tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

04/09/2017 : HEXHEART - Midnight on a Moonless Night

HEXHEART

Midnight on a Moonless Night

MusicCD
EBMIndustrialSynthpop

[90/100]   

Metropolis Records
04/09/2017, Charles “Chuck” MOORHOUSE

EN

I listened to Midnight on a Moonless Night several times, front-to-back and then reversed the order back-to-front, the latter being preferred because it builds on it’s progeny and leads up to a modern, incarnation of emotional electronic music definitely influenced by new wave and post-punk ancestors.

Thusly, Faces becomes the first song. So, with the opening bass line, drop beat and minor cord changes, you might find yourself thinking, “is this a remix of a Cure song that I don’t remember?” Then the vocals hit and you might think, “Wait, this sounds a lot like God Module.” And, well, it just kind of is God Module. On this side-project, Jasyn Bangert is indeed heard electronically channeling The Cure, Echo and the Bunnymen and perhaps Joy Division, as he melodically shape-shifts between contemplative synths and strumming guitar riffs. The next track in this back to front journey, Never Understand, continues the symphonic melancholia undulating behind the artificial instrumentation. It is very reminiscent of a new wave, droning kind of sound. You almost expect to hear Ronny Moorings (Clan Of Xymox) come in on vocals after the 20 seconds or so of the intro to Hollywood. But, no, it’s Bangert slightly less harshly distorted than you would hear on God Module’s aggro style. Then “Lunatix” answers the question, “What if post punk had evolved to become completely electronic.”

There are some nice guitar sounds here that, again, sound as if Mr. Bangert layered The Church over his digital creations. Problems and Bigger Ones sounds rather one-dimensional but here the heartfelt lyrics, present throughout the album, are able to carry the tune and hold your interest. Second Sight comes in as if we’re Jumping Someone Else’s Train on the Trans-Europe Express. Multiple layers or symphonic synths and analogue sounds make this very appealing. The album does pick up the pace in the final three cuts leading to the stand-out single, A Thousand Times. It’s the culmination of sound and lyrics that had been building all along.

The musical musings of Hexheart bring more sway and less stomp to the dance floor. The emotional prominence of the lyrics is evidenced in lines such as "Catch me I’m falling fast … inside out outside in the past” from A Thousand Times. Listening to the tracks as originally ordered, therefore, the album stays solid but seems to peter out causing a listener to perhaps loose interested and, unfortunately, miss out on some creative modern impressions of sounds and styles pioneered in the 80s. Listen to it in reverse order for the full effect.

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


NL

Ik luisterde een paar keer naar deze Midnight on a Moonless Night, eerst van voor naar achter en dan andersom. Dat laatste genoot meer mijn voorkeur omdat de nummers dan eerder te lijken evolueren van New-Wave en Post-Punk geïnspireerde song naar een meer moderne emotionele elektronische muziek.

Dus in dit geval is Faces het eerste nummer. Openend met een baslijn, drop-beat en daarna minimale toonveranderingen, zou je kunnen denken: "is dit een remix van een Cure-nummer dat ik me niet herinner?”. Daarna hoor je de vocalen en denk je misschien: "Wacht, dit klinkt eerder als God Module." En ja hoor, eigenlijk is dit gewoon een beetje als God Module. Op dit nevenproject van Jasyn Bangert hoor je inderdaad een elektronische versie van The Cure, Echo & The Bunnymen en misschien ook wel ergens Joy Division, door de melodische overgangen tussen hedendaagse synths en tokkelende gitaarriffs. Bij het volgende nummer in deze achterwaartse reis, Never Understand, zet de symfonische melancholie zich golvend verder, verscholen achter de artificiële instrumenten. Het heeft een sterke New-Wave-achtige klank. Je verwacht bijna Ronny Moorings’s (Clan Of Xymox) stem na de ongeveer 20 seconden durende intro van Hollywood. Maar nee, het is nog steeds Jasyn Bangert, met een iets minder hard vervormde stem dan je zou verwachten en dus niet zoals God Module’s ‘Aggro’-stijl. Vervolgens beantwoordt Lunatix de vraag: "Wat als Post-Punk volledig elektronisch zou worden?"

