tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/12/2016 : STIJN HÜWELS - Six Pieces for Guitar

STIJN HÜWELS

Six Pieces for Guitar

MusicCD
ElectronicsExperimentalMinimalNeoclassical

[80/100]   

Matter
08/12/2016, William LIÉNARD

EN

Belgian musician Stijn Hüwels has released a new album on the Japanese Matter label. Six Pieces for Guitar contains six compositions that can be situated in the minimalist genre, for which the artist makes use of processed guitar sounds, loops and field recordings. Previously Stijn Hüwels released the album Untitled (2011).

In the soundscapes of this new album the sound of a guitar can barely be recognized. We hear melodious synths, carefully added dark drones, organs, noise and sparse sounds that are related to human activities. Untitled 1 is a dreamy track as the soundtrack for a melancholic movie or a documentary about the natural world. The composition starts with rippling synths, subsequently supported by metallic synths that never sound dangerous or intrusive, while carefully calculated dark drones are reverberating in the background. Untitled 2 follows almost seamlessly, albeit quieter, darker and slower in pace. Occasionally we recognize the sound of a guitar, but as a result of the processing, it all sounds much more like electronic music, with gently gurgling synths at the fore and strings of dark drones in the background.

Untitled 3 starts with distant voices and the elusive sound of closing shutters or some primitive mechanism. The slightly darker synths creep in gently, rustling like violins, assisted by horn-like drones in the background. Metallic drones penetrate slowly through the soundscape and change the mood from dreamy to slightly industrial, but fortunately, no cacophonous blast of noise follows, because the sound seeps slowly. Untitled 4 chooses a calmer and soulful path with a variety of high-pitched synths, slowly meandering like a broad river towards the sea, restrained, repetitive and therefore slightly hypnotic.

Untitled 5 starts with what sounds like the sound of water, supplemented with undefined noise as if chairs are moved. The guitar synths are rushing past each other as high-pitched organs, andante and almost subdued, while the last track, Untitled 6, begins with the sound of pouring rain, and for the first time, multi-guitar strumming is audible between the synths, comparable to the sound of breaking waves on the beach, repetitive and quiet.

It would take us too far to call Six Pieces for Guitar a neoclassical album, but there are obvious similarities in terms of atmosphere and intention with the work of pianists like Ludovicus Einaudi and Max Richter. Never bombastic and very moody, and more than a guitar album.

William LIÉNARD
08/12/2016


NL

Van de Belgische muzikant Stijn Hüwels is een nieuw album verschenen op het Japanse label Matter. Op Six Pieces for Guitar staan zes composities die we kunnen situeren in het minimalistische genre en waarvoor gebruik wordt gemaakt van bewerkt gitaargeluid, loops en veldopnamen. Eerder verscheen van Stijn Hüwels het album Untitled (2011).

In de soundscapes op dit nieuwe album herken je nog nauwelijks het geluid van een gitaar. Je hoort welluidende synths, voorzichtig toegevoegde donkere drones, orgels, ruis en kleine geluidjes die verband houden met menselijke activiteiten. Untitled 1 is een dromerige track als de soundtrack voor een melancholisch beeldfragment of een natuurfilm over water en wind. Rimpelende synths leiden de compositie in en worden naderhand gesteund door metaalachtige synths die evenwel nooit gevaarlijk of opdringerig klinken. Op de achtergrond echoën donkere drones, maar opnieuw voorzichtig en berekend. Waarop Untiteld 2 bijna naadloos voortborduurt, zij het rustiger, iets donkerder en trager qua tempo. Af en toe herken je iets dat op gitaargeluid lijkt, maar via de processing klinkt het allemaal veel meer als elektronische muziek, met opnieuw zacht ruisende synths vooraan en donkere dronesslierten in de achtergrond.

Untitled 3 begint met verre stemmen en moeilijk te definiëren bijgeluiden als van sluitende luiken of één of ander primitief mechanisme. De iets donkerdere synths sluipen voorzichtig naar binnen als suizende violen, bijgestaan door hoornachtige drones op de achtergrond. Metaalachtige drones dringen langzaam door het soundscape en veranderen de sfeer van dromerig naar lichtjes industrial, maar gelukkig volgt er geen kakofonische explosie van lawaai, want Stijn Hüwels laat het geluid vervolgens langzaam wegsijpelen. Untitled 4 kiest opnieuw een rustiger en gevoelvoller pad met hoog klinkende synths, langzaam meanderend als een brede rivier op weg naar zee, ingehouden, repetitief en daardoor lichtjes hypnotiserend.

Untitled 5 begint met wat klinkt als het geluid van water en gestommel als van iemand die stoelen verplaatst. De gitaarsynths ruisen langs elkaar als high-pitched orgels, andante en haast ingetogen, terwijl de laatste track, Untitled 6, begint met het geluid van stromende regen (enfin, zo klinkt het) en tussen de waaierende synths is voor het eerst meervoudig gitaargetokkel herkenbaar dat je zou kunnen associëren met het breken van golfjes op het strand, repetitief en rustig.

