
Montreal industrial-originator, OF TANZ VICTIMS, re-issues debut vinyl via Artoffact
The Montreal-based industrial project Of Tanz Victims will reissue their debut 7" vinyl Fighting False God on Artoffact Records in September.
Of Tanz Victims formed in the early 1980s in St-Jean sur Richelieu, just outside Montreal during a time when industrial music, the so-called second-wave, was taking off in parts of Canada and North America. The history of the movement in Canada tends to focus on the Vancouver scene, but in Montreal, on the other side of the country, Of Tanz Victims quickly emerged with both vinyl and tape releases that challenged, intrigued, and redefined what Canadian industrial could be.
The group was influenced by the British industrial movement, including by Psychic TV, Cabaret Voltaire, and Throbbing Gristle, but were to a large degree "doing their own thing" in Montreal. The project was also one of the first to make use of digital samplers when they first became available in Canada.
Of Tanz Victims received initial support from Montreal's Bunker, an import vinyl shop run by the late Robert Vincent. Despite the first 12" being refused entry across the US border due to its apparently obscene cover art, Of Tanz Victims was successful in Europe, particularly in Belgium as an import, and over three years managed to release three 12" vinyl and a handful of cassettes.
But what started things off for OTV was a remarkable 7" vinyl of gritty, looped and guitar-laden industrial noise that felt fresh and alive, with the challenging name Fighting False God. On the 30 year anniversary of first issue, Artoffact Records will release a remastered and redesigned edition of this Canadian classic. The new version is presented with a new cover photo, while paying tribute to the original triangle-shaped design.
Concert from Low and Chelsea Wolfe now confirmed.
Location: AB, Brussels
Saturday 31st october 2015, 18:00u
Organisation: AB
Genre: Indie
Price: €28.00
Concert
Locatie: AB Grote Zaal
Aanvang: Zaterdag 31 oktober 2015, 18:00u
Organisatie: AB
Genre: Indie
Prijs: €28.00
Twee bands die fan zijn van elkaars werk dat ze besloten hebben om er een avond van te maken met twee evenwaardige sets.
CHELSEA WOLFE
In wezen is ze een folkie uit Californië. Maar ze is evengoed – en naar eigen zeggen - beïnvloed door black metal. Zo eert ze Gorgoroth en coverde ze zelfs Burzum, maar zet daar evengoed een versie van Notorious B.I.G. tegenover of covert ze met verve de anarcho-punk band Rudimentary Peni. Een wijze journalist omschreef haar werk ooit als ‘drone metal art folk’ en zat daarmee nog niet zo ver van de waarheid. Dra verschijnt haar nieuwe album ‘Abyss’ met John Congleton (St. Vincent, Swans) achter de knoppen. En die gaat – dixit Wolfe - over ‘the hazy afterlife … an inverted thunderstorm … the dark backward … the abyss of time. And explores heady subjects of human frailty, intimacy, quiet passion, anxiety, and deep longing.’
LOW
Tijdens zowat elke Belgische Low-passage is het wederom raak. Een kwaliteitslogica die tevens opgaat bij zowat elk album dat de band uitbrengt. Zo ook voor hun jongste dra te verschijnen album ‘Ones & Sixes’ dat opgenomen werd in Bon Iver’s befaamde April Base studio. Achter de knoppen: BJ Burton die tevens het meest recente album van The Tallest Man On Earth in goede banen leidde of eerder reeds Poliça en Colin Stetson. Ook Wilco’s Glenn Kotche was present. Fun fact: op de albumhoes prijkt een uil, in het Engels een mooi anagram van Low. Klaar voor Low’s vijfde AB-passage?

Peek-A-Boo presents the first trailer of Paranormal Activity: The Ghost Dimension
Now out on Just Entertainment: THE HONOURABLE WOMAN
Stars:Maggie Gyllenhaal, Stephen Rea, Lubna Azabal
Centers on Nessa Stein, a woman who inherits her father's arms business and finds herself in a international maelstrom when as she continues to promote the reconciliation between Israelis and Palestinians.
