tempobet yeni adresi

EN NL
like this vinyl review

05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world

JO LEMAIRE + FLOUZE

Pigmy world

MusicVinyl
MinimalSynth Pop / Electro Pop

[83/100]   

Vertigo Records
05/10/2015, Didier BECU

EN

There always has been a friendship between Belgian music and the Factory-sound. The most famous example is of course the single Nightshift by The Names, that not only is released on the legendary label, but also produced by the master himself: Martin Hannett. People talk less about it, but no less intriguing is the fact that Vini Reilly of The Durutti Column played on the third album by Jo Lemaire.

In 1981 Jo Lemaire was still completely unknown. Along with her then-husband Philippe Depireux she founded Jo Lemaire + Flouze in 1977. Their punky noise was hardly noticed, until 1983, the year in which their third album Pigmy World was released. The album didn't sell well, but the single (Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais) made Jo a star in Belgium and France.

The fame was the end to Jo’s marriage, as a year later she left her husband and lived together with Fa Vanham, who gave Jo her definite sound. Albums such as Concorde and Jo Lemaire made her a world star in Belgium.

But let us return to that forgotten third album which is often wrongly described as "that record with that number of Gainsbourg on it". Of course, the hit song with its doomy keyboards protrudes above the rest, and it's probably the only Gainsbourg cover that is better than the original, nevertheless the rest of the album remains worth remembering as well.

If there is something wrong with this LP, then it must be the fact that Jo and Philippe mixed too many styles that make Pigmy World anything but homogeneous. There are the Creole sounds on Claustrophobia, the jazzy-like Outside The Hole or the African rhythms on Chameleon, that gives it a Luna Twist touch, and of course Allez Allez.

Jo was clearly looking for a personal sound (and she eventually would find it on Concorde), but nonetheless there are a lot of minimal wave gems to be found on this record, like Shades Of Night or Inner Void with its Human League-like synths. And of course there are the marvellous sounds of Vini Reilly on Voices In The Silence: his nervous guitar and Jo’s sensual voice are born for one another.

Pigmy World was never released on CD, and not even as an album afterwards, so you’ll have to look for it at a flea market. Take it home when you find it!

Didier BECU
05/10/2015


NL

Tussen Belpop en het Factory-geluid heeft het altijd wel geklikt. Het meest bekende voorbeeld daarvan is natuurlijk de single Nightshift van The Names die niet alleen op het legendarische label verscheen, maar bovendien werd geproduceerd door grootmeester Martin Hannett. Waar minder over wordt gesproken, maar wat daarom niet minder intrigerend, is het feit dat Vini Reilly van The Durutti Column op het derde album van Jo Lemaire meespeelde.

In 1981 was Jo Lemaire nog een nobele onbekende. Samen met haar toenmalige echtgenoot Philippe Depireux richtte ze in 1977 het groepje Jo Lemaire + Flouze op. Hun punky geluid werd nauwelijks opgemerkt, tot in 1983, het jaar waarin hun derde plaat Pigmy World werd uitgebracht. De lp deed het qua verkoopcijfers niet bijster goed, maar de single daaruit (Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais) maakte van Jo in België en Frankrijk een ster.

De roem was meteen een domper op het huiselijke geluk, want een jaartje later verliet Jo haar echtgenoot om met Fa Vanham samen te wonen. Het was zijn inbreng die ervoor zorgde dat Jo Lemaire met albums als Concorde en Jo Lemaire voorgoed een wereldster in België werd.

Maar laten we even terugkeren naar dat vergeten derde album dat vaak ten onrechte wordt aangeduid als “die plaat met daarop dat nummer van Gainsbourg”. Natuurlijk steekt het hitnummer met zijn doomy keyboards met kop en schouders boven de rest uit, en het is waarschijnlijk ook de enige Gainsbourg-cover die beter is dan het origineel, desalniettemin blijft de rest van de plaat ook het onthouden waard.

