tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : GLACIS - Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

GLACIS

Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

MusicCD
AmbientNeoclassical

[85/100]   

Self-released
09/12/2016, William LIÉNARD

EN

Glacis is the latest project of the Scottish musician Euan McMeeken. He is a former member of The Graveyard Tapes (dark experimental pop) and The Kays Lavelle (indie pop). Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now is his new mini-CD, which can be situated in the twilight zone between ambient and neoclassical. The album contains six compositions in which the piano takes the lead.

In 2015, we introduced the latest albums of Bruno Sanfilippo and Bruno Bavota on PAB, contemporary composers/musicians who try to combine minimal piano and electronics and/or contemporary technologies, resulting in a sound that is very similar to classical music. Glacis belongs to this new generation of composers, because he makes fragile piano music that is sometimes supplemented by minimalistic synth sounds, while he focuses on the sound of the piano and the symbiosis with the electronics, and much less on rhythm or all-consuming melodies.

Quiet, understated and minimalist. That's how piano music sounds in 2016. The Early Piano Works by Erik Satie (Gnossiennes) and the melodic passages from The Sonatas and Interludes for Prepared Piano by John Cage are certainly sources of inspiration for the minimalist approach of these young pianists. Maybe it all sounds less virtuosic than the compositions by Franz Liszt and Frédéric Chopin, but this new approach ensures the piano a place in the musical experience of the young generation, similar to the efforts of artists like Jo Quail and Underwood and their colleagues for the cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is the first song on the CD, a quiet piano track with barely audible electronics like soft noise or a short reverberation at the end of the piano sound. Seen Through a Doorway begins with careful electronics, drowned out by the piano shortly afterwards. It is a minimalist composition, quite repetitive, with an emphatic tone. Then, a nagging synthesizer penetrates gently through the soundscape, but it never comes to the fore. Short wood-likey clicks seem to be added to Love, if You Love Me, another simple and melancholic composition in which the piano notes sound as falling raindrops.

For Your Fear I Would Give You Silver gets a background of abrasive and humming electronics, with an emphatic piano at the fore. No more silent passages here, but melodic and industrial sounds. The piano is manipulated In Under the Arc of the Sky, because it shifts from left to right and vice versa in the headphones. The background noise returns, but that may be the result of the (almost complete) absence of electronic sounds. However, there is no complete silence, but what we hear is barely audible. In the final composition There is Nothing, Yet I am Here, the piano is joined by William Ryan Fritch’s cello. The sound of the stringed instrument is blown up via multi-tracking, making it sound like a one-man orchestra and an impressive finale, although the piano gets the last word...

Gorgeous! Don’t miss this album!

William LIÉNARD
09/12/2016


NL

Glacis is het nieuwste project van de Schotse muzikant Euan McKeenen. Eerder was hij lid van The Graveyard Tapes (donkere experimentele pop) en The Kays Lavelle (indiepop), waarmee hij resp. in 2014 en 2010 materiaal uitbracht. Nu probeert hij het alleen met deze mini-cd die we situeren in het schemergebied tussen ambient en neoklassiek. Op Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now staan zes composities waarin de piano het voortouw neemt.

In 2015 stelden we u op deze site de recente albums van Bruno Sanfilippo en Bruno Bavota voor, eigentijdse componisten/muzikanten die minimale pianomuziek op de één of andere manier combineren met elektronica en/of hedendaagse technologieën, en die een geluid voortbrengen dat verwant is aan klassieke muziek. Glacis kunnen we probleemloos aan het lijstje toevoegen, want ook hier wordt gegrossierd in verstilde pianoklanken die soms worden aangevuld met minimalistisch synthesizergeluid, waarbij de nadruk op de klank van de piano en de symbiose met de elektronica ligt, en veel minder op ritme of alles verzwelgende melodieën.

Verstild, ingetogen en minimalistisch, zo klinkt pianomuziek anno 2016. We durven de vroege pianowerken van Erik Satie (Gnossiennes) als voorlopers suggereren, of de Sonatas & Interludes for Prepared Piano van John Cage als inspiratiebron voor de minimalistische aanpak van deze jonge pianisten, naast ander invloeden. Wellicht klinkt het allemaal minder virtuoos dan de composities van Franz Liszt en Frédéric Chopin, maar het verzekert de piano een plaatsje in de muziekbeleving van een jonge generatie, net zoals artiesten als Jo Quail en Innerwoud en hun collega’s dat doen voor de cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is de eerste track op de cd, een rustige pianotrack met nauwelijks hoorbare elektronica als een zachte ruis en af en toe een korte nagalm op het einde van de pianoklank. In de intro van Seen Through a Doorway valt de elektronica iets meer op, maar vervolgens wordt die overstemd door de piano. De compositie is minimalistisch, eerder repetitief van aard en nadrukkelijk, met na verloop van tijd een zeurende synthesizer die voorzichtig door het soundscape dringt, maar nooit op de voorgrond treedt. Aan Love, if You Love Me lijken korte houtachtige clicks te zijn toegevoegd. Het is opnieuw een eenvoudige en melancholische compositie waarin de klanken als bevroren regendruppels neervallen.

