
SAUL DIBB
The Duchess
Movie • Movie classicsDrama • Historical
[72/100]

Cinart
22/01/2015, Didier BECU
Wealth does not necessarily lead to happiness. It is an age-old cliché that the Spencer family know very well. The story of Lady Di, who crashed with her limousine in a tunnel, is known by everyone. More obscure is the almost as tragic fate of her aunt Georgiana Spencer (Keira Knightley) who lived in the eighteenth century. Her sad life was precisely portrayed by Amanda Foreman in the novel Georgiana, The Duchess of Devonshire, a Victorian drama that was simply made to be once the subject of a film.
Saul Dibb, who previously directed the acclaimed crime drama Bullet Boy, has the utmost respect for the historical facts. Some may say even too much, although the biopic about the Duchess of Devonshire won both BAFTAs and Oscars (albeit in lesser important categories). Especially the costumes were hailed, but we like to focus on the performances, because both Keira Knightley and Ralph Fiennes make of The Duchess one of the better costume dramas of recent years.
The film begins when Georgiana Spencer is sixteen: a young playful woman who is dreaming of a carefree future. Nothing makes her suspect that her mother will marry her to the much older William Cavendish, Duke of Devonshire (Ralph Fiennes). There is no question of love at all, Cavendish just wants her hand so she can give him a son. The only things that interest him is his own self and his dogs. The Duchess becomes by her good taste in fashion the darling of the British people, but within the walls of the majestic castle she moans away of loneliness.
A greater resemblance to that of Lady Di is almost unthinkable. Dibb takes no risks, but with such actors he does not have to. Knightley already showed in other costume dramas that she is ideal for this kind of roles, and since Fiennes played the Nazi executioner Amon Goeth in Schlinder 's List, everyone knows that he is the one to play a bastard.
The Duchess is a magnificent costume drama of more than two hours, without one dull moment. A reason to pick up the word classic!
Didier BECU
22/01/2015
Rijkdom impliceert niet noodzakelijk geluk. Het is een eeuwenoud cliché dat de familie Spencer aan den lijve heeft ondervonden. Het verhaal van Lady Di, die met haar limousine in een tunnel te pletter reed, is meerdere malen in detail (en voor sommigen tot vervelens toe) verteld. Minder bekend is het bijna even tragische lot van haar tante Georgiana Spencer (Keira Knightley) die in de achttiende eeuw leefde. Haar trieste leven werd nauwkeurig door Amanda Foreman in de roman Georgiana, The Duchess of Devonshire beschreven: een Victoriaans drama dat gemaakt is om ooit het onderwerp van een film te worden.
Saul Dibb die eerder het bejubelde misdaaddrama Bullet Boy draaide, ging met het allergrootste respect voor de historische feiten om. Volgens sommige misschien net iets te veel, alhoewel de biopic over de hertogin van Devonshire zowel op de uitreiking van de BAFTA’s als van de Oscars verschillende (kleine) prijzen kreeg. Vooral de kostuums kregen beeldjes, maar wij concentreren ons toch liever op de acteerprestaties, want het zijn zowel Keira Knightley als Ralph Fiennes die ervoor zorgen dat The Duchess één van de betere kostuumdrama’s van de laatste jaren is.
De film begint als Georgiana Spencer zestien is. De jonge, speelse vrouw droomt van een zorgeloze toekomst, toch is er niets dat haar laat vermoeden dat haar moeder haar zal uithuwelijken aan de veel oudere William Cavendish, de hertog van Devonshire (Ralph Fiennes). Van liefde is er helemaal geen sprake. Cavendish wil alleen Georgiana’s hand zodat ze hem een zoon kan schenken. Het enige wat hem interesseert is zijn eigen ik en zijn jachthonden. De hertogin is door haar goede smaak qua mode de lieveling van het Britse volk, binnen de muren van het majestueuze kasteel kreunt ze weg van eenzaamheid.
Een grotere gelijkenis met die van Lady Di is bijna ondenkbaar. Dibb neemt geen risico’s, maar met zulke acteurs hoeft dat ook niet. Knightley heeft al eerder in kostuumdrama’s bewezen dat zij ideaal is voor dit soort rollen, en sinds hij de nazibeul Amon Goeth in Schlinder’s List speelde, weet iedereen dat Fiennes als geen ander een smeerlap kan vertolken.
The Duchess is een schitterend kostuumdrama van ruim twee uur dat geen seconde verveelt. Alle reden dus om het woord klassieker boven te halen!
Didier BECU
22/01/2015
















Next reviews
DAMIAN SZIFRON • Wild Tales (Relatos Salvajes)
ANTOINE FUQUA • The Equalizer
BHAMBHAMHARA • Progressive Body Music
FVNERALS • The Light
PUSHER • 10000 Hours
• HUNTED
VOLKOVA • Trauma And Dreams + Remixes
TATE TAYLOR • Get On Up
ETHAN FAWKES • Symptom of Apocalypse
COSMIC ARMCHAIR • I Don't Belong Here
Other reviews from SAUL DIBB
SAUL DIBB • Suite Française
Same genre: DRAMA
NINA GROSSE • Das Wochenende/The Weekend
FILMFEST GHENT 2015 • Yuriy Bykov: Durak
FILMFEST GHENT 2015 • Nanni Moretti: Mia Madre
FILMFEST GHENT 2015 • Andrew Haigh: 45 Years
FILMFEST GHENT 2015 • Ole Giæver , Marte Vold: Out of Nature
FILMFEST GHENT 2015 • Jayro Bustamante: Ixcanul
FILMFEST GHENT 2015 • Radu Muntean: One Floor Below
FILMFEST GHENT 2015 • László Nemes: Son Of Saul
FILMFEST GHENT 2015 • Joachim Trier: Louder Than Bombs
FILMFEST GHENT 2015 • Alejandro Amenábar: Regression
Same genre: HISTORICAL
JOACHIM FEST • Speer, The Final Verdict ׀ Speer
FILMFEST GHENT 2015 • Julian Jarrold: A Royal Night Out
STEFAN HAUPT • Sagrada, Il Misteri de la Creació
SIMON SCHAMA • The History of the Jews, Part 1: Finding the Words (1000 BC – 1492)/De Geschiedenis van de Joden, Deel 1: De Woorden Vinden (1000 v.C. – 1492)
• DOWNTOWN ABBEY SEASON 5
• 1864
MORTEN TYDLUM • The Imitation Game
GARY SHORE • Dracula Untold
• DA VINCI'S DEMONS SEASON 2
ADOLF HITLER • Mein Kampf