The Honourable Woman
Winnaar Golden Globe, BAFTA Award, Broadcasting Press Guild Award & Peabody Award plus 12 nominaties.
Met onder andere:
Maggie Gyllenhaal (Golden Globe-winnares, genomineerd voor 1 Oscar)
Stephen Rea (genomineerd voor 1 Oscar & 1 Golden Globe)
Lubna Azabal (winnares van o.a. het Berlin International Film Festival)
Katherine Parkinson (winnares BAFTA Award)
Andrew Buchan (winnaar Crime Thriller Award)
Janet McTeer (Golden Globe-winnares, genomineerd voor 2 Oscars)
Het verhaal
De Engels-Israëlitische Nessa Stein (glansrol van Maggie Gyllenhaal) is samen met haar broer, Ephra (Andrew Buchan), onder de vleugels van haar vader opgegroeid. Haar moeder stierf bij de bevalling en papalief verkoopt wapens die worden aangewend tegen de Palestijnen in de Gazastrook en de Westoever. Wanneer hij op behoorlijk gewelddadige wijze wordt vermoord, verliezen broer en zus Stein ook hem.
We springen 29 jaar de toekomst in. Nessa en de geconflicteerde Ephra hebben inmiddels het bedrijf van hun vader niet alleen overgeërfd, maar omgetoverd tot een belangrijke positieve factor in het Midden-Oosten. Hun bedoeling is om de door hen gesponsorde universiteiten in zowel Israël als op de Westelijke Jordaanoever met elkaar te verbinden via een telecomnetwerk. Nessa beseft echter dat ze haar idealisme grotendeels voor zichzelf moet houden. Suggereren dat haar bedrijf vrede zou kunnen bewerkstelligen in de regio, zou er ongetwijfeld voor zorgen dat ze aanzien wordt als rijke bemoeial. Desondanks blijft ze geloven dat haar Stein Group een verschil kan maken in de wereld… tot alles om haar heen kapot begint te gaan.
In een recordtempo blijkt alle houvast die Nessa had weg te vallen. Noch de politici, noch de voorhanden informatie, noch de gewone mensen in de straat kunnen nog vertrouwd worden. De bedrijfsleidster wordt meegezogen in een spiraal van intrige, spionage en leugens en beseft langzaam maar zeker dat het haast onmogelijk zal worden om zelf zuiver op de graat te blijven.
Zal Nessa kunnen blijven rekenen op haar trouwe tolk, Atika Halabi (Lubna Azabal)? Welke rol speelt Shlomo Zahary (Igan Naor), die met zijn eigen corporatie verantwoordelijk was voor het aanleggen van de glasvezelkabel, maar de laatste fase uit handen moet geven aan een Palestijnse concurrent, precies? Wie is de vader van de kleine Kasim Halabi (Oliver Bodur), die aanvankelijk in Ephra’s gezin vertoeft? En is Nessa zelf wel zuiver op de graat? Sinds haar ontvoering acht jaar geleden lijkt ze namelijk met een aantal donkere geheimen rond te lopen…
Alsof dat nog niet genoeg is, belast MI5-baas Julia Walsh (Janet McTeer) de sardonische verantwoordelijke van haar kantoor in het Midden-Oosten (Stephen Rea) met de zaak. Meteen wordt alles niet alleen gecompliceerder voor Nessa, maar ook voor Hugh en Julia zelf. Zij zien zich immers genoodzaakt om een ambitieuze nieuwe medewerker (Eve Best) naast zich te dulden en die lijkt mogelijk een oogje te hebben op hun eigen posities...
