tempobet yeni adresi

EN FR
like this cd review

28/08/2017 : 3TEETH - Shutdown.exe

3TEETH

Shutdown.exe

MusicCD
Industrial
Self-released
28/08/2017, Clémence MESNIER

EN

Alexis Mincolla (voice), Xavier Swafford (keybords), Andrew Means (drums) and Chase Brawner (guitar) the four members of the industrial band 3Teeth, appeared four years ago. Their visual identity could be confused with retrowave, which was in fashion in 2013 : infographics, numeral figures, algorithms and source-codes are regular in their video-music. But 3Teeth’s music is very far from « synthwave ». They are part of the L.A’s industrial scene, popularised by OMF and Daïs Records, Das Bunker parties, Amanda Jones and Sarah Toon Djs or bands such as Youth Code, Kanga, All Your Sisters or High Functionning Flesh. Less analogic and more produced than them, 3Teeth shares with them their classic influences, Ministry and Skinny Puppy. They are also exploring other genres – having opened for Tool and Primus.

Even if 3Teeth seems to be a classical industrial band because of their appearance – military dress-code, leather, black sunglasses, shaved heads and muscles – and because of the first sounds we can hear –violent kick, aggressive voice, twisted synths-, you need to get rid of that and concentrate on the entire Shutdown.exe.

Instead of starting brutally, there is the ascendant 'Divine Weapon' which opens with a solemn chorus. This creates a deep and symbolic atmosphere to justify their name, 3Teeth, the trident, Poseidon’s divine weapon. If we look at the lyrics, the driving force is religious symbols : « This world's a sham / Fuck your tower of babel / Crucify your eyes / For what you see » ('Slavegod'). Even though Alexis Mincolla was previously used to singing without modulations, new registers are now used (on 'Pit of Fire') and some spoken-word (on 'Tabula Umbra'’s low tempo). The whole work is enhanced by sick-sounds –'Tower of Disease's muffled voices - and we find the oldest but most effective on 'Atrophy' and 'Final Product'. 'B.O.A.' has the same powerful beats. 'Oblivion' and 'Shutdown' seem to be the same song, a continuity which is due to the rythmn work. The « industrial métal » category can be applied to 'Pit of Fire' and 'Degrade', but this album is not only made of blood and steel.

'Insubstancia' is one of the most original songs. Maintaining a noisy background, soft waves come to the forefront while Mincolla speaks about simulacrums : « Thinking that your plan is so ideal / losing true sight of what is real ». 3Teeth manage to brighten industrial tradition with their modern production, leaving a strong impression.

Clémence MESNIER
28/08/2017


FR

3Teeth, quatuor industriel réuni autour d’Alexis Mincolla (voix), Xavier Swafford (claviers), Andrew Means (batterie) et de Chase Brawner (guitare), a fait son apparition en 2013. D’emblée, les codes de leur identité visuelle étaient posés, pouvant prêter confusion avec les univers rétro-futuristes revenant en force à cette période : infographie faite de données chiffrées, algorithmes et codes sources font partie des éléments récurrents de leurs clips. Presque chaque morceau de ce deuxième album est d’ailleurs pourvu de son penchant audiovisuel, mais nous sommes ici très loin de la synthwave que pouvait laisser présager cette iconographie numérique un peu datée.

3Teeth fait partie de la scène industrielle de Los Angeles en plein essor, dont les labels OMF, Daïs Records ; les soirées Das Bunker ; les figures nocturnes comme Amanda Jones ou Sarah Toon et les groupes tels que Youth Code, Kanga, All Your Sisters ou encore High Functionning Flesh ont contribué à populariser. Moins analogique et plus produit que ces derniers, 3Teeth partage pourtant avec eux l’invocation des fondamentaux Ministry et Skinny Puppy, tout en explorant d’autres genres – ils ont notamment assuré les premières parties de Tool et Primus.

