tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/12/2015 : SAFFRONKEIRA - Synecdoche

SAFFRONKEIRA

Synecdoche

MusicCD
ElectronicsNoise

[80/100]   

Denovali Records
08/12/2015, William LIÉNARD

EN

On his fourth album, Saffronkeira (a.k.a. Eugenio Caria, Sardinia, It.) takes no risks and appeals to some of his musician friends to bring his project to fruition. His previous album Cause and effect was a collaboration with trumpeter Mario Missa, now he keeps closer to his personal style. The result is a homogeneous and atmospheric album that will please lovers of not too dangerous and melodious electronic music.

On Greguería, Saffronkeira collaborates with Siavash Amini and Idlefon, two projects from the electronics and drone genre that usually sound louder and bolder on their own albums. Their drones are humming softly in the background and gently varied, with click-like percussion to the fore, repetitive and atmospheric: a dreamy soundscape like a prudent meandering river. In Paradigmatic, Subheim creates a dark background of mysterious industrial drones, complemented with atmospheric synths and African-like percussion, reverberating and spatial, with some abrasive noise here and there. Again a rather calm track, contemplative and introspective, whereas in Aforisma (in collaboration with Witxes), an orchestral soundscape is built with buzzing organ-like synths: dreamy, andante and nostalgic.

Ouevre (with Sebastian Plano) sounds even quieter, with horn-like drones and noise, but also with silence and neoclassical touches of what appears to be the sound of a violin and the deep growling of a cello, again minimalist and atmospheric. Chthonian is a track in collaboration with Mia Zabelka, resulting in a soundscape of drones and synths in the background, complemented with the sound of an opera-like female voice that acts as a vocal instrument, no real singing but an improvisation with the sound of the human voice. A somewhat unworldly and dreamy track for an equally unearthly fairy tale. Syntagmatic (with Field Rotation) floats on drones, synths and the beautiful sound of interlacing and swirling violins, percussion and whistling synths that are joined by sporadic noise. The combination of an atmospheric violin and popping percussion delivers an excellent result.

Epifonema is another track in collaboration with Witxes. It sounds louder than Aforisma, with machine-like and repetitive percussion, singing synths, but without a real explosion, despite the heavier guitar inserts halfway, and the soundscape remains quiet with only the drones to the fore. With Metonymy and Memory of Noone, Safrronkeira brings the album to a successful conclusion. The first track floats on industrial drones and reverberating electric percussion, minimalist and monotonous, with bell-like noise and percussion in the end, while the dark drones in Memory of Noone are embellished with violin sounds (which sound like flapping birds), beautiful bell-like guitars and varied noise. Beautiful last track.

More is less, Saffronkeira must have thought, and the result is an excellent album that fans of the genre will certainly appreciate.

Tracklist:
1. Greguería (with Siavash Amini & Idlefon)
2. Paradigmatic (with Subheim)
3. Aforisma (with Witxes)
4. Ouevre (with Sebastian Plano)
5. Chthonian (with Mia Zabelka)
6. Syntagmatic (with Field Rotation)
7. Epifonema (with Witxes)
8. Metonymy
9. Memory of Noone

www.denovali.com/saffronkeira
www.soundcloud.com/denovali/saffronkeira-epifonema-with/
https://youtu.be/fFGUCTwwY2o
www.youtube.com/watch?v=dg7y-_RjnXY

William LIÉNARD
08/12/2015


NL

Op z’n vierde album neemt Saffronkeira (a.k.a. Eugenio Caria, Sardinië, It.) geen risico’s en doet hij een beroep op een aantal bevriende muzikanten om z’n project tot een goed einde te brengen. Z’n vorige album Cause and effect kwam tot stand in samenwerking met trompettist Mario Missa, nu zoekt hij z’n medewerkers in de ambiente omgeving die dicht aansluit bij z’n eigen stijl, waardoor Synecdoche als een homogeen en atmosferische album klinkt voor liefhebbers van niet al te gevaarlijke en vooral welluidende elektronische muziek.

Voor Greguería doet Saffronkeira een beroep op Siaviash Amini en Idlefon, twee projecten uit het electronics- en dronegenre die op hun rep. albums meestal een flink stuk luider en brutaler klinken dan wat er overblijft in deze track. De drones zoemen zachtjes op de achtergrond en worden voorzichtig gevarieerd, met rustig ploffende en later klikachtige percussie op de voorgrond, repetitief en atmosferisch, een dromerig soundscape als een voorzichtig kabbelend riviertje. In Paradigmatic creëert labelgenoot Subheim een donkere achtergrond van geheimzinnige industriële drones, aangevuld met atmosferische synths en Afrikaans aandoende percussie, galmend en ruimtelijk, met her en der wat schurende noise. Opnieuw een eerder rustige track, bezinnend en introspectief van aard, terwijl in Aforisma (in samenwerking met Witxes) een orkestraal soundscape wordt opgebouwd van door elkaar zoemende orgelachtige synths, dromerig, andante en nostalgisch.

