tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

20/09/2015 : LAURA CANNELL - Beneath Swooping Talons

LAURA CANNELL

Beneath Swooping Talons

MusicCD
ExperimentalFolkNeoclassical

[85/100]   

Front & Follow
20/09/2015, William LIÉNARD

EN

Lovers of classical and folk music are often accused of locking up in an ivory tower to protect themselves against a complex/changing world and musical innovation. That cannot be said of Laura Cannell, who is inspired by nature and by the dissonant sounds of early medieval music, and who - with violin and recorder and an extraordinary talent for improvisation – converts that feeling into compositions which are a cross between archaic and experimental, and in which the intense power and beauty of the inspiration is maintained.

Beneath Swooping Talons is the sequel to her debut album Quick Sparrows on the Black Earth and again contains improvisations, recorded in one take. With her experience in the field of traditional, early and experimental music, that leads to bare and minimalist chamber music in which - like J.S. Bach in the Cello Suites – she take all the harmonies for her account. Maybe Bach fans find this an exaggerated comparison, but just as the German master undressed the court and popular dances to the level of one instrument and one bow, Laura Cannell decomposes the mystical poetry of Hildegard von Bingen for solo violin or flute. The result sounds at once medieval and experimental, original, unearthly and extremely professional.

It is no coincidence that we mention the names of J. S. Bach and Hildegard von Bingen when we talk about Beneath Swooping Talons, because with regard to the degree of difficulty (for untrained ears), parts of this album come near the Cello Suites or the Responsories and Antiphons of the German Benedictine abbess. It’s merely a matter of taste, but we prefer Laura Cannell’s six compositions for solo violin because of the wider color pattern of the instrument relative to the recorder, and among those, All The Land Ablaze, Cathedral of the Marshes and Born From the Soil are without doubt the strongest tracks. Deer Bark and Cantigua are very nice flute compositions, but actually this is an almost perfect album for those who are open to this kind of music.

TRACKLIST:
1. All the Land Ablaze
2. For Sorrow Salt Tears
3. Deers Bark
4. Be Not Afeared
5. Two Winters
6. Cathedral of the Marshes
7. Conversing in a Dream
8. Time Burns Falling Stars
9. Cantiga
10. Born From the Soil

William LIÉNARD
20/09/2015


NL

Liefhebbers van klassieke en volksmuziek wordt vaak verweten dat ze zich opsluiten in een ivoren toren als bescherming tegen een complexe en steeds veranderende wereld en muzikale vernieuwing. Dat kan niet worden gezegd van Laura Cannell, die zich laat inspireren door de natuur en door de dissonante geluiden van vroegmiddeleeuwse muziek, en die die indrukken met viool en blokfluit en een uitzonderlijk improvisatietalent omzet in composities die het midden houden tussen archaïsch en experimenteel, maar waarin de intense kracht en schoonheid van de inspiratiebron wordt bewaard.

Beneath Swooping Talons is de opvolger van haar debuutalbum Quick Sparrows over the Black Earth en bevat opnieuw improvisaties die in één take zijn opgenomen. Met haar ervaring op het vlak van traditionele, vroege en experimentele muziek, leidt dat tot kale en minimalistische kamermuziek waarin ze – net zoals J.S. Bach in de Cello Suites – alle harmonieën voor haar rekening neemt. Misschien vinden fans van J.S. Bach de vergelijking overdreven, maar net zoals hij destijds de volkse en hoofse dansen uitkleedde tot het niveau van één instrument en één strijkstok, zo decomponeert Laura Cannell de mystieke poëzie van Hildegard von Bingen voor soloviool of blokfluit. Het resultaat klinkt tegelijk middeleeuws en experimenteel, origineel, onaards en buitengewoon professioneel.

We noemen niet toevallig J.S. Bach en Gildegard von Bingen als we het over Beneath Swooping Talons hebben, want voor ongeoefende oren komt dit album qua moeilijkheidsgraad beslist in de buurt van de Cello Suites of de Responsoriën en Antifonen van de Duitse Benedictijnse abdis. En het is niet meer dan een kwestie van smaak, maar de zes composities voor soloviool genieten onze voorkeur wegens her bredere kleurpatroon van het instrument ten opzichte van de blokfluit, waarbij All The Land Ablaze, Cathedral of the Marshes en Born From the Soil tot de sterkste stukken behoren. Bij de blokfluitcomposities genieten Deer Bark en Cantiga onze voorkeur, maar eigenlijk is dit een zo goed als perfect album voor wie openstaat voor deze muziek.

William LIÉNARD
20/09/2015


20/09/2015 : LAURA CANNELL - Beneath Swooping Talons 20/09/2015 : LAURA CANNELL - Beneath Swooping Talons 20/09/2015 : LAURA CANNELL - Beneath Swooping Talons

Music reviews

02
08
IMPERATIVE REACTION
Mirror
27
07
MILDREDA
I was never really there
26
07
LAIBACH
We Forge The Future. Live At Reina Sofia
23
07
CARNAL MACHINERY
Cluster A
09
07
IMPLANT
Cognitive Dissonance
30
06
SYGO CRIES
End Of A Century

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

02
08
Darkwave/Alternative Band VASELYNE Drops 'Waiting To Exhale' - A Story Of Perseverance
01
08
Industrial Band PANIC LIFT Presents Themed Series & Limited Edition EPs
01
08
This month, 38 years ago, Nitzer Ebb recorded their first demo Basic Pain Procedure!
27
07
The Shamen, Moving Any Mountain since 1991! (30 years!)
27
07
Industrial Band CONTROVERSIAL Drops Visualizer For The Track 'Violence'
25
07
Industrial Band FLEISCHKRIEG Unleashes New Video For The Single 'Reach.'

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

02
08
BLACK ANGEL
Interview With BLACK ANGEL
31
07
ERASURE
'I'm preparing tracks for our up and coming tour' - An exclusive Interview with Vince Clarke
06
06
THE LOST INTERVIEW WITH KELLEY DEAL ( THE BREEDERS )
Peek-a-Boo publishes the interview with Kelley Deal that seemed to get lost for a long period of time - since it was made in 2018...
27
05
BODY DIVIDE
I’m a masochist. I think a lot of people fear it...
20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?

PHOTOS

01
08
CLAN OF XYMOX
Konzertsommer im Revier Revierpark Nienhausen Gelsenkirchen Germany
01
08
WISBORG
Konzertsommer im Revier Revierpark Nienhausen Gelsenkirchen Germany
25
07
DOGANOV
Mysteria FantasyFair Aarschot
25
07
ENZO KREFT
Mysteria FantasyFair Aarschot
19
07
SUICIDE COMMANDO
Konzertsommer im Revier Revierpark Nienhausen Gelsenkirchen Germany
19
07
LEATHER STRIP
Konzertsommer im Revier Revierpark Nienhausen Gelsenkirchen Germany
15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

03
08
THE SPECTORS
Clyde & Bonnie
02
08
STAKBABBER
Black Pony
01
08
DE/VISION
Brotherhood Of Man
31
07
DEAD HIGH WIRE
Pray For Us
30
07
VOITH
Monotone Robotronic
29
07
BATTERY OPERATED ORCHESTRA
Diamond Feelings
28
07
DARKHER
Ghost Tears