tempobet yeni adresi

EN FR

28/08/2017 : 3TEETH - Shutdown.exe

3TEETH

Shutdown.exe

MusicCD
Industrial 28/08/2017, Clémence MESNIER

EN

Alexis Mincolla (voice), Xavier Swafford (keybords), Andrew Means (drums) and Chase Brawner (guitar) the four members of the industrial band 3Teeth, appeared four years ago. Their visual identity could be confused with retrowave, which was in fashion in 2013 : infographics, numeral figures, algorithms and source-codes are regular in their video-music. But 3Teeth’s music is very far from « synthwave ». They are part of the L.A’s industrial scene, popularised by OMF and Daïs Records, Das Bunker parties, Amanda Jones and Sarah Toon Djs or bands such as Youth Code, Kanga, All Your Sisters or High Functionning Flesh. Less analogic and more produced than them, 3Teeth shares with them their classic influences, Ministry and Skinny Puppy. They are also exploring other genres – having opened for Tool and Primus.

Even if 3Teeth seems to be a classical industrial band because of their appearance – military dress-code, leather, black sunglasses, shaved heads and muscles – and because of the first sounds we can hear –violent kick, aggressive voice, twisted synths-, you need to get rid of that and concentrate on the entire Shutdown.exe.

Instead of starting brutally, there is the ascendant 'Divine Weapon' which opens with a solemn chorus. This creates a deep and symbolic atmosphere to justify their name, 3Teeth, the trident, Poseidon’s divine weapon. If we look at the lyrics, the driving force is religious symbols : « This world's a sham / Fuck your tower of babel / Crucify your eyes / For what you see » ('Slavegod'). Even though Alexis Mincolla was previously used to singing without modulations, new registers are now used (on 'Pit of Fire') and some spoken-word (on 'Tabula Umbra'’s low tempo). The whole work is enhanced by sick-sounds –'Tower of Disease's muffled voices - and we find the oldest but most effective on 'Atrophy' and 'Final Product'. 'B.O.A.' has the same powerful beats. 'Oblivion' and 'Shutdown' seem to be the same song, a continuity which is due to the rythmn work. The « industrial métal » category can be applied to 'Pit of Fire' and 'Degrade', but this album is not only made of blood and steel.

'Insubstancia' is one of the most original songs. Maintaining a noisy background, soft waves come to the forefront while Mincolla speaks about simulacrums : « Thinking that your plan is so ideal / losing true sight of what is real ». 3Teeth manage to brighten industrial tradition with their modern production, leaving a strong impression.

Clémence MESNIER
28/08/2017


FR

3Teeth, quatuor industriel réuni autour d’Alexis Mincolla (voix), Xavier Swafford (claviers), Andrew Means (batterie) et de Chase Brawner (guitare), a fait son apparition en 2013. D’emblée, les codes de leur identité visuelle étaient posés, pouvant prêter confusion avec les univers rétro-futuristes revenant en force à cette période : infographie faite de données chiffrées, algorithmes et codes sources font partie des éléments récurrents de leurs clips. Presque chaque morceau de ce deuxième album est d’ailleurs pourvu de son penchant audiovisuel, mais nous sommes ici très loin de la synthwave que pouvait laisser présager cette iconographie numérique un peu datée.

3Teeth fait partie de la scène industrielle de Los Angeles en plein essor, dont les labels OMF, Daïs Records ; les soirées Das Bunker ; les figures nocturnes comme Amanda Jones ou Sarah Toon et les groupes tels que Youth Code, Kanga, All Your Sisters ou encore High Functionning Flesh ont contribué à populariser. Moins analogique et plus produit que ces derniers, 3Teeth partage pourtant avec eux l’invocation des fondamentaux Ministry et Skinny Puppy, tout en explorant d’autres genres – ils ont notamment assuré les premières parties de Tool et Primus.

Si, à première vue, 3Teeth ne semble pas avancer dans la dentelle voire même écumer les poncifs du genre, autant par les premiers sons –force de frappe, voix agressive et trafiquée, synthés tordus – que par l’apparence –dress-code militaire, blousons de cuir, lunettes noires, crânes rasés et musculature apparente –, il faut pourtant s’en dégager pour se concentrer sur ce Shutdown.exe qui s’impose comme une excellente mouture dans cette scène. Contre toute attente, au lieu de rentrer directement dans le vif du sujet, c’est un 'Divine Weapon' tout en gradation qui fait ouverture sur des chœurs solennels, instaurant un climat grave et symbolique autour de ce morceau qui justifie leur nom, 3Teeth, le trident, arme mythologique de Poséidon et outil de destruction. Sur le plan des paroles, la symbolique religieuse sert de catalyseur « This world's a sham / Fuck your tower of babel / Crucify your eyes / For what you see » (Slavegod)

Alors qu’Alexis Mincolla nous avait précédemment habitués à un chant sans modulation, de nouveaux registres entrent en jeu (sur 'Pit of Fire') et du spoken-word sur 'Tabula Umbra' et son tempo ralenti. L’ensemble est rehaussé par des sons malades –voix assourdies et passées au filtre de 'Tower of Disease'. On retrouve 'Atrophy', un des titres les plus accrocheurs avec 'Final Product', dont les frappes sèches sont reprises sur 'B.O.A.'

