tempobet yeni adresi

EN NL
like this concert review

01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015)

G.B. PERGOLESI/J.S. BACH

Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015)

Concert
Classical

[90/100]   
01/04/2015, William LIÉNARD

EN

It's Easter, the perfect time to perform the Stabat Mater by G.B. Pergolesi, because this musical work is about the weeping Mary with the crucified Christ. The text was probably written in France or Italy by the Franciscan monk John Fidenza (1221-1274). Originally, the Stabat Mater was sung on 15th of September (Feast of the Seven Sorrows of Mary), but the Council of Trent (1543-1563) decided to remove it from the liturgy because of the polyphonic music and the non-biblical text. Pope Benedict XIII allowed the Stabat Mater again in 1727. G.B. Pergolesi wrote the Stabat Mater at the request of the Cavalieri della Virgine dei Dolori in Naples. The knights had a longstanding tradition with the Stabat Mater by Alessandro, but apparently they felt that the time was ripe for a new version. Pergolesi wrote the composition in the monastery of Pozzuoli (near Naples) and died soon after (March 1736). He was barely 26, but he gave the world one of the most beautiful Baroque compositions. And J.S. Bach clearly agreed, because he used the musical score by Pergolesi for his own Tilge, Höchster, Meine Sünden, BWV 1083.

The Bach cantata "Ich habe genug", BWV 82 is of the same heavenly beauty. It was first performed on the 2nd of February, 1727, as a mystical contemplation of death, in which the Old Simeon likes to surrender himself, because he has seen his Savior. Despite the sometimes dark content, it is an eloquent and very melodic composition with a cheerful tone, because he who has reconciled himself with the inevitable and knows his destination, need not worry. The aria ‘Schlummert ein" is the eye catcher of the cantata, a stunning composition, and the great Bach scholar Albert Schweitzer called it rightly a lullaby for eternal sleep. The final aria "Ich freue mich auf meine Tod" sounds upbeat and almost festive and it contrasts very much with the way we look at death in our own time, but even stripped of its religious character, this aria sounds like a grateful ending to a fruitful and fascinating life.



Wilfried Van den Brande is a regular guest in the St. Paul's Church, and he did a fine version of JS Bach’s cantata "Ich habe genug". He has a nice deep bass voice that easily conforms to the melody and convinces in the recitatives. The difficult oboe-party in the cantata was played by Katarzyna Sokołowska, and the Ensemble a gave her the proper space to rise above the sound of the strings. Again a successful performance.

William LIÉNARD
01/04/2015


NL

Het is weer paastijd en dan is het gebruikelijk om o.a. het Stabat Mater van G.B. Pergolesi op het repertoire te nemen, want dat muziekwerk gaat over de wenende Maria bij de gekruisigde Christus. De tekst is naar alle waarschijnlijkheid van de hand van de franciskaner monnik Johannes Fidenza (1221-1274) en geschreven in Frankrijk of Italië. Oorspronkelijk werd het Stabat Mater gezongen op 15 september (Feest van de Zeven Smarten van Maria), maar op het Concilie van Trente (1543-1563) werd besloten om het Mater uit de liturgie te verwijderen wegens de meerstemmige muziek en de niet-Bijbelse teksten. Pas in 1727 maakte paus Benedictus XIII dat verbod ongedaan en werd het Stabat Mater in ere hersteld. In de loop van de volgend eeuwen ontstond de gewoonte om het Stabat Mater (ook) tijdens de zgn. lijdensweek voor Pasen op te voeren.

G.B. Pergolesi schreef het Stabat Mater op verzoek van de Cavalieri della Virgine dei Dolori in Napels. De ridders lieten al sinds lange tijd het Stabat Mater van Alessandro in hun kerk uitvoeren en schijnbaar vonden ze dat de tijd rijp was voor een nieuwe versie. Pergolesi schreef de compositie in het klooster van Pozzuoli (in de buurt van Napels) in een mum van tijd en overleed niet lang nadien aan tuberculose (maart 1736). Hij was nauwelijks 26, maar hij schonk de wereld één van de mooiste Barok-composities. Daar was J.S. Bach het duidelijk mee eens, want hij gebruikte de muziekscore van Pergolesi voor zijn eigen Tilge, Höchster, Meine Sünden, BWV 1083.

De Bach-cantate “Ich habe genug”, BWV 82 is van dezelfde hemelse schoonheid. Ze werd voor het eerst uitgevoerd op 2 februari 1727 (Maria Lichtmis) als een mystieke contemplatie over de dood, waaraan de Oude Simeon zich graag overgeeft omdat hij zijn Heiland heeft gezien. Ondanks de wat donkere inhoud, gaat het net zoals in het Stabat Mater om een welluidende en zeer melodische compositie met een vaak opgewekte toon, want wie zich met het onafwendbare heeft verzoend en z’n bestemming kent, die hoeft niet bang te zijn. De aria ‘Schlummert ein” is de eyecatcher uit de cantate, bloedmooi, en de grote Bach-kenner Albert Schweitzer noemde ze terecht een wiegelied voor het eeuwige slapen gaan. De afsluitende aria “Ich freue mich auf meine Tod” klinkt vrolijk en haast feestelijk en ze contrasteert fel met de manier waarop wij in onze eigen tijd tegen de dood aankijken, maar zelfs ontdaan van haar religieuze karakter, klinkt ze als het dankbare sluitstuk van een vruchtbaar en boeiend leven.

