tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

24/08/2011 : QUELQU'UN RAMASSE L'ARME DU CRIME - A Time For A Timing

QUELQU'UN RAMASSE L'ARME DU CRIME

A Time For A Timing

MusicCD
Noise

[70/100]   

Block Bunker Records
24/08/2011, Bernadette ALLAERT

EN

 

Quelqu’un ramasse l’arme du crime is the title of a project of Gil Kockelmans.
Straight to the point: This is noise. Noise, both in the use of the instruments as well as the voice. I can hardly call the vocal pieces singing nor shouting or whispering – it all sounds a bit strange. The musician improvises and that result is: the project. Fine – but nothing more.
In the press release one tries to place this music into the broader perspective of free jazz and noise/blues. Yes - ?! Everything that does not evolve within established lines is easily called free jazz, while this musical style has its own regularity. But I understand what is meant. At least, I think I do.
What I find particularly special in those experiments is that the tracks have titles. The 13 tracks on the album (with only 30 minutes of music) have names. How does one invent: Blind clothes, Traque continentale,... I find this associative ability fascinating, but I miss the point. I know, not everything needs an intellectualised approach. Luckily! But this is a trip and I do not mean that pejoratively. It is (as said): noise, improvisation, association and (mainly) concept. And, if the latter is the case, I can, perfectly, live with it.
It will be clear that it's difficult for me to label this album. There is also little information available about this project. This forces us to focus on the core of the matter and to listen to the music.
On June 4 (2011) Gil Kockelmans was a guest at the performance of Jonathan De Winter in art gallery Sébastien Ricou in Brussels (see shared clip on this page). In such a context of an overall concept I can place and appreciate this music perfectly. If I can enjoy it listing to it on a CD, is another matter.

Bernadette ALLAERT
24/08/2011


NL

Quelqu’un ramasse l’arme du crime is de titel van een project van Gil Kockelmans.
Meteen ter zake: dit is geluid. Geluid zowel wat betreft het gebruik van de instrumenten als de stem. De vocale stukken kan ik moeilijk zingen noemen maar ook geen roepen, fluisteren – het klinkt een beetje vreemd allemaal. De muzikant improviseert en dat resultaat is: het project. Prima – maar meer ook niet.
In de perstekst probeert men deze muziek een plaats te geven. Men spreekt over free jazz en noise / blues. Ja - ?! Alles wat niet meteen volgens een vast stramien verloopt wordt al gauw free jazz genoemd, terwijl deze muziekstijl toch zijn wetmatigheden kent. Maar ik begrijp wat bedoeld wordt. Tenminste, dat denk ik.
Wat ik bij dergelijke experimenten vooral bijzonder vind is dat men de tracks ook effectief een titel weet mee te geven. De 13 tracks op het album (met amper 30 minuten muziek) hebben namen. Hoe bedenkt men: Blind Clothes, Traque continentale, … Het is een associatief vermogen dat ik fascinerend vind, maar de essentie ontgaat mij. Ik weet het wel – niet alles hoeft op een doordacht intellectualistische manier benaderd te worden. Gelukkig maar! Maar dit is een trip. En dat bedoel ik niet pejoratief. Het is, zoals gezegd, geluid, improvisatie, associatie en (vooral) concept. En als dat laatste aanwezig is, dan kan ik daar prima mee leven.
Het zal duidelijk zijn dat ik moeite heb om dit geheel te benoemen. Over het project is ook weinig informatie te vinden. Dat dwingt ons om zich tot de kern van de zaak te beperken en om naar de muziek te luisteren.
Op 4 juni 2011 was Gil Kockelmans te gast bij een performance van Jonathan De Winter in galerie Sébastien Ricou in Brussel (zie gedeelde clip op deze pagina). In dergelijke context van een totaalconcept kan ik de muziek perfect plaatsen en appreciëren. Of ik er bij het beluisteren van een CD kan van genieten, is een andere zaak.

Bernadette ALLAERT
24/08/2011


Music reviews

23
02
THE HEAT INC.
EP
23
02
PIG
Pain Is God
22
02
ANTHONY JONES
Farewell To Flesh
18
02
WULF7
Dark Hate
17
02
DEAR DEER / EMBERS
Split
06
02
J:DEAD
A Complicated Genocide

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
02
Today it's exactly 27 years since Nine Inch Nails released March Of The Pigs!
25
02
Mirror Man | Mourning The Sad Passing Of Talk Talk’s Mark Hollis - 2 ago.
23
02
Today, it’s 43 years ago that renowned BBC DJ John Peel broadcast the second John Peel session by Siouxsie & The Banshees
20
02
This Charming Band | 37 Years Ago, The Smiths Release Their Debut Album
19
02
Gothic Industrial Band BATAVIA Unveils Remix Album, Batavia And Their Friends
18
02
Dissonance's New Single, 'Damage: First Assault' Ft. Melodywhore out NOW

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.
07
01
MAMAN KUSTERS
‘Let’s Keep It Intriguing
16
12
THE BREATH OF LIFE
'No, I never considered quitting making music. Nor to taste good special beers.'

PHOTOS

25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival
20
08
JUSTIN SULLIVAN & GASTONE
Kreisverwaltung Groß-Gerau

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

27
02
ANTIPOLE
Part Deux
26
02
WILDNORTHE
Swamp
25
02
NEW ORDER
Regret
24
02
MANDIVULA
GHSTNG
23
02
CABARET VOLTAIRE
Nag Nag Nag
22
02
BEBORN BETON
Last Day On Earth
21
02
SCHWEFELGELB
Zu Zweit