Er zijn een aantal mooie gitaargeluiden op dit album die, nogmaals, klinken alsof Mr. Bangert bijvoorbeeld The Church met zijn digitale creaties heeft verweven. Problems and Bigger Ones klinken eerder eendimensionaal, maar hier zijn de oprechte teksten, die in het hele album aanwezig zijn, in staat om de melodie te dragen en de interesse vast te houden. Second Sight komt binnen als "Jumping Someone Else’s Train" op de Trans-Europe Express. Meerdere lagen symfonisch klinkende synths en analoge klanken maken dit nummer erg aantrekkelijk. Het album verhoogt het tempo met de laatste drie songs die leiden tot de opvallende single, A Thousand Times. Het hoogtepunt waarnaar alle klanken en teksten op deze cd al die tijd toe werkten.

De muzikale mijmeringen op deze Hexheart zorgen voor meer geschuifel en minder gebonk op de dansvloer. Het belang van het emotionele komt duidelijk tot uiting in zinnen zoals “Catch me, I’m falling fast... Inside outside in the past” ” uit A Thousand Times. Bij het luisteren naar de nummers in de eigenlijke volgorde, blijft het album degelijk, maar sommige luisteraars zouden op die manier misschien iets sneller hun aandacht kunnen verliezen en helaas, zodoende, enkele knappe creatieve en moderne impressies van jaren ’80 klanken en sferen missen. Ons advies: luister dit album in omgekeerde volgorde voor het beste resultaat!

Charles “Chuck” MOORHOUSE
04/09/2017


 

Next reviews
CEPHALGY • Gott Maschine Vaterland
3TEETH • Shutdown.exe
THE JESUS AND MARY CHAIN • Live at Brussels Summer Fest - 13.08.2017
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
CONVERGE • I Can Tell You About Pain
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP
NTTX • Of Beauty and Chaos'
KING GIZZARD AND THE LIZARD WIZARD • Murder Of The Universe
LIE DETECTOR • To Fly!

 

Same combination of genres: EBM + INDUSTRIAL + SYNTHPOP
IMPERATIVE REACTION • Mirror
MORTAL VOID • Of shadows and mirrors

 

Same genre: EBM
PROJECT PITCHFORK • Live, 23 October 2025, Waregem, B
NERO/GRIS • Silenci
BHPL • NB86 / MC25
KRIEG-B • War Drums' Resonance
BHPL • Our Love Can Destroy The World
FRONTLINE ASSEMBLY • Mechviruses
ORANGE SECTOR • Feuer & Flamme
ENZO KREFT • Hey Mr Dictator
AKALOTZ • Angry Body Machine
YOUR ENEMY • Broken Toys

 

Same genre: INDUSTRIAL
PSYCLON NINE • And then Oblivion
PLAN C • Rewind
OTHER-ED • Until All Are Free
DARKVOLT • The Time Device
[MELTER] • [melter]
THE HYBRIDS • In The Wake Of The Witch
DARKVOLT • Electric Angel
BHPL • II
EINSTURZENDE NEUBAUTEN • 40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
HOCICO • HyperViolent

 

Same genre: SYNTHPOP
KRAFTWERK • Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
A FLOCK OF SEAGULLS • Some Dreams
BRIDES • Sandcastle
THE LIGHT DREAMS • Málverk
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
RUINED CONFLICT • Six Feet Under
THE LIGHT DREAMS • Tricks of the Light
DARK MINIMAL PROJECT • Remixes
VANGUARD • Spectrum
STAATSEINDE • Staatseinde live @Kinky Star - 14 mei 2022

Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)