tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/12/2016 : STIJN HÜWELS - Six Pieces for Guitar

STIJN HÜWELS

Six Pieces for Guitar

MusicCD
ElectronicsExperimentalMinimalNeoclassical

[80/100]   

Matter
08/12/2016, William LIÉNARD

EN

Belgian musician Stijn Hüwels has released a new album on the Japanese Matter label. Six Pieces for Guitar contains six compositions that can be situated in the minimalist genre, for which the artist makes use of processed guitar sounds, loops and field recordings. Previously Stijn Hüwels released the album Untitled (2011).

In the soundscapes of this new album the sound of a guitar can barely be recognized. We hear melodious synths, carefully added dark drones, organs, noise and sparse sounds that are related to human activities. Untitled 1 is a dreamy track as the soundtrack for a melancholic movie or a documentary about the natural world. The composition starts with rippling synths, subsequently supported by metallic synths that never sound dangerous or intrusive, while carefully calculated dark drones are reverberating in the background. Untitled 2 follows almost seamlessly, albeit quieter, darker and slower in pace. Occasionally we recognize the sound of a guitar, but as a result of the processing, it all sounds much more like electronic music, with gently gurgling synths at the fore and strings of dark drones in the background.

Untitled 3 starts with distant voices and the elusive sound of closing shutters or some primitive mechanism. The slightly darker synths creep in gently, rustling like violins, assisted by horn-like drones in the background. Metallic drones penetrate slowly through the soundscape and change the mood from dreamy to slightly industrial, but fortunately, no cacophonous blast of noise follows, because the sound seeps slowly. Untitled 4 chooses a calmer and soulful path with a variety of high-pitched synths, slowly meandering like a broad river towards the sea, restrained, repetitive and therefore slightly hypnotic.

Untitled 5 starts with what sounds like the sound of water, supplemented with undefined noise as if chairs are moved. The guitar synths are rushing past each other as high-pitched organs, andante and almost subdued, while the last track, Untitled 6, begins with the sound of pouring rain, and for the first time, multi-guitar strumming is audible between the synths, comparable to the sound of breaking waves on the beach, repetitive and quiet.

It would take us too far to call Six Pieces for Guitar a neoclassical album, but there are obvious similarities in terms of atmosphere and intention with the work of pianists like Ludovicus Einaudi and Max Richter. Never bombastic and very moody, and more than a guitar album.

William LIÉNARD
08/12/2016


NL

Van de Belgische muzikant Stijn Hüwels is een nieuw album verschenen op het Japanse label Matter. Op Six Pieces for Guitar staan zes composities die we kunnen situeren in het minimalistische genre en waarvoor gebruik wordt gemaakt van bewerkt gitaargeluid, loops en veldopnamen. Eerder verscheen van Stijn Hüwels het album Untitled (2011).

In de soundscapes op dit nieuwe album herken je nog nauwelijks het geluid van een gitaar. Je hoort welluidende synths, voorzichtig toegevoegde donkere drones, orgels, ruis en kleine geluidjes die verband houden met menselijke activiteiten. Untitled 1 is een dromerige track als de soundtrack voor een melancholisch beeldfragment of een natuurfilm over water en wind. Rimpelende synths leiden de compositie in en worden naderhand gesteund door metaalachtige synths die evenwel nooit gevaarlijk of opdringerig klinken. Op de achtergrond echoën donkere drones, maar opnieuw voorzichtig en berekend. Waarop Untiteld 2 bijna naadloos voortborduurt, zij het rustiger, iets donkerder en trager qua tempo. Af en toe herken je iets dat op gitaargeluid lijkt, maar via de processing klinkt het allemaal veel meer als elektronische muziek, met opnieuw zacht ruisende synths vooraan en donkere dronesslierten in de achtergrond.

Untitled 3 begint met verre stemmen en moeilijk te definiëren bijgeluiden als van sluitende luiken of één of ander primitief mechanisme. De iets donkerdere synths sluipen voorzichtig naar binnen als suizende violen, bijgestaan door hoornachtige drones op de achtergrond. Metaalachtige drones dringen langzaam door het soundscape en veranderen de sfeer van dromerig naar lichtjes industrial, maar gelukkig volgt er geen kakofonische explosie van lawaai, want Stijn Hüwels laat het geluid vervolgens langzaam wegsijpelen. Untitled 4 kiest opnieuw een rustiger en gevoelvoller pad met hoog klinkende synths, langzaam meanderend als een brede rivier op weg naar zee, ingehouden, repetitief en daardoor lichtjes hypnotiserend.

Untitled 5 begint met wat klinkt als het geluid van water en gestommel als van iemand die stoelen verplaatst. De gitaarsynths ruisen langs elkaar als high-pitched orgels, andante en haast ingetogen, terwijl de laatste track, Untitled 6, begint met het geluid van stromende regen (enfin, zo klinkt het) en tussen de waaierende synths is voor het eerst meervoudig gitaargetokkel herkenbaar dat je zou kunnen associëren met het breken van golfjes op het strand, repetitief en rustig.