Het Ensemble a (violen, celli, contrabas en continuo), onder leiding van dirigent Ivo Venkov, kweet zich uitstekend van z’n taak. Misschien klonken de altviolen nog een beetje aarzelend in de eerste seconden – wat overigens een subjectieve waarneming kan zijn, want in een hoog kerkgebouw is het toch altijd even wennen aan de klank en hoe die zich in de ruimte verspreidt – maar voor de rest was er sprake van een uitvoering waarop weinig aan te merken is. De violen en altviolen klonken goed en waren duidelijk van elkaar te onderscheiden, terwijl de celli en de contrabas een prachtige donkere ondertoon garandeerden. Tijdens de laatste aria ‘Face me cruce’ ging één van de violen lichtjes uit de bocht wegens een ontstemde snaar, maar dat euvel werd op een acceptabele manier gerepareerd – en bovendien is het moeilijk te vermijden op een koude en regenachtige lentedag waarop de fijn afgestelde vioolsnaren onder invloed van warme vingers gaan uitzetten, en vooral als die al gedurende bijna 40 minuten intens zijn aangeraakt.

De zangpartijen waren toevertrouwd aan Emilie De Voght (sopraan) en Joëlle Charlier (alt). Wie het Stabat Mater van G.B. Pergolesi kent van de talrijke cd-opnamen met grote en bekende namen, zal net zoals ondergetekende tot de conclusie komen dat beide dames voor een uitstekend resulktaat zorgden. Je kan altijd hier of daar een kanttekening maken, maar dan ga je er van uit dat een dergelijke compositie maar op één manier kan worden uitgevoerd, terwijl muziek net boeiend wordt als ze het resultaat is van de spanning tussen de partituur en de persoonlijkheid van de uitvoerder. Emilie De Voght is een krachtige sopraan met een prachtig vibrato en ze bewoog zich op een soepele en veelzijdige manier door de niet altijd even gemakkelijke partituur, terwijl een al even toonvaste Joëlle Charlier met en iets zachtere en zijïgere stem de compositie op een uitstekende manier in evenwicht wist te houden. Het heikele punt in het Stabat Mater is de samenklank tussen de beide stemmen en die was niet minder dan uitstekend. Om kippenvel van te krijgen.

Wilfried Van den Brande, ook geen onbekende in de Sint-Pauluskerk, nam het “Ich habe genug” van J.S. Bach voor zijn rekening en dat deed bij op een voorbeeldige manier. Hij heeft een mooie diepe basstem die zich makkelijk naar de melodie voegt en die ook in de niet altijd even evidente recitatieven overtuigt. De moeilijke hobo-partij in de cantate werd op een indrukwekkende manier door Katarzyna Sokolowska gespeeld en het Ensemble a gaf haar precies de juiste ruimte opdat het soms fragiele geluid opviel in het geheel. Opnieuw een geslaagde uitvoering.

William LIÉNARD
01/04/2015


01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015) 01/04/2015 : G.B. PERGOLESI/J.S. BACH - Stabat Mater/Ich Habe Genug BWV 82 (Antwerpen, Sint-Pauluskerk, 31/3/2015)

Music reviews

18
01
RINGFINGER
Pressure
16
01
SYRENOMILIA
A Rose Shattered
14
01
M73
Tainted
09
01
NEGANT
Schwarz!
08
01
MORE EPHEMEROL
Obituary Templates
07
01
CHRISTOPHE CLEBARD
SSS

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
01
Exactly 42 years ago, Joy Division played their very first concert!
24
01
Canadian DJ/Multi-Genre Artist JHNN Reveals New Single And Video 'My Strange Addiction'
24
01
Today, exactly 29 ago years ago Front 242 released the album Tyranny ▶For You◀
24
01
Today, 2 years ago, Mark E. Smith, singer of legendary post-punk band The Fall died, aged 60
23
01
Dirk Da Davo (former The Neon Judgement) and Jean-Marie Aerts (former TC MATIC) announce first joint venture full album!
22
01
On this day, 10 years ago, Nitzer Ebb released their sixth studio album Industrial Complex!

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

24
01
TREY GUNN (KING CRIMSON,TU ,SECURITY PROJECT,...)
'I’m trying to set up an experiential thing...'
20
01
AARON TURNER (SUMAC, ISIS, MAMIFFER...)
'It’s like a dialogue between me and what I’m hearing...'
19
01
IAN EVERETT (SOLID BRONZE)
'had a lot of time to sit with these songs...'
17
01
BROOK
I’ve soaked up a lot of musical genres over the years, and I like to think that maybe this is reflected throughout the Brook album.
15
01
ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO
I never thought I’d live to see the day when Ordo Rosarius Equilibrio was mentioned next to Current 93 and Death in June.

PHOTOS

26
01
FIX8:SED8
Oefenbunker Landgraaf
26
01
GRAUSAME TOCHTER
Oefenbunker Landgraaf
26
01
LAPIS EXILIS
Oefenbuker Landgraaf
25
01
ASHBURY HEIGHTS
Rockpalast Matrix Bochum Germany
25
01
MASSIVE EGO
Rockpalast Matrix Bochum Germany
19
01
DAGEIST
Dark Winter Festival Liège
19
01
THE ARCH
Dark Winter Festival Liège

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

26
01
MASSENHYSTERIE
Weiber regieren die Welt
25
01
FRONT LINE ASSEMBLY
Armored Core
24
01
DE DELVERS
Poolnacht
23
01
GOLDFRAPP
Systemagic
22
01
JOSIE PACE & SAMMI DOLL
Perfect Replacement (Official Music Video)
21
01
JAH WOBBLE
How Much Are They?
20
01
THROBBING GRISTLE
Six Six Sixties (Fan made video)