Achtergrond
De prijzenpakkende miniserie The Honourable Woman is er niet zomaar gekomen. De vorige korte reeks van regisseur en scenarist Hugo Blick, The Shadow Line, was immers een overweldigend succes. Dat de man die verantwoordelijk is voor de programmatie op de BBC, Controller Ben Stephenson, ernaar uitkeek om opnieuw met Blick samen te werken, hoeft dan ook niet te verbazen. Blick zelf besefte dat hij een uitzonderlijke actrice nodig had om het complexe verhaal te dragen – een intelligent en charismatisch iemand die toch ook een tikkeltje bizar aanvoelt. Iemand als Maggie Gyllenhaal (Donnie Darko, The Dark Knight, White House Down), dus. De regisseur had er heel wat voor over en vloog zelf naar Gyllenhaals thuis in New York om haar het script te tonen. Een kommetje thuisgemaakte netelsoep later werd het duidelijk dat de topactrice ja zou zeggen.
The Honourable Woman werd uiteindelijk een samenwerking tussen vier productiemaatschappijen, waaronder BBC Worldwide en het hoog aangeschreven Sundance Channel. Ongeveer een jaar nadat de eerste aflevering oorspronkelijk op de buis kwam, mag deze fantastische reeks al pronken met een Golden Globe (voor beste actrice in een miniserie of tv-film), een BAFTA Award (voor beste bijrol), een Broadcasting Press Guild Award (voor beste dramareeks) en een Peabody Award, plus nog eens 12 nominaties. De link met die andere serie van Just Entertainment, Broadchurch, is met ook Andrew Buchan als bekend gezicht in beide reeksen behoorlijk sterk. Net als het geval is voor die topper, kunnen we The Honourable Woman dan ook enkel heel erg warm aanbevelen. Oordeel zelf maar:
Wat de pers schrijft
‘De miniserie is geschreven en geregisseerd door Hugo Blick (de BAFTA-winnende maker van The Shadow Line) en weeft een spectaculair goed opgebouwd verhaal – ingewikkeld, veeleisend, lonend, en met vele lagen – over trouw, bedrog, vergiffenis en wraak. … Luttele minuten na het begin van de uitzending, verandert ze in een spionageverhaal vol knopen en lagen, met kronkelende verhaallijnen, flashbacks en onthullingen, verrassende maar geloofwaardige plotwendingen en ontrafelende geheimen.’
Tim Goodman, The Hollywood Reporter
‘Het werd onmogelijk, althans voor mij, om te stoppen met kijken. Niet alleen omwille van de knappe wijze waarop de plotwendingen en –bochten worden behandeld, maar ook omwille van de vertolkingen van Gyllenhaal, Buchan en twee Europese veteranen die al heel wat kilometers hebben afgelegd zonder dat ze daarbij aan tractie hebben verloren.’
Ed Bark, Uncle Barkly
‘Als The Honourable Woman van SundanceTV haar geopolitiek drama (en meer specifiek van de Israëlisch-Palestijnse soort) op een nog beter moment had gebracht, zou ze nieuwsprint bloeden. Maar het zijn de emotionele fijne kneepjes van deze lonend complexe en briljant geacteerde achtdelige miniserie die tijdloos blijven resoneren, gegrond door Maggie Gyllenhaals gepassioneerde, uitzonderlijke vertolking als het hoofdpersonage …’
Matt Roush, TV Guide
‘… het is moeilijk om The Honourable Woman niet in een keer uit te kijken. Het verhaal zuigt de kijkers verder en verder een konijnenhol in dat geen einde kent.’
Sonia Saraiya, The A.V. Club
‘The Honourable Woman is op vele manieren – en de meeste zijn cerebraal – een extreme indrukwekkend werkstuk.’
Willa Paskin, Slate
Now out on Just Entertainment: VICE
Director:Brian A Miller
Stars:Thomas Jane, Bruce Willis, Ambyr Childers
Julian Michaels (Bruce Willis) has designed the ultimate resort: VICE, where anything goes and the customers can play out their wildest fantasies with artificial inhabitants who look, think and feel like humans. When an artificial (Ambyr Childers) becomes self-aware and escapes, she finds herself caught in the crossfire between Julian's mercenaries and a cop (Thomas Jane) who is hell-bent on shutting down Vice, and stopping the violence once and for all.
