tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus

GOLDEN APES

Malus

MusicCD
Gothic RockPsych Rock

[78/100]   

afmusic
18/12/2016, Jurgen BRAECKEVELT

EN

From the very beginning (1998) this band got a speical place in the alternative gothic & wave scene in Germany and Europe. The bands name is inspired by Friedrich Nietzsche, it is therefore not surprising that the tonal variety, endless and reckless dialogue with and between different styles and influences is evident in the music. O the one hand the music shows the resolute roughness of the early Psychedelic Furs, on the other hand the melancholic and nostalgic feelings of The Cure, or the claustrophobic isolation of the music of Joy Division and the epic horizonlessness of Fields of the Nephilim. With their 8th studio album Malus, Golden Apes has again widened its horizons by extending the scope of the sonic language and by adding a new layer to the music.

Cedars Of Salt opens the album. We recognize the psychedelic drawn-out sound, consisting of sad vocals and spellbinding guitars. The song builds up nicely and the solo guitars sound good. In Halving Moons and Drown, we recognize influences of The Cure and even David Bowie's ghost wanders around in Drown. The drums are pretty straight, a bass guitar cuts through the song and gives it a pretty bold dark edge. The tempo of the song is quieter. Verity contains some elements of post-punk, but also solid rock passages.

Grinding Mills is a more classic eighties goth rock song. The balance in the instrumental part of this album will surprise you. Each sound has its place, each instrument gets the space that it needs and deserves. It sounds solid, but also nicely finished: a drop of milk blending with coffee. Missing is very psychedelic, with very very claiming guitars and and extra vocal piece with a feminine voice of The Frozen Autumn's Froxeanne. Correlation is a very nice acoustic song.

The strongest song is Malady. It has a combination of influences from all the other songs: dark wave, post-punk, cold wave, a psychedelic atmosphere, yet a fairly tight pace, although the lingering feeling remains. The guitar work makes me think of the glory days of U2, the straightforward guitars without frills. The track hurtles towards the end on a solid bass line, and then just before the end it breaks loose. Sermon In The Vale and the title song Malus complete the album. The latter completely instrumental, chaotic, majestic, poignant and captivating.

Golden Apes made this album without interference from anyone. Songs that stand. Its it a superb album? A questionable case. The variety in styles, blended together on this album, shows versatility. A good album, but not a superb one. At WGT (2016) I saw them perform live on stage, and I was pleasantly surprised by the performance. I therefore think that the songs on stage are better than on this album. Time for the guys to prove it....

Jurgen BRAECKEVELT
18/12/2016


NL

Golden Apes zag het levenslicht in 1998 en kreeg vanaf het begin een speciaal plaatsje in de gothic- & wavescène in Duitsland en Europa. De band haalde zijn naam bij Nietsche en het is dan ook niet verwonderlijk dat de tonale verscheidenheid, de eindeloze en roekeloze dialoog met en tussen verschillende stijlen en invloeden waarneembaar is in de muziek. Enerzijds gaat het in de richting van de resolute ruwheid van de beginperiode van de Psychedelic Furs, aan de andezijds in de melancholische richting van The Cure op basis van nostalgische gevoelens of het claustrofobische isolement van de muziek van Joy Division en de epische uitvoerigheid van bv. Fields of the Nephilim. Met hun achtste studioalbum Malus gaat Golden Apes op dit elan door.

Cedars Of Salt opent het album. We herkennen meteen de psychedelisch sound, bestaand uit treurnis doordrenkte vocalen en bezwerende gitaren.De track wordt mooi opgebouwd en de sologitaren krijgen een plaatsje. In Halving Moons en Drown zijn duidelijke vleugjes The Cure te horen, zelfs David Bowies geest dwaalt in Drown rond. De drums roffelen, een basgitaar snijdt doorheen de song en geeft die een vrij vet en donker randje. Het tempo van deze song is rustiger. Verity bevat dan weer elementen van postpunk evenals stevig rockende passages.

