
FILMFEST GHENT 2015
Hou Hsiao-hsien: The Assassin
MovieMartial Arts
[70/100]

Filmfest Gent
21/10/2015, Didier BECU
The days in which we could praise an Asian movie every week are gone, but that does not mean that fans of the genre can’t see anything. During the last Film festival of Cannes, the Taiwanese maestro Hou Hsiao-hsien won the prize for Best Director, and after the first seconds it becomes clear why.
The first images (in black and white) are pure Akira Kurosawa, and even if the movie becomes a color film in all its splendor after a few minutes, the spirit of the Japanese master always dominates. We write martial arts, and according to the rules of the game it is, but The Assasin, based on a Chinese short story, is foremost a film that gets his strength from the stunning photography and not from the violence (which by the way only appears in a few scenes, and even in a subtle way). This film tells the story of a woman (Shu Qi) who is trained to be a killing machine, so she can murder a general later.
As a result of its slow approach, The Assassin might not be suitable for every viewer (Hou Hsiao-hsien really does take his time for his shots), but if you adore this kind of cinema, then this Tawainese movie will end up high in your list of 2015.
Didier BECU
21/10/2015
De dagen waarin we iedere week een Aziatische prent konden aanprijzen zijn ondertussen al een paar jaren achter de rug, alhoewel dat geenszins betekent dat de liefhebbers van het genre niet meer op hun wenken worden bediend. Tijdens het afgelopen Filmfestival van Cannes kreeg de Taiwanese maestro Hou Hsiao-hsien de prijs voor Beste Regisseur, en tja, vanaf de eerste seconden wordt het duidelijk waarom.
De eerste beelden (in zwart-wit) zijn Akira Kurosawa pur sang, en ook al krijg je na een paar minuten een kleurenfilm in al zijn pracht en praal te zien, blijft de geest van de Japanse grootmeester altijd deze prent domineren. We schrijven wel martial arts, en dat is het ook volgens de regel van het spel, maar The Assasin dat is gebaseerd op een Chinees kortverhaal, is in de eerste plaats een film die zijn kracht put uit de adembenemende fotografie, en niet uit het geweld (dat trouwens maar in een paar scènes voorkomt, en dan nog wel op een subtiele manier). Deze film vertelt het verhaal over een vrouw (Qi Shu) die wordt opgeleid tot moordenares zodat ze later een generaal kan vermoorden.
The Assassin is door zijn trage aanpak misschien niet geschikt voor iedere kijker (Hou Hsiao-hsien neemt echt wel zijn tijd voor zijn shots), maar wie van dit soort cinema houdt, zal deze Tawainese prent een hoge plaats in zijn eindejaarslijstje gunnen.
Didier BECU
21/10/2015
Next reviews
IRMLER & FM EINHEIT • Bestandteil
FILMFEST GHENT 2015 • Kent Jones: Hitchcock/Truffaut
PRETTY HURTS • Expectations
BETTINA KOESTER • Ten Albums That Changed My Life
BLIXA BARGELD & TEHO TEARDO • Still Smiling Tour (Hasselt, Cultureel Centrum, 16/10/2015)
COIL • Backwards
VARIOUS ARTISTS • 25 Years of Hands
ALELA DIANE & RYAN FRANCESCONI • Cold Moon
JOHN GRAHAM • Cold Sun
NEW ORDER • Restless
Other reviews from FILMFEST GHENT 2015
FILMFEST GHENT 2015 • Yuriy Bykov: Durak
FILMFEST GHENT 2015 • Nanni Moretti: Mia Madre
FILMFEST GHENT 2015 • Andrew Haigh: 45 Years
FILMFEST GHENT 2015 • Ole Giæver , Marte Vold: Out of Nature
FILMFEST GHENT 2015 • Jayro Bustamante: Ixcanul
FILMFEST GHENT 2015 • Radu Muntean: One Floor Below
FILMFEST GHENT 2015 • Barry Levinson: Rock The Kasbah
FILMFEST GHENT 2015 • László Nemes: Son Of Saul
FILMFEST GHENT 2015 • Kent Jones: Hitchcock/Truffaut
FILMFEST GHENT 2015 • Joachim Trier: Louder Than Bombs
Same genre: MARTIAL ARTS
ARDITI • Imposing Elitism
FILMFEST GHENT 2015 • Marielle Heller: The Diary Of A Teenage Girl
ROEL REINE • The Man With The Iron Fists 2
CARL RINSCH • 47 Ronin
TERUO ISHII • Blind Woman's Curse
JACKIE CHAN • Chinese Zodiac
HERMAN YAU • IP MAN - FINAL FIGHT
RONNY YU • Saving General Yang
KEISHI OHTOMO • Rurôni Kenshin
BRUCE LEE • Bruce Lee: The Complete Boxset