No Les than 10 films supported by the Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel will premiere at Toronto international Film Festival ans World Film Festival of Montreal.
Major event in North America, TIFF will propose 4 French-speaking Belgian Films. Tokyo Fiancée, third feature from director Stefan Liberski, produced by Versus Production and sold by Films Distribution will world premiere in Contemporary World Cinema section. Canadian audience will discover Young Belgian actress Pauline Etienne (The Nun) int this pop adaptation of Amélie Nothomb’s bestseller Ni d’Eve ni d’Adam. Same section, produced by Artémis Productions and sold worlwide by Films Distribution, Not my type by Lucas Belvaux, staring Belgian actress Emilie Duquenne, will make its North American premiere after a successful release in France and Belgium.
Acclaimed at Cannes Film Festival Two days, one night by Luc and Jean-Pierre Dardenne and Alleluia by Fabrice du Welz will be part of the game. Two days, produced by Les Films du Fleuve and handled by Mongrel Media (Canada) and Wild Bunch (Worlwide) will be the object of a Special Presentation while Alleluia will be presented in the Vanguards section dedicated to « provocative, sexy… possibly dangerous » works. In the Contemporary World Cinema section Canadian audience will also discover the Greek-Belgian coproduction Xenia by Panos H. Koutras.
Before TIFF, the World Film Festival of Montreal will present 6 French-speaking Belgian productions: 3 features and 3 shorts.
In the Official Competition, Melody by Bernard Bellefroid should be a strong contender for the Grand Prix des Americas. Produced By Artémis Productions and handled wolrdwide by Doc & Film, the second feature by Belgian director after The boatrace (2011) explores the complex Relationship between a surrogate mother and her « client ».
Two female debuts will also premiere in Montreal. In the First Films World Competition, Next year by Vania Leturcq, produced by Hélicotronc, tells the story of Clotilde and Aude friendship, just before their big jump in adulthood. In the Focus on World Cinema section, All cats are grey by Savina Dellicour, produced by Tarantula Belgium and handled by Brussels based Be For Films stars Bouli Lanners in the role of a private detective investigating on the case of his biological daughter.
On the documentary front, a debut film by Angelos Rallis and Hans-Ullrich Gössl, A place for everyone, produced by AJC ! is selected. The film follows young Hutus and Tutsis living their lives in modern Rwanda.
Finally, 3 shorts will be presented: Taxistop by Marie Enthoven, Forest by Samuel Feller and The being from elsewhere by Renaud de Putter and Guy Bordin.
FRENCH VERSION
Au festival de Toronto comme au Festival des films du Monde de Montréal, les productions belges francophones se font la part belle. Pas moins de dix films soutenus par le Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel y seront présentés.
Considéré par beaucoup comme le deuxième festival le plus important après Cannes, le festival de Toronto accueille un grand nombre de premières de prestige ainsi qu’un marché prisé et dynamique qui en font le rendez-vous incontournable d’Amérique du Nord.
On y retrouve cette année quatre films de Wallonie Bruxelles. En première mondiale, Tokyo fiancée, troisième long métrage de Stefan Liberski produit par Versus Production sera présenté dans la section Cinéma du Monde contemporain. Le public canadien y découvrira Pauline Etienne dans une adaptation pop du roman autobiographique d’Amélie Nothomb Ni d’Eve ni d’Adam.
Dans la même section, après son succès en salles en France et en Belgique, Pas son genre, de Lucas Belvaux produit par Artémis Productions fera sa première outre-Atlantique.
Plébiscités en mai à Cannes, Deux jours, une nuit de Luc et Jean-Pierre Dardenne et Alleluia de Fabrice du Welz seront également da la partie. Le premier, produit par Les Films du Fleuves fera l’objet d’une présentation spéciale tandis que le second est programmé dans la section Vanguard consacrée aux réalisateurs audacieux et provocateurs.
A noter par ailleurs dans la section Cinéma du Monde contemporain la co-production greco-belge Xenia, de Panos H. Koutras, déjà remarquée également sur la Croisette.
Avant Toronto, place au Québec et au Festival des films du Monde de Montréal où les films belges francophones tiendront le haut de l’affiche. Présenté en première internationale dans la Compétition officielle, Melody, de Bernard Bellefroid devrait être une candidat sérieux au Grand Prix des Amériques. Une nouvelle fois produit par Artémis, le deuxième film du réalisateur namurois après La régate en 2011 explore les liens complexes entre une jeune mère porteuse et sa « cliente ».
Deux premiers films au féminin feront également leur première mondiale à Montréal. Dans la Compétition premières Œuvres, L’année prochaine, de Vania Leturcq, produit par Hélicontronc, s’attache à l’amitié adolescente entre Clotilde et Aude, à la veille de leur vie adulte. Dans la section Regards sur les Cinémas du Monde, Tous les chats sont gris (la nuit) de Savina Dellicour produit par Tarantula Belgique nous présente Bouli Lanners en détective privé célibataire enquêtant sur sa fille biologique.
A noter également la présence du film documentaire de Angelos Rallis et Hans-Ullrich Gössl,
Une endroit pour tout le monde, produit par AJC!. Tourné au Rwanda, le film relate le quotidien de jeunes Hutus et Tutsis.
Le court-métrage ne sera pas en reste dans la belle province avec Taxistop, de Marie Enthoven , Forêt, de Samuel Feller et L’être venu d’ailleurs de Renaud de Putter et Guy Bordin.
