tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

04/09/2017 : HEXHEART - Midnight on a Moonless Night

HEXHEART

Midnight on a Moonless Night

MusicCD
EBMIndustrialSynthpop

[90/100]   

Metropolis Records
04/09/2017, Charles “Chuck” MOORHOUSE

EN

I listened to Midnight on a Moonless Night several times, front-to-back and then reversed the order back-to-front, the latter being preferred because it builds on it’s progeny and leads up to a modern, incarnation of emotional electronic music definitely influenced by new wave and post-punk ancestors.

Thusly, Faces becomes the first song. So, with the opening bass line, drop beat and minor cord changes, you might find yourself thinking, “is this a remix of a Cure song that I don’t remember?” Then the vocals hit and you might think, “Wait, this sounds a lot like God Module.” And, well, it just kind of is God Module. On this side-project, Jasyn Bangert is indeed heard electronically channeling The Cure, Echo and the Bunnymen and perhaps Joy Division, as he melodically shape-shifts between contemplative synths and strumming guitar riffs. The next track in this back to front journey, Never Understand, continues the symphonic melancholia undulating behind the artificial instrumentation. It is very reminiscent of a new wave, droning kind of sound. You almost expect to hear Ronny Moorings (Clan Of Xymox) come in on vocals after the 20 seconds or so of the intro to Hollywood. But, no, it’s Bangert slightly less harshly distorted than you would hear on God Module’s aggro style. Then “Lunatix” answers the question, “What if post punk had evolved to become completely electronic.”

There are some nice guitar sounds here that, again, sound as if Mr. Bangert layered The Church over his digital creations. Problems and Bigger Ones sounds rather one-dimensional but here the heartfelt lyrics, present throughout the album, are able to carry the tune and hold your interest. Second Sight comes in as if we’re Jumping Someone Else’s Train on the Trans-Europe Express. Multiple layers or symphonic synths and analogue sounds make this very appealing. The album does pick up the pace in the final three cuts leading to the stand-out single, A Thousand Times. It’s the culmination of sound and lyrics that had been building all along.

The musical musings of Hexheart bring more sway and less stomp to the dance floor. The emotional prominence of the lyrics is evidenced in lines such as "Catch me I’m falling fast … inside out outside in the past” from A Thousand Times. Listening to the tracks as originally ordered, therefore, the album stays solid but seems to peter out causing a listener to perhaps loose interested and, unfortunately, miss out on some creative modern impressions of sounds and styles pioneered in the 80s. Listen to it in reverse order for the full effect.

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


NL

Ik luisterde een paar keer naar deze Midnight on a Moonless Night, eerst van voor naar achter en dan andersom. Dat laatste genoot meer mijn voorkeur omdat de nummers dan eerder te lijken evolueren van New-Wave en Post-Punk geïnspireerde song naar een meer moderne emotionele elektronische muziek.

Dus in dit geval is Faces het eerste nummer. Openend met een baslijn, drop-beat en daarna minimale toonveranderingen, zou je kunnen denken: "is dit een remix van een Cure-nummer dat ik me niet herinner?”. Daarna hoor je de vocalen en denk je misschien: "Wacht, dit klinkt eerder als God Module." En ja hoor, eigenlijk is dit gewoon een beetje als God Module. Op dit nevenproject van Jasyn Bangert hoor je inderdaad een elektronische versie van The Cure, Echo & The Bunnymen en misschien ook wel ergens Joy Division, door de melodische overgangen tussen hedendaagse synths en tokkelende gitaarriffs. Bij het volgende nummer in deze achterwaartse reis, Never Understand, zet de symfonische melancholie zich golvend verder, verscholen achter de artificiële instrumenten. Het heeft een sterke New-Wave-achtige klank. Je verwacht bijna Ronny Moorings’s (Clan Of Xymox) stem na de ongeveer 20 seconden durende intro van Hollywood. Maar nee, het is nog steeds Jasyn Bangert, met een iets minder hard vervormde stem dan je zou verwachten en dus niet zoals God Module’s ‘Aggro’-stijl. Vervolgens beantwoordt Lunatix de vraag: "Wat als Post-Punk volledig elektronisch zou worden?"

Er zijn een aantal mooie gitaargeluiden op dit album die, nogmaals, klinken alsof Mr. Bangert bijvoorbeeld The Church met zijn digitale creaties heeft verweven. Problems and Bigger Ones klinken eerder eendimensionaal, maar hier zijn de oprechte teksten, die in het hele album aanwezig zijn, in staat om de melodie te dragen en de interesse vast te houden. Second Sight komt binnen als "Jumping Someone Else’s Train" op de Trans-Europe Express. Meerdere lagen symfonisch klinkende synths en analoge klanken maken dit nummer erg aantrekkelijk. Het album verhoogt het tempo met de laatste drie songs die leiden tot de opvallende single, A Thousand Times. Het hoogtepunt waarnaar alle klanken en teksten op deze cd al die tijd toe werkten.

De muzikale mijmeringen op deze Hexheart zorgen voor meer geschuifel en minder gebonk op de dansvloer. Het belang van het emotionele komt duidelijk tot uiting in zinnen zoals “Catch me, I’m falling fast... Inside outside in the past” ” uit A Thousand Times. Bij het luisteren naar de nummers in de eigenlijke volgorde, blijft het album degelijk, maar sommige luisteraars zouden op die manier misschien iets sneller hun aandacht kunnen verliezen en helaas, zodoende, enkele knappe creatieve en moderne impressies van jaren ’80 klanken en sferen missen. Ons advies: luister dit album in omgekeerde volgorde voor het beste resultaat!

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


Music reviews

23
02
THE HEAT INC.
EP
23
02
PIG
Pain Is God
22
02
ANTHONY JONES
Farewell To Flesh
18
02
WULF7
Dark Hate
17
02
DEAR DEER / EMBERS
Split
06
02
J:DEAD
A Complicated Genocide

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

08
03
No Time To Cry since 36 years!
08
03
Today, exactly 27 years ago, American industrial band Nine Inch Nails released The Downward Spiral!
07
03
Electronic Act IMBUED VAGARY Releases 6 CD Project – “Hexalogy”
07
03
33 years ago the Drag Queen of the 20th Century, Divine, passed away!
07
03
41 years ago Siouxsie and the Banshees released the single 'Happy House'!
05
03
44 years ago Kraftwerk released Trans Europe Express!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.
07
01
MAMAN KUSTERS
‘Let’s Keep It Intriguing
16
12
THE BREATH OF LIFE
'No, I never considered quitting making music. Nor to taste good special beers.'

PHOTOS

25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival
20
08
JUSTIN SULLIVAN & GASTONE
Kreisverwaltung Groß-Gerau

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

08
03
FRONT 242
Quite Unusual
07
03
MARSHEAUX
Eyes Without A Face
06
03
ECHO BEATTY
SOLDIER ON FURLOUGH
05
03
THE ARCH
Alien Ann
04
03
MERCIFUL NUNS
Broken Column
03
03
BLOODY KNIVES
Reflection Lies
02
03
GAVIN FRIDAY
It's All Ahead Of You