Als er al iets mis is met deze lp, dan is het wellicht dat Jo en Philippe net iets te veel stijlen door elkaar haalden waardoor Pigmy World allesbehalve homogeen klinkt. Zo heb je de Creoolse klanken op Claustrophobia, het jazzy-achtige Outside The Hole of zijn er Afrikaanse ritmes op Chameleon te horen, dat daardoor wat weg heeft van Luna Twist, en natuurlijk ook Allez Allez.

Jo was duidelijk op zoek naar een eigen geluid (en dat zou ze uiteindelijk op Concorde vinden), maar er staan heel wat minimale wave pareltjes op deze plaat zoals Shades Of Night of Inner Void met zijn Human League-achtige synths. En dan blijven er natuurlijk de wonderbare klanken van Vini Reilly op Voices In The Silence: zijn nerveuze gitaar en de sensuele stem van Jo lijken voor elkaar te zijn geschapen.

Pigmy World is nooit op cd verschenen, en ook niet als plaat later opnieuw uitgebracht, dat wordt dus zoeken op een rommelmarkt. Maar geen nood, je vindt ze er regelmatig. Meenemen is de boodschap!

Didier BECU
05/10/2015


05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world

Music reviews

14
06
TERMINAL SERIOUS
Gift For You
10
06
SAMHAIN
Experiment
09
06
CELESTIAL NORTH
When The Gods Dance
12
05
SHE HATES EMOTIONS
Space and time
11
05
THIS CAN HURT
A Darker Shade Of Blue
22
04
DEAD MAN'S HILL
Inner Journeys Through The Living Temples Of Water

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

16
06
44 years ago Suicide performed their legendary '23 minutes over Brussels'!
15
06
Roobanok: new talent on SkyQode
15
06
Today it’s exactly 43 years ago since Joy Division released their debut studio album Unknown Pleasures (15 June 1979).
14
06
Industrial band, The Royal Ritual addresses organized religion ethics with debut LP, /Martyrs/
14
06
TELESKOP releases new EP on Progress Productions
13
06
Toxikk Deception releases new album through DSBP Records

Concert reviews

14
06
WULF7 + THE JUGGERNAUTS
11/06/2022 - LIVE AT THE BAROCK - BRUGGE
14
06
'N TALES, INTERZONE, GROUND NERO
At B52 Club Eeernegem
24
05
STAATSEINDE
Staatseinde live @Kinky Star - 14 mei 2022
13
05
WUK
A try-out that became a book...
21
10
NICK CAVE
Nick Cave & Warren Ellis - 2021 Tour - Stadsschouwburg, Antwerp- 20/10/2021

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

18
05
PUSSY RIOT
Unfortunately, everyone only understood what Putin is like when he started a war in Ukraine.
18
05
HAGAR THE WOMB
Now we know the audience will help us out when we forget the lyrics.
18
05
HETZE
We all work with homeless people on a daily basis and we try to be actively involved in their struggle.
20
04
NINO SABLE
I am not a friend of boxed content...
13
04
ECHO ROAD
'There was no easy way or any shortcut to be taken in terms of producing something truly representative of the human experience. We simply had to ‘just do it'.'

PHOTOS

23
06
THE JESUS & MARY CHAIN
Trix Antwerpen
22
06
MONROE SUPPORT ALICE COOPER
Mitsubishi Electric Halle Düsseldorf
22
06
ALICE COOPER
Mitsubishi Electric Halle Düsseldorf
21
06
EINSTURZENDE NEUBAUTEN
AB Brussel
19
06
GARY NUMAN
New Waves Day Oberhausen
19
06
PINK TURNS BLUE
New Waves Day Oberhausen
19
06
THE CASSANDRA COMPLEX
New Waves Day Oberhausen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
06
AMBASSADOR21
FUCKALLSYSTEMS
25
06
CIRCLE OF DUST
Outside In
24
06
LUH
Beneath The Concrete
23
06
EARTHSET
SO WHAT!?
22
06
DIORAMA
ZSA
21
06
MIEL NOIR
L’ennemi
20
06
POESIE NOIRE
Déjà Vu