tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : THE PRETENDERS - Alone

THE PRETENDERS

Alone

MusicCD
Rock

[60/100]   

BMG
11/12/2016, Mark VAN MULLEM

EN

Last Friday, October 21th, The Pretenders released a tenth album, the first in eight years. Alone was recorded in Nashville with Dan Aucherbach (The Black Keys, The Arcs). The album was intended as a follow-up to Chrissie Hynde's album Stockholm (2014), , but because of the specific way of working, 'with driving guitars, ragged but righteous arrangements', as the press release puts it, the choice was made to fly the Pretenders flag, with Hynde as the only original band member.

I really liked 2014's Stockholm, Chrissie Hynde's first ever solo-attempt, a brilliant album, including true rockers and some poppy stuff without fillers. I was a little surprised to read that a new Pretenders album had been scheduled, anxious to hear it too!

The Pretenders 2016 includes band members of Dan Aucherbach's The Arcs: Richard Swift on drums, Leon Michels on keyboards and Russ Pahl on pedal steel, Johnny Cash's bass player Dave Roe and country rocker Kenny Vaughan on guitars. Dan Aucherbach plays on all sorts of instruments and Hynde on vocals, providing the Pretenders touch.

The album was promised as 'the older, wiser, badder sister to the exhilarating debut' (Pretenders, 1980). That might be a little exaggerated or a bridge too far. I don't think you can compare both albums, nor can it be compared with other Pretenders classics. It's a good record, the new Pretenders sounds really fresh and at its best it rocks like hell. There is some great guitar playing and Michels' keyboard/organ sound is grand. Gems such as Chord Lord, Never Be Together, featuring no-one less than Duane Eddy!, Alone, the single Holy Communion and Gotta Wait are the best proof, although the latter is more a Black Keys song featuring Chrissie Hynde, if you ask me. Those uptempo rockers are instant faves, as are Roadie Man and Death Is Enough, which might be the only ballad on the album I really love.

The many ballads or mid-tempo songs on the album are perhaps the weakest links, as Chrissie has done so much better in the past. I think I will skip Better than Me (although vintage Pretenders), Blue Eyed Sky, The Man you Are, One More Day, I Hate Myself and Let's Get Lost at the next listening sessions.

I must admit that when I first heard it, I wasn't too keen on the album, but my expectations were perhaps too high. Alone is a grower with some really good songs. Is it the cracker that I had expected, topping albums such as Learning How To Crawl, Pretenders, Pretenders II or even Pop Star and Loose Screw? No. Is it better than Stockholm? No, it isn't, but it contains some top notch songs and yes, it's a good album, definitely worth listening to.

I'll keep my mouth shut about the shabby artwork that comes with the album, promised!

Mark VAN MULLEM
11/12/2016


NL

Vrijdag 21 oktober zag het tiende Pretenders-album het licht, het eerste in acht jaar. De opvolger van Break Up The Concrete, opgenomen in Nashville met Dan Aucherbach (The Black Keys, The Arcs), was eigenlijk bedoeld als Chrissie Hynde's tweede solo-album, een vervolg op Stockholm uit 2014, maar gaandeweg wezen gitaarsound en de arrangementen uit dat het een Pretenders-album zou worden, zo staat te lezen in het persbericht. Een Pretendersplaat dus, maar dan met Chrissie Hynde als énige originele bandlid.

Ik was aangenaam verrast toen Chrissie Hynde in 2014 uitpakte met een eerste solo-album. Stockholm was een evenwichtige plaat, een goede mix van vuige rockers en popdeuntjes, geen 'vullers'. Op een nieuw Pretenders-album had ik niet meer gerekend, dus groot was mijn verbazing evenals mijn nieuwsgierigheid natuurlijk.

De line-up van The Pretenders anno 2016 bestaat uit leden van Dan Aucherbach's The Arcs: drummer Richard Swift, Leon Michels op toetsen, Russ Pahl op pedal steel, countryrocker Kenny Vaughan op gitaar en de voormalige bassist van Johnny Cash op bas. Dan Aucherbach speelt zowat op alles en la Hynde brengt op haar eentje de Pretenders-touch aan met haar zo typische stemgeluid.

