tempobet yeni adresi

EN NL
like this vinyl review

05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world

JO LEMAIRE + FLOUZE

Pigmy world

MusicVinyl
MinimalSynth Pop / Electro Pop

[83/100]   

Vertigo Records
05/10/2015, Didier BECU

EN

There always has been a friendship between Belgian music and the Factory-sound. The most famous example is of course the single Nightshift by The Names, that not only is released on the legendary label, but also produced by the master himself: Martin Hannett. People talk less about it, but no less intriguing is the fact that Vini Reilly of The Durutti Column played on the third album by Jo Lemaire.

In 1981 Jo Lemaire was still completely unknown. Along with her then-husband Philippe Depireux she founded Jo Lemaire + Flouze in 1977. Their punky noise was hardly noticed, until 1983, the year in which their third album Pigmy World was released. The album didn't sell well, but the single (Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais) made Jo a star in Belgium and France.

The fame was the end to Jo’s marriage, as a year later she left her husband and lived together with Fa Vanham, who gave Jo her definite sound. Albums such as Concorde and Jo Lemaire made her a world star in Belgium.

But let us return to that forgotten third album which is often wrongly described as "that record with that number of Gainsbourg on it". Of course, the hit song with its doomy keyboards protrudes above the rest, and it's probably the only Gainsbourg cover that is better than the original, nevertheless the rest of the album remains worth remembering as well.

If there is something wrong with this LP, then it must be the fact that Jo and Philippe mixed too many styles that make Pigmy World anything but homogeneous. There are the Creole sounds on Claustrophobia, the jazzy-like Outside The Hole or the African rhythms on Chameleon, that gives it a Luna Twist touch, and of course Allez Allez.

Jo was clearly looking for a personal sound (and she eventually would find it on Concorde), but nonetheless there are a lot of minimal wave gems to be found on this record, like Shades Of Night or Inner Void with its Human League-like synths. And of course there are the marvellous sounds of Vini Reilly on Voices In The Silence: his nervous guitar and Jo’s sensual voice are born for one another.

Pigmy World was never released on CD, and not even as an album afterwards, so you’ll have to look for it at a flea market. Take it home when you find it!

Didier BECU
05/10/2015


NL

Tussen Belpop en het Factory-geluid heeft het altijd wel geklikt. Het meest bekende voorbeeld daarvan is natuurlijk de single Nightshift van The Names die niet alleen op het legendarische label verscheen, maar bovendien werd geproduceerd door grootmeester Martin Hannett. Waar minder over wordt gesproken, maar wat daarom niet minder intrigerend, is het feit dat Vini Reilly van The Durutti Column op het derde album van Jo Lemaire meespeelde.

In 1981 was Jo Lemaire nog een nobele onbekende. Samen met haar toenmalige echtgenoot Philippe Depireux richtte ze in 1977 het groepje Jo Lemaire + Flouze op. Hun punky geluid werd nauwelijks opgemerkt, tot in 1983, het jaar waarin hun derde plaat Pigmy World werd uitgebracht. De lp deed het qua verkoopcijfers niet bijster goed, maar de single daaruit (Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais) maakte van Jo in België en Frankrijk een ster.

De roem was meteen een domper op het huiselijke geluk, want een jaartje later verliet Jo haar echtgenoot om met Fa Vanham samen te wonen. Het was zijn inbreng die ervoor zorgde dat Jo Lemaire met albums als Concorde en Jo Lemaire voorgoed een wereldster in België werd.

Maar laten we even terugkeren naar dat vergeten derde album dat vaak ten onrechte wordt aangeduid als “die plaat met daarop dat nummer van Gainsbourg”. Natuurlijk steekt het hitnummer met zijn doomy keyboards met kop en schouders boven de rest uit, en het is waarschijnlijk ook de enige Gainsbourg-cover die beter is dan het origineel, desalniettemin blijft de rest van de plaat ook het onthouden waard.

Als er al iets mis is met deze lp, dan is het wellicht dat Jo en Philippe net iets te veel stijlen door elkaar haalden waardoor Pigmy World allesbehalve homogeen klinkt. Zo heb je de Creoolse klanken op Claustrophobia, het jazzy-achtige Outside The Hole of zijn er Afrikaanse ritmes op Chameleon te horen, dat daardoor wat weg heeft van Luna Twist, en natuurlijk ook Allez Allez.

