tempobet yeni adresi

EN NL
like this vinyl review

21/10/2015 : MATS GUSTAFSSON - Piano Mating

MATS GUSTAFSSON

Piano Mating

MusicVinyl
AmbientDroneElectronics

[50/100]   

X Ray Records
21/10/2015, William LIÉNARD

EN

“They sound like two holes puncturing the fabric of reality - holes that disobey time and space; black holes then, where you can poke your head through and see what is really going on behind the curtain”. These are not our words, it is the opening paragraph of the press release about the two compositions on Piano Mating, the new album by Mats Gustafsson. The two side-long pieces of Piano Mating by Mats Gustafsson are incredibly pure, simple-sounding and slowly-ascending drones that feel convincingly like conveyor belts for the soul”, the press release continues. We want to believe it, but unfortunately we haven’t had that kind of experience while listening. Oh, sure, the description of how the compositions sound is correct. On the conclusion we have our doubts.

Piano Mating 1 & 2 sound a little - or even a lot - like ORGAN2/ ASLSP (1987) of John Cale, a composition you can listen to live in a dilapidated but restored church in the German town of Halberstadt (former GDR), where the performance of the composition began on September 5, 2001 (the 89th anniversary of the composer). ASLSP stands for: As Slow As Possible, and that's exactly what's going on, for the performance of the nine-part composition (with repeats) will take about 639 years! Meanwhile, the first notes of ORGAN2/ASLSP are played - in the end the project is already 14 years underway - but what you hear in Halberstadt is no more than one long sustained drone... and that is exactly what Mats Gustafsson does on Piano Mating, although there is indeed a rising pitch, which is hardly noticeable in the German City, given the fact that it takes weeks for even one note to be played from beginning to end. A reassuring detail: the composition is entirely automated, or do you think they'll hire an army of organists for the next seven centuries?!

Unlike John Cale's composition, Piano Mating of Mats Gustafsson is no work for organ - nor for piano as the title suggests - but for Stylophone, also called Dubrecq Pianomate, an analog miniature keyboard which is operated with a stylus. Some 3 million copies were sold, mostly to children, but in 1975 the production was ceased. In 2007 toy manufacturer Re-creation and Dubrecq Ltd re-launched the Stylophone. The new model S1 is a digital version of the model from the 60s, but with a volume control and two new sounds.

And how does that sound on Mats Gustafsson’s Piano Mating? Certainly not as a piano, nor as a guitar. No, as a kind of organ, since the drones are monotonous and stretched. Piano Mating 1 (16'37") has relatively high drones, in Piano Mating 2 (17'39") they sound dark and deep, but follow a similar pattern. We have not observed black holes, and our soul has never had any problem. But if you do not feel like listening to music, then Piano Mating can definitely be a canvas for quiet introspection and self-examination. We would rather choose a raga by Ravi Shankar or an otherworldly melody of Dead Can Dance, that's obviously a matter of personal taste. The best choice is to do the test yourself.

https://www.youtube.com/watch?v=RfQ3kcbJd60

William LIÉNARD
21/10/2015


NL

“Ze klinken als twee gaatjes die de structuur van de werkelijkheid doorprikken - gaten die zich niet schikken naar tijd en ruimte; zwarte gaten dus, waar je je hoofd door kan steken om te zien wat er werkelijk aan de hand is achter het gordijn”. Het zijn niet onze woorden, het is de aanhef uit het persbericht over de twee composities op Piano Mating, het nieuwe album van Mats Gustafsson. “De twee lange composities van Mats Gustafsson zijn ongelooflijk puur, ze klinken eenvoudig en het zijn langzaam oplopende drones die op een overtuigende manier aanvoelen als transportbanden voor de ziel”, zo gaat de tekst voort. We willen het graag geloven, maar jammer genoeg hebben we het zo niet ervaren. Oh, jawel, de beschrijving over hoe de composities klinken is correct. Over de conclusie hebben we onze twijfels.

