tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : STERNLUMEN - Sternlumen

STERNLUMEN

Sternlumen

MusicCD
Neoclassical

[90/100]   

Self-released
11/12/2016, William LIÉNARD

EN

Sternlumen is the moniker of the German composer and pianist Thomas Kudela. His debut album Sternlumen was made in Copenhagen, Denmark, and contains six tracks, which he describes as soundtracks for short movies that only exist in his own mind and that hopefully will inspire the listener to evoke his own images and moods.

Sternlumen's instrument is the piano, and we must admit that he writes beautiful compositions. Grossstadtkosmonaut begins as a dark and emphatic track, and then evolves into a smooth, great-sounding and flawlessly played instrumental, suggesting images of streetlights and billboards, a hesitant traffic light and then coloured flashes of neon and LED, a roller coaster through a modern metropolis. In Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory, Sternlumen combines repetitive sounds with beautiful effects, soft and hard, light and dark; it is a wide-ranging and at times melodic composition with countless variations in which all the possibilities of the piano are used.

Initially, Metronomsdiskussion floats on a fast pace of piano sounds like falling raindrops on which a descending series of notes is spread. Later, the pace decreases, quiet and dark tones come to the fore, while maintaining the repetitive nature of the composition. Yellow Red Skies (And Tomorrow på Christiania) is reminiscent of Wim Mertens. It is a beautiful and melodic composition for a quiet Sunday morning stroll through the alternative district of Christiania or through any artistic neighbourhood, when the tourists have not yet arrived and the locals are still in bed. Even the most bizarre place can be beautiful and poetic if there is peace and tranquility.

Die letzte Nacht des Kapitals suggests chaos and violence, and that's how the song sounds occasionally, although Sternlumen again provides a beautiful melody: wide in terms of design, playful and at the same time dark and threatening, with a series of explicit and jet-black accents halfway, followed by an eloquent passage, drowned in a sea of drone-like piano sounds for the final. The final track My Mind is not Where I am but Should Be is a melody for a baroque fairy tale with broad and swirling dresses, golden carriages and a lost shoe. Slightly bombastic but stunning and impressive.

Six very beautiful compositions of a perfect pianist. His name (and the name of the album) is Sternlumen. Listen to this man and his music!

Tracklisting:
1 Grossstadtkosmonaut
2 Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory
3 Metronomsdiskussion
4 Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania)
5 Die letzte Nacht des Kapitals
6 My Mind is not Where I am but Should be

www.sternlumen.com

William LIÉNARD
11/12/2016


NL

Uit Kopenhagen bereikt ons het debuutalbum van Sternlumen, het alter ego van de Duitse componist en pianist Thomas Kudela. Hij omschrijft de tracks op Sternlumen als soundtracks bij korte films die alleen in z’n hoofd bestaan en waarvan hij hoopt dat de luisteraar ze op zijn manier zal voorzien van beelden en stemmingen.

Sternlumens werktuig is de piano en we moeten toegeven dat hij prachtige composities tevoorschijn tovert. Grossstadtkosmonaut begint donker en nadrukkelijk, en evolueert nadien tot een vlotte, goed klinkende en loepzuiver gespeelde instrumental waarop we ons beelden van straatverlichting en reclameborden voorstellen, een aarzelend verkeerslicht en dan veelkleurige flitsen van neon en led, een achtbaan door de moderne wereldstad. In Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory combineert Sternlumen repetitieve klanken met prachtige effecten, zacht en hard, licht en donker, een breed opgezette en bij momenten melodieuze compositie met oneindig veel variaties waarin alle mogelijkheden van de piano worden benut.

Metronomsdiskussion drijft aanvankelijk op een snel tempo met pianoklanken als vallende regendruppels waarover een dalende notenreeks is gelegd. Later neemt het tempo af en treden de rustigere donkere tonen nadrukkelijker op de voorgrond, waarbij het repetitieve karakter behouden blijft in het hoge register. Opnieuw een heel erg mooie track. Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania) roept herinneringen op aan Wim Mertens. Het is een bloedmooie en melodieuze compositie voor een rustige zondagochtendwandeling door de alternatieve wijk Christiania of door om het even welke artiestenbuurt als de toeristen nog niet zijn gearriveerd en de bewoners nog onder de wol liggen. Zelfs de meeste bizarre plek kan mooi en poëtisch zijn als ze aan rust en stilte is prijsgegeven.

Die letzte Nacht des Kapitals voorspelt chaos en geweld, en zo klinkt de track ook bij momenten, alhoewel Sternlumen het niet kan laten om opnieuw een prachtige melodie uit de piano tevoorschijn te toveren: breed qua opzet, speels en tegelijk donker en dreigend met halverwege een reeks nadrukkelijke gitzwarte accenten, gevolgd door een welluidende passage die wordt verdronken in een zee van droneachtig pianogeluid voor de finale. In de eindsong My Mind is not Where I am but Should Be klaart de hemel weer op: een melodie voor een barok sprookje met brede en wervelende jurken, gouden koetsen en een verloren schoentje. Lichtjes bombastisch maar bloedmooi en indrukwekkend.

Zes heel erg mooie composities van een perfecte pianist. Hij heet Sternlumen, net zoals het album.

Tracklisting:
1 Grossstadtkosmonaut
2 Thomas is Deconstructing a Dream from his Memory
3 Metronomsdiskussion
4 Yellow Red Skies (En Morgen på Christiania)
5 Die letzte Nacht des Kapitals
6 My Mind is not Where I am but Should be

www.sternlumen.com

William LIÉNARD
11/12/2016


Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)