tempobet yeni adresi

EN NL
like this movie classics review

09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux

JEAN-PIERRE MELVILLE

L'aîné Des Ferchaux

MovieMovie classics
Crime

[83/100]   
09/11/2014, Didier BECU

EN

It is no secret that Jean- Pierre Melville, one of France's best filmmakers, like no other idealized American cinema. Thanks to L' aîné des Ferchaux (Magnet Of Doom), he got the chance to direct a movie in the United States. It is actually by accident that Melville got this opportunity.

In 1961 producer Fernand Lumbroso had plans to film the eponymous book by Georges Simenon with Alain Delon and Romy Schneider. The director would be the rather unknown Jean Valère , but at the last minute Delon decided to work with Michelangelo Antonioni for L' Eclisse. Lumbroso suggested the role to Jean- Paul Belmondo, but Bébel absolutely wanted Jean- Pierre Melville (with whom he had previously made Le Doulos ) as the director. Belmondo's will was respected and L' aîné des Ferchaux became Melville's first album in color.

Although you undoubtedly recognize Melville's style in this road movie, it is not a typical crime story. Belmondo plays the role of former boxer Michel Maudet, who is hired as bodyguard by the ancient bank manager Dieudonné Ferchaux (Charles Varnel). The banker is obliged to flee to America because he committed a murder. Once the two arrive in New York, Michel notes that his employer is followed by the FBI. Will the bodyguard choose for his boss or would he rather run off with his money ?

Jean-Pierre Melville wanted to make this film with Spencer Tracy, but his health was so precarious that the producers insisted that Charles Vanel would play the role. The collaboration between the two was not really smoothly, they disagreed on the scenario that according to Vanel was a trashy story. L' aîné des Ferchaux is certainly not Melville's best film, but thanks to a brilliant Belmondo and beautiful shots of the American road by Melville, the film has become an indispensable classic.

Didier BECU
09/11/2014


NL

Het is ondertussen al lang geen geheim meer dat Jean-Pierre Melville, één van Frankrijks allerbeste cineasten, als geen ander met de Amerikaanse cinema dweepte. Dankzij L'aîné des Ferchaux kreeg hij de kans om een film in de Verenigde Staten op te nemen. Het is eigenlijk bij toeval dat Melville die kans kreeg.

Reeds vanaf 1961 liep producer Fernand Lumbroso met plannen rond om deze gelijknamige rol van Georges Simenon te verfilmen met Alain Delon en Romy Schneider. De regisseur zou de vrij onbekende Jean Valère worden, maar op het laatste nippertje gooide Delon roet in het eten door met Michelangelo Antonioni L’Eclisse op te nemen. Lumbroso stelde de rol voor aan Jean-Paul Belmondo, maar Bébel zag dat alleen maar zitten als Jean-Pierre Melville (met wie hij eerder Le Doulos had gedraaid) de regisseur van dienst was. Belmondo’s wil werd gerespecteerd en L'aîné des Ferchaux werd Melvilles eerste langspeler in kleur.

Alhoewel je in deze roadmovie ontegensprekelijk Melvilles stijl herkent, is het toch geen typisch misdaadverhaal zoals we dat van de grootmeester gewoon zijn. Belmondo vertolkt de rol van gewezen bokser Michel Maudet, die door de stokoude bankdirecteur Dieudonné Ferchaux (Charles Varnel) als lijfwacht wordt ingehuurd. De bankier is verplicht om naar Amerika te vluchten omdat hij een moord op zijn geweten heeft. Eens de twee in New York toekomen, merkt Michel dat zijn werkgever door het FBI wordt geschaduwd. Zal de lijfwacht kiezen voor zijn baas of gaat hij er liever met zijn geld vandoor?

Jean-Pierre Melville wilde deze film met Spencer Tracy maken, maar diens gezondheid was zo wankel dat de producers erop aandrongen dat uiteindelijk Charles Vanel de rol zou vertolken. De samenwerking tussen de twee liep niet echt van een leien dakje, zo waren ze het grondig oneens over het scenario dat volgens Vanel een regelrecht flutverhaal was. L'aîné des Ferchaux is zeker niet Melvilles beste film, maar dankzij de briljante vertolking van Belmondo en de prachtige shots van de Amerikaanse wegen is de film een onmisbare klassieker geworden. 

Didier BECU
09/11/2014


09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux 09/11/2014 : JEAN-PIERRE MELVILLE - L'aîné Des Ferchaux

Music reviews

12
05
NUOVO TESTAMENTO
New Earth
11
05
THE RORSCHACH GARDEN
Dangerous Isolation Site
07
05
CRIPPLED BLACK PHOENIX
Ellengæng
06
05
INSTITUTE FOR THE CRIMINALLY INSANE
Classic Chevrolet
05
05
PESCH
Melba
22
04
PINK TURNS BLUE
There Must Be So Much More

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
05
On this day, 31 years ago, British post-punk band Wire released their 7th studio album Manscape
13
05
Today it’s exactly 24 years ago Nine Inch Nails released their The Perfect Drug (Versions) EP!
11
05
Today it’s been 34 years since NITZER EBB released their legendary debut album That Total Age!
10
05
Dead Can Dance's Lisa Gerrard and Jules Maxwell release outstanding 'Burn' LP.
08
05
41 years ALAN VEGA · MARTIN REV or THE SECOND SUICIDE ALBUM!
07
05
This month it’s been 43 years since Kraftwerk released Die Roboter / The Robots!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?
15
04
BLEEDING RAVEN
Never really took myself serious... still don’t...
12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.

PHOTOS

15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England
25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

15
05
THE ARCH
Dark Room
14
05
CLOCK DVA
The Hacker
13
05
BULLET HEIGHT
Hold Together
12
05
GERTRUD STEIN
U-bahn
11
05
DEAD WHEN I FOUND HER
Downpour
10
05
CHRISTINE PLAYS VIOLA
Sentenced to fall
09
05
WANT/ED
(You) Won't Regret