tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : GLACIS - Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

GLACIS

Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now

MusicCD
AmbientNeoclassical

[85/100]   

Self-released
09/12/2016, William LIÉNARD

EN

Glacis is the latest project of the Scottish musician Euan McMeeken. He is a former member of The Graveyard Tapes (dark experimental pop) and The Kays Lavelle (indie pop). Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now is his new mini-CD, which can be situated in the twilight zone between ambient and neoclassical. The album contains six compositions in which the piano takes the lead.

In 2015, we introduced the latest albums of Bruno Sanfilippo and Bruno Bavota on PAB, contemporary composers/musicians who try to combine minimal piano and electronics and/or contemporary technologies, resulting in a sound that is very similar to classical music. Glacis belongs to this new generation of composers, because he makes fragile piano music that is sometimes supplemented by minimalistic synth sounds, while he focuses on the sound of the piano and the symbiosis with the electronics, and much less on rhythm or all-consuming melodies.

Quiet, understated and minimalist. That's how piano music sounds in 2016. The Early Piano Works by Erik Satie (Gnossiennes) and the melodic passages from The Sonatas and Interludes for Prepared Piano by John Cage are certainly sources of inspiration for the minimalist approach of these young pianists. Maybe it all sounds less virtuosic than the compositions by Franz Liszt and Frédéric Chopin, but this new approach ensures the piano a place in the musical experience of the young generation, similar to the efforts of artists like Jo Quail and Underwood and their colleagues for the cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is the first song on the CD, a quiet piano track with barely audible electronics like soft noise or a short reverberation at the end of the piano sound. Seen Through a Doorway begins with careful electronics, drowned out by the piano shortly afterwards. It is a minimalist composition, quite repetitive, with an emphatic tone. Then, a nagging synthesizer penetrates gently through the soundscape, but it never comes to the fore. Short wood-likey clicks seem to be added to Love, if You Love Me, another simple and melancholic composition in which the piano notes sound as falling raindrops.

For Your Fear I Would Give You Silver gets a background of abrasive and humming electronics, with an emphatic piano at the fore. No more silent passages here, but melodic and industrial sounds. The piano is manipulated In Under the Arc of the Sky, because it shifts from left to right and vice versa in the headphones. The background noise returns, but that may be the result of the (almost complete) absence of electronic sounds. However, there is no complete silence, but what we hear is barely audible. In the final composition There is Nothing, Yet I am Here, the piano is joined by William Ryan Fritch’s cello. The sound of the stringed instrument is blown up via multi-tracking, making it sound like a one-man orchestra and an impressive finale, although the piano gets the last word...

Gorgeous! Don’t miss this album!

William LIÉNARD
09/12/2016


NL

Glacis is het nieuwste project van de Schotse muzikant Euan McKeenen. Eerder was hij lid van The Graveyard Tapes (donkere experimentele pop) en The Kays Lavelle (indiepop), waarmee hij resp. in 2014 en 2010 materiaal uitbracht. Nu probeert hij het alleen met deze mini-cd die we situeren in het schemergebied tussen ambient en neoklassiek. Op Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now staan zes composities waarin de piano het voortouw neemt.

In 2015 stelden we u op deze site de recente albums van Bruno Sanfilippo en Bruno Bavota voor, eigentijdse componisten/muzikanten die minimale pianomuziek op de één of andere manier combineren met elektronica en/of hedendaagse technologieën, en die een geluid voortbrengen dat verwant is aan klassieke muziek. Glacis kunnen we probleemloos aan het lijstje toevoegen, want ook hier wordt gegrossierd in verstilde pianoklanken die soms worden aangevuld met minimalistisch synthesizergeluid, waarbij de nadruk op de klank van de piano en de symbiose met de elektronica ligt, en veel minder op ritme of alles verzwelgende melodieën.

Verstild, ingetogen en minimalistisch, zo klinkt pianomuziek anno 2016. We durven de vroege pianowerken van Erik Satie (Gnossiennes) als voorlopers suggereren, of de Sonatas & Interludes for Prepared Piano van John Cage als inspiratiebron voor de minimalistische aanpak van deze jonge pianisten, naast ander invloeden. Wellicht klinkt het allemaal minder virtuoos dan de composities van Franz Liszt en Frédéric Chopin, maar het verzekert de piano een plaatsje in de muziekbeleving van een jonge generatie, net zoals artiesten als Jo Quail en Innerwoud en hun collega’s dat doen voor de cello.

