tempobet yeni adresi

EN NL

09/12/2016 : GLACIS - Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

GLACIS

Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

MusicCD
AmbientNeoclassical

[85/100]   

Self-released
09/12/2016, William LIÉNARD

EN

Glacis is the latest project of the Scottish musician Euan McMeeken. He is a former member of The Graveyard Tapes (dark experimental pop) and The Kays Lavelle (indie pop). Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now is his new mini-CD, which can be situated in the twilight zone between ambient and neoclassical. The album contains six compositions in which the piano takes the lead.

In 2015, we introduced the latest albums of Bruno Sanfilippo and Bruno Bavota on PAB, contemporary composers/musicians who try to combine minimal piano and electronics and/or contemporary technologies, resulting in a sound that is very similar to classical music. Glacis belongs to this new generation of composers, because he makes fragile piano music that is sometimes supplemented by minimalistic synth sounds, while he focuses on the sound of the piano and the symbiosis with the electronics, and much less on rhythm or all-consuming melodies.

Quiet, understated and minimalist. That's how piano music sounds in 2016. The Early Piano Works by Erik Satie (Gnossiennes) and the melodic passages from The Sonatas and Interludes for Prepared Piano by John Cage are certainly sources of inspiration for the minimalist approach of these young pianists. Maybe it all sounds less virtuosic than the compositions by Franz Liszt and Frédéric Chopin, but this new approach ensures the piano a place in the musical experience of the young generation, similar to the efforts of artists like Jo Quail and Underwood and their colleagues for the cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is the first song on the CD, a quiet piano track with barely audible electronics like soft noise or a short reverberation at the end of the piano sound. Seen Through a Doorway begins with careful electronics, drowned out by the piano shortly afterwards. It is a minimalist composition, quite repetitive, with an emphatic tone. Then, a nagging synthesizer penetrates gently through the soundscape, but it never comes to the fore. Short wood-likey clicks seem to be added to Love, if You Love Me, another simple and melancholic composition in which the piano notes sound as falling raindrops.

For Your Fear I Would Give You Silver gets a background of abrasive and humming electronics, with an emphatic piano at the fore. No more silent passages here, but melodic and industrial sounds. The piano is manipulated In Under the Arc of the Sky, because it shifts from left to right and vice versa in the headphones. The background noise returns, but that may be the result of the (almost complete) absence of electronic sounds. However, there is no complete silence, but what we hear is barely audible. In the final composition There is Nothing, Yet I am Here, the piano is joined by William Ryan Fritch’s cello. The sound of the stringed instrument is blown up via multi-tracking, making it sound like a one-man orchestra and an impressive finale, although the piano gets the last word...

Gorgeous! Don’t miss this album!

William LIÉNARD
09/12/2016


NL

Glacis is het nieuwste project van de Schotse muzikant Euan McKeenen. Eerder was hij lid van The Graveyard Tapes (donkere experimentele pop) en The Kays Lavelle (indiepop), waarmee hij resp. in 2014 en 2010 materiaal uitbracht. Nu probeert hij het alleen met deze mini-cd die we situeren in het schemergebied tussen ambient en neoklassiek. Op Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now staan zes composities waarin de piano het voortouw neemt.

In 2015 stelden we u op deze site de recente albums van Bruno Sanfilippo en Bruno Bavota voor, eigentijdse componisten/muzikanten die minimale pianomuziek op de één of andere manier combineren met elektronica en/of hedendaagse technologieën, en die een geluid voortbrengen dat verwant is aan klassieke muziek. Glacis kunnen we probleemloos aan het lijstje toevoegen, want ook hier wordt gegrossierd in verstilde pianoklanken die soms worden aangevuld met minimalistisch synthesizergeluid, waarbij de nadruk op de klank van de piano en de symbiose met de elektronica ligt, en veel minder op ritme of alles verzwelgende melodieën.

Verstild, ingetogen en minimalistisch, zo klinkt pianomuziek anno 2016. We durven de vroege pianowerken van Erik Satie (Gnossiennes) als voorlopers suggereren, of de Sonatas & Interludes for Prepared Piano van John Cage als inspiratiebron voor de minimalistische aanpak van deze jonge pianisten, naast ander invloeden. Wellicht klinkt het allemaal minder virtuoos dan de composities van Franz Liszt en Frédéric Chopin, maar het verzekert de piano een plaatsje in de muziekbeleving van een jonge generatie, net zoals artiesten als Jo Quail en Innerwoud en hun collega’s dat doen voor de cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is de eerste track op de cd, een rustige pianotrack met nauwelijks hoorbare elektronica als een zachte ruis en af en toe een korte nagalm op het einde van de pianoklank. In de intro van Seen Through a Doorway valt de elektronica iets meer op, maar vervolgens wordt die overstemd door de piano. De compositie is minimalistisch, eerder repetitief van aard en nadrukkelijk, met na verloop van tijd een zeurende synthesizer die voorzichtig door het soundscape dringt, maar nooit op de voorgrond treedt. Aan Love, if You Love Me lijken korte houtachtige clicks te zijn toegevoegd. Het is opnieuw een eenvoudige en melancholische compositie waarin de klanken als bevroren regendruppels neervallen.

