tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : JAMES - Girl At The End Of The World

JAMES

Girl At The End Of The World

MusicCD
BritpopIndie
BMG
09/12/2016, Didier BECU

EN

Yes, you read it right! James is back. In case you’re younger than forty, we forgive you if never heard of this band before. The story began in 1982 when the band was noticed by Factory. A bit later they went on tour with The Smiths. The big breakthrough came in 1990 with Gold Mother. In England, this release promptly became the Britpop album par excellence. Tracks like Coming Home and How Was It For You? were (only in the UK though ) played non-stop on the radio. James had a very strange position in the music scene: outside England they barely could fill a small club, but overseas they were a huge music festival attraction.

Obviously the story could not last forever. After Seven, the attention decreased with each album and James eventually became a trifle, a memory. Tim Booth kept on releasing records, but no one noticed. Bu who knows, maybe Girl At The End Of The World may change that, because according to the band, it is the best album so far. Big words indeed, but because it was produced by Max Dingel (The Killers, Muse and White Lies ) and Brian Eno, we are inclined to believe these words!

James always sounded a bit bombastic, but never so overwhelming and pompous (in the best sense of the words) as on Attention, that is almost like prog rock with a Britpop touch. Gorgeous melancholic pop is made on Dear John, while Feet Of Clay is a typical James song: romance you do not have to be ashamed of!

Of course James always had a patent on writing tracks that are suitable for festivals, just listen to Bitch. In all fairness it sometimes feels like if Tim Booth hasn’t heard any new music for the last ten years, because after all: this is Britpop and Madchester pur sang. To My Surprise is a dream single. A song that lingers in your head from the start, even though you know that the days of The Stone Roses and Inspiral Carpets are long gone. We are not sure, but something makes us suspect that Alvin is dedicated to Alvin Stardust, simply because the track sounds a little too much as My Coo Ca Choo.

The album ends with two tracks that are made so you can spread your arms and pretend (hey that’s Alvin too!) for a moment that the world is at your feet.

James is back. Whether it will make an impact? I doubt it, but in this living room the disc is played continuously as it is quite sublime!

Didier BECU
09/12/2016


NL

Jawel, je leest het goed! James is weer helemaal terug. Indien je geen veertiger bent, vergeven we je graag dat je nog nooit van deze band hebt gehoord. Het sprookje begon in 1982 toen de band werd opgemerkt door Factory en een beetje later op toer mocht met The Smiths. De grote doorbraak kwam echter in 1990 toen de lp Gold Mother in Engeland prompt de Britpopplaat bij uitstek werd. Tracks als Coming Home en How Was It For You? werden (alleen op de Britse) radio grijs gedraaid. James bekleedde daarmee een zeer vreemde positie: buiten Engeland kon nauwelijks een kleine club worden gevuld, aan de andere kant van de Noordzee leken de mogelijkheden onbeperkt. Het sprookje kon natuurlijk niet blijven duren.

Na Seven ging de aandacht na iedere plaat achteruit en werd James uiteindelijk een niemendalletje, een herinnering. Tim Booth bleef wel platen uitbrengen, maar niemand merkte ze nog op. En tja, wie weet komt daar met Girl At The End Of The World verandering in, want volgens de groep is dit haar beste tot nu toe. Grote woorden, maar door de productie van Max Dingel (The Killers, Muse en White Lies) en Brian Eno zouden we dat nog geloven ook!

James is altijd wel een beetje bombastisch geweest, maar zo overdonderend en pompeus (in de beste zin van het woorden) klonken de band nog nooit. Attention is bijna progrock met een Britpopkantje. Prachtige melancholische pop hoor je op Dear John, terwijl Feet Of Clay een typisch James-plaatje is: romantiek waar je je niet eens hoeft voor te schamen! Natuurlijk heeft James ook altijd een patent gehad op het schrijven van tracks die geschikt zijn voor een festivalweide, luister gewoon naar Bitch.

Eerlijkheidshalve klinkt het soms wel alsof Tim Booth de afgelopen tien jaar geen nieuwe muziek meer heeft gehoord, want dit is Britpop en Madchester pur sang. To My Surprise is een gedroomde single. Een song die vanaf het begin in je hoofd zit, ook al weet je dat de dagen van The Stone Roses en Inspiral Carpets al lang voorbij zijn. We zijn niet echt zeker, maar iets laat ons vermoeden dat Alvin is opgedragen aan Alvin Stardust, want de track klinkt net iets te veel als My Coo Ca Choo.

Het album eindigt met twee tracks die gemaakt zijn zodat je je armen open kan spreiden en voor eventjes de indruk hebt dat de wereld toch aan je voeten ligt. James is terug. Of het impact zal hebben? Ik twijfel eraan, in deze huiskamer staat het schijfje in ieder geval met de herhalingstoets aan wegens tamelijk subliem!

Didier BECU
09/12/2016


Music reviews

19
10
THE BLACK WATCH
Magic Johnson
19
10
FUTURE PILOT AKA
Orkestra Digitalis
18
10
NEW MODEL ARMY
From Here
18
10
RIDE
This Is Not a Safe Place
17
10
THE BLACKHEART ORCHESTRA
Mesmeranto
17
10
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK
Far From The Apple Tree

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

10
10
29 years ago Nine Inch Nails released 'Sin'
09
10
The Arch releases new album 'XII'
08
10
Eclectic Artist Addie Brik Releases New Single
07
10
YOVA - Debut Single 'Moondog' (featuring members of PJ Harvey / Grumbling Fur / Cameron Craig)
22
09
Today it’s been exactly 27 years since Nine Inch Nails released Broken (EP)
21
09
Industrial/Metal Band DECENT NEWS Announces The Release Of 'Monolith'

Concert reviews

21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019
15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

14
10
JAMES MCGREGOR (THE CLOCKWORKS)
'Our dynamic is genuinely a gang scenario'
12
10
NEON INSECT
A Conversation With Neon Insect
11
10
ENZO KREFT
Many tracks from 'Control' are about the relationship between humans and technology and the dangerous consequences of this in the near future.
10
10
AMY STUDT
'It’ll be alright in the end and if it isn’t alright, it isn’t yet the end.'
09
10
STALINGRAD VALKYRIE
The old world will be collapsing pretty soon!

PHOTOS

06
10
GROUND NERO
De Klinker Aarschot
06
10
GROUND NERO
De Klinker Aarschot
06
10
GROUND NERO
De Klinker Aarschot
04
10
SLAVE SEPERATION VS KNK
Fetish Café Antwerpen
04
10
LEAETHER STRIP
Fetish Café Antwerpen
22
09
WHISPERING SONS
Liege New Wave Festival
22
09
ASH CODE
Liege New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

20
10
ORSON HENTSCHEL
Noise of the Light
19
10
ORBITAL
One Perfect Sunrise
18
10
MONICA JEFFRIES
In Circles
17
10
AZAR SWAN
Over
16
10
ILLUMININE
For What It's Worth (Live at Sundlaugin Studio)
15
10
RYUICHI SAKAMOTO
Merry Christmas Mr Lawrence
14
10
DELERIUM
Keep on Dreaming (featuring Jaël)