Si, à première vue, 3Teeth ne semble pas avancer dans la dentelle voire même écumer les poncifs du genre, autant par les premiers sons –force de frappe, voix agressive et trafiquée, synthés tordus – que par l’apparence –dress-code militaire, blousons de cuir, lunettes noires, crânes rasés et musculature apparente –, il faut pourtant s’en dégager pour se concentrer sur ce Shutdown.exe qui s’impose comme une excellente mouture dans cette scène. Contre toute attente, au lieu de rentrer directement dans le vif du sujet, c’est un 'Divine Weapon' tout en gradation qui fait ouverture sur des chœurs solennels, instaurant un climat grave et symbolique autour de ce morceau qui justifie leur nom, 3Teeth, le trident, arme mythologique de Poséidon et outil de destruction. Sur le plan des paroles, la symbolique religieuse sert de catalyseur « This world's a sham / Fuck your tower of babel / Crucify your eyes / For what you see » (Slavegod)

Alors qu’Alexis Mincolla nous avait précédemment habitués à un chant sans modulation, de nouveaux registres entrent en jeu (sur 'Pit of Fire') et du spoken-word sur 'Tabula Umbra' et son tempo ralenti. L’ensemble est rehaussé par des sons malades –voix assourdies et passées au filtre de 'Tower of Disease'. On retrouve 'Atrophy', un des titres les plus accrocheurs avec 'Final Product', dont les frappes sèches sont reprises sur 'B.O.A.'

'Oblivion Coil' précède 'Shutdown', formant une continuité par leur travail des rythmes ; tandis que 'Pit of Fire' et 'Degrade' dégagent clairement leur classification de métal industriel. Mais ce Shutdown.exe n’est pas taillé que dans le sang et l’acier. 'Insubstancia' est l’un des plus beaux morceaux par l ‘originalité qu’il propose. Conservant un horizon hachuré, il déroule pourtant en premier plan des nappes synthétiques douces dans une annonce de simulacres : « Thinking that your plan is so ideal / losing true sight of what is real ». 3Teeth parvient à patiner les moyens de production actuels pour s’imprimer solidement dans une tradition anxieuse laissant forte impression.

Clémence MESNIER
28/08/2017


Music reviews

24
04
DAEMONIA NYMPHE
Witches' Lullaby: Whispers from the North, South and East
23
04
SUBJECT
Who Will Save Belgium?
23
04
THIS MORN'OMINA
Omm Of Life
23
04
KRIEG-B
War Drums' Resonance
18
04
BHPL
Our Love Can Destroy The World
17
04
PSYCLON NINE
And then Oblivion

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

29
04
HASSWUT Taps Into Struggle & Strength With An Explosive New Album
28
04
47 years of The Man-Machine!
28
04
On this day, 22 years ago, Wire returned after a hiatus of a decade with their 10th studio album, Send!
27
04
Happy birthday Kate Pierson!!!
22
04
Wave-Gotik-Treffen Leipzig is coming closer!
21
04
Today, 39 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!

Concert reviews

22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025
28
11
BELGIAN ELECTROWAVE IS NOT DEAD 3
Belgian ElectroWave Is Not Dead 3
15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

01
04
HASSWUT
An Interview With Spanish Industrial Metal Band, Hasswut
29
03
THE VERY THINGS
“Somewhere there's a party where the radio′s on. But don’t step off the pavement, this is Motortown.“
13
03
PAWN PAWN
An Interview With Dark Electro Band, Pawn Pawn
12
03
DEAF DEVILS
We are all children of punk rockers, so our brains have been lobotomized since childhood.
12
03
MIREXXX
In these days, we are going through dark ages, and most people underestimate the importance of spirituality in life.

PHOTOS

27
04
A SPLIT - SECOND
Dark Balloon Retie
27
04
DIRK IVENS BEST OF
Dark Balloon Retie
27
04
WOLFGANG FLUR
Dark Balloon Retie
26
04
BLAINE L. REININGER (TUXEDOMOON) FT. GEORGIO VALENTINO.
De Singer Rijkevorsel
20
04
CASSANDRA COMPLEX
Dark Skies over Witten IX
20
04
ESCAPE WITH ROMEO
Dark Skies over Witten IX
20
04
SCHRODINGER
Dark Skies over Witten IX

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

30
04
DAEMONIA NYMPHE
Thracian Gaia
29
04
IN DEATH IT ENDS
slim lady sorrow
28
04
STOCKHAUSSEN
Perpetuum
27
04
THE FIFTH ALLIANCE
Your Abyss
26
04
CLAN OF XYMOX
Clan Of Xymox - Vixen In Disguise (Official Video)
25
04
WAITING FOR WORDS
Great New World
24
04
DER KLINKE
CURTAINS