
AMBER ARCADES
Fading Lines
Music • CDHeavenly Recordings
10/12/2016, Didier BECU
It’s rather hard to find excellent indie pop from the Netherlands. I can only come up with names like Bettie Serveert, The Nightblooms and with some good will Salad, but there it stops (of course with the necessary apologies to those I forget).
Annelotte de Graaf puts all her compatriots in the shade with this debut. Oddly enough, she gets the praise of the alternative press in foreign countries, especially in England where she went on tour with Nada Surf and Palehound.
On her debut Fading Lines, Annelotte (who works for the UN tribunal for war crimes) gets her inspiration from the indie sound of the 90s, especially bands like Stereolab or 4AD-gods like Belly and Lush, and she never sounds as a copy.
The focus is clearly on Annelotte’s wonderful voice that is both sexy, sultry and naive. A daydreamer who knows what she wants and surrounds herself with delightful melodies. The songs are dominated by soaring guitars, and so a term like ethereal pop is almost inevitable.
Most of the songs (recorded in New York with Ben Greenberg, who also worked for Beach Fossils and Destruction Unit) are uptempo guitar songs with a high content of melancholy, and always with a nod to the shoegaze bands who invented the genre. Beautiful.
Didier BECU
10/12/2016
Excellente indiepop uit Nederland, het komt net iets te weinig voor. Ik kan alleen maar bands als Bettie Serveert, The Nightblooms en met wat goede wil Salad voor de geest halen, maar daar houdt het op (met uiteraard de nodige verontschuldigingen aan diegenen die ik ben vergeten).
Erg is dat niet, want Annelotte de Graaf zet op dit debuut zo wat al haar landgenoten probleemloos in de schaduw. Vreemd genoeg krijgt ze lovende woorden van de alternatieve pers in het buitenland, en dan vooral Engeland. Ze ging er al live spelen met Nada Surf en Palehound.
Op haar debuut Fading Lines grijpt Annelotte (die voor het UN-tribunaal van oorlogsmisdaden werkt) overduidelijk terug naar het indiegeluid van de jaren 90 zoals Stereolab en 4AD-goden als Belly of Lush, zonder dat de Nederlandse ook maar één seconde als een kopie klinkt.
Het zwaartepunt ligt duidelijk in Annelottes heerlijke stem die zowel sexy, zwoel als naïef klinkt. Een dagdromertje dat niet zo maar uit haar lood kan worden geslagen en zich omringt met verrukkelijke melodietjes. De songs worden overduidelijk gedomineerd door zweverige gitaaren, waardoor een term als ethereal pop bijna onafwendbaar is.
De meeste songs (opgenomen in New York met Ben Greenberg die ook voor Beach Fossils en Destruction Unit werkte) zijn uptempo gitaarsongs met een hoog melancholisch gehalte, en bijna altijd met een knipoog naar de shoegazebands die het genre hebben uitgevonden. Prachtig.
Didier BECU
10/12/2016
Next reviews
DAVID BOWIE • Pin Ups
EGOR GRUSHIN • Once
GIRLSCHOOL • Take A Bite
GERD VAN GEEL (THE ARCH) • Ten Albums That Changed My Life
ROBERTO ATTANASIO • Another Past
HEDERA HELIX • Pastiche
SCATTER FACTORY • Scatter Factory
JOHN FOXX • 21st Century, A Man, A Woman and a City
GUNG HO • Out of The West
X-QUADRAT • X-Quadrat
Other reviews from AMBER ARCADES
AMBER ARCADES • Fading Lines