VICE
De nieuwste film met Bruce Willis (Die Hard, Pulp Fiction, The Fifth Element, The Sixth Sense, Sin City) Van de scenaristen van de blockbuster San Andreas
Het verhaal
De toekomst. Julian Michaels (Bruce Willis) is het hoofd van Vice, een resort waar ‘cydroids’ – kunstmatige, gedeeltelijk gekloonde, gedeeltelijk mechanische mensen – de meest perverse fantasieën van zijn klanten vervullen. De meeste van deze robots zien eruit als beeldschone vrouwen, maar worden haast dagelijks vernederd, mishandeld, verkracht en soms zelfs vermoord. Elke 24 uur worden hun geheugens gewist en worden hun lichamen hersteld, waarna ze opnieuw ter beschikking van de gasten worden gesteld.
Wanneer blijkt dat de robot Kelly (Ambyr Childers uit onder andere 2 Guns, Ray Donovan en Aquarius) zich nog kan herinneren hoe ze de vorige dag gedood werd, wordt er een poging ondernomen om haar hersenen opnieuw te formateren. De procedure loopt echter fout, waardoor ze al haar herinneringen terugwint en zelfbewust wordt. Ze zet het op een lopen en probeert uit Vice te ontsnappen. Julians privébewakers zetten de achtervolging in, maar ook de gevoelige ingenieur die Kelly oorspronkelijk heeft gebouwd (Byan Greenberg) geraakt betrokken bij de jacht.
Nadat een van de bewakers iemand vermoordt, trekt dat de aandacht van rechercheur Roy (Thomas Jane, die we bij Just Entertainment al kennen van Heavenly Sword en onder andere te zien was in Face/Off, Boogie Nights, The Punisher, Killshot en natuurlijk Hung). Hij gelooft niet in de stelling dat een bezoek aan Vice misdadigers ervan weerhoudt om hun lusten ook op menselijke slachtoffers te botvieren. Roy wil dan ook definitief een einde maken aan de praktijken die in dit Disneyland voor gestoorden aan de gang zijn. Daarvoor zal hij echter moeten opboksen tegen het privélegertje dat VIce doorgaans bewaakt.
Achtergrond
VICE boort een actueel thema aan waar tegenwoordig veel aandacht voor is binnen de (film)wereld. Hoe we horen om te gaan met robots die zelfbewustzijn hebben bereikt (de zogenaamde ‘singularity’), is in dit geval echter niet het enige belangrijke vraagstuk. Zo vragen scenaristen Andre Fabrizio en Jeremy Passmore, die ook instonden voor het verhaal van rampenfilm San Andreas, zich tevens af of pervers gedrag wel gekanaliseerd kan worden en of criminelen kunnen worden geholpen als ze een alternatieve uitlaatklep voorgeschoteld krijgen. Nog belangrijker: kan die uitlaatklep zelf de morele grenzen zoveel doen vervagen dat men gedrag begint te stellen waar men anders niet eens aan zou beginnen?
In Vice worden de filosofische vragen niet gebruikt als hoofdplot, maar wel als achtergrond voor een spannende actiefilm die bijwijlen doet denken aan Blade Runner, Logan’s Run, Strange Days en A.I., gepeperd met wat Terminator en Grand Theft Auto. De meest voor de hand liggende vergelijking is echter die met Westworld en Futureworld van Michael Crichton, maar dan ontdaan van alle pretentie. Nu niemand minder dan Christopher Nolan bijna klaar is om een tv-serie die op Westworld is gebaseerd te lanceren op HBO, krijgen we dus een unieke kans om te zien wat voor kleur dezelfde premisse kan geven aan een actiefilm pur sang.