Jo was duidelijk op zoek naar een eigen geluid (en dat zou ze uiteindelijk op Concorde vinden), maar er staan heel wat minimale wave pareltjes op deze plaat zoals Shades Of Night of Inner Void met zijn Human League-achtige synths. En dan blijven er natuurlijk de wonderbare klanken van Vini Reilly op Voices In The Silence: zijn nerveuze gitaar en de sensuele stem van Jo lijken voor elkaar te zijn geschapen.

Pigmy World is nooit op cd verschenen, en ook niet als plaat later opnieuw uitgebracht, dat wordt dus zoeken op een rommelmarkt. Maar geen nood, je vindt ze er regelmatig. Meenemen is de boodschap!

Didier BECU
05/10/2015


05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world 05/10/2015 : JO LEMAIRE + FLOUZE - Pigmy world

 

Next reviews
JOHAN HANSSON (UNITARY) • Ten Albums That Changed My Life
YOUTH LAGOON • Savage Hills Ballroom
CLUB 8 • Pleasure
BARBARA MORGENSTERN • Doppelstern
MACHINISTA • Xenoglossy (Expanded and remixed edition)
LUST FOR YOUTH • International
TAMAN SHUD/ACID MOTHERS TEMPLE • Ghent, De Vooruit (02/10/2015)
ORANGE OUTLAW • Desert Wolf
JONO MCCLEERY • Pagodes
MOON ZERO • Moon Zero

 

Same combination of genres: MINIMAL + SYNTH POP / ELECTRO POP
STURM CAFE • Fernes Land
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP
PROJEKT ICH • Wolkenträne
DERNIERE VOLONTE • Prie Pour Moi
EX-MACHINA • Transhuman
CULT CLUB • Never Enough
VEIN CAT • Fold EP
SPATIAL RELATION • Beyond The Zero
THE RORSCHACH GARDEN • The Rorschach Dossier
ADN’ CKRYSTALL • Jazz' Mad

 

Same genre: MINIMAL
THE RORSCHACH GARDEN • Dangerous Isolation Site
ABSOLUTE BODY CONTROL • A New Dawn
NICHOLAS LENS & NICK CAVE • L.I.T.A.N.I.E.S
MARTIN L. GORE • The Third Chimpanzee E.P.
SYNTET • Hjärtats slag
RUE OBERKAMPF • Negativraum
CAWATANA • In The Silver Light (7')
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN
STAATSEINDE • Darüber Reden Wir Nicht
SHE HATES EMOTIONS • See The Light (Single)

 

Same genre: SYNTH POP / ELECTRO POP
NUOVO TESTAMENTO • New Earth
DD SANCHEZ • StRaNgE
ERASURE • THE NEON
HER OWN WORLD • A Different Kind Of Reality
AUGER • Insurgence
UNITCODE:MACHINE • Paper empires
COLD IN MAY • Koma:Redux
MONICA RICHARDS & ANTHONY JONES • AESTUARIUM
LUCKY AND LOVE • Transitions
LADYTRON • Ladytron

Music reviews

12
05
NUOVO TESTAMENTO
New Earth
11
05
THE RORSCHACH GARDEN
Dangerous Isolation Site
07
05
CRIPPLED BLACK PHOENIX
Ellengæng
06
05
INSTITUTE FOR THE CRIMINALLY INSANE
Classic Chevrolet
05
05
PESCH
Melba
22
04
PINK TURNS BLUE
There Must Be So Much More

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
05
On this day, 31 years ago, British post-punk band Wire released their 7th studio album Manscape
13
05
Today it’s exactly 24 years ago Nine Inch Nails released their The Perfect Drug (Versions) EP!
11
05
Today it’s been 34 years since NITZER EBB released their legendary debut album That Total Age!
10
05
Dead Can Dance's Lisa Gerrard and Jules Maxwell release outstanding 'Burn' LP.
08
05
41 years ALAN VEGA · MARTIN REV or THE SECOND SUICIDE ALBUM!
07
05
This month it’s been 43 years since Kraftwerk released Die Roboter / The Robots!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?
15
04
BLEEDING RAVEN
Never really took myself serious... still don’t...
12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.

PHOTOS

15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England
25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

15
05
THE ARCH
Dark Room
14
05
CLOCK DVA
The Hacker
13
05
BULLET HEIGHT
Hold Together
12
05
GERTRUD STEIN
U-bahn
11
05
DEAD WHEN I FOUND HER
Downpour
10
05
CHRISTINE PLAYS VIOLA
Sentenced to fall
09
05
WANT/ED
(You) Won't Regret