tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

22/03/2015 : NORDMANN - Alarm!

NORDMANN

Alarm!

MusicCD
AmbientAvant-gardeJazzRock

[75/100]   

ConSouling Sounds
22/03/2015, William LIÉNARD

EN

The Flemish band Nordmann (Ghent) finished in second place in last year’s Humo's Rock Rally. After a 10" with three compositions (2014), ConSouling Sounds releases their first full album. It is called Alarm!, and it contains seven instrumental compositions. In terms of genre, Nordmann can be situated in the twilight zone between rock and avant-garde jazz, and the atmosphere of the album meanders between busy and impetuous on the one hand, and laid back and relaxed on the other. The result is a kind of ambient jazz rock, that (mostly) lacks the roughness of both genres, but which is nevertheless sufficiently angular and interesting to hold the attention.

Title song Alarm! begins with a dark guitar and the beat of a military band, over which the drawn-out sound of a saxophone is spread. Guitar and copper start a long and horny dialogue, but finally the saxophone has the last word and in a generous way, it gives its opponent the lead in what follows: a long guitar solo against a background of unbridled drumming, a shuffling drum solo and a dark guitar towards the end.

Pfut passes with saxophone echoes in the background, followed by a barrage of beautiful guitar sounds, rhythmic and repetitive, with a shuffling saxophone on top. In El Niño the tempo goes down, and the atmospheric guitar sound is built on a simple and constantly repeated saxophone riddle, a bit like David Gilmore on low speed, with a pinch of Animals to season the exotic atmosphere. Cross-over, yes, but stunning.
Ohm gets hectic drums and a funky guitar sound, and then a dreamy saxophone solo with minimal percussion. In Paling, the saxophone creates a wonderful oriental atmosphere: dreamy and yet a bit angular as a consequence of

creaking strings at the end. Jumango, with a tight and stiff drum schedule, atmospheric guitars in the intro and a whimpering saxophone in the middle, puts mainly on atmosphere, and then evolves into a fast-paced and rocky film score. Lights is a good sounding, quiet and harmless ballad, while Night Work echoes the chaos of a big city; a soothing saxophone simulates the melancholy of a lonely walker, and a warm-hearted guitar paints the hardly wrinkled water along the riverbank.

William LIÉNARD
22/03/2015


NL

De Gentse formatie Nordmann werd vorig jaar tweede in Humo’s Rock Rally. Na een 10” met drie composities, (2014), brengt ConSouling Sounds nu hun eerste album op de markt. Het heet Alarm! en het bevat 7 instrumentale composities. Qua genre grasduint Nordmann in de schemerzone tussen rock en avant-garde jazz, en de sfeer meandert tussen druk en onstuimig enerzijds, en relaxt en ongedwongen anderzijds. Het resultaat is een soort ambiente jazzrock die (meestal) de ruwheid ontbeert van beide genres, maar die toch voldoende kantig en interessant is om de aandacht vast te houden.

Titelnummer Alarm! begint met een donkere gitaar en het drumritme van een militaire band, waarover de uitgerekte klanken van een saxofoon worden uitgespreid. Gitaar en koper gaan met elkaar op de vuist in een lange en hitsige dialoog, maar het is de saxofoon die halfweg het laatste woord krijgt en uit groothartigheid de tegenstrever het voortouw geeft in wat volgt: een lange gitaarsolo tegen een achtergrond van tomeloos drumwerk, een schuifelende drumsolo en tot slot een donkere gitaar richting exit.

Pfut passeert in ganzenpas met saxofoonecho’s op de achtergrond, gevolgd door een spervuur van fraai gitaargeluid, ritmisch en repetitief, met een rustig sloffende saxofoon bovenop. In El Niño gaat het tempo omlaag en wordt het atmosferisch gitaargeluid opgebouwd op een eenvoudige en voortdurend herhaalde saxofoonriddle, een beetje als een David Gilmore op laag toerental met een snuifje Animals om de exotische atmosfeer te kruiden. Cross-over, jawel, maar bloedmooi.

Ohm krijgt jachtige drums en funky gitaargeluid en evolueert vervolgens tot een dromerige saxofoonsolo met minimale percussie, waarbij zich voor even een opdringerige gitaar aansluit, en in Paling creëert de saxofoon een prachtig oosterse sfeer, waaraan de gitaar een warme boventoon toevoegt: mijmerig en toch een beetje hoekig door toevoeging van krakend snaarwerk op het einde. Jumango, met een strak en houterig drumschema, atmosferische gitaren in het begin, een iets ruimere orchestratie tussendoor en een jankende saxofoon in het middenstuk, zet vooral in op sfeer en evolueert vervolgens tot een jachtige en rockerige filmscore. Lights is een goed klinkende, rustige en ongevaarlijke ballade, terwijl in Nightwork de chaos van een grootstad weerklinkt; een rustgevende saxofoon verklankt de weemoed van een eenzame wandelaar, en een warmhartige gitaar schildert het nauwelijks gerimpelde water langs de rivieroever.

