JEAN-PIERRE MELVILLE
L'aîné Des Ferchaux
Movie • Movie classicsCrime
[83/100]
09/11/2014, Didier BECU
It is no secret that Jean- Pierre Melville, one of France's best filmmakers, like no other idealized American cinema. Thanks to L' aîné des Ferchaux (Magnet Of Doom), he got the chance to direct a movie in the United States. It is actually by accident that Melville got this opportunity.
In 1961 producer Fernand Lumbroso had plans to film the eponymous book by Georges Simenon with Alain Delon and Romy Schneider. The director would be the rather unknown Jean Valère , but at the last minute Delon decided to work with Michelangelo Antonioni for L' Eclisse. Lumbroso suggested the role to Jean- Paul Belmondo, but Bébel absolutely wanted Jean- Pierre Melville (with whom he had previously made Le Doulos ) as the director. Belmondo's will was respected and L' aîné des Ferchaux became Melville's first album in color.
Although you undoubtedly recognize Melville's style in this road movie, it is not a typical crime story. Belmondo plays the role of former boxer Michel Maudet, who is hired as bodyguard by the ancient bank manager Dieudonné Ferchaux (Charles Varnel). The banker is obliged to flee to America because he committed a murder. Once the two arrive in New York, Michel notes that his employer is followed by the FBI. Will the bodyguard choose for his boss or would he rather run off with his money ?
Jean-Pierre Melville wanted to make this film with Spencer Tracy, but his health was so precarious that the producers insisted that Charles Vanel would play the role. The collaboration between the two was not really smoothly, they disagreed on the scenario that according to Vanel was a trashy story. L' aîné des Ferchaux is certainly not Melville's best film, but thanks to a brilliant Belmondo and beautiful shots of the American road by Melville, the film has become an indispensable classic.
Didier BECU
09/11/2014
Het is ondertussen al lang geen geheim meer dat Jean-Pierre Melville, één van Frankrijks allerbeste cineasten, als geen ander met de Amerikaanse cinema dweepte. Dankzij L'aîné des Ferchaux kreeg hij de kans om een film in de Verenigde Staten op te nemen. Het is eigenlijk bij toeval dat Melville die kans kreeg.
Reeds vanaf 1961 liep producer Fernand Lumbroso met plannen rond om deze gelijknamige rol van Georges Simenon te verfilmen met Alain Delon en Romy Schneider. De regisseur zou de vrij onbekende Jean Valère worden, maar op het laatste nippertje gooide Delon roet in het eten door met Michelangelo Antonioni L’Eclisse op te nemen. Lumbroso stelde de rol voor aan Jean-Paul Belmondo, maar Bébel zag dat alleen maar zitten als Jean-Pierre Melville (met wie hij eerder Le Doulos had gedraaid) de regisseur van dienst was. Belmondo’s wil werd gerespecteerd en L'aîné des Ferchaux werd Melvilles eerste langspeler in kleur.
Alhoewel je in deze roadmovie ontegensprekelijk Melvilles stijl herkent, is het toch geen typisch misdaadverhaal zoals we dat van de grootmeester gewoon zijn. Belmondo vertolkt de rol van gewezen bokser Michel Maudet, die door de stokoude bankdirecteur Dieudonné Ferchaux (Charles Varnel) als lijfwacht wordt ingehuurd. De bankier is verplicht om naar Amerika te vluchten omdat hij een moord op zijn geweten heeft. Eens de twee in New York toekomen, merkt Michel dat zijn werkgever door het FBI wordt geschaduwd. Zal de lijfwacht kiezen voor zijn baas of gaat hij er liever met zijn geld vandoor?
Jean-Pierre Melville wilde deze film met Spencer Tracy maken, maar diens gezondheid was zo wankel dat de producers erop aandrongen dat uiteindelijk Charles Vanel de rol zou vertolken. De samenwerking tussen de twee liep niet echt van een leien dakje, zo waren ze het grondig oneens over het scenario dat volgens Vanel een regelrecht flutverhaal was. L'aîné des Ferchaux is zeker niet Melvilles beste film, maar dankzij de briljante vertolking van Belmondo en de prachtige shots van de Amerikaanse wegen is de film een onmisbare klassieker geworden.
Didier BECU
09/11/2014
Next reviews
KAREL ZEMAN • A Jester's Tale
SECTION 25 • CLASSICS: Dark Light
INSPIRAL CARPETS • Inspiral Carpets
LISA AZULEOS • Une Recontre
DAN GILROY • Nightcrawler
OLIVIER DAHAN • Grace Of Monaco
CLARE LEWINS • I Am Ali
TINDERSTICKS • Ypres
BLEAK • Drinking Song
PETER JACKSON • The Hobbit: The Desolation Of Smaug (Extended Edition)
Other reviews from JEAN-PIERRE MELVILLE
JEAN-PIERRE MELVILLE • Le samouraï
Same genre: CRIME
FILMFEST GHENT 2015 • Helen Walsh: The Violators
ANDREA DI STEFANO • Escobar: Paradise Lost
RAYMOND DE FELITTA • Rob The Mob
ANDRE VAN DUREN • De Bende Van Oss
CRAIG ZOBEL • COMPLIANCE
RICHARD BROOKS • IN COLD BLOOD
DAVID BRADLEY • Harry Brown
PHIL JOANOU • State Of Grace
SEBASTIAN SCHIPPER • Victoria
PAUL THOMAS ANDERSON • Inherent Vice