tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : MEILYR JONES - 2013

MEILYR JONES

2013

MusicCD
ClassicalNew wavePopRock

[85/100]   

Moshi Moshi
09/12/2016, William LIÉNARD

EN

A trip to Rome proved important to the project of Meilyr Jones, because the impressions of the Italian capital had a major impact on the tracks of his album 2013. He made the trip in that same year: I conceived of the record as a compilation of myself, over the period of a year, he says in the press release, as an anthology, a collection of my songs and of what happened to me in that year. 2013 appears to be a very diverse collection of pop songs for which he invoked a 30-piece orchestra, a choir in Glasgow, three trombone players in a cemetery and field recordings of birds.

How To Recognise a Work of Art is a burly pop song with an attractive melody, brass instruments for the chorus and heavy guitars, backed by a piano. And we don’t forget to mention the choir, of course! Don Juan begins with the sound of a harpsichord, flute-like sounds and a calm and deep voice. Afterwards violins are added, piano and again swirling flutes, and what appears to be the sound of birds. Very nice track. In Passionate Friend we hear the orchestra, with violins that appear to be stolen from Eleanor Rigby, deep tones of a bassoon, supported by the sharp sound of a clarinet and a nice prancing percussion. A soundtrack-like composition, broad and versatile, yet with enough room for quieter passages. Note the varied vocals and the big band-like trumpets and saxophones. Hardly pop music... so beautiful.

Refugees is an attractive singer-songwriter ballad with a lot of tempo changes and piano accompaniment. Jones sounds like Morrissey sometimes, with the same melancholic tone beneath the veneer of cheerfulness. Three in a row. Rome sounds majestic and sacred, while the vocals were written carefully so as not to disturb the beautiful accompaniment of brass flutes: a track like a walk through the Garden of Eden or in this case: the impressive Forum Romanum. And if a cloud covers the sun, then we run into one of the many churches for a concert of Flemish Polyphonic music, because that is how Rain in Rome sounds, with cheering Romans when thunder strikes and rain comes pouring down. A stunning track just under 2 minutes. Strange Emotions could be no greater contrast, a Smiths-like pop song with woody percussion that sounds like horse hooves, howling guitars and a deep bass, controlled and somewhat atmospheric in tone.

Initially, Return to Life sounds quiet and subdued, slightly cinematic in tone and evolving into a big ballad, supported by a large orchestra in the background: simply wonderful! Track 8 is confusing: it is called God in the press release and Love in the playlist. Unless these words would be synonyms, which we accept without grumbling. God is a tree, without God stars do not shine, Meylir Jones sings. We may disagree, but it sounds very beautiful. Simple and beautiful. Olivia is one of four tracks with orchestral accompaniment. The voice is surrounded by dark sounds of brass instruments. In the background we hear birds. Then, the track gets musical-like proportions with the support of the Community Choir of Glasgow. In Featured Artist, the beautiful vocals float to the sound of trumpets
and bell-like percussion. It's a beautiful and simple pop song that impresses immediately. Be Soft is the last song on the album. The orchestra adds cautious accents, flutes add small details to support the fragile vocals. For a moment, it looks like a bombastic finale cannot be avoided, but the opposite happens: the track dies quietly and Meilyr Jones is applauded by the musicians.

William LIÉNARD
09/12/2016


NL

Een reis naar Rome bleek belangrijk voor het project van Meylir Jones, want in de Italiaanse hoofdstad deed hij impressies op die van zeer grote invloed zouden zijn voor de tracks op zijn album 2013. Hij maakte die reis overigens in 2013: I conceived of the record as a compilation of myself, over the period of a year, zegt hij daarover in het persbericht, as an anthology, a collection of my songs and of what happened to me in that year. 2013 blijkt een zeer gevarieerde collectie popsongs te zijn waarvoor zelfs een beroep is gedaan op een 30-koppig orkest, een koor in Glasgow, drie trombonespelers op een begraafplaats en veldopnamen van vogels.

How To Recognise a Work of Art is een potige popsong met een aantrekkelijke melodie, koper voor het refrein en stevige gitaren, gesteund door een piano. Oh, en we vergeten het koortje uiteraard niet! Don Juan begint zowaar met het geluid van een klavecimbel, krijgt fluitachtige tonen en een rustige diepe stem. Nadien worden violen toegevoegd, piano en opnieuw dwarrelende fluiten en wat lijkt op het geluid van vogels. Heel erg mooie track. Voor Passionate Friend wordt het orkest in stelling gebracht, met violen die lijken gestolen uit Eleanor Rigby, diepe tonen van een fagot, gesteund door scherper geluid van een klarinet en prettig huppelend slagwerk. Een filmmuziekachtige track, breed en veelzijdig uitgewerkt en toch met voldoende ruimte voor stillere passages. Let vooral ook op de gevarieerde vocalen en op de bigbandachtige trompetten en saxofoons. Nog nauwelijks popmuziek.. zo mooi.

Refugees is een aantrekkelijk singer-songwritersballade met nogal wat tempowisselingen en uitsluitend pianobegeleiding. Z’n stem klinkt soms als die van Morrissey, met dezelfde melancholische toon onder het dunne laagje opgewektheid. Drie op een rij. Rome heeft iets majestueus en sacraals en de vocalen zijn zeer precies en voorzichtig geschreven opdat ze de aandacht niet afleiden van de prachtige muzikale omlijsting door koper en fluiten: een track als een wandeling door de Tuin van Eden of in dit geval: het indrukwekkende Forum Romanum. En als er dan wolken voor de zon schuiven, dan vluchten we in één van de vele kerken voor een concert van Vlaamse Polyfonische muziek, want zo klinkt Rain in Rome, met juichende Romeinen als de donder toeslaat en de regen in bakken naar beneden komt. Een bloedmooie track net onder 2 minuten. Strange Emotions kon geen groter contrast zijn, een Smiths-achtige popsong met houtachtig slagwerk dat klinkt als paardenhoeven, jankende gitaren en donker basgeluid, beheerst en lichtjes atmosferisch van toon.

