tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

04/09/2017 : HEXHEART - Midnight on a Moonless Night

HEXHEART

Midnight on a Moonless Night

MusicCD
EBMIndustrialSynthpop

[90/100]   

Metropolis Records
04/09/2017, Charles “Chuck” MOORHOUSE

EN

I listened to Midnight on a Moonless Night several times, front-to-back and then reversed the order back-to-front, the latter being preferred because it builds on it’s progeny and leads up to a modern, incarnation of emotional electronic music definitely influenced by new wave and post-punk ancestors.

Thusly, Faces becomes the first song. So, with the opening bass line, drop beat and minor cord changes, you might find yourself thinking, “is this a remix of a Cure song that I don’t remember?” Then the vocals hit and you might think, “Wait, this sounds a lot like God Module.” And, well, it just kind of is God Module. On this side-project, Jasyn Bangert is indeed heard electronically channeling The Cure, Echo and the Bunnymen and perhaps Joy Division, as he melodically shape-shifts between contemplative synths and strumming guitar riffs. The next track in this back to front journey, Never Understand, continues the symphonic melancholia undulating behind the artificial instrumentation. It is very reminiscent of a new wave, droning kind of sound. You almost expect to hear Ronny Moorings (Clan Of Xymox) come in on vocals after the 20 seconds or so of the intro to Hollywood. But, no, it’s Bangert slightly less harshly distorted than you would hear on God Module’s aggro style. Then “Lunatix” answers the question, “What if post punk had evolved to become completely electronic.”

There are some nice guitar sounds here that, again, sound as if Mr. Bangert layered The Church over his digital creations. Problems and Bigger Ones sounds rather one-dimensional but here the heartfelt lyrics, present throughout the album, are able to carry the tune and hold your interest. Second Sight comes in as if we’re Jumping Someone Else’s Train on the Trans-Europe Express. Multiple layers or symphonic synths and analogue sounds make this very appealing. The album does pick up the pace in the final three cuts leading to the stand-out single, A Thousand Times. It’s the culmination of sound and lyrics that had been building all along.

The musical musings of Hexheart bring more sway and less stomp to the dance floor. The emotional prominence of the lyrics is evidenced in lines such as "Catch me I’m falling fast … inside out outside in the past” from A Thousand Times. Listening to the tracks as originally ordered, therefore, the album stays solid but seems to peter out causing a listener to perhaps loose interested and, unfortunately, miss out on some creative modern impressions of sounds and styles pioneered in the 80s. Listen to it in reverse order for the full effect.

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


NL

Ik luisterde een paar keer naar deze Midnight on a Moonless Night, eerst van voor naar achter en dan andersom. Dat laatste genoot meer mijn voorkeur omdat de nummers dan eerder te lijken evolueren van New-Wave en Post-Punk geïnspireerde song naar een meer moderne emotionele elektronische muziek.

Dus in dit geval is Faces het eerste nummer. Openend met een baslijn, drop-beat en daarna minimale toonveranderingen, zou je kunnen denken: "is dit een remix van een Cure-nummer dat ik me niet herinner?”. Daarna hoor je de vocalen en denk je misschien: "Wacht, dit klinkt eerder als God Module." En ja hoor, eigenlijk is dit gewoon een beetje als God Module. Op dit nevenproject van Jasyn Bangert hoor je inderdaad een elektronische versie van The Cure, Echo & The Bunnymen en misschien ook wel ergens Joy Division, door de melodische overgangen tussen hedendaagse synths en tokkelende gitaarriffs. Bij het volgende nummer in deze achterwaartse reis, Never Understand, zet de symfonische melancholie zich golvend verder, verscholen achter de artificiële instrumenten. Het heeft een sterke New-Wave-achtige klank. Je verwacht bijna Ronny Moorings’s (Clan Of Xymox) stem na de ongeveer 20 seconden durende intro van Hollywood. Maar nee, het is nog steeds Jasyn Bangert, met een iets minder hard vervormde stem dan je zou verwachten en dus niet zoals God Module’s ‘Aggro’-stijl. Vervolgens beantwoordt Lunatix de vraag: "Wat als Post-Punk volledig elektronisch zou worden?"

Er zijn een aantal mooie gitaargeluiden op dit album die, nogmaals, klinken alsof Mr. Bangert bijvoorbeeld The Church met zijn digitale creaties heeft verweven. Problems and Bigger Ones klinken eerder eendimensionaal, maar hier zijn de oprechte teksten, die in het hele album aanwezig zijn, in staat om de melodie te dragen en de interesse vast te houden. Second Sight komt binnen als "Jumping Someone Else’s Train" op de Trans-Europe Express. Meerdere lagen symfonisch klinkende synths en analoge klanken maken dit nummer erg aantrekkelijk. Het album verhoogt het tempo met de laatste drie songs die leiden tot de opvallende single, A Thousand Times. Het hoogtepunt waarnaar alle klanken en teksten op deze cd al die tijd toe werkten.

De muzikale mijmeringen op deze Hexheart zorgen voor meer geschuifel en minder gebonk op de dansvloer. Het belang van het emotionele komt duidelijk tot uiting in zinnen zoals “Catch me, I’m falling fast... Inside outside in the past” ” uit A Thousand Times. Bij het luisteren naar de nummers in de eigenlijke volgorde, blijft het album degelijk, maar sommige luisteraars zouden op die manier misschien iets sneller hun aandacht kunnen verliezen en helaas, zodoende, enkele knappe creatieve en moderne impressies van jaren ’80 klanken en sferen missen. Ons advies: luister dit album in omgekeerde volgorde voor het beste resultaat!