'Oblivion Coil' précède 'Shutdown', formant une continuité par leur travail des rythmes ; tandis que 'Pit of Fire' et 'Degrade' dégagent clairement leur classification de métal industriel. Mais ce Shutdown.exe n’est pas taillé que dans le sang et l’acier. 'Insubstancia' est l’un des plus beaux morceaux par l ‘originalité qu’il propose. Conservant un horizon hachuré, il déroule pourtant en premier plan des nappes synthétiques douces dans une annonce de simulacres : « Thinking that your plan is so ideal / losing true sight of what is real ». 3Teeth parvient à patiner les moyens de production actuels pour s’imprimer solidement dans une tradition anxieuse laissant forte impression.

Clémence MESNIER
28/08/2017


Music reviews

18
09
SPARKS
Hippopotamus
16
09
SPARE SNARE
Unicorn
14
09
SPREADING POINT
MOMENTUM - PART II
04
09
HEXHEART
Midnight on a Moonless Night
29
08
CEPHALGY
Gott Maschine Vaterland
28
08
3TEETH
Shutdown.exe

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
09
The Knife releases new live album & DVD 'Live at Terminal 5
16
09
LA SCALTRA releases first video single from the forthcoming album FREAKSHOW
15
09
Mortiis releases a free 3-track charity single “Too Little Too Late'
13
09
New album from Electronica project MAURI - 'CYBORGS'
07
09
CAN founder and musician Holger Czukay died at the age of 79
30
08
WAX TRAX! EXPANDS MUSIC DOCUMENTARY WITH SO-CAL EVENT

Concert reviews

27
08
THE JESUS AND MARY CHAIN
Live at Brussels Summer Fest - 13.08.2017
28
06
ARCANA OBSCURA, SKALUNA, JOHNNY DEATHSHADOW, EISFABRIK, PSYCLON NINE, DORSETSHIRE
maandag 5 juni
26
06
THE AGNES CIRCLE, QUAL, RROYCE, TOO DEAD TO DIE, TECHNIQUE, AUTODAFEH
Zaterdag 3 juni
26
06
NEUSTROHM, UNTERSCHICHT, HAUJOBB, FABRIK C, STOPPENBERG, CENTHRON
Non Tox - vrijdag 2 juni
26
06
ZWEITE JUGEND, HIGH-FUNCTIONING FLESH, SCHWEFELGELB, A SPLIT SECOND
WGT EBM warm-up - Felsenkeller
26
06
KRYONIX, SYNTHATTACK, BLEIB MODERN, WHISPERING SONS, THE VISION BLEAK
Zondag 4 juni

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

19
09
MARTYR WHORE
''as a lady orgasm multiply times by 100000000000000'. This night was a big surprise cause we were not programmed in the line up in Madrid'
17
09
VERSUS
‘TO PRODUCE A COMMERCIAL ALBUM WAS NEVER OUR INTENTION’
15
09
MASQUERADE
It's too difficult as it is to tour these days when people prefer to stay at home and watch videos from the 80's on YouTube
13
09
THE QUINSY
Each concert is unique. But we are famous for our powerful gigs
11
09
GOTTERDAMMERUNG
Rose gardens are beautiful but they die too…you might as well dance in that garden during the last night.

PHOTOS

13
09
KMFDM
O2 Academy Islington, London, UK
12
09
REVOLTING COCKS
O2 Academy Islington, London, UK
28
08
DIE KRUPPS
De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
28
08
FRONT LINE ASSEMBLY
De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
28
08
DER REST
De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
24
08
RABIA SORDA
GDW Festival Tilloloy
24
08
DAS FLUFF
GDW Festival Tilloloy

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

11
12
The World of Hante
11
12
ORGANIC
Ten Albums That Changed Our Lives
11
12
JAMES WILD (WILD ROSES FOR THE EXIT)
Ten Albums That Changed My Life
11
12
TCHELESKOV IVANOVITCH (SIGNAL AOUT 42, GRANDCHAOS)
Ten Albums That Changed My Life
11
12
PEER LEBRECHT (GOLDEN APES)
Ten Albums That Changed My Life

VIDEO CLIPS

19
09
TRAIN TO SPAIN
Believe In Love
18
09
SELOFAN
Sto Skotadi
17
09
FAITH AND THE MUSE
Battle Hymn
16
09
SONJA KRAUSHOFER
Wie Tränen Im Regen
16
09
MILA MAR
Das steinerne Kind
16
09
JO QUAIL
Laurus
16
09
AROMA DI AMORE
De Nacht en Zijn Kwaad