In Grinding Mills is dan weer de meer klassieke eightiesgothrocksong. Wat opvalt op dit album is het evenwicht in het instrumentale gedeelte. Elke sound heeft zijn plaats, elk instrument de ruimte die het nodig heeft en verdient. Het klinkt solide, maar evenzeer mooi afgewerkt: een wolkje melk dat zich perfect met koffie mengt. Missing is psychedelica ten top, met wel heel heftige gitaren en versterking met de vrouwelijke stem van The Frozen Autumn ́s Froxeanne in het vocale deel. En er is ook een rustige akoestische track: Correlation.

De track die er voor mij uitspringt is Malady, een combinatie van invloeden uit alle andere songs: darkwave, postpunk, coldwave, een psychedelische atmosfeer en toch een vrij strak tempo, hoewel het als slepend aanvoelt. Het gitaarwerk doet me denken aan de gloriedagen van U2, de rechttoe rechtaan gitaren zonder franje. De song raast naar het einde op een stevige baslijn, om dan net voor het einde open te bloeien.

Sermon In The Vale en de titelsong Malus ronden het album af. Het laatste volledig instrumentaal, chaotisch, majestueus, aangrijpend en beklijvend.

Dit album heeft Golden Apes gemaakt zonder inmenging van wie dan ook. Songs die staan. Om nu echt te zeggen dat het een wereldplaat is, daar twijfel ik aan. De band staat er wel, dat hoor je, dat voel je. De verscheidenheid in stijlen die met elkaar worden vermeng, getuigt van veelzijdigheid. Een goed album zonder meer. Ik was op WGT (2016) heel aangenaam verrast door de prestaties van de band. Ik denk dan ook dat de songs live meer doorleef zijn dan ze op dit album klinken. Ik ben benieuwd.

Jurgen BRAECKEVELT
18/12/2016


18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus 18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus 18/12/2016 : GOLDEN APES - Malus

Music reviews

16
01
EVI VINE
Black Light White Dark
08
01
DAEMONIA NYMPHE
PSYCHOSTASIA
28
12
MISS CHAMBERTALE
Berries and Tales
22
12
PAUL MADDOG AND HIS BAND AISLING
Winter In London
21
12
RESISTOR
Ice Cold Gold
20
12
RADIOAKTIVISTS
Radioakt One

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
01
Israeli Dark Synthpop Artist LIYA Announces The Release Of LISTEN
17
01
MY LIFE WITH THE THRILL KILL KULT Reveal New Single, 'The Chains of Fame' Off Upcoming LP
16
01
The Divine Rapture | Celebrating The Siouxsie and the Banshees 1995 Release
15
01
The Dreams Will Always Linger | Remembering Dolores O’Riordan - One Year Anniversary
14
01
Zwaremachine are heading over to Europe for 3 dates in January!
14
01
Ryan Murphy announces main cast of his new TV show 'Ratched'

Concert reviews

15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

18
01
WULFBAND
If you feel that guitars would destroy whatever you think Wulfband is about, stay at home
17
01
ANY SECOND
The Eighth Sin Is The Human Himself
31
12
SIMI NAH
Balancing between the 'normal' world and the 'artistic' world was frustrating, but perhaps led us to make our best record ever!
27
12
ALIEN SEX FIEND
Alien Sex Fiend Is A State Of Mind And Not A Choreographed Or Rehearsed Thing
24
12
SIEBEN
The European Union are kinder overlords than the ones we may well inherit, out on our own, pretending we are not part of the world.

PHOTOS

20
12
COVENANT
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
LEAETHER STRIP
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
AGENT SIDE GRINDER
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
GERTRUD STEIN
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
NZ
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
STAHLR
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
AMNISTIA
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

18
01
HEIMATAERDE
Hoch hinaus
17
01
CENT ANS DE SOLITUDE
The unacceptable face of beauty
16
01
PLANETDAMAGE
Hi Rez Lo Life
15
01
SCHULTZ
I hate You
14
01
LOLA ANGST
Wie Gott
13
01
RED ZEBRA
No Kitchen In The House
12
01
LENE LOVICH BAND
Lucky Number