tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

10/12/2016 : BRUNO SANFILIPPO - The Poet

BRUNO SANFILIPPO

The Poet

MusicCD
Neoclassical

[85/100]   

1631 Recordings
10/12/2016, William LIÉNARD

EN

Honestly, we have lost count, but The Poet is probably the 21th (!) album of the Argentine-Spanish neo-classical composer and musician Bruno Sanfilippo, with again 11 wonderful compositions that give us goose bumps more than once.

Title track The Poet is an instant success: a fragile composition for piano and cello, followed by the equally beautiful Before Nightfall, in which the sun goes down and a flaming wisp of stars is displayed. Another composition for piano and cello: andante, musing, melancholic... a perfect dialogue between two great classical instruments. In Silk Offering, the piano notes trickle out of the speakers like raindrops. The cello creates soft accents with high and humming tones, which sing along with the piano. A ballad in which sound and silence are in balance.

Dead's Hope is a symphonic composition for strings, organ and trumpets. After a repetitive introduction, the theme is repeated. It is not clear whether we hear real instruments, but it sounds natural. In The Legend of the Sailor, the piano takes the lead. Small miniatures resound against a quiet and dark background, then a violin is added as a solitary monologue: the story of a little man in a big sea, caught between loneliness and melancholy. Very nice.

An Omen sounds dark and threatening with a humming violin in the lead, supported by repetitive electronic percussion in the background. A stunning track with cinematic qualities. A favourite. In The Book Without Words all the stops are pulled out: the piano plays an emphatic melody, the violins float gently through the soundscape and an explosion of wonderful sounds follows. Seventy Seven Years Later may refer to historical facts of that time: the end of the Spanish Civil War. The darkness still hangs in the melody, but between the humming strings we hear a tingling piano as the hope for a better future, while high violins suggest peace and quietness. Again a wonderful composition.

In Iron Horse, we hear piano sounds and bells; it would not surprise us if this was a composition for prepared piano. You can imagine that a mechanical horse produces this kind of noise when it moves, metallic and uneven in tempo, but still melodic in some way. Very special. The Four Keys is another broad composition, this time for dark strings and high violins (or synths) with a high cinematic character. The cellos sound wonderful, high violins provide a stunning contrast. Final Track Abandoned Carousel is a charming piano track that suggests loneliness and abandonment, and closes the album in a quiet way.

After the beautiful and rather minimalist album Inside Life, The Poet is a much more cheerful and more vibrant successor in which the electronics remain more in the background. Piano and strings take the lead in 11 stunning compositions that we situate between Ludovico Einaudi and Federico Albanese. But actually we should not compare Bruno Sanfilippo with other musicians, because he is an outstanding and original talent with a versatile and fascinating repertoire. Buy this record!

Tracklist:
1. The Poet
2. Before Nightfall
3. Silk Offering
4. Dead’s Hope
5. The Legend of the Sailor
6. An Omen
7. The Book Without Words
8. Seventy Seven Years Later
9. Iron Horse
10. The Four Keys
11. Abandoned Carousel

William LIÉNARD
10/12/2016


NL

We zijn de tel een beetje kwijt, maar The Poet moet zo ongeveer het 21ste (!) album zijn van de Argentijns-Spaanse neoklassieke componist en muzikant Bruno Sanfilippo: opnieuw 11 wondermooie composities die ons meer dan eens kippenvel bezorgen.

Titelsong The Poet is meteen een schot in de roos: een kippenvelcompositie voor piano en cello, gevolgd door het al even mooie Before Nightfall, waarin we de zon zien ondergaan en een flikkerende sliert van sterren verschijnt. Opnieuw een compositie voor piano en cello: andante, mijmerend, melancholisch… een perfecte dialoog tussen twee prachtige klassieke instrumenten. In Silk Offering rollen de pianoklanten als regendruppels uit de speakers. De cello legt voorzichtige accenten met hoge en brommende tonen om uiteindelijk mee te zingen met de piano. Een ballade waarin geluid en stilte elkaar in evenwicht houden.

Dead’s Hope is een symfonische compositie voor strijkers, orgel en trompetten. Na een repetitieve introductie wordt het thema hernomen. Het is niet duidelijk of het allemaal om echte instrumenten gaat, maar zo klinkt het wel. Ook in The Legend of the Sailor neemt de piano het voortouw. Tegen een rustige en donkere achtergrond weerklinken kleine miniatuurtjes, vervolgens wordt een viool toegevoegd als een eenzame monoloog: het verhaal van een kleine man op een grote zee, gevangen tussen eenzaamheid en melancholie. Heel erg mooi.

