tempobet yeni adresi

EN NL
like this album classics review

11/12/2014 : THE CURE - Concert

THE CURE

Concert

MusicAlbum Classics
New wave

[69/100]   

Fiction Records
11/12/2014, Didier BECU

EN

We bet you won’t find many fans who actually like the live album Concert by The Cure (1984). The reason is simple, there are much better live albums of Smith and C ° around, even if you have to search them on bootlegs. They were banned, but found everywhere! Every fan had these (often expensive) gadgets in his collection, and even if Concert sold good, every Cure fan felt a bit cheated. The biggest reason why this record did well was just because you could find the best song of The Cure on it: Charlotte Sometimes. This melancholic pearl was not released on an LP, but much later on the (unnecessary) compilation Standing At The Beach. Before that, it was only available (on a once again very expensive) 12 "inch and single.

Apart from Charlotte Sometimes, there is also a stunning version of One Hundred Years, but for the rest it seemed as if someone was just looking for the very worst songs. Opener Shake Dog Shake is just gross (something that actually can be said about everything that is on The Top, the album from which this song is taken and published in the same year as Concert), Give Me It is even worse! The Hanging Garden is obviously a great song, but all the magic of the studio version is lost. The same about A Forest, there are dozens of versions of this classic, but this one is just boring and soulless. The album ends with 10:15 Saturday Night (Robert Smith even forgets his lyrics for a moment) and Killing An Arab is played in such a speed tempo that nothing is left of it. All that remains is an acceptable version of Primary and the new wave classic The Walk, the song anyone in the 80 danced to, even though no one knew what Smith meant by "I saw you look like a Japanese baby".

Much more interesting was the tape version of this live album. The extra tape Curiosity (Killing the Cat) is a collection of previously unreleased tracks or different versions. It's no surprise that this tape has become a collector for which you pay a lot of money nowadays!

Twenty years later your opinion about Concert has not changed: an unnecessary live album, although the repeat button is often used: right, Charlotte Sometimes!

CONCERT

Shake Dog Shake
Primary
Charlotte Sometimes
The Hanging Garden
Give Me It
The Walk
One Hundred Years
A Forest
10:15 Saturday Night
Killing an Arab

Didier BECU
11/12/2014


NL

Wedden dat je moeite zal hebben om een fan te vinden die het livealbum Concert van The Cure uit 1984 goed vindt? De reden is simpel, er bestaan gewoon veel betere liveplaten van Smith en C°, ook al moest je ze als bootlegs gaan zoeken. Ze waren wel verboden, maar je vond ze wel overal! Iedere fan had deze (vaak peperdure) hebbedingen in z'n collectie, en ook al verkocht Concert best aardig, voelde iedere Cure-fan zich toch een beetje bedrogen. De belangrijkste reden waarom deze plaat vlot over de toonbank ging was gewoon omdat je er het allerbeste nummer van The Cure op vond: Charlotte Sometimes. Pas jaren later werd deze melancholische pracht op lp uitgebracht, nl. op de (overbodige) compilatie Standing At The Beach. Daarvoor was dat alleen maar (op een alweer zeer dure) 12”inch en single.

Los daarvan is Concert een slechte liveplaat. Er staat wel een schitterende versie van One Hundred Years op, maar voor de rest leek het er wel op alsof men op zoek was naar de aller slechtste nummers.

Opener Shake Dog Shake is ronduit afgrijselijk (iets wat eigenlijk volledig geldt voor The Top, het album waaruit dit nummer is geselecteerd en dat in hetzelfde jaar verscheen), net als Give Me It. The Hanging Garden is natuurlijk een schitterend nummer, maar alle magie van de studioversie gaat in deze routineuze liveversie verloren.

Ook A Forest komt er maar bekaaid af, er bestaan tientallen prachtversies van deze klassieker, maar deze op Concert is gewoon saai, zonder ziel. De plaat wordt afgesloten met 10.15 Saturday Night (Robert Smith vergeet zelfs eventjes zijn tekst) en Killing An Arab dat in zo’n recordtempo wordt afgehaspeld dat er uiteindelijk niks meer van overblijft. Al wat rest is een aanvaardbare uitvoering van Primary en de new wave klassieker The Walk: het nummer waarop iedereen in de jaren 80 danste, ook al wist hij in de verste verte niet wat Smith nu bedoelde met “saw you look like a Japanese baby”.

Veel interessanter was de cassette van dit livealbum. Op het extra deel Curiosity (Killing the Cat) stonden nooit eerder uitgebrachte nummers of andere versies van eerder verschenen tracks. Het zal niemand verbazen dat deze tape een collector is geworden waar je vandaag heel wat geld voor moet neertellen.

Twintig jaar na datum denk je over Concert wat je er destijds over dacht: een overbodige liveplaat, alhoewel die herhaaltoets steeds weer naar nummer 3 gaat: juist, Charlotte Sometimes!

CONCERT

Shake Dog Shake
Primary
Charlotte Sometimes
The Hanging Garden
Give Me It
The Walk
One Hundred Years
A Forest
10:15 Saturday Night
Killing an Arab

Didier BECU
11/12/2014


Music reviews

25
04
PROJECT PITCHFORK
Elysium
05
04
KALTE NACHT
The Last Breath
02
04
LOVATARAXX
Tilda Vaast
14
03
THEN COMES SILENCE
Trickery
13
03
DARK MINIMAL PROJECT
Remixes
27
02
WHISPERING SONS
The Great Calm

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

21
04
Today, 38 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!
16
04
39 years ago, The Sisters Of Mercy performed No Time To Cry on German TV!
15
04
On this day, 23 years ago, FAD GADGET performed his first legendary come-back show!
14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
37 years ago MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
11
04
LIVERNOIS Addresses The Human Reaction To Trauma With ':ablation:'

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
04
ATTRITION
An Interview With The Legendary, ATTRITION
09
04
DE DELVERS
With the lyrics, I try to name things that I see happening around me and to pay attention to what we sometimes prefer to turn our heads away from.
03
04
FRONTAL BOUNDARY
An Interview With Harsh Electro Band, Frontal Boundary
20
03
BESTIAL MOUTHS
An Interview With Bestial Mouths
19
03
TVASHTAR
We never insisted on being an all-female band.

PHOTOS

16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht
14
04
AMBASSADOR 21
Magasin4 Anderlecht
14
04
FRACTIONAL
Magasin4 Anderlecht
14
04
O VEUX
Wasted Night #5 Borgloon

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
04
ARI MASON
Heaven's Gate
25
04
DIVE
Bloodmoney
24
04
SOFT CELL
Tainted Love
23
04
VUKOVAR
When Rome Falls (Official Video)
22
04
SIOUXSIE AND THE BANSHEES
Siouxsie And The Banshees - Candyman (Official Music Video)
21
04
ANIMACHINES
Pandemia
20
04
CHAOS RESEARCH
In Power we entrust the Love advocated