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


 

Next reviews
CEPHALGY • Gott Maschine Vaterland
3TEETH • Shutdown.exe
THE JESUS AND MARY CHAIN • Live at Brussels Summer Fest - 13.08.2017
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
CONVERGE • I Can Tell You About Pain
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP
NTTX • Of Beauty and Chaos'
KING GIZZARD AND THE LIZARD WIZARD • Murder Of The Universe
LIE DETECTOR • To Fly!

 

Same combination of genres: EBM + INDUSTRIAL + SYNTHPOP
MORTAL VOID • Of shadows and mirrors

 

Same genre: EBM
NEGANT • No !
STRUCK9 • Ritual Body Music
LEDERMAN / DE MEYER • A Tribe Of My Own
DARKNESS ON DEMAND • Back To Psychoburbia
STIN SCATZOR • Industranquilizer
VIKTOR KALIMA • Club Muscle
STRONG PRODUCT • Product III
METAL DISCO • Devil Explicit
HOCICO, FROZEN AUTUMN, SUFFOCATING MINDS, SOLITARY EXPERIMENTS, T.O.Y., MANOK, STRONG PRODUCT, UNITY ONE • XV Synthetic Snow Festival Moscow
SUPER DRAGON PUNCH!! • Shatter

 

Same genre: INDUSTRIAL
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
STACIAN • Person L
3TEETH • Shutdown.exe
DIVE • Underneath
LUXVID • Trench
BESTIAL MOUTHS • (Still) Heartless
DATACODE DIVISION • Dissections
AMBASSADOR21 • Human Rage
REACTOR7X • Illusion Of Chaos

 

Same genre: SYNTHPOP
APSURDE • See Me Coming
STORY OFF • Facing Forward
GLAARE • To Deaf and Day
SALLY DIGE • Holding On
MALA HERBA • Demo
PLEASURE TIME • Years About Us
ELEZORIA • Astray
AM TIERPARK • Trashy Luxury
SUFFOCATING MINDS • SFMD (Suffocating Minds) + Shakes release party
X MARKS THE PEDWALK • Secrets

Music reviews

19
07
NAUT
Raise The Lights
13
07
LIZARD SMILE
Wandering in Mirrors
12
07
SIMPLE MINDS
Walk Between Worlds
27
06
JOHN FOXX
METAMATIC (2018 BOX)
18
06
ASTRASONIC
Passengers
15
06
NEGANT
No !

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
07
Today it’s exactly 30 years since Siouxsie & The Banshees released their single Peek-a-Boo.
18
07
Today, exactly 38 years ago, Joy Division released their second and final studio album, Closer.
16
07
DIRK DA DAVO 'MOODS': CD release July 2018
16
07
'A Midsummer Night's Dream' - a modern adaption of Shakespeare's comedy play celebrates theatrical debut
10
07
Peek-a-Boo Magazine #30 out now with temporary free download of the song 'Peek-a-Boo' by Christian Death!!
10
07
Today it’s exactly 27 years ago Ministry released N.W.O. (New World Order)!

Concert reviews

16
07
COVENANT W/ STONEBURNER
Live @ Ivy Smokehouse, Washington DC, 15th April 2018
24
05
LES NÉGRESSES VERTES
Live at De Casino, Sint-Niklaas - Belgium - 05.05.2018
19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018
19
03
FEVER RAY
Live @ AB - Brussels - 15.03.2018
14
03
DER KLINKE - STORY OFF
De Kelk, Brugge - 9 maart 2018
12
03
DISTORTED RETROSPECT
Distorted Retrospect - 6th March 2018 - Charlottesville, VA (USA)

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

19
07
CHRISTIAN DEATH
'I think pacifism will be the rehearsal for the ultimate slaughter'
18
07
WHISPERS IN THE SHADOW
'I have no high hopes for humanity anymore...'
23
06
DISTRICT 13
Many have a “life in chains”, each for themselves.[...] Many would like to be free, but they are trapped.
21
06
DANIEL B / PROTHESE
‘I Don’t Want To Be Confined In A Genre That Creates Expectations And Borders’
15
06
THE LIVELONG JUNE
OUR AIM WAS TO PRODUCE SOMETHING THAT SOUNDED LIKE NOTHING ELSE THAT WE LISTENED TO

PHOTOS

25
06
LACUNA COIL
Graspop, Dessel
25
06
EISBRECHER
Graspop, Dessel
25
06
MARILYN MANSON
Graspop, Dessel
23
06
IN THIS MOMENT
Graspop, Dessel
22
06
HEILUNG
Graspop, Dessel
22
06
GHOST
Graspop, Dessel
19
06
ONRUST
Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

19
07
SECRETS OF THE MOON
Man Behind The Sun
18
07
DAVEY SUICIDE
Imperfect
17
07
MAIA VIDAL
Jell-O
16
07
DAVID BOWIE
I Can’t Give Everything Away
15
07
JO QUAIL
Laurus
14
07
PIG
The Revelation
13
07
KLAMMER
Spiral Girl