tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

03/03/2015 : BJÖRK - Vulnicura

BJÖRK

Vulnicura

MusicCD
ElectronicsExperimentalPop

[70/100]   
03/03/2015, William LIÉNARD

EN

The loss of a great love often resulted in a great artistic and emotional performance. Icelandic prodigy Björk has just been through a similar experience (the breakdown of her 13-year relationship with artist Matthew Barney), and she tells us about it on the new album Vulnicura, an introspective and very personal record, on which she exposes her heart and licks her wounds. Biophilia (2011) was still dominated by playful electronic sounds, the emphasis is now on violins, classical arrangements and dark electro.

Stonemilker begins with warm strings, pounding drums and a beautiful voice; it could well be a ballad from The Great American Songbook. Lion Song gets an a cappella and polyphonic intro, followed by dark strings. "Maybe he will come”, she sings, but there is not much hope, despite a last attempt in History of Touches, which begins playfully ("I wake you up in the middle of the night to express my love for you"), but ends with a dark contemplation. "Did I love you too much?”, Björk wonders in Black Lake (over 10 min.), a dark and lingering symphony as a self-fulfilling drama, with pounding drums at the end and strings that go crescendo. Family floats on dark drum beats and atmospheric electro, with occasionally a humming cello and lots of fine violins.

The up-tempo composition Not Get sounds more cheerful. "Will you not regret?", she wonders while she still cherishes hope. The song gets Arabic sounds and tempos, many pretty little voices and a fairground organ at the end. But the plaintive voice of Antony Hegarty on Atom Dance, with the sound of strummed violins and shuffling drums, does not leave much room for hope. What is past, is past...

Mouth Mantra is a lament with low sounding strings and steamy electro drums against a background of little Star Wars-like sounds. All hope is gone, what is left is the Quicksand, with fast drums, soft percussion and simple polyphonic voices, careful electro and loops.

Vulnicura is not Björk's most cheerful album, nor is it groundbreaking, but it comes from the heart.

 

William LIÉNARD
03/03/2015


NL

Het verlies van een grote liefde was in het verleden vaak de aanzet tot grote artistiek-emotionele prestaties. IJslands wonderkind Björk heeft net een dergelijke ervaring achter de rug (de breuk met Matthew Barney na een relatie van 13 jaar), en ze brengt daarover verslag uit op het album Vulnicura, een introspectieve en zeer persoonlijke plaat waarop ze haar hart blootlegt, zich afvraagt of ze het fout heeft aangepakt, maar ook haar wonden likt. Was er op Biophilia (2011) nog sprake van overwegend speels elektronisch geluid, dan is er nu heel veel plaats ingeruimd voor violen, klassieke arrangementen en donkere electro.

Stonemilker begint met warme strijkers, ploffende drums en een prachtige stem, een ballade uit het The Great American Songboek, als het ware. Lion Song krijgt een meerstemmig a capella intro, gevolgd door donkere strijkers, klagend en hopend. “Maybe he’ll come”, zingt Björk, maar er is niet veel hoop, ondanks een laatste poging in History of Touches, dat speels begint (“I wake you up in the middle of the night to express my love for you”), maar met een donkere overpeinzing eindigt. “Did I love you too much?”, vraagt Björk zich af in Black Lake, een donkere een slepende symfonie als een selffulfilling drama met bonkende drums op het einde en strijkers die crescendo gaan. Family dobbert op donkere drumbeats en sferische electro met af en toe een brommende cello en heel veel klassiek gearrangeerde strijkers.

De uptempo compositie Not Get klinkt een flink stuk vrolijker. “Will you not regret?”, oppert Björk en ze koestert stille hoop en dus krijgt de song opgewekte exotische Arabische klanken en tempi, heel veel fijn gearrangeerde stemmetjes en een kermisorgeltje op het einde. Maar de klagende stem van Antony Hegarty in Atom Dance, op tonen van getokkelde violen en schuifelende drums, laat niet veel ruimte voor hoop. Wat voorbij is, is voorbij…

Mouth Mantra is een klaagzang met lage strijkers en stomende electrodrums tegen een achtergrond van Star Wars-achtige geluidjes. Alle hoop is weg, wat blijft is het Quicksand, met snelle drums, voorzichtige percussie en eenvoudige meerstemmigheid, electro en loops.

Vulnicura is niet Björks meest opgewekte plaat, al is de tekst een stuk donkerder dan de muziek. Baanbrekend is het album niet, maar het komt wel uit het hart.

William LIÉNARD
03/03/2015


Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)