
MEG BAIRD
Don' t Weight Down the Light
Music • CDamericana • Folk
[80/100]

Wichita Recordings
10/06/2015, Wim GUILLEMYN
Colourful hills, outstretched plains and evenings by the fire… that's what I imagine at hearing this music. Fingerpicking guitar play decorated with some subtle electrical guitar accompanies the silent, etherical and mysterious vocals. An album with psychelic, folky and dreamy elements. You could call it Americana. The electric guitar work sometimes contains long melody lines and emphasizes the psychedelic parts of the album.
‘I don’ t Mind’ has a nice lyric and is a good balanced song. ‘Back to You’ is a nice track, too. The beautiful combination of acoustic and electrical guitar in the intro and at the end. Tin-like vocals that sometimes sound a bit Irish. ‘Good Directions’ interrupts the slow flow and brings schwung to the album. A pleasant song. The title song is a fragile and atmospheric piece of music.
You can argue about taste... Some people will love this fragile and tin-like vocals. it is difficult for me to listen to an entire album of such vocals. But, I must admit that there’ s nothing wrong and that they fit nicely with the music.
Music, reduced to its essence: guitar and vocals. Music that has an impact if you take some time and space to listen to. Lovers of folk and Americana will have a good time.
Wim GUILLEMYN
10/06/2015
Kleurrijke heuvels, uitgestrekte vlaktes en avonden bij het haardvuur… Deze beelden roept de muziek bij mij op. Fingerpicking gitaarspel met wat subtiele elektrisch gitaar ter versiering begeleiden deze rustige, soms etherische en mysterieuze zang. Zo krijgen we een album dat wat psychedelische, folky en wat dromerig elementen bevat. Je zou het ook Americana kunnen noemen. Het versterkte gitaarwerk, dat soms lange melodielijnen uitspuwt, zorgt voor de psychedelische invalshoek.
‘I don’ t Mind’ heeft een mooie tekst en is een heel mooi uitgebalanceerd nummer. Ook ‘Back to You’ is een heel aardig nummer. Mooi samenspel tussen akoestische en semi-akoestische gitaar in de intro en op het einde van de song. Hoog gezongen vocals die wat Iers aandoen bij momenten. Op ‘Good Directions’ wordt de trage flow van het album wat onderbroken en krijgen we wat schwung. Een heel leuk nummer. Het titelnummer is een breekbare en atmosferische song geworden.
Over smaken valt te discussiëren… Sommigen zullen weg zijn van haar ijle stem en anderen dan weer niet. Zelf vind ik het wat te ijl om een hele cd naar te luisteren. Maar er valt niets aan te merken op haar zangkwaliteiten, die goed passen bij de muziek.
Muziek teruggebracht tot haar essentie: gitaar en zang. Muziek die impact heeft als je de tijd en ruimte neemt om ze te beluisteren. Folk- en Americanaliefhebbers zullen hier zeker plezier aan beleven.
Wim GUILLEMYN
10/06/2015


Next reviews
BRUNO SANFILIPPO • Upon Contact (Reworked)
BOB MOULD • Workbook/Black Sheets Of Rain
HARMORAGE • Psychico Corrosif
BRETT MORGEN • Cobain: Montage Of Heck
JUNO REACTOR • The Golden Sun… Remixed
FORMS OF HANDS 15 • Sampler
• LITTLE MURDERS SEASON 5
WGT LEIPZIG 2015 • A goth's paradise
BALTIMORE • Baltimore
THE CHURCH • Islington, O2 Academy 04/06/15
Same combination of genres: AMERICANA + FOLK
GILL LANDRY • Gill Landry
Same genre: AMERICANA
SILVERBIRD • Running
Same genre: FOLK
THE DEMON RIND • Lonely This Evening
WALTER CELI • Blend
PETER GUNDRY • V Ö L U R
KIM THOMPSETT • The Hollows
COLE VARGAS • Cole Vargas
SEESAYLE • Stamina
LEIF VOLLEBEKK • Twin Solitude
SANGRE DE MUERDAGO • Os Segredos da Raposa Vermella
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach