tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

02/12/2015 : GUY GARVEY - Courting The Squall

GUY GARVEY

Courting The Squall

MusicCD


[70/100]   

Polydor
02/12/2015, Paul PLEDGER

EN

After a handful of critically-acclaimed Elbow albums, it's no surprise to bear witness to singer Guy Garvey's solo debut - the surprise is actually how long it's taken him to get it all off his chest - the Bury boys have been recording for 15 years and show no sign of grinding to a creative halt anytime soon.

Unlike his critically-adored award-garnering band, Courting The Squall is a far more intimate affair. It's downbeat quite often, brassy frequently, intimate, lascivious even - and personal. Heartaches and heartbreaks lyrically canoodle hand-in-hand during songs accompanied by typically world-weary execution and breezy wide-eyed arrangements.

If you're expecting some hybrid of naval-gazing acoustic strum-drum or self-indulgent piano ballads, forget it. There's a band in tow and Garvey's in charge - he's all over this, you can tell. The neck-nodding Angela's Eyes is a garage-rock shuffle that sets out its stall with some bonkers psychedelic synth riffing (yes, this can happen in the positive), the whole experience resulting in a distant cousin of XTC's odd hard-to-find little b-side Egyptian Solution.

Garvey's velveteen gruff sounds perfect on the title-track, a song that wouldn't sound amiss on an Elbow album, but as this exercise is partly about making music that normally wouldn't, it's a refreshing inclusion because of it. Harder Edges is another relatively upbeat yet still with enough pockets of darkness to satiate those with a hunger for the forlorn.

One persistent comparable across much of this album? David Byrne and St Vincent's quirky wordy brass-showered project Love This Giant immediately springs to mind - Courting The Squall begins as an immersive fusion of unfettered sub-funk and joyous abandon.

The elation doesn't last for long however - the funereal Unwind signals a switch in pace, a song that slowly, ahem, unwinds and unfurls before ascending into stilted euphoria and acting as an usher for the remainder of the album. The second-half is as reflective as Garvey can be - Yesterday sports the charming closing line, "I am reborn cause my girl loves yesterday and lives for tomorrow" while the minor-key delta-blues affectations of Electricity follow similar lineage to Summertime or Stormy Weather, adding Holiday-esque vocals and words from the underrated Jolie Holland to great effect.


Only Belly Of The Whale lifts the spirits before the harmonious Three Bells heralds the end of an album in the same celestial vein as Dear Friends and The Blanket of Night. A delightful conclusive shush of a song, Three Bells is a minor masterpiece and a fitting curtain-call.

This review also appeared also on Flipside Reviews.

Paul PLEDGER
02/12/2015


NL

Na een handvol omhoog geprezen platen met Elbow, is het solodebuut van zanger Guy Garvey natuurlijk geen verrassing meer – het mysterie is eerder hoe lang hij zichzelf heeft kunnen beheersen om het niet te doen – maar na vijftien jaar is de eerste soloplaat er, en van een ​​creatieve stilstand is er helemaal geen sprake.

In tegenstelling tot zijn band die de ene award na de andere binnenrijft, is Courting The Squall toch een veel intiemere aangelegenheid. Het klinkt rustig, intiem, soms wat wulps, maar vooral persoonlijk. De nummers gaan over hartzeer en worden begeleid door grootse arrangementen.

Als je denkt dat dit een plaat is van een kerel die naar zijn navel zit te staren en wat saaie pianoballades uit zijn mouw schudt, dan ben je bij Garvey toch aan het verkeerde adres. Hier is een band aan het werk, ook al neemt Garvey de touwtjes stevig in handen. Angela's Eyes is garagerock met psychedelische synths (ja, zoiets kan positief uitdraaien), en uiteindelijk resulteert de song in een verre neef van XTC's Egyptian Solution (het bijna onvindbare B-kantje).

Garvey's fluwelen stem klinkt perfect in het titelnummer dat trouwens niet zou misstaan op een Elbow-album, maar omdat deze plaat bol staat van tracks die er uiteindelijk niet op zijn geraakt, zal er hier ook wel een verklaring voor zijn. Harder Edges is relatief optimistisch, maar klinkt genoeg duister voor verlaten zieltjes.

Met wat je dit album dan toch grotendeels kan vergelijken? Ik denk aan het project van David Byrne en St. Vincent: Love This Giant. Courting The Squall begint immers ook als een meeslepende mix van ongebreidelde subfunk en vreugdevolle stukjes.

De euforie duurt echter niet lang. Unwind schakelt over op een ander tempo, het is een nummer dat zich langzaam ontrolt en niet meer dan een voorbode is voor de rest van het album. Op de tweede helft van de plaat toont Garvey zich immers van zijn meest intieme kant: I am reborn cause my girl loves yesterday and lives for tomorrow zingt de zanger. Het wordt gevolgd door Electricity, Summertime en Stormy Weather, nummers die door de Holiday-achtige vocalen en de teksten van de onderschatte Jolie Holland alleen maar mooier worden.

Belly Of The Whale klinkt iets lichter en wordt gevolgd door het harmonieuze Three Bells dat het einde van het album aankondigt in dezelfde hemelse stijl als Dear Friends of The Blanket Of Night dat op Elbow-platen deden. Een heerlijk lied, Three Bells is een klein meesterwerk en een passend nummer om het gordijn te laten vallen.

Deze review verscheen ook op Flipside Reviews.

Paul PLEDGER
02/12/2015


Music reviews

30
05
THIS ETERNAL DECAY
Silence
29
05
THE MIDNIGHT COMPUTERS
Anxious
03
05
BOYTRONIC
The Robot Treatment
02
05
ARMAGEDDON DILDOS
Heut Nacht
01
05
BLUTENGEL + HOCICO
Obscured
30
04
STRIKKLAND
Predatorial Right

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

28
05
Electro/Synthwave Act GIANT MONSTERS ON THE HORIZON Unleash New Studio Album - Live From Night City
26
05
Happy birthday Wayne Hussey!
24
05
46 years Of Diamond Dogs!
23
05
34 years of 'Let Your Body Learn!'
22
05
39 years Spellbound!
21
05
Electro / EBM pioneers PORTION CONTROL strike hard with new album 'Head Buried'!

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

26
05
MARK E MOON
We Know We’re Not Re-Inventing The Wheel!
23
05
JOSH KLINGHOFFER (PLURALONE,RHCP)
“I suddenly found the piano the most exciting instrument to write on.”
19
05
THE HERESY GENE
'The More We Do It, The More Important It Feels.'
01
05
AUTUMN TEARS
An Interview With Autumn Tears
30
04
EMPUSAE
One thing is for sure... I'll never stop making music!

PHOTOS

13
03
SIGLO XX
Porta Nigra Aarschot
13
03
ROME
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ROSE OF AVALANCHE
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE DANSE SOCIETY
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ARCH
Porta Nigra Aarschot
11
03
FRONT 242
Pulse Namur Isnes
11
03
SHAARGHOT
Pulse Namur Isnes

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

31
05
THE JUGGERNAUTS
PURGE
30
05
MERCIFUL NUNS
Live at Amphi, Cologne 23-07-2017
29
05
UNZUCHT
Ein Wort Fliegt Wie Ein Stein
28
05
GOLDEN BOY FEAT. MISS KITTIN
Rittin Kitten (Extended)
27
05
HIDDEN ORCHESTRA
Still
26
05
EX-RZ
I can't live in a living room
25
05
POISON POINT
Imaginary Veil