tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

10/12/2016 : DAVID BOWIE - Pin Ups

DAVID BOWIE

Pin Ups

MusicCD
Glamrock

[85/100]   

EMI
10/12/2016, Didier BECU

EN

Personally, I am not fond of cover albums, simply because I can’t think of many good ones. It will surprise many readers, but for me Thank You by Duran Duran is quite a good example of how to do it well, and of course Pin Ups by Bowie from 1973.

As a Bowie fanatic (I almost wrote addict) it is of course logic, but actually it is not. If there is one artist I do not need covers from, then it is Bowie. Pin Ups is definitely not the best Bowie album, and even one that is on the back of my list of Bowie favourites. It remains an immortal record though.

Pin Ups was released after Alladin Sane, which is strange because it was the first record on which Bowie said goodbye to his Ziggy Stardust alter ego. But the Ziggy influences dominate Pin Ups: old songs from the 60s, adapted to the genius of Bowie, with a lot of glam rock.

Actually, you can consider the album as a collection of songs that Bowie (well, David Robert Jones back then) liked to sing in his teen years, although it is alleged that he just made the album to conquer the American market. Ironically, the LP did (again) very well in the UK charts and stayed for 21 (!) weeks at number one.

Pin Ups is a sublime rock'n'roll record, on which Bowie doesn’t take risks, but some interpretations are definitely better than the original. Personally, I still prefer Bowie's version of Here Comes The Night above the Them original and his adaptation of I Can’t Explain is stronger than The Who classic.

It adorns Bowie that he chose rather obscure songs. Almost everyone knows Sorrow (the only single taken from the album), but who knows the original by The Merseys? Also Friday On My Mind is forever associated with Bowie, is it not?

Who really wants to give criticism, can say that Pin Ups was a step back compard to the ingenious predecessor Aladdin Sane because it is after all only rock ’n roll, glam rock without depth. However, it is a brilliant collection of songs, and the combination of Bowie and Mick Ronson is always invaluable.

Reportedly, Bowie wanted to make a second cover album, but that plan fell through. He did a few covers on later albums like Heathen (Pixies, Neil Young, The Rays and Legendary Stardust Cowboy) and Reality (George Harrison and Jonathan Richman).

If this CD is not in your collection yet, try to find the Ryko version on which you find two bonus tracks: a cover of Jacques Brel 'Amsterdam (the B-side of Sorrow) and Growin' Up by Bruce Springsteen.

Didier BECU
10/12/2016


NL

Zelf ben ik helemaal niet tuk op coveralbums, gewoonweg omdat ik er maar weinig goede ken. Het zal menig lezer verbazen, maar Thank You van Duran Duran is voor mij wel een goed voorbeeld van hoe het moet, en natuurlijk ook Pin Ups van David Bowie uit 1973.

Als Bowie-fanaat (bijna schreef ik het woord verslaafde) is dat natuurlijk enigszins normaal, maar eigenlijk ook weer niet. Als er één artiest is waarvan ik geen covers nodig heb, dan is het wel Bowie. Pin Ups is zeker niet het beste Bowie-album, en het bengelt zelfs helemaal achteraan in mijn lijst van Bowie-favorieten, toch blijft het een onsterfelijke plaat.

Pin Ups verscheen na Alladin Sane en dat is vreemd omdat dit de eerste plaat was waarop Bowie zijn Ziggy Stardust-alter ego vaarwel zegde, maar waarop je de Ziggy-invloeden wél hoort. Het zijn oude liedjes uit de jaren 60, aangepast met het genie van Bowie en dus met veel glamrock.

Eigenlijk kan je de plaat beschouwen als een verzameling liedjes die Bowie (nou ja, toen was het nog David Robert Jones) in zijn tienerjaren graag zong, ofschoon men beweert dat hij dit gewoon deed om de Amerikaanse markt te veroveren. Ironisch genoeg deed de plaat het (alweer) ontzettend goed in de Britse charts en bleef daar 21(!) weken op de eerste plaats glunderen.