Piano Mating 1 & 2 klinken een beetje – of zelfs heel erg – zoals Organ2/ASLSP van John Cale uit 1987, een compositie die u live kan beluisteren in een bouwvallig maar gerestaureerd kerkgebouw in het Duitse stadje Halberstadt (voormalige DDR), waar de uitvoering op 5 september 2001 begon (de 89ste verjaardag van de componist). ASLSP staat voor: As Slow aS Possible, en dat is precies wat er aan de hand is, want de uitvoering van de negendelige compositie (met herhalingen) zal zo’n 639 jaar duren! Ondertussen zijn de eerste noten van ORGAN2/ASLSP gespeeld – uiteindelijk is het project al 14 jaar bezig – maar wat u ter plaatse hoort is niet meer dan één lang aangehouden drone… en dat is precies wat Mats Gustafsson doet op Piano Mating, zij het dat er inderdaad sprake is van een oplopende toonhoogte, wat in Halberstadt nauwelijks waarneembaar is gezien het weken duurt voor ook maar 1 noot van begin tot einde is gespeeld. Een geruststellends detail: de compositie wordt er geheel geautomatiseerd uitgevoerd of dacht u dat ze daarvoor zeven eeuwen lang een leger van organisten zullen inhuren?!

In tegenstelling tot John Cale’s compositie, is Piano Mating van Mats Gustafsson geen werk voor orgel – en ook niet voor piano zoals de titel suggereert – maar voor Stylopfoon, ook wel Dubrecq Pianomate genoemd, naar het bedrijf dat het instrument in productie nam in 1968. Volgens Wikipedia is een Stylofoon een analoog miniatuur keyboard dat met een styluspen wordt bediend. Het is een uitvinding van ene Brian Jarvis, maar wegens tegenvallend succes werd de productie in 1975 gestaakt. In 2007 sloegen speelgoedfabrikant Re-creation en Dubrecq Ltd, ondertussen eigendom van Jarvis’ zoon Ben, de handen in elkaar met als resultaat de Stylofoon S1, een digitale versie van het model uit de jaren 60, maar met een volumeknop en twee nieuwe geluiden.

En hoe klinkt dat nu op Piano Mating van Mats Gustafsson? Alvast niet als een piano, en evenmin als een gitaar. Nee, als een soort orgel, want de drones zijn monotone en uitgerekte tonen die unisono door elkaar dwarrelen en langzaam crescendo gaan en vervolgens uitsterven. In Piano Mating 1 (16’37”) gaat het om vrij hoge tonen, in Piano Mating 2 (17’39”) om donkere en diepe tonen die langzaam aanzwellen, maar die voor de rest een gelijksoortig patroon volgen. Wij hebben geen zwarte gaten waargenomen en onze ziel heeft nergens last van gehad. Maar als u een keer geen zin heeft in muziek, dan kan Piano Mating beslist een rustig canvas zijn voor introspectie en zelfonderzoek. Wij zouden eerder voor een raga van Ravi Shankar kiezen of een onwereldse melodie van Dead Can Dance, maar dat is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak. De beste keuze is om zelf te luisteren.

William LIÉNARD
21/10/2015


21/10/2015 : MATS GUSTAFSSON - Piano Mating 21/10/2015 : MATS GUSTAFSSON - Piano Mating

 

Next reviews
NORMIL HAWAIIANS • Return of the Ranters
THE GARDEN • Haha
FILMFEST GHENT 2015 • Jayro Bustamante: Ixcanul
FILMFEST GHENT 2015 • Radu Muntean: One Floor Below
FILMFEST GHENT 2015 • Barry Levinson: Rock The Kasbah
FILMFEST GHENT 2015 • László Nemes: Son Of Saul
DIRK VREYS (THE OBSCURE) • Ten songs by The Cure that changed my life
KANDAHAR • Bo Jeden to Szereg
JEAN-MICHEL JARRE • Electronica 1 Time Machine
SHADOWHOUSE • Hand In Hand

