tempobet yeni adresi

EN NL
like this album classics review

14/01/2016 : ULTRAVOX - Vienna

ULTRAVOX

Vienna

MusicAlbum Classics
New waveSynth Pop / Electro Pop

[88/100]   

Chrysalis
14/01/2016, Didier BECU

EN

Today it’s hard to imagine, but in the early 80's many Ultravox fans were disappointed when Vienna was released. The raw post-punk that was a trademark of the first three Ultravox records was completely gone. Like Bryan Ferry dealt with the Emo-era Roxy Music, Midge Ure created a complete new Ultravox that has nothing todo with the former sound of the John Foxx periode. Meanwhile, Robin Simon left the band, and on the first album with the new line-up you could hardly hear a guitar. It took a while before the audience appreciated the specific style of Midge Ure, although a lot of synth pop fans already knew him from Visage. One thing was clear though: the new Ultravox sound was unique.

 

 

 

 

It is a great mistake to think that Vienna is the album with that one big hit, because their icy synthpop is a lot more than that. In the instrumental opener Astradyne you hear references to Tangerine Dream, and it is certainly no coincidence that the producer was Krautrock legend Conny Plank. He did it before with DAF, and on the previous Ultravox lp Systems Of Romance too.

 

On New Europeans we hear for the first time the new Ultravox-voice. It took a while, but soon Midge Ure would become one of the many 80s icons. And in some way, that’s weird as Ultravox was more than just charts synth pop. Their texts were for some controversial, and they were miles away from the New Romantics scene that was dominated by pretty boys like Simon LeBon. Midge Ure didn’t wear a neon coloured suit, but a simple white raincoat that made him look more as an ice cold German than a hip Brit. The timeless sounds of Ultravox perfectly fitted the Cold War, even though some morons thought they were fascists.

Vienna dominated the LP, but there is also a track like Mr. X in which traditional synth pop is perfectly linked to the Kraftwerk sound. The song evokes strange, even anxious feelings. Mr. X was recorded in German (Herr X) as a B-side for the German release of the single Vienna.

Western Promise has paranoid electronic sounds, until Vienna starts. Perhaps you heard this song a thousand times, but it’s still brilliant. Vienna was a world hit and the LP was a bestseller. However, this album became a phenomenal milestone because of the unforgettable (innovating) synth pop tracks like Passionate Reply or Private Lives.

Vienna is a timeless classic that belongs in every record collection, and it is without doubt one of the best synth pop records ever.

Didier BECU
14/01/2016


NL

Nu kunnen we het ons nauwelijks voorstellen, maar in het begin van de jaren 80 waren heel wat Ultravox-fans ontgoocheld toen het album Vienna werd uitgebracht. Van de rauwe postpunk die de eerste drie platen van Ultravox (toen nog met het uitroepteken achteraan) kenmerkten was geen sprake meer. Net zoals Bryan Ferry het Eno-tijdperk van Roxy Music liet verdwijnen, zorgde ook Midge Ure ervoor dat het Ultravox-geluid met de vorige frontman (John Foxx) tot de verleden tijd behoorde. Ondertussen had ook Robin Simon de band verlaten, en op de eerste lp met de nieuwe line-up kwam er nauwelijks nog een gitaar aan bod. Het duurde een tijdje vooraleer het publiek de aparte zangstijl van Midge Ure wist te appreciëren, ofschoon heel wat synthpopfans hem van Visage kenden. Een ding was overduidelijk: het nieuwe Ultravox-geluid was uniek.

De grootste fout die je als muziekfan kan maken is denken dat Vienna de lp is met die ene monsterhit, want hun ijskoude synthpop is toch heel wat meer dan dat. In de instrumentale opener Astradyne hoor je meteen verwijzingen naar Tangerine Dream, en het is zeker geen toeval dat Krautrocklegende Conny Plank achter de knoppen zat. Hij deed dat eerder met DAF, alsook op de vorige Ultravox-lp Systems Of Romance.

Op New Europeans maken we voor het eerst kennis met de nieuwe Ultravox-stem die (ook al duurde het een tijdje) de jaren 80 zou bepalen. Ultravox was meer dan zo maar wat synthpop. Door hun (soms controversiële) teksten stonden ze mijlenver af van de New Romantics-beweging die werd gedomineerd door knappe jongens zoals Simon LeBon. Midge Ure droeg geen pakje in neonkleuren, maar gewoon een eenvoudige witte regenjas waardoor hij eerder op een ijskoude Duitser leek dan op een hippe Brit. De tijdloze klanken van Ultravox pasten perfect in de sfeer van de Koude Oorlog, ook al waren er randdebielen die er fascisme in zagen.

Vienna overheerst de plaat, toch is er ook een track als Mr.X waarin traditionele synthpop perfect aan het Kraftwerk-geluid wordt gekoppeld. Het is een nummer waarvan je angstig wordt, een track die je met een onbeschrijfelijk vreemd gevoel opzadelt. Mr.X werd trouwens ook in het Duits opgenomen (Herr X) en diende als B-kantje voor de Duitse release van de single Vienna.

