tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

02/12/2015 : GUY GARVEY - Courting The Squall

GUY GARVEY

Courting The Squall

MusicCD


[70/100]   

Polydor
02/12/2015, Paul PLEDGER

EN

After a handful of critically-acclaimed Elbow albums, it's no surprise to bear witness to singer Guy Garvey's solo debut - the surprise is actually how long it's taken him to get it all off his chest - the Bury boys have been recording for 15 years and show no sign of grinding to a creative halt anytime soon.

Unlike his critically-adored award-garnering band, Courting The Squall is a far more intimate affair. It's downbeat quite often, brassy frequently, intimate, lascivious even - and personal. Heartaches and heartbreaks lyrically canoodle hand-in-hand during songs accompanied by typically world-weary execution and breezy wide-eyed arrangements.

If you're expecting some hybrid of naval-gazing acoustic strum-drum or self-indulgent piano ballads, forget it. There's a band in tow and Garvey's in charge - he's all over this, you can tell. The neck-nodding Angela's Eyes is a garage-rock shuffle that sets out its stall with some bonkers psychedelic synth riffing (yes, this can happen in the positive), the whole experience resulting in a distant cousin of XTC's odd hard-to-find little b-side Egyptian Solution.

Garvey's velveteen gruff sounds perfect on the title-track, a song that wouldn't sound amiss on an Elbow album, but as this exercise is partly about making music that normally wouldn't, it's a refreshing inclusion because of it. Harder Edges is another relatively upbeat yet still with enough pockets of darkness to satiate those with a hunger for the forlorn.

One persistent comparable across much of this album? David Byrne and St Vincent's quirky wordy brass-showered project Love This Giant immediately springs to mind - Courting The Squall begins as an immersive fusion of unfettered sub-funk and joyous abandon.

The elation doesn't last for long however - the funereal Unwind signals a switch in pace, a song that slowly, ahem, unwinds and unfurls before ascending into stilted euphoria and acting as an usher for the remainder of the album. The second-half is as reflective as Garvey can be - Yesterday sports the charming closing line, "I am reborn cause my girl loves yesterday and lives for tomorrow" while the minor-key delta-blues affectations of Electricity follow similar lineage to Summertime or Stormy Weather, adding Holiday-esque vocals and words from the underrated Jolie Holland to great effect.


Only Belly Of The Whale lifts the spirits before the harmonious Three Bells heralds the end of an album in the same celestial vein as Dear Friends and The Blanket of Night. A delightful conclusive shush of a song, Three Bells is a minor masterpiece and a fitting curtain-call.

This review also appeared also on Flipside Reviews.

Paul PLEDGER
02/12/2015


NL

Na een handvol omhoog geprezen platen met Elbow, is het solodebuut van zanger Guy Garvey natuurlijk geen verrassing meer – het mysterie is eerder hoe lang hij zichzelf heeft kunnen beheersen om het niet te doen – maar na vijftien jaar is de eerste soloplaat er, en van een ​​creatieve stilstand is er helemaal geen sprake.

In tegenstelling tot zijn band die de ene award na de andere binnenrijft, is Courting The Squall toch een veel intiemere aangelegenheid. Het klinkt rustig, intiem, soms wat wulps, maar vooral persoonlijk. De nummers gaan over hartzeer en worden begeleid door grootse arrangementen.

Als je denkt dat dit een plaat is van een kerel die naar zijn navel zit te staren en wat saaie pianoballades uit zijn mouw schudt, dan ben je bij Garvey toch aan het verkeerde adres. Hier is een band aan het werk, ook al neemt Garvey de touwtjes stevig in handen. Angela's Eyes is garagerock met psychedelische synths (ja, zoiets kan positief uitdraaien), en uiteindelijk resulteert de song in een verre neef van XTC's Egyptian Solution (het bijna onvindbare B-kantje).

Garvey's fluwelen stem klinkt perfect in het titelnummer dat trouwens niet zou misstaan op een Elbow-album, maar omdat deze plaat bol staat van tracks die er uiteindelijk niet op zijn geraakt, zal er hier ook wel een verklaring voor zijn. Harder Edges is relatief optimistisch, maar klinkt genoeg duister voor verlaten zieltjes.

Met wat je dit album dan toch grotendeels kan vergelijken? Ik denk aan het project van David Byrne en St. Vincent: Love This Giant. Courting The Squall begint immers ook als een meeslepende mix van ongebreidelde subfunk en vreugdevolle stukjes.

De euforie duurt echter niet lang. Unwind schakelt over op een ander tempo, het is een nummer dat zich langzaam ontrolt en niet meer dan een voorbode is voor de rest van het album. Op de tweede helft van de plaat toont Garvey zich immers van zijn meest intieme kant: I am reborn cause my girl loves yesterday and lives for tomorrow zingt de zanger. Het wordt gevolgd door Electricity, Summertime en Stormy Weather, nummers die door de Holiday-achtige vocalen en de teksten van de onderschatte Jolie Holland alleen maar mooier worden.

Belly Of The Whale klinkt iets lichter en wordt gevolgd door het harmonieuze Three Bells dat het einde van het album aankondigt in dezelfde hemelse stijl als Dear Friends of The Blanket Of Night dat op Elbow-platen deden. Een heerlijk lied, Three Bells is een klein meesterwerk en een passend nummer om het gordijn te laten vallen.

Deze review verscheen ook op Flipside Reviews.

Paul PLEDGER
02/12/2015


Music reviews

05
05
PESCH
Melba
22
04
PINK TURNS BLUE
There Must Be So Much More
21
04
POTOCHKINE
Sortilèges
20
04
BLUTENGEL
Fountain of Destiny
19
04
DAEMONIA NYMPHE
Witches' Lullaby
18
04
TERMINAL SERIOUS
Love Was Lies

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

05
05
This month it is 33 years ago Front Line Assembly released their EP Disorder!
03
05
On this day, 16 years ago Nine Inch Nails released [WITH_TEETH]!
02
05
32 years of Disintegration!
02
05
43 years 'United'! TG's debut single!
01
05
Dark Ambient Act LONG THE NIGHT Reveals The Ominous & Melancholic Illusion
30
04
Dark Ambient Act IN THE ABSENCE OF WORDS Reveals Their Compilation, A Collection I

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?
15
04
BLEEDING RAVEN
Never really took myself serious... still don’t...
12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.

PHOTOS

15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England
25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

05
05
SEVERE ILLUSION
Contribution
04
05
KIM WILDE
Cambodia
03
05
SYD 31
Bulldoze Everything
02
05
THE CURE
10:15 Saturday Night
01
05
BOYTRONIC
Time After Midnight
30
04
CHRONIC TWILIGHT
God Is Dead
29
04
CHAOS RESEARCH
In Power we entrust the Love advocated