tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : THE DIVINE COMEDY - Foreverland

THE DIVINE COMEDY

Foreverland

MusicCD
Indie

[84/100]   

PIAS
11/12/2016, Didier BECU

EN

From 1989 on, when The Divine Comedy was founded, Neil Hannon wasn’t afraid of coming up with some prestigious projects. With his new record Foreverland (the first since six years), the Northern Irish musician presents something different. Although the twelve songs are poppy and suitable for the playlist of an afternoon program on the radio, Foreverland can be best described as an indie opera. Not that truly amazing, as in 2014 The Royal Festival Hall asked him to write a piece for organ (it was a tribute to his father, who died of Alzheimer's disease), and he also worked on an opera that was based on the work of the German playwright Frank Alva Buechler. Hannon is indeed a man for all seasons.

The cover of this CD (Hannon dressed as a soldier) seems pompous, but the music is not. It is full of details you would not normally expect on a pop rock CD (the number of used instruments and its diversity is impressive). You can even say that Foreverland is a musical. Which Hannon admits. In a recent interview the musician admitted that he does not like musicals, but he likes to write them.

However, the eleventh album by The Divine Comedy is an aural adventure. In the first track Napoleon Complexy, you notice right away that he mixes classical orchestral arrangements with disco. Kitsch? Absolutely! However, good kitsch! The title track Foreverland even is similar to the fairytale world of Russian masters such as Rimsky-Korsakov and Tchaikovsky. The first single, a tribute to one of the most powerful women ever (Catherine the Great), is poppy and playful, while Funny Peculiar would fit in My Fair Lady.

Neil Hannon dares a lot, even using Latin rhythms on A Desperate Man, and how unusual it may be, the result is a masterful song. Foreverland is an uncommon, even downright bold record, but also beautiful, and every second you notice great professionalism.

Didier BECU
11/12/2016


NL

Vanaf de oprichting van The Divine Comedy in 1989 zat Neil Hannon niet verlegen om één of ander prestigieus project. Met zijn nieuwste langspeler Foreverland (de eerste sinds zes jaar) mikt de Noord-Ierse muzikant echter bijzonder hoog. Hoewel de twaalf songs poppy zijn en uiterst geschikt voor de playlist van een namiddagprogramma op de radio, kan je Foreverland eigenlijk het best omschreven als een indie-opera. Niet dat dit je echt moet verbazen, in 2014 vroeg The Royal Festival Hall hem om een stuk te schrijven voor het net aangekochte orgel (het werd een ode aan zijn vader die aan alzheimer overleed) , en hij werkte ook mee aan een opera die gebaseerd was op de het werk van de Duitse toneelschrijver Frank Alva Buechler. Kortom, Hannon is een man die weet hoe hij een stuk moet componeren.

Het hoesje van deze cd (Hannon verkleed als soldaat) lijkt pompeus, maar dat is de muziek niet, wel zit ze boordevol details die je normaal niet in poprock verwacht (het aantal gebruikte instrumenten en de diversiteit ervan op het klaphoesje zijn dan ook indrukwekkend). Je kan zelfs enigszins beweren dat Foreverland een musical is, dat geeft zelfs Hannon toe. In een recent interview liet de muzikant uitschijnen dat hij niet van musicals houdt, maar dat hij ze wel graag schrijft.

Hoe je Foreverland ook omschrijft, het elfde album van The Divine Comedy is een auditief avontuur. Dat merk je meteen al bij de eerste track Napoleon Complex waarin klassieke orkestrale arrangementen met disco worden gemengd. Kitsch? Absoluut! Wel steengoede kitsch! De titeltrack Foreverland leunt zelfs aan bij de sprookjesachtige sfeer van Russische grootmeesters als Rimski-Korsakov en Tsjaikovski. De eerste single, een eerbetoon aan één van de machtigste vrouwen ooit (Catherine The Great), is poppy en speels, terwijl Funny Peculiar eigenlijk zo in My Fair Lady kon.

Neil Hannon durft veel, zelfs Latijnse ritmes op A Desperate Man, en hoe ongewoon (zelfs gevaarlijk om plat op de bek te gaan) komt hij iedere keer met een meesterlijke song op de proppen. Foreverland is een aparte, zelfs ronduit gewaagde plaat. Wel bloedstollend mooi en iedere seconde getuigt van groots professionalisme.

Didier BECU
11/12/2016


Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)