An Omen klinkt donker en dreigend met een brommende viool in de hoofdrol, gesteund door repetitieve elektronische percussie op de achtergrond. Een bloedmooie track met filmische kwaliteiten. Tussen al dat moois toch onze favoriet. In The Book Without Words worden opnieuw alle registers opengetrokken: de piano speelt een nadrukkelijke melodie, de violen drijven voorzichtig door het soundscape en dan volgt een explosie van wonderbaarlijke geluiden. Seventy Seven Years Later heeft wellicht betrekking op historische feiten van toen: het einde van de Spaanse burgeroorlog. Het donker hangt nog in de melodie, maar tussen de brommende strijkers weerklinkt tintelend pianogeluid als de hoop op een betere toekomst, terwijl hoge violen rust en vrede suggereren. Opnieuw een wondermooie compositie.

In Iron Horse horen we pianogeluid en klokken; het zou ons niet verbazen mocht het hier om een compositie voor prepared piano gaan. Je kan je voorstellen dat een mechanisch paard dit soort geluid voortbrengt als het beweegt, metaalachtig en onregelmatig qua tempo, en toch in zeker zin melodisch. Heel apart. The Four Keys is opnieuw een breed opgezette compositie, dit keer voor donkere strijkers en hoge violen (of synths), met een hoog filmisch karakter. De cello’s klinken wondermooi, de hoge violen zorgen voor een prachtig contrast. Eindtrack Abandoned Carousel is een atmosferische pianotrack die tegelijk eenzaamheid en overgave suggereert en die het album op een rustige manier afsluit.

Na het prachtige en eerder minimalistische album Inside Life, is The Poet een veel opgewektere en bruisendere opvolger waarin de elektronica minder op de voorgrond treedt. Piano en strijkers nemen het voortouw in 11 bloedmooie composities die we situeren tussen Ludovico Einaudi en Federico Albanese. Maar eigenlijk hoeven we Bruno Sanfilippo met niemand te vergelijken, want hij is een uitstekend en origineel talent met een veelzijdig en boeiend repertoire. Liefhebbers weten wat hun te doen staat!

Tracklist:
1. The Poet
2. Before Nightfall
3. Silk Offering
4. Dead’s Hope
5. The Legend of the Sailor
6. An Omen
7. The Book Without Words
8. Seventy Seven Years Later
9. Iron Horse
10. The Four Keys
11. Abandoned Carousel

William LIÉNARD
10/12/2016


Music reviews

17
05
LISA GERRARD & JULES MAXWELL
Burn
12
05
NUOVO TESTAMENTO
New Earth
11
05
THE RORSCHACH GARDEN
Dangerous Isolation Site
07
05
CRIPPLED BLACK PHOENIX
Ellengæng
06
05
INSTITUTE FOR THE CRIMINALLY INSANE
Classic Chevrolet
05
05
PESCH
Melba

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

13
06
American Gothrock-band Sonsombre launches 'Revival'
12
06
Soft Cell's Tainted Love re-released by Cleopatra Records!
12
06
CARBON MARTYR Addresses Mankind & Technology With Debut Album
11
06
Darkwave Duo Band HANGING FREUD Speaks Of Loss And Transformation with 'Persona Normal'
11
06
30 years of Kraftwerk in The Mix
10
06
30 years of Family Man!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

06
06
THE LOST INTERVIEW WITH KELLEY DEAL ( THE BREEDERS )
Peek-a-Boo publishes the interview with Kelley Deal that seemed to get lost for a long period of time - since in was made in 2018...
27
05
BODY DIVIDE
I’m a masochist. I think a lot of people fear it...
20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?
15
04
BLEEDING RAVEN
Never really took myself serious... still don’t...
12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'

PHOTOS

15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England
25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

13
06
LISSA GARRED & JULES MAXWELL
Noyalain (Burn) (Official Video)
12
06
LOVELESSLUT
AntiYouth
11
06
ANIMAUX ANIME
Power
11
06
PATIENCE
The Church (Night School, 2016)
10
06
MIIKE SNOW
Genghis Khan
09
06
FAUNA TWIN
Water On Mars
08
06
PERSEPHONE
Downfall