tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : ISZOLOSCOPE - False Vacuum

ISZOLOSCOPE

False Vacuum

MusicCD
Power Noise

[95/100]   

Ant-Zen
09/12/2016, John R. MIRLAND

EN

The first Iszoloscope (Yann Faussurier) album in more than five years old - the last one being The Edge of Certainty (2010) - and what to expect then? Does he still have control over his power noise, or has it all withered in the course of the years?

A melodic motif sets off the album with Awe Gratitude Rapture, sounding like a baroque cembalo and cello upon a layer of martial percussion. Certainly not very power noisy and a fine hint of what's to come on an album of great diversity.

Chronophage, with sampled rhythmic clocks, increases the bpm moving into IDM territory with glitchy beats and stabs. The composition and sound sound distinctly as Iszoloscope with a choir/vocal pad evolving in the background.

Spectral Inverter is nothing less than a high octane floor filler. Aggressive, yet melodic, with crackling and distorted beats. Even if this track is close to classic Iszoloscope (if there is such a thing), you hardly hear distortion, but bass lines and pads.

Experimenting with truth comes in two parts, Solve and the album closer Coagula: a dark ambient statement with deep reverberated percussion on a bed of feedback noises and droning pads. I'd love to see a visual companion to this “symphony".

Faint Negative Charge is classical power noise with massive beats and a simple evolving melody with a bell-like sound, while Vacuum Metastability has plenty of beats. Massive snares and kicks on a distorted and glitchy bass with squeaky string samples, panning left to right. The bpm count is lowered, but the insisting sound is devastating.

As the album moves on, the sound becomes more aggressive and upfront. Yann Faussurier is taking his listeners on a journey through the different aspects of dark electronica. What’s immediately apparent is the lesser use of vocal samples from movies - something I think is adding to the focus of the sound.

Relevance Outside Logic continues the violent attack, expanding the sound and motifs of the rest of the album with copious amounts of glitch and distortion. A simple and clear melody emerges from the depths of the pounding drums. The sound design reminds me a lot of the The Audient Void.

Absolute and Eternal Moral Nighttime starts off with a high pitched tone reminiscent of a television with no signal. Soon a female voice is added and we’re thrown into the Pits of Hell with a droning bass and a frenetic drum groove. There is no longer any doubt - this is power noise.

A tightly curated mature album with a clear progression from start to finish. This is not a collection of tracks randomly jumbled together. This is a journey into a dark world and one you won’t forget. Highly recommended for serious listeners of electronic music of any kind, willing to a dedicated listen from start to finish.

Iszoloscope plays at the Coalescaremonium at 2nd April in Brussels.

John R. MIRLAND
09/12/2016


NL

Het eerste album van Iszoloscope (Yann Faussurier) is ondertussen al meer dan vijf jaar oud, het laatste was The Edge Of Certainty uit 2010, en wat verwachten we dan? Is hij nog steeds meester over zijn powernoise of is alles verdord in de tijd?

Een melodisch motief brengt het album op gang. Awe Gratitude Rapture klinkt als een barok klavecimbel en een cello, en dat alles op een laag van martialdrums. Zeker niet de powernoise die we van Iszoloscope gewend zijn, wel een mooie hint naar de diversiteit die we op dit album zullen horen.

Chronophage heeft samples van ritmische klokken en langzaam worden het aantal beats per minuut opgevoerde tot IDM-nicveau. De beats en het geluidklinken duidelijk als Iszoloscope, met ergens op de achtergrond iets wat op een stem en een refrein lijkt.

Spectral Inverter is een fantastische track voor de dansvloer: agressief, maar toch melodieus en de beats zorgen voor de rest. Hoewel dit lied dicht bij de klassieke Iszoloscope-sound aanleunt (als zoiets bestaat), hoor je bijna geen distortie, maar vervormde baslijn en pads.

Experimenting with truth bestaat uit twee delen, Solve en de afsluiter Coagula. Dark ambient met galmend percussiewerk, en dat alles op een bedje van feedbackgeluiden en dreunende pads. Ik droom ervan om ooit een visuele metgezel van deze “symfonie" te zien.