Ouevre (met Sebastian Plano) wordt nauwelijks gevaarlijker en zelfs stiller, met hoornachtige drones, noise en ruimte voor stilte, neoklassieke accenten van wat lijkt op het geluid van een viool en diepe uithalen van een cello, opnieuw minimalistisch en atmosferisch. Chthonian is een track in samenwerking met Mia Zabelka, wat resulteert in een soundscape van drones en synths met op de achtergrond het geluid van een opera-achtige vrouwenstem die fungeert als vocaal instrument, wat betekent dat er niet echt wordt gezongen, maar geïmproviseerd met het geluid van de menselijke stem. Een wat onwereldse en dromerige track voor een al even onaards sprookje. Syntagmatic (met labelgenoot Field Rotation) drijft op drones, synths en het prachtige geluid van dooreen dwarrelende violen, galmende percussie en fluitende synths die het gezelschap krijgen van sporadische noise. Vooral de combinatie van atmosferisch vioolgeluid en ploffende percussie levert een uitstekend resultaat op.

Epifonema is opnieuw een track in samenwerking met Witxes. De compositie kinkt luider dan Aforisma, met machineachtige en repetitieve percussie, fluitende synths, maar tot een echte explosie komt het ook deze keer niet echt, ondanks de heftigere gitaarinserts halfweg, want het soundscape blijft voor de rest rustig en alleen de drones treden voorzichtig op de voorgrond. Metonymy en Memory of Noone zijn tracks die Safrronkeira op z’n eentje tot een goed einde brengt. De eerste drijft op industriële drones en galmende elektropercussie, minimalistisch en monotoon van aard, met belachtige noise en percussie op het einde, terwijl de donkere drones in Memory of Noone opgesmukt worden met wat vioolgeluid (dat klinkt als klapwiekend vogels), prachtig belachtig gitaargeluid en gevarieerde noise. Mooi slot.

Meer is minder, moet Saffronkeira gedacht hebben, en dat levert een uitstekend album op dat liefhebbers van het genre beslist zullen appreciëren.

William LIÉNARD
08/12/2015


08/12/2015 : SAFFRONKEIRA - Synecdoche 08/12/2015 : SAFFRONKEIRA - Synecdoche 08/12/2015 : SAFFRONKEIRA - Synecdoche

Music reviews

05
04
KALTE NACHT
The Last Breath
02
04
LOVATARAXX
Tilda Vaast
14
03
THEN COMES SILENCE
Trickery
13
03
DARK MINIMAL PROJECT
Remixes
27
02
WHISPERING SONS
The Great Calm
22
02
YOUR ENEMY
Broken Toys

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

21
04
Today, 38 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!
16
04
39 years ago, The Sisters Of Mercy performed No Time To Cry on German TV!
15
04
On this day, 23 years ago, FAD GADGET performed his first legendary come-back show!
14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
37 years ago MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
11
04
LIVERNOIS Addresses The Human Reaction To Trauma With ':ablation:'

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
04
ATTRITION
An Interview With The Legendary, ATTRITION
09
04
DE DELVERS
With the lyrics, I try to name things that I see happening around me and to pay attention to what we sometimes prefer to turn our heads away from.
03
04
FRONTAL BOUNDARY
An Interview With Harsh Electro Band, Frontal Boundary
20
03
BESTIAL MOUTHS
An Interview With Bestial Mouths
19
03
TVASHTAR
We never insisted on being an all-female band.

PHOTOS

16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht
14
04
AMBASSADOR 21
Magasin4 Anderlecht
14
04
FRACTIONAL
Magasin4 Anderlecht
14
04
O VEUX
Wasted Night #5 Borgloon

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

25
04
DIVE
Bloodmoney
24
04
SOFT CELL
Tainted Love
23
04
VUKOVAR
When Rome Falls (Official Video)
22
04
SIOUXSIE AND THE BANSHEES
Siouxsie And The Banshees - Candyman (Official Music Video)
21
04
ANIMACHINES
Pandemia
20
04
CHAOS RESEARCH
In Power we entrust the Love advocated
19
04
LAID BACK
White Horse