tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/12/2016 : STIJN HÜWELS - Six Pieces for Guitar

STIJN HÜWELS

Six Pieces for Guitar

MusicCD
ElectronicsExperimentalMinimalNeoclassical

[80/100]   

Matter
08/12/2016, William LIÉNARD

EN

Belgian musician Stijn Hüwels has released a new album on the Japanese Matter label. Six Pieces for Guitar contains six compositions that can be situated in the minimalist genre, for which the artist makes use of processed guitar sounds, loops and field recordings. Previously Stijn Hüwels released the album Untitled (2011).

In the soundscapes of this new album the sound of a guitar can barely be recognized. We hear melodious synths, carefully added dark drones, organs, noise and sparse sounds that are related to human activities. Untitled 1 is a dreamy track as the soundtrack for a melancholic movie or a documentary about the natural world. The composition starts with rippling synths, subsequently supported by metallic synths that never sound dangerous or intrusive, while carefully calculated dark drones are reverberating in the background. Untitled 2 follows almost seamlessly, albeit quieter, darker and slower in pace. Occasionally we recognize the sound of a guitar, but as a result of the processing, it all sounds much more like electronic music, with gently gurgling synths at the fore and strings of dark drones in the background.

Untitled 3 starts with distant voices and the elusive sound of closing shutters or some primitive mechanism. The slightly darker synths creep in gently, rustling like violins, assisted by horn-like drones in the background. Metallic drones penetrate slowly through the soundscape and change the mood from dreamy to slightly industrial, but fortunately, no cacophonous blast of noise follows, because the sound seeps slowly. Untitled 4 chooses a calmer and soulful path with a variety of high-pitched synths, slowly meandering like a broad river towards the sea, restrained, repetitive and therefore slightly hypnotic.

Untitled 5 starts with what sounds like the sound of water, supplemented with undefined noise as if chairs are moved. The guitar synths are rushing past each other as high-pitched organs, andante and almost subdued, while the last track, Untitled 6, begins with the sound of pouring rain, and for the first time, multi-guitar strumming is audible between the synths, comparable to the sound of breaking waves on the beach, repetitive and quiet.

It would take us too far to call Six Pieces for Guitar a neoclassical album, but there are obvious similarities in terms of atmosphere and intention with the work of pianists like Ludovicus Einaudi and Max Richter. Never bombastic and very moody, and more than a guitar album.

William LIÉNARD
08/12/2016


NL

Van de Belgische muzikant Stijn Hüwels is een nieuw album verschenen op het Japanse label Matter. Op Six Pieces for Guitar staan zes composities die we kunnen situeren in het minimalistische genre en waarvoor gebruik wordt gemaakt van bewerkt gitaargeluid, loops en veldopnamen. Eerder verscheen van Stijn Hüwels het album Untitled (2011).

In de soundscapes op dit nieuwe album herken je nog nauwelijks het geluid van een gitaar. Je hoort welluidende synths, voorzichtig toegevoegde donkere drones, orgels, ruis en kleine geluidjes die verband houden met menselijke activiteiten. Untitled 1 is een dromerige track als de soundtrack voor een melancholisch beeldfragment of een natuurfilm over water en wind. Rimpelende synths leiden de compositie in en worden naderhand gesteund door metaalachtige synths die evenwel nooit gevaarlijk of opdringerig klinken. Op de achtergrond echoën donkere drones, maar opnieuw voorzichtig en berekend. Waarop Untiteld 2 bijna naadloos voortborduurt, zij het rustiger, iets donkerder en trager qua tempo. Af en toe herken je iets dat op gitaargeluid lijkt, maar via de processing klinkt het allemaal veel meer als elektronische muziek, met opnieuw zacht ruisende synths vooraan en donkere dronesslierten in de achtergrond.

Untitled 3 begint met verre stemmen en moeilijk te definiëren bijgeluiden als van sluitende luiken of één of ander primitief mechanisme. De iets donkerdere synths sluipen voorzichtig naar binnen als suizende violen, bijgestaan door hoornachtige drones op de achtergrond. Metaalachtige drones dringen langzaam door het soundscape en veranderen de sfeer van dromerig naar lichtjes industrial, maar gelukkig volgt er geen kakofonische explosie van lawaai, want Stijn Hüwels laat het geluid vervolgens langzaam wegsijpelen. Untitled 4 kiest opnieuw een rustiger en gevoelvoller pad met hoog klinkende synths, langzaam meanderend als een brede rivier op weg naar zee, ingehouden, repetitief en daardoor lichtjes hypnotiserend.

Untitled 5 begint met wat klinkt als het geluid van water en gestommel als van iemand die stoelen verplaatst. De gitaarsynths ruisen langs elkaar als high-pitched orgels, andante en haast ingetogen, terwijl de laatste track, Untitled 6, begint met het geluid van stromende regen (enfin, zo klinkt het) en tussen de waaierende synths is voor het eerst meervoudig gitaargetokkel herkenbaar dat je zou kunnen associëren met het breken van golfjes op het strand, repetitief en rustig.

