tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

10/12/2016 : VOODOO BIBLE - Black Tarot

VOODOO BIBLE

Black Tarot

MusicCD
Dark Dystopic Industrial

[78/100]   

Venus Aeon
10/12/2016, Wim GUILLEMYN

EN

William Westwater has many projects these days: Exit Strategy (the post-punk band), Fear Incorporated (the album Cloak and Dagger will be released in 2016), Infrared and Voodoo Bible with music that can be described as dark industrial with avant-garde influences: a mix of Virgin Prunes, The Prodigy and Killing Joke.

For this project he works again with Berwyn Waddon on guitar. The rest (synth, vocals, programming) is Westwater’s job. The result is a captivating mix of songs that evoke all sorts of feelings: alienation, despair, darkness or doom.

It all starts with the opener Garden of the Meek: an industrial sounding intro in which William recites his lyrics if in a ritual. The song gets some momentum in the chorus due to the added EBM-like synths.

Sacred Monkey has less rhythm breaks than DNA, which makes the track more listenable. The guitars are mixed in a surprising way. It perfectly fits the apocalyptic sound. I already knew Dystopia, because it was released as a single and video: a track with elements of The Prodigy.

Antipode of Heaven has an industrial base. The effect is certainly surprising. Tantalus is even better: a mix of melody and rhythm. Sweet Assassin lacks a bit of consistency, but In the Book of the Dead is better.

In Icarus, we hear Killing Joke, while Hoxorcism and Black Tarot are rather industrial/avant-garde tracks. The album closes with the Voodoo Bible Major Arcana Mix.

Westwater has a very special and dystopian voice (along with some effects) which you have to appreciate to enjoy this album. However, he has an original sound and ditto approach: a unique atmosphere with captivating songs. On some tracks I get the feeling that’s it too much a matter of copy and paste. Anyway, the album sounds a lot better and more consistent than Seven Deadly Sins, the debut of 2014.

Wim GUILLEMYN
10/12/2016


NL

William Westwater is met veel projecten bezig dezer dagen: Exit Strategy (post-punkband van Berwyn Waddon voor wie hij de vocals voor zijn rekening neemt), Fear Incorporated (waarvan dit jaar nog het album Cloak and Dagger verschijnt), Infrared en ten slotte deze Voodoo Bible, waarvan de muziek in de de richting van dark industrial gaat met wat avant-garde invloeden: een mix tussen The Virgin Prunes, The Prodigy en Killing Joke. Voor dit project werkt hij weer samen met Berwyn Waddon die instaat voor de gitaren. De rest (synth, vocals, programming…) doet Westwater zelf.

Het resultaat is een boeiende mix van liedjes die allerlei gevoelens oproepen: vervreemding, wanhoop, duisternis, noodlot… Verwacht je dus aan een in duisternis gehuld album. Het begint al met de opener Garden of the Meek: een industrial aandoende intro waarin William haast op rituele wijze zijn tekst declareert. In het refrein krijgt de track wat meer vaart en hij swing vanwege de EBM-achtige synths die toegevoegd worden. Sacred Monkey heeft wat minder breakritmes dan DNA waardoor de track iets vlotter beluisterbaar is. De gitaren zijn op een verrassende manier gemixt: het lijkt alsof ze van onder een deken komen. Het past prima bij het apocalyptisch geluid dat geproduceerd wordt.

Dystopia kende ik al, want het werd eerder als video en single uitgebracht: een geschikte track (met wat Prodigy-elementen in de bridge) in zoverre dit voor singlemuziek door kan gaan, natuurlijk. Antipode of Heaven heeft een industriële basis waaraan rest is gehangen. De uitwerking kon beslist verrassender. Tantalus doet beter: een mengeling van melodie en ritme. Sweet Assassin gaat zo een beetje alle kanten uit maar mist een beetje samenhang. In Book of The Dead is die samenhang beter geslaagd. In Icarus horen we een geluid dat zowaar in de richting van Killing Joke gaat, terwijl Hoxorcism en Black Tarot eerder industrial/avant-garde tracks zijn. Het album sluit geslaagd af met Voodoo Bible Major Arcana Mix.

Westwater heeft een heel speciaal en dystopisch stemgeluid (samen met wat effecten vermoed ik). Eerste voorwaarde is dat je die weet te appreciëren vooraleer je aan de rest begint. In elk geval kan je hier spreken van een origineel totaalgeluid en een dito aanpak. er wordt een unieke sfeer neergezet in over het algemeen boeiende songs. Bij enkele tracks krijg ik een beetje teveel het gevoel van knip- en plakwerk. Maar de songsdie wel werken, zijn wel heel geslaagd. Het album klinkt ook een stuk beter en consistenter dan het debuut Seven Deadly Sins uit 2014.

Wim GUILLEMYN
10/12/2016


Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)