De paranoïde elektronische klanken worden op Western Promise voortgezet, tot het moment waarop Vienna begint. Het is een (bijna klassieke) toon. Wellicht heb je dit nummer al duizend keer gehoord, toch blijft het even briljant. Ondanks het feit dat Vienna een wereldhit werd die ervoor zorgde dat de lp een bestseller werd, blijft dit album in de eerste plaats fenomenaal door de beklemmende synthpopnummers zoals Passionate Reply of Private Lives.

Vienna is een tijdloze klassieker die in iedere platencollectie thuishoort, en het is zonder twijfel één van de beste synthpopplaten ooit. 

Didier BECU
14/01/2016


 

Next reviews
QUAL • Brussels, Beursschouwburg (11/01/16)
DISCOVER NEW MUSIC • VERSAILLES
ETHAN FAWKES • Evil In Veins
AROMA DI AMORE • Zin
ANVIL FX • Prova De Biologia
DIE FORM MUSIQUE CONCRETE • Cinema Obscura
ATMOSPHERES • The Departure
UNIDENTIFIED MAN • Dissociative Identity
SIEVEHEAD • Into the Blue
DAVID BOWIE • DAVID BOWIE WAS

 

Other reviews from ULTRAVOX
ULTRAVOX • The Island Years
ULTRAVOX • Review of the concert at TRIX in Antwerp on 11th October 2012
ULTRAVOX • Brilliant

 

Same combination of genres: NEW WAVE + SYNTH POP / ELECTRO POP
SIMI NAH • La Terre est Noire
SIMPLE MINDS • New Gold Dream '81 '82 '83 '84
JOHN FOXX • Burning Car
KISSING THE PINK • Naked
VARIOUS ARTISTS • The Underground Wave 7”s
BILL AND MURRAY • A New Kind Of High
SCARLET SOHO • In Cold Blood
HUMAN LEAGUE • Classics: Dare
VARIOUS ARTISTS • CAGE 21
VOGON POETRY • More things to do in zero gravity EP

 

Same genre: NEW WAVE
VARIOUS ARTISTS • DARKSIDE OF THE CON III
DER KLINKE • Decade
JAPAN • Cries And Whispers (1983-1991)
XTC • What Do You Call That Noise?
SIOUXSIE AND THE BANSHEES • Juju
LIZARD SMILE • Wandering in Mirrors
RITUAL VEIL • Wolf In The Night
CRYING VESSEL • A Beautiful Curse
TYCHO BRAHE • Triplex [Complete]
THE NAMES • German Nights

 

Same genre: SYNTH POP / ELECTRO POP
LUCKY AND LOVE • Transitions
LADYTRON • Ladytron
JOHN FOXX • METAMATIC (2018 BOX)
VOGON POETRY • Life, The Universe and Everything
REFLECTION • Lumen
SALLY DIGE • Holding On
PSYCHE • Youth Of Tomorrow (12'')
HELIOPHILE • Permeate
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP
LIE DETECTOR • To Fly!

Music reviews

11
07
CONTAINER 90
Friendship and love
10
07
ENZO KREFT
Control
09
07
HOCICO
Artificial Extinction
04
07
MECHANIMAL
White Flag Single
14
06
CABINET OF MILLIONAIRES
Theresa, Vol.3 Ep
13
06
DEF ROBOT
Makers Of Mountains

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
07
Today it’s 31 years since Siouxsie & The Banshees released their single Peek-a-Boo.
18
07
Today, exactly 39 years ago, Joy Division released their second and final studio album, Closer.
17
07
Electronic/Industrial Bass Artist SINthetik Messiah Announces The Release of Their Single 'Black Sheep'
16
07
Electronic Act THE BRUTE: Announces New LONESOME HERO/AND I WANT YOU Split Single & Video
15
07
New Peek-a-Boo Magazine #34 out now!
15
07
PINK TURNS ANNOUNCES REISSUES OF FIRST ALBUMS + TOUR 2019

Concert reviews

14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019
15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

16
07
MARK DEUTROM (CLOWN ALLEY/THE MELVINS)
' I felt like I needed to make a solo-record at that time!'
15
07
STEVE DIGGLE (BUZZCOCKS)
'We were writing from the heart and soul!'
08
07
TODD TRAINER (SHELLAC)
'My attitude has always been to be original and unique!'
06
07
BOB BERT (PUSSY GALORE, LYDIA LUNCH RETROVIRUS, EX-SONIC YOUTH,...)
'One man’s noise is another man’s symphony!'
02
07
TEST DEPARTMENT
THE 80s WERE AN AMAZING TIME FOR MUSICAL DEVELOPMENT

PHOTOS

17
07
JOY/DISASTER
Blue Shell Köln
17
07
JOY/DISASTER
Blue Shell Köln
16
07
IAMTHESHADOW
Blue Shell Köln
16
07
IAMTHESHADOW
Blue Shell Köln
16
07
CRYING VESSEL
Blue Shell Köln
10
07
CEPHALGY
Parkhaus Duisburg
10
07
ALIENARE
Parkhaus Duisburg

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

19
07
FIELDS OF THE NEPHILIM
Moonchild
18
07
AMBASSADOR21
FUCKALLSYSTEMS
17
07
THIS CAN HURT
Worlds Apart
16
07
RABIA SORDA
Deaf
15
07
GUS GUS
Deep Inside
14
07
CUBANATE
Kolossus
13
07
DEAD CAN DANCE
Anabasis