tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : STERNLUMEN - Sternlumen

STERNLUMEN

Sternlumen

MusicCD
Neoclassical

[90/100]   

Self-released
11/12/2016, William LIÉNARD

EN

Sternlumen is the moniker of the German composer and pianist Thomas Kudela. His debut album Sternlumen was made in Copenhagen, Denmark, and contains six tracks, which he describes as soundtracks for short movies that only exist in his own mind and that hopefully will inspire the listener to evoke his own images and moods.

Sternlumen's instrument is the piano, and we must admit that he writes beautiful compositions. Grossstadtkosmonaut begins as a dark and emphatic track, and then evolves into a smooth, great-sounding and flawlessly played instrumental, suggesting images of streetlights and billboards, a hesitant traffic light and then coloured flashes of neon and LED, a roller coaster through a modern metropolis. In Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory, Sternlumen combines repetitive sounds with beautiful effects, soft and hard, light and dark; it is a wide-ranging and at times melodic composition with countless variations in which all the possibilities of the piano are used.

Initially, Metronomsdiskussion floats on a fast pace of piano sounds like falling raindrops on which a descending series of notes is spread. Later, the pace decreases, quiet and dark tones come to the fore, while maintaining the repetitive nature of the composition. Yellow Red Skies (And Tomorrow på Christiania) is reminiscent of Wim Mertens. It is a beautiful and melodic composition for a quiet Sunday morning stroll through the alternative district of Christiania or through any artistic neighbourhood, when the tourists have not yet arrived and the locals are still in bed. Even the most bizarre place can be beautiful and poetic if there is peace and tranquility.

Die letzte Nacht des Kapitals suggests chaos and violence, and that's how the song sounds occasionally, although Sternlumen again provides a beautiful melody: wide in terms of design, playful and at the same time dark and threatening, with a series of explicit and jet-black accents halfway, followed by an eloquent passage, drowned in a sea of drone-like piano sounds for the final. The final track My Mind is not Where I am but Should Be is a melody for a baroque fairy tale with broad and swirling dresses, golden carriages and a lost shoe. Slightly bombastic but stunning and impressive.

Six very beautiful compositions of a perfect pianist. His name (and the name of the album) is Sternlumen. Listen to this man and his music!

Tracklisting:
1 Grossstadtkosmonaut
2 Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory
3 Metronomsdiskussion
4 Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania)
5 Die letzte Nacht des Kapitals
6 My Mind is not Where I am but Should be

www.sternlumen.com

William LIÉNARD
11/12/2016


NL

Uit Kopenhagen bereikt ons het debuutalbum van Sternlumen, het alter ego van de Duitse componist en pianist Thomas Kudela. Hij omschrijft de tracks op Sternlumen als soundtracks bij korte films die alleen in z’n hoofd bestaan en waarvan hij hoopt dat de luisteraar ze op zijn manier zal voorzien van beelden en stemmingen.

Sternlumens werktuig is de piano en we moeten toegeven dat hij prachtige composities tevoorschijn tovert. Grossstadtkosmonaut begint donker en nadrukkelijk, en evolueert nadien tot een vlotte, goed klinkende en loepzuiver gespeelde instrumental waarop we ons beelden van straatverlichting en reclameborden voorstellen, een aarzelend verkeerslicht en dan veelkleurige flitsen van neon en led, een achtbaan door de moderne wereldstad. In Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory combineert Sternlumen repetitieve klanken met prachtige effecten, zacht en hard, licht en donker, een breed opgezette en bij momenten melodieuze compositie met oneindig veel variaties waarin alle mogelijkheden van de piano worden benut.

