tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus

GOLDEN APES

Malus

MusicCD
Gothic RockPsych Rock

[78/100]   

afmusic
18/12/2016, Jurgen BRAECKEVELT

EN

From the very beginning (1998) this band got a speical place in the alternative gothic & wave scene in Germany and Europe. The bands name is inspired by Friedrich Nietzsche, it is therefore not surprising that the tonal variety, endless and reckless dialogue with and between different styles and influences is evident in the music. O the one hand the music shows the resolute roughness of the early Psychedelic Furs, on the other hand the melancholic and nostalgic feelings of The Cure, or the claustrophobic isolation of the music of Joy Division and the epic horizonlessness of Fields of the Nephilim. With their 8th studio album Malus, Golden Apes has again widened its horizons by extending the scope of the sonic language and by adding a new layer to the music.

Cedars Of Salt opens the album. We recognize the psychedelic drawn-out sound, consisting of sad vocals and spellbinding guitars. The song builds up nicely and the solo guitars sound good. In Halving Moons and Drown, we recognize influences of The Cure and even David Bowie's ghost wanders around in Drown. The drums are pretty straight, a bass guitar cuts through the song and gives it a pretty bold dark edge. The tempo of the song is quieter. Verity contains some elements of post-punk, but also solid rock passages.

Grinding Mills is a more classic eighties goth rock song. The balance in the instrumental part of this album will surprise you. Each sound has its place, each instrument gets the space that it needs and deserves. It sounds solid, but also nicely finished: a drop of milk blending with coffee. Missing is very psychedelic, with very very claiming guitars and and extra vocal piece with a feminine voice of The Frozen Autumn's Froxeanne. Correlation is a very nice acoustic song.

The strongest song is Malady. It has a combination of influences from all the other songs: dark wave, post-punk, cold wave, a psychedelic atmosphere, yet a fairly tight pace, although the lingering feeling remains. The guitar work makes me think of the glory days of U2, the straightforward guitars without frills. The track hurtles towards the end on a solid bass line, and then just before the end it breaks loose. Sermon In The Vale and the title song Malus complete the album. The latter completely instrumental, chaotic, majestic, poignant and captivating.

Golden Apes made this album without interference from anyone. Songs that stand. Its it a superb album? A questionable case. The variety in styles, blended together on this album, shows versatility. A good album, but not a superb one. At WGT (2016) I saw them perform live on stage, and I was pleasantly surprised by the performance. I therefore think that the songs on stage are better than on this album. Time for the guys to prove it....

Jurgen BRAECKEVELT
18/12/2016


NL

Golden Apes zag het levenslicht in 1998 en kreeg vanaf het begin een speciaal plaatsje in de gothic- & wavescène in Duitsland en Europa. De band haalde zijn naam bij Nietsche en het is dan ook niet verwonderlijk dat de tonale verscheidenheid, de eindeloze en roekeloze dialoog met en tussen verschillende stijlen en invloeden waarneembaar is in de muziek. Enerzijds gaat het in de richting van de resolute ruwheid van de beginperiode van de Psychedelic Furs, aan de andezijds in de melancholische richting van The Cure op basis van nostalgische gevoelens of het claustrofobische isolement van de muziek van Joy Division en de epische uitvoerigheid van bv. Fields of the Nephilim. Met hun achtste studioalbum Malus gaat Golden Apes op dit elan door.

Cedars Of Salt opent het album. We herkennen meteen de psychedelisch sound, bestaand uit treurnis doordrenkte vocalen en bezwerende gitaren.De track wordt mooi opgebouwd en de sologitaren krijgen een plaatsje. In Halving Moons en Drown zijn duidelijke vleugjes The Cure te horen, zelfs David Bowies geest dwaalt in Drown rond. De drums roffelen, een basgitaar snijdt doorheen de song en geeft die een vrij vet en donker randje. Het tempo van deze song is rustiger. Verity bevat dan weer elementen van postpunk evenals stevig rockende passages.