William LIÉNARD
22/03/2015


 

Next reviews
THE LILAC TIME • No Sad Songs
CEDRIC ANGER • La Prochaine Fois Je Viserai Le Coeur
WHITE NOISE SOUND • Like a Pyramid of Fire
PORTER ERISMAN • Crocodile In The Yangtze
2KILOS & MORE • Lieux-dits
TWO GALLANTS • We Are Undone
ALBERT PYUN • Cyborg
JOSE PADILHA • Robocop
SCIENTIST • The Dub Album They Didn't Want You To Hear
MOONSPELL & SEPTICFLESH • Biebob Vosselaar 14/3/2015

 

Same genre: AMBIENT
CRIPPLED BLACK PHOENIX • Ellengæng
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN
LUKE LUND • Hopium
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
CLASS M PLANETS • Ravenswood
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica

 

Same genre: AVANT-GARDE
MIKE SOPKO, BILL LASWELL, TYSHAWN SOREY • On Common Ground
CABARET VOLTAIRE • Chance Versus Causality
DAVID J HASKINS • Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure
HACKEDEPICCIOTTO • Menetekel
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Skeleton Tree
MCHNRY • The Shape
CHELSEY AND THE NOISE • Losing Landscapes EP
HEDERA HELIX • Pastiche
DEUTSCH NEPAL • Dystopian Partycollection II
BESTIAL MOUTHS • Heartless

 

Same genre: JAZZ
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
DRE PALLEMAERTS, CLEMENS VAN DER FEEN & PASCAL MOHY • Mechelen, Jazzzolder (28/10/2016)
SUN RA | MERZBOW • Strange City
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
LAURENT DOUMONT QUARTET • Mechelen, Jazzzolder (23/09/2016)
LEVEL 42 • Mechelen, Maanrock (28/08/2016)
• JazzContest, Hof van Busleyden, Mechelen (26/08/2016)
SHIELD PATTERNS • Mirror Breathing
MATT BIANCO & NEW COOL COLLECTIVE • Rijmenam, Rijmrock (20/08/2016)
THIELEMANS GEBRUERS ANTUNES • Mechelen, Jazzzolder (22/07/2016)

 

Same genre: ROCK
THE HEAT INC. • EP
STEREOSEAT • Heavenly Creatures
YATES AND YOUNG • Splinters Ep
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Ghosteen (Ghosteen/Bad Seed Ltd.)
PRINCIPE VALIENTE • Choirs of Blessed Youth
TYCHO BRAHE • Triplex [Complete]
THE SLOW SHOW • DREAM DARLING
THE PRETENDERS • Alone
WAREHOUSE • Super Low
NEW MODEL ARMY • Winter

Music reviews

12
05
NUOVO TESTAMENTO
New Earth
11
05
THE RORSCHACH GARDEN
Dangerous Isolation Site
07
05
CRIPPLED BLACK PHOENIX
Ellengæng
06
05
INSTITUTE FOR THE CRIMINALLY INSANE
Classic Chevrolet
05
05
PESCH
Melba
22
04
PINK TURNS BLUE
There Must Be So Much More

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
05
On this day, 31 years ago, British post-punk band Wire released their 7th studio album Manscape
13
05
Today it’s exactly 24 years ago Nine Inch Nails released their The Perfect Drug (Versions) EP!
11
05
Today it’s been 34 years since NITZER EBB released their legendary debut album That Total Age!
10
05
Dead Can Dance's Lisa Gerrard and Jules Maxwell release outstanding 'Burn' LP.
08
05
41 years ALAN VEGA · MARTIN REV or THE SECOND SUICIDE ALBUM!
07
05
This month it’s been 43 years since Kraftwerk released Die Roboter / The Robots!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

20
04
TERMINAL SERIOUS
I ask myself time after time: can love still save us?
15
04
BLEEDING RAVEN
Never really took myself serious... still don’t...
12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.

PHOTOS

15
04
FAD GADGET
Mean Fiddler, London, England
25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

15
05
THE ARCH
Dark Room
14
05
CLOCK DVA
The Hacker
13
05
BULLET HEIGHT
Hold Together
12
05
GERTRUD STEIN
U-bahn
11
05
DEAD WHEN I FOUND HER
Downpour
10
05
CHRISTINE PLAYS VIOLA
Sentenced to fall
09
05
WANT/ED
(You) Won't Regret