Het album zou het oudere, wijzere en gemenere zusje zijn van het debuutalbum Pretenders uit 1980, aldus het persbericht. Dat is lichtjes overdreven. Je kan Alone niét vergelijken met Pretenders, noch met andere Pretenders-classics, het is wel gewoon een goed album.

De nieuwe Pretenders klinken best fris en hoekig, zeker in de uptempo tracks, als er gerockt mag worden, zeg maar. En soms mag dat, iets té vaak staan de ballads in de weg. Als er gerockt wordt, zoals in Chord Lord, Never Be Together, Alone, de single Holy Communion en Gotta Wait, eerder Black Keys featuring Chrissie Hynde dan Pretenders, gaat het dak eraf. De uptempo songs zijn dan ook de beste wat mij betreft, al is Roadie Man, met dat geweldige 'orgeltje', ook erg knap en Death Is Enough is misschien de énige ballad die ik kan appreciëren op dit album.

Nee, te veel ballads, Chrissie. Ik skip Better Than Me (nochtans vintage Pretenders), Blue Eyed Sky, The Man You Are, One More Day en I Hate Myself tijdens een volgende luisterbeurt.

Alone is een groeiplaat, een goede plaat ook, al staan er misschien iets te veel ballads en mid-tempo songs op en komt ze misschien niet tegemoet aan de (te) hoge verwachtingen. Nee, geen tweede Learning How To Crawl, Pretenders, Pretenders II, noch Loose Screw of Pop Star, en ook Stockholm vind ik een tikkeltje beter. Maar een goed album, zondermeer met enkele héél sterke songs aan boord.

Over het afgrijselijke artwork op de hoes, zal ik hier niet uitweiden. Het gaat tenslotte om de muziek, niet?

Mark VAN MULLEM
11/12/2016


Music reviews

20
04
LUCKY AND LOVE
Transitions
12
04
HACKEDEPICCIOTTO
Menetekel
04
04
GROOVENOM
Wir müssen reden
03
04
THE RECEIPTS
The Receipts
02
04
FONTAINES D.C
Dogrel
01
04
FRAGRANCE
Now That I'm Real

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
04
New Peek-a-Boo Magazine #33 out now!
14
04
Blindness Vocalist Beth Rettig Announces Debut EP ''The Desert'' From New Project Where We Sleep
13
04
Watch a new trailer for an upcoming documentary on Canadian synthpunk innovator, Nash The Slash!
12
04
Coil Release 150 minutes Of Music Entitled ''SWANYARD''
11
04
Tomorrow! Double concert Neon Electronics + Simi Nah - Win a free album!
10
04
THRILLSVILLE Releases Dark Electronic Single, 'Second Sleep'

Concert reviews

15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

16
04
GNOSTIC GORILLA
WAKE UP! We are really in deep shit if we don’t snap out of this siege mentality and we need to stop killing the earth!
12
04
ERNEST MOON
“Our interest in the literary arts is equal to that of music.”
11
04
51 PEG
Breaking A 14-Year Absence: An Interview With 51 Peg
10
04
JO QUAIL
'I guess I’m a bit difficult to categorize!'
08
04
LAIBACH
'In reality, nobody really wants to solve a Korean problem.'

PHOTOS

18
04
DATE AT MIDNIGHT
Dark Skies over Witten V Werkstatt Witten Germany
18
04
AUGER
Dark Skies over Witten V Wekstatt Witten Germany
06
04
PERSEPHONE
@ A Mourning hall concert Gelsenkirchen
24
03
RED ZEBRA
De Lux Herenthout
24
03
DE BRASSERS
De Lux Herenthout
10
03
DER KLINKE
De Klinker Aarschot
10
03
A SLICE OF LIFE
De Klinker Aarschot

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

20
04
DAVID BOWIE
Fashion
19
04
GNOSTIC GORRILA
St. Basil's Asylum
18
04
UNDERTHESKIN
Borderline
18
04
EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Yü-Gung (Fütter Mein Ego) - (Live Rockpalast 1990)
17
04
NACHTFALTER
Maschinenklang
16
04
ANNI HOGAN
Angels Of Romance (featuring Gavin Friday
15
04
DOWNLOAD
Glassblower (Official music video)