In Grinding Mills is dan weer de meer klassieke eightiesgothrocksong. Wat opvalt op dit album is het evenwicht in het instrumentale gedeelte. Elke sound heeft zijn plaats, elk instrument de ruimte die het nodig heeft en verdient. Het klinkt solide, maar evenzeer mooi afgewerkt: een wolkje melk dat zich perfect met koffie mengt. Missing is psychedelica ten top, met wel heel heftige gitaren en versterking met de vrouwelijke stem van The Frozen Autumn ́s Froxeanne in het vocale deel. En er is ook een rustige akoestische track: Correlation.

De track die er voor mij uitspringt is Malady, een combinatie van invloeden uit alle andere songs: darkwave, postpunk, coldwave, een psychedelische atmosfeer en toch een vrij strak tempo, hoewel het als slepend aanvoelt. Het gitaarwerk doet me denken aan de gloriedagen van U2, de rechttoe rechtaan gitaren zonder franje. De song raast naar het einde op een stevige baslijn, om dan net voor het einde open te bloeien.

Sermon In The Vale en de titelsong Malus ronden het album af. Het laatste volledig instrumentaal, chaotisch, majestueus, aangrijpend en beklijvend.

Dit album heeft Golden Apes gemaakt zonder inmenging van wie dan ook. Songs die staan. Om nu echt te zeggen dat het een wereldplaat is, daar twijfel ik aan. De band staat er wel, dat hoor je, dat voel je. De verscheidenheid in stijlen die met elkaar worden vermeng, getuigt van veelzijdigheid. Een goed album zonder meer. Ik was op WGT (2016) heel aangenaam verrast door de prestaties van de band. Ik denk dan ook dat de songs live meer doorleef zijn dan ze op dit album klinken. Ik ben benieuwd.

Jurgen BRAECKEVELT
18/12/2016


18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus 18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus 18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus

Music reviews

19
01
THE PULSEBEATS
LOOKIN’ OUT
18
01
ANALFABETISM
Rotvälta
17
01
ARMAGEDDON DILDOS
Desctruction
23
12
SYGO CRIES
Talking about walls
22
12
DIRK DA DAVO
King Of Fools
21
12
RHYS FULBER
Brutal Nature

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

23
01
46 years with David Bowie from Station To Station.
22
01
On this day, 12 years ago, Nitzer Ebb released their sixth studio album Industrial Complex!
21
01
The Jesus and Mary Chain have signed to London-based independent label Fuzz Club Records.
21
01
Today, exactly 29 years ago, Ministry released Just One Fix!
20
01
'Giving Ground”…and Gaining It: The First Sisterhood Single, 36 ago, 20 January 1986
19
01
Electronic Band LUSCIOUS APPARATUS Addresses Domestic Violence With New Single, 'Infiltrate'

Concert reviews

21
10
NICK CAVE
Nick Cave & Warren Ellis - 2021 Tour - Stadsschouwburg, Antwerp- 20/10/2021

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

09
01
25 YEARS OF AHRAYEPH
Everything I do, right or wrong, is being determined by my autism
17
12
SOPHIA LUCIA
Blurring Boundaries
11
12
JAH WOBBLE
'Bass was considered being among dying instruments for years. Dub pushed it to the front...'
05
12
MOVMENT
Finding Truth Through Dakness
26
11
WHISPERS IN THE SHADOW
I’m not a conservative songwriter and I’m not interested in the status quo; I’m interested in progress.

PHOTOS

07
11
GARY NUMAN
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
COVENANT
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
AND ALSO THE TREES
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
A SPLIT - SECOND
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
YOUR LIFE ON HOLD
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
LEAETHER STRIP
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
KORINTHIANS
Sinner's Day Heusden Zolder

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

23
01
DIVE
Sidewalk Sinner - Snakedressed
22
01
IAN MCCULLOCH
Lover Lover Lover
21
01
DAVID BOWIE
Fashion
20
01
FAUNLET
Anatomy
19
01
PSY'AVIAH FT MARIEKE LIGHTBAND
The Great Disconnect
18
01
WULFBAND
Gewalt!
17
01
MATT HART
Decimate