Return to Life klinkt aanvankelijk rustig en ingetogen, is lichtjes filmisch van toon en evolueert tot een grote ballade met op de achtergrond de steun van een groot orkest: zondermeer wondermooi! Over track 8 bestaat schijnbaar verwarring, want in de playlist staat God, terwijl het persbericht de compositie Love noemt. Tenzij het om synoniemen zou gaan, wat we probleemloos accepteren. God is a tree, without God stars don’t shine, zingt Meilyr Jones. We hoeven het er niet mee eens te zijn, maar het klinkt wel heel erg mooi. Eenvoudig en mooi. Ol:ivia is één van de vier tracks met groot orkest. Op de achtergrond horen we vogelgeluiden, vooraan wordt de stem omringd door donker geluid van koperinstrumenten. Vervolgens krijgt de track musicalachtige proporties met de steun van het Community Choir of Glasgow. In Featured Artist dobberen de prachtige vocalen op het geluid van trompetten en belachtig slagwerk, opnieuw een prachtige en eenvoudige popsong die meteen overtuigt. Be Soft is de laatste track op het album. Het orkest legt voorzichtige accenten, de fluiten voegen kleine details toe ter ondersteuning van de breekbare vocalen. Even lijkt het of een bombastische finale niet te vermijden is, maar het tegendeel gebeurt: de track loopt rustig uit en Meilyr Jones krijgt een terecht applausje van de muzikanten.

William LIÉNARD
09/12/2016


 

Next reviews
THE PHYSICISTS • My Love Is Dead
SONUS CORONA • Sonus Corona
• Coalescaremonium editie 4
INTO THE MIST • Dancing Into The Mist
POP. 1280 • Paradise
SIMI NAH • B52, Eernegem (26/03/2016)
• Black Easter Day 2 : an impression
EISFABRIK • Walking Towards The Sun
LAVVI EBBEL • Wir Schaffen Das!
AEON SABLE • Hypaerion

 

Same genre: CLASSICAL
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
SERPENTYNE • European Tour 2018
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
PIETER VERMEYEN • Inuit
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
MYRKUR • Mausoleum

 

Same genre: NEW WAVE
CAWATANA • In The Silver Light (7')
SHE HATES EMOTIONS • See The Light (Single)
HYSTÉRIE • Deuil
DAGEIST • Sexy
NEW MODEL ARMY • From Here
A CERTAIN RATIO • ACR-Box
VARIOUS ARTISTS • DARKSIDE OF THE CON III
DER KLINKE • Decade
JAPAN • Cries And Whispers (1983-1991)
XTC • What Do You Call That Noise?

 

Same genre: POP
MONICA RICHARDS & ANTHONY JONES • AESTUARIUM
LISA MORGENSTERN • Chameleon
TYCHO BRAHE • Triplex [Complete]
PARRALOX • Subculture
FORMER BULLIES • Stranger
NINE MILLION WITCHES • The Rapture
AGNES OBEL • Citizen Of Glass
NOSOUND • Scintilla
GRACE JONES • Warm Leatherette
LEVEL 42 • Mechelen, Maanrock (28/08/2016)

 

Same genre: ROCK
STEREOSEAT • Heavenly Creatures
YATES AND YOUNG • Splinters Ep
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Ghosteen (Ghosteen/Bad Seed Ltd.)
PRINCIPE VALIENTE • Choirs of Blessed Youth
THE SLOW SHOW • DREAM DARLING
THE PRETENDERS • Alone
WAREHOUSE • Super Low
NEW MODEL ARMY • Winter
MAIDAVALE • Tales of the Wicked West
EZRA FURMAN • Big Fugitive Life

Music reviews

04
12
MERZBOW
Screaming Dove
03
12
CABARET VOLTAIRE
Shadow Of Fear
02
12
DIVE
Where do we go from here
01
12
THE MARS MODEL
Sister Glory / Frozen in Time
26
11
PREEMPTIVE STRIKE 0.1
The Dread Files
25
11
FIRST
Restless

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

03
12
This month, 33 years ago Front Line Assembly released The Initial Command.
02
12
This month it’s 36 years ago Canadian industrial act Skinny Puppy released their very first EP Remission.
01
12
Russian Dark Community in search of new blood
01
12
50 years of Ruckzuck with Kraftwerk!
28
11
Today it's exactly 40 years since Siouxsie and the Banshees, released their Christmas single 'Israel'!
27
11
39 years of Don't You Want Me by The Human League

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing
31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

03
12
ALEX SKOLNICK (TESTAMENT, ALEX SKOLNICK TRIO)
'I was as knocked out as I was hearing Van Halen...'
14
11
PROYECTO MIRAGE
I Think We Needed A Break
21
10
DELERITAS
EBM-Indus Night Liège : The bands presented... Deleritas!
20
10
WULF7
EBM-Indus Night Liège : The bands presented... WÜLF7!
19
10
LISA GERRARD (DEAD CAN DANCE)
'I love the innocent dangers that can be experienced in musical performance...'

PHOTOS

25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival
20
08
JUSTIN SULLIVAN & GASTONE
Kreisverwaltung Groß-Gerau

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

04
12
VIOLENCE
Illusions Vives
03
12
ORKESTRA OBSOLETE
Blue Monday
02
12
GROUND NERO
Plethora
01
12
EXIT STRATEGY
Dead Zone
30
11
DIVE
Black Star (Official Music Video)
30
11
POPTONE
Slice Of Life
29
11
CUELEBRE
Fodder for the raven