The first single taken from An Pierlé’s new album ‘ARCHES’ is now available to listen to:just click here!
An Pierlé gaat ter kerke. Niet voor het eerst, trouwens. In 2012 ging ze als stadscomponiste voor in de hoogmis van Odegand en blies ze heilige huisjes nieuw leven in tijdens de Strange Days/Strange Ways tour.
Dit keer worden er vooral huisjes omvér geblazen: er wordt geroepen, gehuild en gebriest in de kerk.
En gedanst, jazeker. Want Arches – het eerste deel van het tweeluik ‘Arches/Cluster’ - is zowaar een popplaat geworden. Pop met pijpen. En met stevige verwijzingen naar de jaren ’80, de periode waarin zowel An Pierlé als producer Koen Gisen hun muzikale aufklärung kenden.
Zelf verwijst Pierlé onder meer naar ‘Avalon’, de plaat waarop het schisma tussen Bryan Ferry en de rest van zijn Roxy Music zich nadrukkelijk begon af te tekenen. De geest van Robert Wyatt’s ‘Maryan’ waart rond in ‘Arches’ en ook The Human League is een nadrukkelijke invloed.
De in de Gentse Sint-Jacobskerk opgenomen plaat valt op door haar - excusez le mot - organische live sound, altijd al een van de handelsmerken van producer Koen Gisen.
De ‘son-seul’ - elke stilte heeft haar eigen geluid - is ook hier nadrukkelijk aanwezig. De kerk en het orgel kraken en piepen zachtjes, met het gezucht van de Gentse binnenstad in de verre achtergrond.
Een hoofdrol is - hoe kan het ook anders - weggelegd voor orgelfluisteraar Karel de Wilde. Hij legt het nukkige Sint-jacobsorgel z’n wil op en laat het afwisselend zuchten, treuren, swingen en vloeken.
De haast brutale grandeur en de wijdsheid van het orgel nopen Pierlé tot stevig vocaal weerwerk en opvallend hoge uithalen. ‘Het deed ook deugd om nog eens flink te kunnen uithalen, heel hoog en heel krachtig te zingen. En om me eens kwaad te maken in bepaalde songs ook, ja.
Tussen al die passie zorgen Loesje Maieu en Kaat Hellings voor de nodige en juiste interpunctie.
Het orgel overweldigt, maar een zwàre plaat is ‘Arches’ niet geworden…
“Het is vooral een sensuele plaat’, zegt Pierlé zelf. ‘Een popplaat waarop veel onbestemde gevoelens worden vertolkt. Liefde, onrust, maar ook verontwaardiging en kwaadheid, inderdaad. Die gevoelens hebben niet noodzakelijk te maken met dingen die uitsluitend dicht bij huis gebeuren’.
‘De nummers op ‘Arches’ gaan niét over de wereldbrand. Maar dat de wereld in brand staat, daar kan je niet naast kijken. En die gebeurtenissen mee bepalen hoe ik me voel of tegen dingen aankijk, dat is zeker’.