No One Can Reach Us Now, or Ever is de eerste track op de cd, een rustige pianotrack met nauwelijks hoorbare elektronica als een zachte ruis en af en toe een korte nagalm op het einde van de pianoklank. In de intro van Seen Through a Doorway valt de elektronica iets meer op, maar vervolgens wordt die overstemd door de piano. De compositie is minimalistisch, eerder repetitief van aard en nadrukkelijk, met na verloop van tijd een zeurende synthesizer die voorzichtig door het soundscape dringt, maar nooit op de voorgrond treedt. Aan Love, if You Love Me lijken korte houtachtige clicks te zijn toegevoegd. Het is opnieuw een eenvoudige en melancholische compositie waarin de klanken als bevroren regendruppels neervallen.

For Your Fear I Would Give You Silver krijgt een achtergrond van schurende en zoemende elektronische geluiden waartegen de piano de strijd aanbindt. Het pianogeluid blijft altijd op de voorgrond, maar de stilte uit de eerdere tracks wordt hier helemaal, zij het nooit nadrukkelijk opgevuld met melodische en industrial geluidjes. Het geluid van de piano in Under the Arc of the Sky is aanvankelijk gemanipuleerd, want in de hoofdtelefoon gaat het van links naar rechts en omgekeerd. De achtergrondruis is terug, maar dat heeft wellicht veel te maken met de (bijna) afwezigheid van de elektronica. Toch is de achtergrond niet helemaal stil, maar wat je hoort is nauwelijks hoorbaar. In de slotcompositie There is Nothing, Yet I am Here krijgt de piano het gezelschap van de cello van William Ryan Fritch. Het geluid van het snaarinstrument is via multitracking opgeblazen tot een eenmansorkest, waardoor deze cd net geen indrukwekkende finale krijgt, want het laatste woord is aan de piano die rustig wegkabbelt.

Bloedmooi. Zo horen we het graag!

William LIÉNARD
09/12/2016


Music reviews

28
07
WULF7
I don't want (Anymore)
06
07
TRAGIC IMPULSE
Distant Worlds
04
07
RAMMSTEIN
Zeit
27
06
BALVANERA
Courses of Action
14
06
TERMINAL SERIOUS
Gift For You
10
06
SAMHAIN
Experiment

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
08
Futurepop Act, Voicecoil Reflects On Strange Days With New Album
14
08
Darkwave Duo, Male Tears Addresses Nightlife Hypocrisy & Abuse With New Single
10
08
Today, it’s exactly 35 years ago Nitzer Ebb released Join In The Chant!
09
08
Electronic Band She 1 - Him 2 Addresses Breaking Free With New Single
08
08
32 years of Head/Down with MOEV
07
08
Neo-Fanfare/Darkwave Band, Crooniek Reflects On The Concept Of Time With New Album

Concert reviews

05
07
EINSTURZENDE NEUBAUTEN
40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
14
06
WULF7 + THE JUGGERNAUTS
11/06/2022 - LIVE AT THE BAROCK - BRUGGE
14
06
'N TALES, INTERZONE, GROUND NERO
At B52 Club Eeernegem
24
05
STAATSEINDE
Staatseinde live @Kinky Star - 14 mei 2022
13
05
WUK
A try-out that became a book...
21
10
NICK CAVE
Nick Cave & Warren Ellis - 2021 Tour - Stadsschouwburg, Antwerp- 20/10/2021

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

05
08
MOTOR!K
I have to admit that I often still find it strange and difficult to grasp: people going crazy on three weirdos playing some repetitive music
12
07
FERALIA PLANITIA & DAS AUGE
'Thanks to our overlapping tastes in music, we became good friends; music was our cement, sort of speak…'
18
05
PUSSY RIOT
Unfortunately, everyone only understood what Putin is like when he started a war in Ukraine.
18
05
HAGAR THE WOMB
Now we know the audience will help us out when we forget the lyrics.
18
05
HETZE
We all work with homeless people on a daily basis and we try to be actively involved in their struggle.

PHOTOS

15
08
COVENANT
Mera Luna Festival Hildesheim
15
08
NIZZER EBB
Mera Luna Festival Hildesheim
15
08
IN STRICT CONFIDENCE
Mera Luna Festival Hildesheim
13
08
BLUTENGEL
Mera Luna Festival Hildesheim
13
08
LORD OF THE LOST ENSEMBLE
Mera Luna Festival Hildesheim
13
08
SOLITARY EXPERIMENTS
Mera Luna Festival Hildesheim
13
08
LACRIMAS PROFUNDERE
Mera Luna Festival Hildesheim

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

15
08
AUSTRA
Utopia
14
08
THE SMITHS
There Is A Light That Never Goes Out
13
08
DRAB MAJESTY
39 By Design
12
08
COCTEAU TWINS
Hazel
11
08
IN STRICT CONFIDENDE
Somebody Else´s Dream
10
08
DOWNLOAD
Neuron Proper
09
08
WE NEVER MET
Come Play With Fire