Metronomsdiskussion drijft aanvankelijk op een snel tempo met pianoklanken als vallende regendruppels waarover een dalende notenreeks is gelegd. Later neemt het tempo af en treden de rustigere donkere tonen nadrukkelijker op de voorgrond, waarbij het repetitieve karakter behouden blijft in het hoge register. Opnieuw een heel erg mooie track. Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania) roept herinneringen op aan Wim Mertens. Het is een bloedmooie en melodieuze compositie voor een rustige zondagochtendwandeling door de alternatieve wijk Christiania of door om het even welke artiestenbuurt als de toeristen nog niet zijn gearriveerd en de bewoners nog onder de wol liggen. Zelfs de meeste bizarre plek kan mooi en poëtisch zijn als ze aan rust en stilte is prijsgegeven.

Die letzte Nacht des Kapitals voorspelt chaos en geweld, en zo klinkt de track ook bij momenten, alhoewel Sternlumen het niet kan laten om opnieuw een prachtige melodie uit de piano tevoorschijn te toveren: breed qua opzet, speels en tegelijk donker en dreigend met halverwege een reeks nadrukkelijke gitzwarte accenten, gevolgd door een welluidende passage die wordt verdronken in een zee van droneachtig pianogeluid voor de finale. In de eindsong My Mind is not Where I am but Should Be klaart de hemel weer op: een melodie voor een barok sprookje met brede en wervelende jurken, gouden koetsen en een verloren schoentje. Lichtjes bombastisch maar bloedmooi en indrukwekkend.

Zes heel erg mooie composities van een perfecte pianist. Hij heet Sternlumen, net zoals het album.

Tracklisting:
1 Grossstadtkosmonaut
2 Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory
3 Metronomsdiskussion
4 Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania)
5 Die letzte Nacht des Kapitals
6 My Mind is not Where I am but Should be

www.sternlumen.com

William LIÉNARD
11/12/2016


Music reviews

10
05
TERMINAL SERIOUS
Fear And Cufre
09
05
NEL & JP
Desinterersse
07
05
Various
DARKEST NIGHT 2024
30
04
ATTRITION
The Black Maria
26
04
HYBRYDS
Mythopia, the sequel
25
04
PROJECT PITCHFORK
Elysium

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

27
07
The Shamen, Moving Any Mountain since 1991! (33 years!)
26
07
On this day, 44 years ago, Closer, Joy Division's second and final studio album reached number 1 in the UK Official Indie Albums Charts!
25
07
On this day, 19 years ago, Nine Inch Nails released 'Only'!
24
07
43 years of 'Arabian Nights' with Siouxsie And The Banshees!
23
07
44 years of The Voice Of America by Cabaret Voltaire!
22
07
The Juggernauts are coming, released XXXYEARS years ago!

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

17
07
MORTAL REALM
An Interview With Mortal Realm's Adam Jones
16
07
LOCKJAW
An Interview With Industrial Metal Band, LOCKJAW
15
07
MALICE MACHINE
An Interview With Cyber-Punk Band, Malice Machine
21
06
SCREAMING DEAD
“In a dream of yesterday, off the forest and the glade, I remember yesterday“ They are the Creatures of the Night. The Legion of the Dead. Peek-A-Boo presents … Screaming Dead!
29
05
LIVERNOIS
An Interview With Industrial Band, Livernois

PHOTOS

19
07
THE MISSION
Live Musik Hall Cologne
17
07
BURN SUPPORT THE MISSION
Live Musik Hall Cologne
14
07
THE MISSION
Tivoli Vredenburg Utrecht
21
06
TOOL
Graspop Dessel
19
06
KEBU
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot
19
06
HYPERKUBE
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot
19
06
BYSENSES
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
07
KRIISTAL ANN
Deadly Insight
25
07
SECRET ZOO
Enslaved
24
07
AROMA DI AMORE
De Nacht en Zijn Kwaad
23
07
FUTURE OLD PEOPLE ARE WIZARDS
Man with Bricks
22
07
BRAGOLIN
Into Those Woods
21
07
AMMO
Rose + Crown
20
07
DEAD WHEN I FOUND HER
Downpour