 

Same combination of genres: AMBIENT + DRONE + ELECTRONICS
ONEIROGEN • Convivium
JOHN 3:16 • The Burnt Tower/Babylon the Great (EP)
ONEIROGEN • Plenitude
EKCA LIENA • Graduals

 

Same genre: AMBIENT
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
CLASS M PLANETS • Ravenswood
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica
UMMAGMA • Compass (Leonard Skully Records)
LISA MORGENSTERN • Chameleon
UNIDENTIFIED MAN • Memento Mori

 

Same genre: DRONE
THE MARY HART ATTACK • The Falling Sun
PHALLUS DEI • Black Dawn
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
NADJA • The Stone is Not Hit By The Sun, Nor Carved With A Knife
BLACKWOOD • As the World Rots Away
GLERAKUR • Can't You Wait
THORN 1 • The Leave of Leaves
MICHEL BANABILA • Early Works/Things Popping Up From The Past
RICARDO DONOSO • Quintesence
BE • One

 

Same genre: ELECTRONICS
GHOSTING • The Flanders EP
THE BLACKHEART ORCHESTRA • Mesmeranto
STATIQBLOOM • Asphyxia
MECHANIMAL • White Flag Single
PAS MUSIQUE • The Phoenix
RADIOAKTIVISTS • Radioakt One
METROLAND • Memorabilia & Memorabilia The Remixes
YOU, VICIOUS! • You, Vicious!
HATCHLING • Alpha
WE ARE THE WAY FOR THE COSMOS TO KNOW ITSELF • Flashbacks

Music reviews

05
07
JAYE JAYLE
PRISYN
03
07
PORTION CONTROL
Head Buried
02
07
AIMA & THE ILLUSION OF SILENCE
Music for certain rituals
28
06
VARIOUS ARTISTS
PERIHELION 2134
24
06
COLD IN MAY
Isolation songs
19
06
UNITCODE:MACHINE
Paper empires

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

07
07
Darkwave Band STYKFAKTOR Reveals New Single, 'Distance' - An Emotional Struggle With Social Distancing
07
07
FRONT 242's Daniel B. celebrate his 66th birthday with the release of 6+6
04
07
Industrial Band RIOTLEGION Announces The Release Of Machine Liberation
03
07
I Wanted To Tell Her by Ministry turns 37 years this month!
15
06
Today it’s exactly 41 years ago since Joy Division released their debut studio album Unknown Pleasures (15 June 1979).
11
06
29 years of Kraftwerk in The Mix

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

06
07
J.ROBBINS
'When someone has a song and they’re struggling about - what’s the best way to present it...'
04
07
LAIBACH
When they banned Laibach, we said 'great, let's move further'!
27
06
BURTON C.BELL (FEAR FACTORY, ASCENSION OF THE WATCHERS )
'It all comes from my head – whatever I’m feeling, whatever I’m thinking of.'
27
06
RODNEY ORPHEUS / THE CASSANDRA COMPLEX
I Think I’m Still As Revolutionary And Opinionated As Ever...
25
06
THE COLOURS OF SILENCE
Isolation Is Good For Art. Embrace It And Use It

PHOTOS

13
03
SIGLO XX
Porta Nigra Aarschot
13
03
ROME
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ROSE OF AVALANCHE
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE DANSE SOCIETY
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ARCH
Porta Nigra Aarschot
11
03
FRONT 242
Pulse Namur Isnes
11
03
SHAARGHOT
Pulse Namur Isnes

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

07
07
KDF
Innocence
06
07
SNOG
Spätzle Machine
06
07
THE HORRORIST
The Horrorist - One Night In New York City (Uncensored)(Chris Liebing Remix)
05
07
GOLDFRAPP
Winter Wonderland
04
07
LORDS OF ACID
I Sit On Acid
03
07
DEAD CAN DANCE
Eleusis
02
07
LIAISONS DANGEREUSES
Los niños del parque