tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

14/10/2015 : EDITORS - In Dream

EDITORS

In Dream

MusicCD
Indie RockSynthpop

[90/100]   

PIAS
14/10/2015, Wim GUILLEMYN

EN

Since their debut The Back Room, Editors followed an incredible trail. Because honestly, who would have thought that they woud become the massive band that they are today? On their first album they were indeed that dark guitar band that sounded like Interpol and Joy Division, but today they are far beyond that.

This is due to some fundamental changes: the melancholic touch remains, but sometimes it seems like Editors are somewhat schizophrenic: because one time it's guitar, and other times electro. On In This Light and on this Evening they dared to come up with a very electronic sounding album after making two guitar oriented albums. But the music stayed brilliant and it resulted in the classic single Papillion that conquered the world. After the departure of guitarist Urbanowitz, the successor The Weight of Your Love was not such a strong album. But today, their fifth album is out, and again the synths and keys are king.

The biggest difference with This Light and on this Evening is that all that sounds are much more organic, and they no longer try something new. And so, In Dream has become a warm album in which the songs are central. Opener No Harm is an atmospheric track and a justified single choice. Ocean of Night is a typical piano track as only Editors can make it, with a chorus that certainly will be a hymn at the upcoming concerts.

Forgiveness is a fun song that has all the ingredients to become another catchy single. Salavation floats on synth strings without being too corny. Life is a Fear sounds a bit like Visage, and that is of course mainly due to the synths, but do not worry: it remains an Editors song.

The darker The Law is their fourth single with an excellent contribution of Rachel Goswell (Slowdive). Our Love is melodic, catchy and has superb synth sounds. All the Kings and Marching Orders both sound very theatrical, and you can be sure that they’ll do fine on stage. At All Cost is another dark journey into the minds of Smith and his companions.

This album is another step forward compared to The Weight of Your Love. An album that unites their guitar and synth side.

Wim GUILLEMYN
14/10/2015


NL

Editors hebben sinds hun debuut The Back Room een ongelooflijk parcours afgelegd. Want zeg nu zelf, wie had toen gedacht dat ze tot de huidige wereldband zouden uitgroeien die ze nu zijn? Waren ze op hun eerste plaat nog die donkere gitaarband die als Interpol of Joy Division klonk, dan zijn ze daar vandaag ver bovenuit gestegen.

Dit komt door enkele fundamentele veranderingen: de melancholie is gelukkig gebleven, maar men heeft de muziek volledig open getrokken en soms lijkt de band wat schizofreen te zijn, want de ene keer is het gitaar, en de andere keer dan weer electro. Op In this Light and on this Evening durfden ze na twee gitaargerichte albums een plaat maken die zeer electro klonk, wat bij een aantal fans de wenkbrauwen deed fronzen. Maar gitaar of niet, de muziek bleef goed en het leverde ons de schitterende single Papillion op die hen de wereldstatus schonk. De opvolger The Weight of Your Love was na het vertrek van gitarist Urbanowitz, wat behoudender en eigenlijk niet over de gehele lijn een voltreffer. Vandaag ligt hun vijfde album in de rekken, eentje die opnieuw de kaart van de synths en keys trekt.

Het grootste verschil met In this Light and on this Evening is dat alles veel organischer klinkt, en dus niet opnieuw een zoektocht naar iets nieuws. Daardoor is In Dream een aangenaam en warm album geworden waarop deze keer de nummers centraal staan. Opener No Harm is een sfeervolle track waarop Tom Smith afwisselt tussen diepe, warme en hoge vocalen. Het was een niet zo voor de hand liggende, maar vanwege zijn prachtige, trage opbouw, wel een terechte singlekeuze. Ocean of Night is een typisch pianonummer zoals alleen Editors ze kan maken, en met een refrein dat het als hymne op de komende concerten beslist ver zal schoppen.

Forgiveness is een leuk nummer dat alles in zich heeft om een catchy single te worden. Salavation drijft op synthstrijkers zonder dat die al te melig worden, en met een briljante zanglijn die het nummer net dat ietsje meer geeft. Life is a Fear klinkt eerder als Visage of een andere gelijksoortige band uit die tijd, en dat komt natuurlijk vooral door de synths, maar geen nood: het heeft het stempel van Editors.

Het meer donkere The Law is hun vierde single en bevat een prima bijdrage van Rachel Goswell (Slowdive). Our Love is melodisch, catchy en heeft opnieuw boeiende synthsounds. All the Kings klinkt net als Marching Orders heel theatraal, en je mag er gif op innemen dat beide nummers het later op de grote podia goed zullen doen. At All Cost is nog één van die treurwilgliedjes die de duistere hersenkronkels van Smith en zijn kompanen ons schenken

Dit album is een stap voorwaarts, zeker ten opzichte van The Weight of Your Love. Een album dat hun gitaar- en synthkant in één album verenigt, en het is bovendien een evenwichtige plaat die ook het grote publiek zal aanspreken, net als de muziekfanaat die op zoek is naar wat meerwaarde.

Wim GUILLEMYN
14/10/2015


Music reviews

05
04
KALTE NACHT
The Last Breath
02
04
LOVATARAXX
Tilda Vaast
14
03
THEN COMES SILENCE
Trickery
13
03
DARK MINIMAL PROJECT
Remixes
27
02
WHISPERING SONS
The Great Calm
22
02
YOUR ENEMY
Broken Toys

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

16
04
39 years ago, The Sisters Of Mercy performed No Time To Cry on German TV!
15
04
On this day, 23 years ago, FAD GADGET performed his first legendary come-back show!
14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
37 years ago MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
11
04
LIVERNOIS Addresses The Human Reaction To Trauma With ':ablation:'
11
04
Celtic Circle Productions founder Alfred Kaenders past away...

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
04
ATTRITION
An Interview With The Legendary, ATTRITION
09
04
DE DELVERS
With the lyrics, I try to name things that I see happening around me and to pay attention to what we sometimes prefer to turn our heads away from.
03
04
FRONTAL BOUNDARY
An Interview With Harsh Electro Band, Frontal Boundary
20
03
BESTIAL MOUTHS
An Interview With Bestial Mouths
19
03
TVASHTAR
We never insisted on being an all-female band.

PHOTOS

16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht
14
04
AMBASSADOR 21
Magasin4 Anderlecht
14
04
FRACTIONAL
Magasin4 Anderlecht
14
04
O VEUX
Wasted Night #5 Borgloon

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
04
CHMCL STR8JCKT
Dressed to Kill
16
04
30,000 MONKIES
Coproliet
15
04
WIM MERTENS
Struggle For Pleasure
14
04
TRUE ZEBRA
Push
13
04
MILA MAR
Das steinerne Kind
12
04
ATTRITION
Silent Night
11
04
ANNA VON HAUSSWOLFF
The Mysterious Vanishing of Electra