Het zou ons te ver voeren om Six Pieces for Guitar een neoklassiek album te noemen, maar er zijn wel duidelijk overeenkomsten qua sfeer en intentie met het werk van pianisten zoals Ludovicus Einaudi en Max Richter. Nooit bombastisch, stemmig en verrassend genoeg nauwelijks een gitaaralbum.

William LIÉNARD
08/12/2016


 

Next reviews
DER KLINKE/LA MUERTE • Leffinge, Zaal De Zwerver (20/02/2016)
MIRLAND • Depeche Mode Deconstructed
SEASON OF GHOSTS • Remixing The Paradox
AMBER ASYLUM • Sin Eater
3TEETH • 3TEETH
MY SLEEPING KARMA, GREENLEAF , MAMMOTH MAMMOTH • Antwerp, Trix (18/02/2016)
WISHING WELL • Chasing Rainbows
CLAUDIO SIMONETTI • Profondo Rosso (Deep Red)
CHVRCHES • Every Open Eye
ONEIRICH • Noois Content

 

Same genre: ELECTRONICS
METROLAND • Memorabilia & Memorabilia The Remixes
YOU, VICIOUS! • You, Vicious!
HATCHLING • Alpha
WE ARE THE WAY FOR THE COSMOS TO KNOW ITSELF • Flashbacks
CHRIS WATSON • Locations Processed
FERAL BODY • Chain Ritual
ORNAMENTI D'ORO • Mater Tenebrarum
VIKTOR KALIMA • Club Muscle
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
THE ART OF NOISE • In Visible Silence

 

Same genre: EXPERIMENTAL
DAVID BOWIE • Low, Heroes, Lodger
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People

 

Same genre: MINIMAL
SEMIOTICS DEPARTMENT OF HETERONYMS • Semiotics Department of Heteronyms
VIOLENCE • Le Flux de la Nature
CONSPIRACY COVEN • Conspiracy Coven
DARK DOOR • Inferno
FACTICE FACTORY • Lines & Parallels
PARADOX OBSCUR • Artifact
IVANKOVA • Ivankovà EP
MESSIER 39 • Venus Eclipse
STAATSEINDE • Neue Zyklus
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP

 

Same genre: NEOCLASSICAL
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite
PASCAL PINON • Sundur

Music reviews

08
12
NEON TZIGANE
Del Wesh
07
12
FROSTTIDE
Decedents – Enshrined
06
12
MIREXXX
Vault
23
11
JO QUAIL
Exsolve
22
11
SADOMANCER
Dystopian Dawn
20
11
METROLAND
Memorabilia & Memorabilia The Remixes

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

17
12
Life On Mars?-Hunky Dory Is 47 Today!
16
12
'Vampire' - new Blutengel single
15
12
A Date In Camden | The Fall At The Witch Trial
14
12
On this day, exactly 41 years ago, Joy Division recorded their very first EP, 'An Ideal for Living'
14
12
London Calling | The Clash Masterpiece Is 39 Today!
13
12
Horses | Patti Smith’s Debut Masterpiece 43 Years On!

Concert reviews

16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018
24
09
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW
B52 - Eernegem - 14/09/2018
14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
12
THE BLADES
Too Late To Stop Now! | The Return Of The Blades - An Interview With Paul Cleary
05
12
NOIRE ANTIDOTE
'Negative etiquette' resemblance the negative sides of human behaviour but more translated into a feeling.
24
11
DOPPELGANGER
'We are goths, and we only remember the sad stories :)'
22
11
PAUL LEARY (THE COCKY BITCHES,BUTTHOLE SURFERS)
'My mind has a jukebox that I cannot unplug.'
19
11
THE NAMES
We're lucky to have everyone still alive and well, unlike many of our friends of Factory records.

PHOTOS

13
12
DIVE
Magasin 4, Brussels, Belgium
13
12
HA;PEOPLE 3 55
Magasin 4, Brussels, Belgium
03
12
WHISPERING SONS
Sinner's Day Genk
03
12
JOHN CALE
Sinner's Day Genk
03
12
RED ZEBRA
Sinner's Day Genk
03
12
GANG OF FOUR
Sinner's Day Genk
02
12
FISCHER Z
Sinner's Day Genk

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
12
NORMA LOY
Baphomet
16
12
THE SPECTORS
Clyde & Bonnie
15
12
LACRIMOSA
Die Unbekannte Farbe
14
12
OFELIADORME
Hands
13
12
GESAFFELSTEIN
Pursuit (Official Video - Not Blurred)
12
12
E-SOCIETY
E-Society
11
12
FUNKER VOGT
Feel the Pain