02
11
LENE LOVICH BAND
B52 Eernegem
02
11
MORGAN KING
B52 Eernegem
02
11
KIRSTEN MORRISON
B52 Eernegem
23
10
VNV NATION + HOLYGRAM
De Casino - St. Niklaas
16
10
STIN SCATZOR
Le Garage Luik
16
10
DOGANOV
Le Garage Luik

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
11
PETER BJARGO (ARCANA)
To Replace My Sadness (preview 2016)
16
11
VARSOVIE
Killing Anna
15
11
SRSQ
Permission
14
11
FRONT 242
Controversy Between
13
11
AROMA DI AMORE
De Nacht en Zijn Kwaad
12
11
0KONTROL
Ty Vezde (abstract remix by People Theatre)
12
11
PALAIS IDEAL
Context Collapse (official video)