Pin Ups is een sublieme rock ’n rollplaat, waarop Bowie weliswaar geen seconde risico's neemt waardoor sommige vertolkingen beter zijn dan het origineel. Zelf verkies ik nog altijd Bowies versie van Here Comes The Night boven die van Them of is zijn bewerking van I Can’t Explain sterker dan het origineel van The Who.

Het siert Bowie dat hij voor tamelijk obscure songs koos. Bijna iedereen kent Sorrow (de enige single uit het album), maar wie kent het origineel van The Merseys? Friday On My Mind associeer je toch ook steeds met Bowie?

Wie echt kritiek wil geven, kan zeggen dat Pin Ups een stap terug is in vergelijk met de geniale voorganger Aladdin Sane omdat Bowie daarop duidelijk voor de glamrock zonder veel diepgang koos. Het levert wel een collectie geniale songs op, en de combinatie van Bowie en Mick Ronson blijft altijd goud waard.

Naar verluidt wilde Bowie nog een tweede coverplaat maken, maar dat ging niet door. Wel deed hij een paar covers op latere albums als Heathen (Pixies, Neil Young, The Rays en Legendary Stardust Cowboy) en Reality (George Harrison en Jonathan Richman).

Als je deze cd nog niet in je kast heb, probeer dan de Ryko-versie op de kop te tikken waarop je als extra ook nog een cover van Jacques Brel’ Amsterdam (het B-kantje van Sorrow) en Growin’ Up van Bruce Springsteen vindt.

Didier BECU
10/12/2016


Music reviews

16
01
SYRENOMILIA
A Rose Shattered
14
01
M73
Tainted
09
01
NEGANT
Schwarz!
08
01
MORE EPHEMEROL
Obituary Templates
07
01
CHRISTOPHE CLEBARD
SSS
06
01
KMFDM
Paradise

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
01
On this day, 40 ago, John Foxx released his first solo project album Metamatic!
17
01
Today, 35 years ago, Alien Sex Fiend recorded Liquid Head in Tokyo!
16
01
25 years Divine Rapture | Celebrating The Siouxsie and the Banshees 1995 and final album!
15
01
The Dreams Will Always Linger | Remembering Dolores O’Riordan - 2 Year Anniversary
15
01
This month 48 years ago KRAFTWERK released their second studio album KRAFTWERK 2
11
01
On this day 35 years ago, Nina Hagen performed in front of 1,5 million people on the first edition of world’s biggest festivals Rock in Rio (Brazil).

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

17
01
BROOK
I’ve soaked up a lot of musical genres over the years, and I like to think that maybe this is reflected throughout the Brook album.
15
01
ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO
I never thought I’d live to see the day when Ordo Rosarius Equilibrio was mentioned next to Current 93 and Death in June.
14
01
IC434
find it amazing to live in a highly developed society and at the same time having to realize what a mentally mess it really is.
13
01
SYRENOMELIA
The drunk rural constable at the local pub.
11
01
CHRIS HASKETT (ROLLINS BAND)
'Musicians are more like radios that occasionally pick up and reproduce things from the cosmos.'

PHOTOS

26
12
SUICIDE COMMANDO
Bimfest
26
12
REIN
Bimfest
26
12
THE DEVIL & THE UNIVERSE
bimfest
26
12
STURM CAFE
bimfest
26
12
RADERKRAFT
bimfest
26
12
ZWEITE JUGEND
Bimfest
26
12
ENZO KREFT
Bimfest

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

18
01
SDH (SEMIOTICS DEPARTMENT OF HETERONYMS)
No Miracles (Official Video)
17
01
CAPITAL X
Majesty
17
01
GARBAGE
No Horses
16
01
SEVERED HEADS
All Saints Day
15
01
EURYTHMICS
Sweet Dreams
14
01
JANE'S ADDICTION
Been Caught Stealing
13
01
VOK
Waterfall