Het zou ons te ver voeren om Six Pieces for Guitar een neoklassiek album te noemen, maar er zijn wel duidelijk overeenkomsten qua sfeer en intentie met het werk van pianisten zoals Ludovicus Einaudi en Max Richter. Nooit bombastisch, stemmig en verrassend genoeg nauwelijks een gitaaralbum.

William LIÉNARD
08/12/2016


 

Next reviews
DER KLINKE/LA MUERTE • Leffinge, Zaal De Zwerver (20/02/2016)
MIRLAND • Depeche Mode Deconstructed
SEASON OF GHOSTS • Remixing The Paradox
AMBER ASYLUM • Sin Eater
3TEETH • 3TEETH
MY SLEEPING KARMA, GREENLEAF , MAMMOTH MAMMOTH • Antwerp, Trix (18/02/2016)
WISHING WELL • Chasing Rainbows
CLAUDIO SIMONETTI • Profondo Rosso (Deep Red)
CHVRCHES • Every Open Eye
ONEIRICH • Noois Content

 

Same genre: ELECTRONICS
FERAL BODY • Chain Ritual
ORNAMENTI D'ORO • Mater Tenebrarum
VIKTOR KALIMA • Club Muscle
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
THE ART OF NOISE • In Visible Silence
KRAFTWERK • 3-D Catalogue
DER PLAN • Unkapitulierbar
BESTIAL MOUTHS • (Still) Heartless
PIETER VERMEYEN • Inuit
AUTOMAT • OstWest

 

Same genre: EXPERIMENTAL
DAVID BOWIE • Low, Heroes, Lodger
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People

 

Same genre: MINIMAL
SEMIOTICS DEPARTMENT OF HETERONYMS • Semiotics Department of Heteronyms
VIOLENCE • Le Flux de la Nature
CONSPIRACY COVEN • Conspiracy Coven
DARK DOOR • Inferno
FACTICE FACTORY • Lines & Parallels
PARADOX OBSCUR • Artifact
IVANKOVA • Ivankovà EP
MESSIER 39 • Venus Eclipse
STAATSEINDE • Neue Zyklus
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP

 

Same genre: NEOCLASSICAL
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite
PASCAL PINON • Sundur

Music reviews

18
10
COLE VARGAS
Cole Vargas
16
10
DAVID BOWIE
Low, Heroes, Lodger
15
10
ALVAR
I Sew A Blanket Of All The Broken Clouds
15
10
BAUHAUS
Bela Lugosi’s Dead
14
10
VLIMMER
Angststand
13
10
VENTENNER
Killing Jar

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
10
Dive re-releases his fourth studio album 'Snakedressed' on double vinyl
18
10
'Write When You Get Work' screening at Philadelphia Film Festival this weekend - watch the trailer here!
17
10
Belgian post-punk outfit Whispering Sons has announced their long-awaited debut album 'Image'!
16
10
KOLLAPS ANNOUNCES EUROPEAN TOUR 2018
16
10
'A Midsummer Night's Dream' - a modern adaption of Shakespeare's comedy play - out on iTunes today!
15
10
PEEK-A-BOO MAGAZINE N° 31 - OUT NOW!

Concert reviews

24
09
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW
B52 - Eernegem - 14/09/2018
14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018
16
07
COVENANT W/ STONEBURNER
Live @ Ivy Smokehouse, Washington DC, 15th April 2018
24
05
LES NEGRESSES VERTES
Live at De Casino, Sint-Niklaas - Belgium - 05.05.2018
19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

18
10
MERZBOW
Interview with Masami Akita (Merzbow)
17
10
ALVAR
The trend of 2018 has been 303´s - we sold ours!
03
10
A SLICE OF LIFE
Right before their performance at W-Fest A Slice Of Life released their debut album Restless which turns out to be an excellent post-punk record. Dark Entries was curious about the band’s history and the album, and had
06
09
STRONG PRODUCT, 0KONTROL
What RUSSIAN EBM and ATOMWAVE are all about
04
09
SOPHYA
Luckily The Human Being Is Bored Easily And Vinyl Saved The Day

PHOTOS

16
10
STIN SCATZOR
Le Garage Luik
16
10
DOGANOV
Le Garage Luik
09
10
NEON ELECTRONICS
JH Wommel, Wommelgem, Belgium
09
10
APPARAAT
JH Wommel, Wommelgem, Belgium
20
09
PERSEPHONE
Théâtre Mercelis Brussels
23
08
FRONT LINE ASSEMBLY
W-Fest Amougies
23
08
SHE PAST AWAY
W-Fest Amougies

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

19
10
DEATH KOOLAID
Kids
18
10
PRECIOUS CHILD
Hollow
17
10
VNV NATION
When is the Future?
17
10
WARDRUNA
Raido
16
10
DUSK
The Next Me
16
10
DOOMSQUAD
Pyramids On Mars
15
10
NITZER EBB
Let Your Body Learn