Het zou ons te ver voeren om Six Pieces for Guitar een neoklassiek album te noemen, maar er zijn wel duidelijk overeenkomsten qua sfeer en intentie met het werk van pianisten zoals Ludovicus Einaudi en Max Richter. Nooit bombastisch, stemmig en verrassend genoeg nauwelijks een gitaaralbum.

William LIÉNARD
08/12/2016


 

Next reviews
DER KLINKE/LA MUERTE • Leffinge, Zaal De Zwerver (20/02/2016)
MIRLAND • Depeche Mode Deconstructed
SEASON OF GHOSTS • Remixing The Paradox
AMBER ASYLUM • Sin Eater
3TEETH • 3TEETH
MY SLEEPING KARMA, GREENLEAF , MAMMOTH MAMMOTH • Antwerp, Trix (18/02/2016)
WISHING WELL • Chasing Rainbows
CLAUDIO SIMONETTI • Profondo Rosso (Deep Red)
CHVRCHES • Every Open Eye
ONEIRICH • Noois Content

 

Same genre: ELECTRONICS
FERAL BODY • Chain Ritual
ORNAMENTI D'ORO • Mater Tenebrarum
VIKTOR KALIMA • Club Muscle
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
THE ART OF NOISE • In Visible Silence
KRAFTWERK • 3-D Catalogue
DER PLAN • Unkapitulierbar
BESTIAL MOUTHS • (Still) Heartless
PIETER VERMEYEN • Inuit
AUTOMAT • OstWest

 

Same genre: EXPERIMENTAL
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
SUN RA | MERZBOW • Strange City

 

Same genre: MINIMAL
SEMIOTICS DEPARTMENT OF HETERONYMS • Semiotics Department of Heteronyms
VIOLENCE • Le Flux de la Nature
CONSPIRACY COVEN • Conspiracy Coven
DARK DOOR • Inferno
FACTICE FACTORY • Lines & Parallels
PARADOX OBSCUR • Artifact
IVANKOVA • Ivankovà EP
MESSIER 39 • Venus Eclipse
STAATSEINDE • Neue Zyklus
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP

 

Same genre: NEOCLASSICAL
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite
PASCAL PINON • Sundur

Music reviews

09
08
RAT SCABIES
Rat Scabies - P.H.D.
09
08
REACTOR7X
And Chaos Bacame The New Order
01
08
ANNINA MELISSA
Exhibition of Death
31
07
CRIMEN
Silent Animals
26
07
VIOLENCE
Le Flux de la Nature
22
07
SEMIOTICS DEPARTMENT OF HETERONYMS
Semiotics Department of Heteronyms

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

10
08
Today, it’s exactly 31 years ago Nitzer Ebb released Join In The Chant!
08
08
James Ray (The voice from The Sisterhood) returns with brand new album, band and musical style change!
02
08
This month, 35 years ago, Nitzer Ebb recorded their first demo Basic Pain Procedure!
30
07
'Anything' movie: UK digital release on August, 6th!
25
07
Spacelab revisited! ISS calls Kraftwerk from outer Space!
25
07
'Locating Silver Lake' screening at Breckenridge Film Festival in September!

Concert reviews

14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018
16
07
COVENANT W/ STONEBURNER
Live @ Ivy Smokehouse, Washington DC, 15th April 2018
24
05
LES NEGRESSES VERTES
Live at De Casino, Sint-Niklaas - Belgium - 05.05.2018
19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018
19
03
FEVER RAY
Live @ AB - Brussels - 15.03.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

11
08
MICK HARVEY
Interview with Mick Harvey (The Boys Next Door, The Birthday Party, Crime & the City Solution, Nick Cave and the Bad Seeds, PJ Harvey)
07
08
RAT SCABIES (EX THE DAMNED)
'I never planned to make a solo record... It was something I was doing for fun.'
03
08
LIZARD SMILE
'I still see it as the expression of appreciation par excellence to buy a physical album. It still remains more ‘real’ … one way or another.'
29
07
SN-A
I Also Love Telling Stories Without Words
27
07
STIN SCATZOR
I never could have thought Stin Scatzor would ever release an album on DAFT Records!

PHOTOS

12
08
12
08
GARY NUMAN
Lokerse Feesten
01
08
GRAUSAME TOCHTER
Amphi
01
08
PERSEPHONE
Amphi
01
08
MAD SIN
Amphi
01
08
SOLAR FAKE
Amphi
01
08
GRENDEL
Amphi

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

15
08
SOLAR FAKE
Under Control
14
08
ASHRAM
Maria and the violin's string
13
08
DAVEY SUICIDE
Rise Above
12
08
SHE PAST AWAY
Sanri
11
08
DULAC
Nocturne (Official Music Video)
10
08
NENA
Fragezeichen
09
08
ESSAIE PAS
Lights Out