Faint Negative Charge is klassieke powernoise met massieve beats en een eenvoudige melodie met een belachtig geluid, terwijl Vacuum Metastability beats in overvloed heeft. Het aantal per minuut wordt wat verlaagd, maar het indringende geluid is verwoestend.

Naarmate het album vordert, wordt het geluid agressiever. Yann Faussurier neemt zijn luisteraars mee op een reis door de verschillende aspecten van donkere elektronica. Meteen is duidelijk dat er minder gebruik wordt gemaakt van stemsamples uit films, en daarmee komt de focus its meer op het geluid te liggen.

Ook Relevance Outside Logic is een aanval van gewelddadig geluid en er worden heel wat vervormingen gebruikt, een eenvoudige en duidelijke melodie met beukende drums in de diepte. Het geluid doet me wat aan The Audient Void denken.

Absolute and Eternal Moral Nighttime begint met een hoge toon die me doet denken aan een televisie zonder signaal. Een vrouwelijke stem wordt toegevoegd en we belanden in Pits of Hell, met een dreunende bas en hectische drums. Er is geen twijfel meer mogelijk: dit is power noise.

False Vacuum is een volwassen album met een duidelijke progressie. Dit is geen willekeurige verzameling tracks. Dit is een reis door een donkere wereld die je niet snel zal vergeten. Het is een aanrader voor fans van elektronische muziek die bereid zijn om met overgave naar een plaat te luisteren.

Op 2 april speelt Iszoloscope op Coalescaremonium.

John R. MIRLAND
09/12/2016


Music reviews

08
09
DEZ MONA & B.O.X
LUCY
02
09
SJOBLOM
Tape
01
09
JIHAD
Retrospekt
23
08
LA SCALTRA
Cabaret
14
08
MATT HART
TALES OF TERRA & CHAOS RETOLD
02
08
IMPERATIVE REACTION
Mirror

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

12
09
Goth/Industrial Artist NUDA Brings Light To Mental Health Struggles With New Video
10
09
Industrial Metal Band DERISION CULT Drops Fifteenth Album, 'Charlatans Inc.'
04
09
40 years ago, Soft Cell's version of ‘Tainted Love’ reached the number one position in the British hit parade!
02
09
Czech Gothic Rock Band CATHEDRAL IN FLAMES Bring Darkness & Hope With New Album
01
09
The Utimate Dreamers reveals new kinky synthwave/ebm video
28
08
44 years ago Iggy Pop released Lust for Life (29th August 1977)

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

07
09
CYBORG AMOK
An Interview With Post-Punk / Gothic Duo, CYBORG AMOK
04
08
THE IMAGINARY SUITCASE
For most of my life, I have behaved the way I thought they wanted me to behave. And this is a scam.
02
08
BLACK ANGEL
Interview With BLACK ANGEL
31
07
ERASURE
'I'm preparing tracks for our up and coming tour' - An exclusive Interview with Vince Clarke
06
06
THE LOST INTERVIEW WITH KELLEY DEAL ( THE BREEDERS )
Peek-a-Boo publishes the interview with Kelley Deal that seemed to get lost for a long period of time - since it was made in 2018...

PHOTOS

12
09
PRAGA KHAN
Rock Monsieur Hamont
12
09
RED ZEBRA
Rock Monsieur Hamont
03
09
JUSTIN SULLIVAN NEW MODEL ARMY SOLO TOUR
Fzw Dortmund Germany
31
08
CLAN OF XYMOX
Live am See Meschede Hennesee Germany
30
08
DEAR WOLF
Live am See Meschede Hennesee Germany
30
08
THEN COMES SILENCE
Live am See Meschede Hennesee Germany
28
08
THE NEON JUDGEMENT
Sinner's Day Special Oostende

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
09
KIRLIAN CAMERA
Black August
16
09
THE VISION BLEAK
Into The Unknown
15
09
DILK
Deprecated (Official Video)
15
09
THE VIOLENT YOUTH
Rabota (my life is a job)
14
09
AH CAMA-SOTZ
Hotel Odessa
13
09
DIVINE SHADE
Something Bad (In The Dust | Part 1)
12
09
SPANKRAGHT
N16