For Your Fear I Would Give You Silver krijgt een achtergrond van schurende en zoemende elektronische geluiden waartegen de piano de strijd aanbindt. Het pianogeluid blijft altijd op de voorgrond, maar de stilte uit de eerdere tracks wordt hier helemaal, zij het nooit nadrukkelijk opgevuld met melodische en industrial geluidjes. Het geluid van de piano in Under the Arc of the Sky is aanvankelijk gemanipuleerd, want in de hoofdtelefoon gaat het van links naar rechts en omgekeerd. De achtergrondruis is terug, maar dat heeft wellicht veel te maken met de (bijna) afwezigheid van de elektronica. Toch is de achtergrond niet helemaal stil, maar wat je hoort is nauwelijks hoorbaar. In de slotcompositie There is Nothing, Yet I am Here krijgt de piano het gezelschap van de cello van William Ryan Fritch. Het geluid van het snaarinstrument is via multitracking opgeblazen tot een eenmansorkest, waardoor deze cd net geen indrukwekkende finale krijgt, want het laatste woord is aan de piano die rustig wegkabbelt.

Bloedmooi. Zo horen we het graag!

William LIÉNARD
09/12/2016


Music reviews

20
11
ELEZORIA
Astray
16
11
STAATSEINDE
Neue Zyklus
11
11
AM TIERPARK
Trashy Luxury
08
11
BOY HARSHER
Country Girl
07
11
OUR BANSHEE
4200
06
11
IMPLANT
The Phone Call (EP)

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
11
Then Comes Silence kick off tour today!
11
11
MORTIIS has reissued 'Ånden som Gjorde Opprør', 'Keiser av en Dimensjon Ukjent' and “Født til å Herske” (LP/CD/digital)
08
11
Blutengel releases new video and album 'Black'.
04
11
New band confirmations for the Out Of Line Weekender in Berlin!
02
11
Line-up International EBM Day @ De Casino, St-Niklaas (B) complete!
29
10
New album of FUTURE FUNK SQUAD

Concert reviews

19
11
ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK
OMD's 2017 tour: Guildford performance at G Live, 11. November 2017
10
11
DIE SELEKTION - STORY OFF
Zondag 17 september - B52 Eernegem
02
11
ILLUMININE | WOUTER DEWIT
Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
24
10
GARY NUMAN
Gary Numan’s 'Savage' 2017 Tour: Brighton performance at Brighton Dome, UK
27
09
FRONT LINE ASSEMBLY
Front Line Assembly @ O2 Academy Islington, London, 24/8/2017
27
08
THE JESUS AND MARY CHAIN
Live at Brussels Summer Fest - 13.08.2017

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

09
11
EIRIKURA
'Music can be an uniting and uplifting force and very much a redemptive one for all mankind'
05
11
GENE LOVES JEZEBEL
About their brand new album Dance Underwater and more...
25
10
SWEET WILLIAM
FOR ME MUSIC IS GOOD WHEN IT LEAVES YOU ROOM FOR YOUR OWN ILLUSIONS AND OF COURSE A CERTAIN DEPTH’
23
10
STURM CAFE
‘WE DO ENJOY THE 100% CONTROL BUT IT COMES WITH GREAT FINANCIAL RISKS’
19
10
THE VIOLENT YOUTH
'When you see that some chords that you have composed become a song, it's a very special feeling.'

PHOTOS

19
11
TINY MAGNETIC PETS
G Live, Guildrofrd, UK
19
11
ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK
G Live, Guildrofrd, UK
13
11
RED ZEBRA
Het Depot, Leuven, Belgium
13
11
THE BOLLOCK BROTHERS
Het Depot, Leuven, Belgium
13
11
KISS THE ANUS OF A BLACK CAT
Het Depot, Leuven, Belgium
13
11
STRUGGLER
Het Depot, Leuven, Belgium
13
11
DONDER, HEL & HAGEL
Het Depot, Leuven, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

11
12
The World of Hante
11
12
ORGANIC
Ten Albums That Changed Our Lives
11
12
JAMES WILD (WILD ROSES FOR THE EXIT)
Ten Albums That Changed My Life
11
12
TCHELESKOV IVANOVITCH (SIGNAL AOUT 42, GRANDCHAOS)
Ten Albums That Changed My Life
11
12
PEER LEBRECHT (GOLDEN APES)
Ten Albums That Changed My Life

VIDEO CLIPS

24
11
THE SOUND
Sense Of Purpose
23
11
ECHO BEATTY
Hunger Hunger
22
11
SIRENIA
Once My Light
21
11
EXIT STRATEGY
Dead Zone
20
11
BAUHAUS
Ziggy Stardust
19
11
EX-RZ
I can't live in a living room
18
11
MIIKE SNOW
Genghis Khan