
MAN WITHOUT WORLD
And Then It Ends
Music • CassetteMinimal
[85/100]

Wool-E Tapes
15/01/2015, Wim GUILLEMYN
This is the work of Jorg Bruyndonckx. Previously he was a member of the EBM group Kill Vision. This tape contains embryonic instrumental versions of already performed songs.
Opener Fusion Diffusion Through sounds experimental, both in form and sound, with lots of distorted synth sounds. My first idea was that this would be a difficult album to listen to, but no.... The following tracks sound normal, at times a bit monotonous. Vocals are not needed, and I can imagine where to place them: musical landscapes consisting of pure electronic music with sparse added percussion/electronic drums.
Outstanding tracks are Acetone with the sound of a flying mosquito or fly, and a bass that comes from the New Beat- period; And Then It Ends has a nice, slow but minimal construction; S=S has a lot of variation in sound and detail. Here Jorg tells a story with sounds and synths. End at World 's Edge seems to suggest a dark world with synth sounds that have an Anne Clark-touch. Some songs have no percussion and are ambient like I Am Not Above and Jupiter.
A beautiful and well balanced album, and a must for fans of the genre. Watch the clip Nymphs Are Volcanic performed live @ Wool -E record Shop on 09/27/2014
Wim GUILLEMYN
15/01/2015
Dit is het werk van Jorg Bruyndonckx. Vroeger nog lid van de EBM groep Kill Vision. Deze tape bevat embryonale instrumentale versies waarmee hij al een paar keer optrad. In eerste instantie zong hij nog zelf, maar nu is daar een zangeres bijgekomen die een deel van de zangpartijen voor haar rekening neemt. Op deze tape gaat het dus nog om puur instrumentale versies.
Opener Fusion Through Diffusion klinkt experimenteel. Dit zowel qua vorm als qua geluid. Strepen en flarden vervormde synthgeluiden die wegvallen en terugkomen. Mijn eerste idee was dan ook dat dit een zwaar album zou worden om helemaal te beluisteren. Maar dat valt heus mee. De nummers die erna volgen zijn eerder normale, bij momenten monotone instrumentals. Ze vragen niet altijd om zang, maar van enkele nummers kan ik mij wel voorstellen waar ik die zou kunnen plaatsen. Er is hier dus sprake van muzikale landscapes bestaande uit pure electronische muziek met spaarzaam toegevoegde percussie/electronische drums.
Wat springt er voor mij uit: Acetone, dat qua geluid een voorbijvliegende mug of bromvlieg lijkt te imiteren. Een bas die uit de new beat- of houseperiode lijkt af te stammen. De bas laat het nummer leven. And Then It Ends heeft een mooie, trage, maar minimale opbouw. S=S kent veel variatie qua geluid en details. Hier wordt een verhaal verteld met geluiden en synths. End at World’s Edge lijkt een donker wereldbeeld voor te stellen. De synthgeluiden doen hier wat denken aan Anne Clark.
Op enkele nummers komt er geen percussie voor en krijgen de songs een ambiente inslag. Zoals bv. I Am Not en afsluiter Above Jupiter.
Een mooi en evenwichtig album. Een aanrader voor liefhebbers van het genre. Wil je weten hoe dit alles klinkt met zang, klik dan eens op de link hieronder. Je hoort All Nymphs Are Volcanic live gebracht @ Wool-E record shop op 27/09/2014.
Wim GUILLEMYN
15/01/2015
Next reviews
THURISAZ • Live & Acoustic
LILAC TIME • No Sad Songs
AMÉLIE NOTHOMB • Loving Sabotage/Vuurwerk en Ventilators
• MR SELFRIDGE SEASON 2
RYAN MURPHY • The Normal Heart
VARIOUS ARISTS • Abby - The Compilation Part 4.2
VARIOUS ARISTS • Abby - The Compilation Part 4.1
XII • Moving In The Shadows
DARK STORM FESTIVAL • Chemnitz, Germany (25/12/2014)
ANGELDUST • Meth Face EP
Same genre: MINIMAL
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
BENE GESSERIT • Insanely Live
KALTE NACHT • The Last Breath
LOVATARAXX • Tilda Vaast
XTORT • Zwart
STAATSEINDE • De Nieuwe Golf
CHRYPTOCHROMA • Ominous Clouds
ENZO KREFT • Shelter
STAATSEINDE • Fehlerlinie
PARADOX OBSCUR • Intercourse