For Your Fear I Would Give You Silver krijgt een achtergrond van schurende en zoemende elektronische geluiden waartegen de piano de strijd aanbindt. Het pianogeluid blijft altijd op de voorgrond, maar de stilte uit de eerdere tracks wordt hier helemaal, zij het nooit nadrukkelijk opgevuld met melodische en industrial geluidjes. Het geluid van de piano in Under the Arc of the Sky is aanvankelijk gemanipuleerd, want in de hoofdtelefoon gaat het van links naar rechts en omgekeerd. De achtergrondruis is terug, maar dat heeft wellicht veel te maken met de (bijna) afwezigheid van de elektronica. Toch is de achtergrond niet helemaal stil, maar wat je hoort is nauwelijks hoorbaar. In de slotcompositie There is Nothing, Yet I am Here krijgt de piano het gezelschap van de cello van William Ryan Fritch. Het geluid van het snaarinstrument is via multitracking opgeblazen tot een eenmansorkest, waardoor deze cd net geen indrukwekkende finale krijgt, want het laatste woord is aan de piano die rustig wegkabbelt.

Bloedmooi. Zo horen we het graag!

William LIÉNARD
09/12/2016


 

Next reviews
RED SLEEPING BEAUTY • Red Sleeping Beauty
LUNA RISE • Dark Days and Bright Nights
THE ARCH • Brussels, The Backpacker Bar (29/04/2016)
LORD OF THE LOST • The Love Of God
DPERD • V
LUH • Spiritual Songs For Lovers To Sing
FORMS OF HANDS 16 • Bönen Germany, Festival (23/04/2016)
SECRET SIGHT • Day, Night, Life
E • The Levitation Syndrome
PJ HARVEY • The Hope Six Demolition Project

 

Same combination of genres: AMBIENT + NEOCLASSICAL
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
BEN CHATWIN • Heat & Entropy
DARK AWAKE • Imago Typhonis
ILLUMININE & MICHAEL PRICE TRIO • Antwerp, De Roma, 22/10/2015
LUUP • Meadow Rituals

 

Same genre: AMBIENT
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica
UMMAGMA • Compass (Leonard Skully Records)
LISA MORGENSTERN • Chameleon
UNIDENTIFIED MAN • Memento Mori
METROLAND • Memorabilia & Memorabilia The Remixes
HEILUNG • Live at The Islington Assembly Hall

 

Same genre: NEOCLASSICAL
PETER BJARGO (ARCANA) • Structures and Downfall
AIMAPROJECT • Di AimA Il Segno
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite

Music reviews

06
02
HARRY CLOUD
The Pig And The Machine
03
02
MISERIA ULTIMA
Graygarden
01
02
MONO INC.
The Book Of Fire
30
01
THE MARS MODEL
FrancoBelga
27
01
6TH CROWD
Самозванцы (Samozvantsiy)
18
01
RINGFINGER
Pressure

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
02
LEPROUS – Launch drum playthrough video for “The Sky Is Red”
15
02
This February, it's 33 AGO Kraftwerk released 'The Telephone Call / Der Telefon-Anruf'.
14
02
Today, exactly 41 years ago, John Peel broadcast the first Peel Sessions, performed by Joy Division
09
02
German Electronic/Synthpop Act SEA OF SIN Presents Their Single & Video Release For 'YOU'
08
02
Interview with Douglas P. / Death In June released + new video 'Fall Apart'.
07
02
Gimme Danger | The Stooges Raw Power Is 47-Today!

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

11
02
NICKY GARRATT (UK SUBS, HEDERSLEBEN)
'Putting a krautrock band together I always wanted this fearlessness.' (Interview Part 2)
10
02
NICKY GARRATT (UK SUBS, HEDERSLEBEN): PART II
'In punk, I found the vehicle for skepticism.' (Interview Part 1)
07
02
DOUGLAS P. (DEATH IN JUNE)
'Words/lyrics are continuously coming to me, everywhere and anywhere...'
02
02
CHRIS CUTLER (HENRY COW)
'We all shared a common concern with extending the vocabulary of rock...'
24
01
TREY GUNN (KING CRIMSON,TU ,SECURITY PROJECT,...)
'I’m trying to set up an experiential thing...'

PHOTOS

12
02
MONSTERMAGNET
FZW Dortmund,Germany
12
02
SAINT AGNES SUPPORT MONSTERMAGNET
FZW Dortmund,Germany
26
01
FIX8:SED8
Oefenbunker Landgraaf
26
01
GRAUSAME TOCHTER
Oefenbunker Landgraaf
26
01
LAPIS EXILIS
Oefenbuker Landgraaf
25
01
ASHBURY HEIGHTS
Rockpalast Matrix Bochum Germany
25
01
MASSIVE EGO
Rockpalast Matrix Bochum Germany

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

17
02
CLAN OF XYMOX
Imagination
16
02
GERTRUD STEIN
The Void
15
02
MINISTRY
Same Old Madness
14
02
POLICE DES MOEURS
Première neige
13
02
THE UNDERGROUND YOUTH
Alice
12
02
MARSHEAUX
Safe Tonight
11
02
GARY NUMAN
Cars