tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

03/03/2015 : BJÖRK - Vulnicura

BJÖRK

Vulnicura

MusicCD
ElectronicsExperimentalPop

[70/100]   
03/03/2015, William LIÉNARD

EN

The loss of a great love often resulted in a great artistic and emotional performance. Icelandic prodigy Björk has just been through a similar experience (the breakdown of her 13-year relationship with artist Matthew Barney), and she tells us about it on the new album Vulnicura, an introspective and very personal record, on which she exposes her heart and licks her wounds. Biophilia (2011) was still dominated by playful electronic sounds, the emphasis is now on violins, classical arrangements and dark electro.

Stonemilker begins with warm strings, pounding drums and a beautiful voice; it could well be a ballad from The Great American Songbook. Lion Song gets an a cappella and polyphonic intro, followed by dark strings. "Maybe he will come”, she sings, but there is not much hope, despite a last attempt in History of Touches, which begins playfully ("I wake you up in the middle of the night to express my love for you"), but ends with a dark contemplation. "Did I love you too much?”, Björk wonders in Black Lake (over 10 min.), a dark and lingering symphony as a self-fulfilling drama, with pounding drums at the end and strings that go crescendo. Family floats on dark drum beats and atmospheric electro, with occasionally a humming cello and lots of fine violins.

The up-tempo composition Not Get sounds more cheerful. "Will you not regret?", she wonders while she still cherishes hope. The song gets Arabic sounds and tempos, many pretty little voices and a fairground organ at the end. But the plaintive voice of Antony Hegarty on Atom Dance, with the sound of strummed violins and shuffling drums, does not leave much room for hope. What is past, is past...

Mouth Mantra is a lament with low sounding strings and steamy electro drums against a background of little Star Wars-like sounds. All hope is gone, what is left is the Quicksand, with fast drums, soft percussion and simple polyphonic voices, careful electro and loops.

Vulnicura is not Björk's most cheerful album, nor is it groundbreaking, but it comes from the heart.

 

William LIÉNARD
03/03/2015


NL

Het verlies van een grote liefde was in het verleden vaak de aanzet tot grote artistiek-emotionele prestaties. IJslands wonderkind Björk heeft net een dergelijke ervaring achter de rug (de breuk met Matthew Barney na een relatie van 13 jaar), en ze brengt daarover verslag uit op het album Vulnicura, een introspectieve en zeer persoonlijke plaat waarop ze haar hart blootlegt, zich afvraagt of ze het fout heeft aangepakt, maar ook haar wonden likt. Was er op Biophilia (2011) nog sprake van overwegend speels elektronisch geluid, dan is er nu heel veel plaats ingeruimd voor violen, klassieke arrangementen en donkere electro.

Stonemilker begint met warme strijkers, ploffende drums en een prachtige stem, een ballade uit het The Great American Songboek, als het ware. Lion Song krijgt een meerstemmig a capella intro, gevolgd door donkere strijkers, klagend en hopend. “Maybe he’ll come”, zingt Björk, maar er is niet veel hoop, ondanks een laatste poging in History of Touches, dat speels begint (“I wake you up in the middle of the night to express my love for you”), maar met een donkere overpeinzing eindigt. “Did I love you too much?”, vraagt Björk zich af in Black Lake, een donkere een slepende symfonie als een selffulfilling drama met bonkende drums op het einde en strijkers die crescendo gaan. Family dobbert op donkere drumbeats en sferische electro met af en toe een brommende cello en heel veel klassiek gearrangeerde strijkers.

De uptempo compositie Not Get klinkt een flink stuk vrolijker. “Will you not regret?”, oppert Björk en ze koestert stille hoop en dus krijgt de song opgewekte exotische Arabische klanken en tempi, heel veel fijn gearrangeerde stemmetjes en een kermisorgeltje op het einde. Maar de klagende stem van Antony Hegarty in Atom Dance, op tonen van getokkelde violen en schuifelende drums, laat niet veel ruimte voor hoop. Wat voorbij is, is voorbij…

Mouth Mantra is een klaagzang met lage strijkers en stomende electrodrums tegen een achtergrond van Star Wars-achtige geluidjes. Alle hoop is weg, wat blijft is het Quicksand, met snelle drums, voorzichtige percussie en eenvoudige meerstemmigheid, electro en loops.

Vulnicura is niet Björks meest opgewekte plaat, al is de tekst een stuk donkerder dan de muziek. Baanbrekend is het album niet, maar het komt wel uit het hart.

William LIÉNARD
03/03/2015


Music reviews

24
04
DAEMONIA NYMPHE
Witches' Lullaby: Whispers from the North, South and East
23
04
SUBJECT
Who Will Save Belgium?
23
04
THIS MORN'OMINA
Omm Of Life
23
04
KRIEG-B
War Drums' Resonance
18
04
BHPL
Our Love Can Destroy The World
17
04
PSYCLON NINE
And then Oblivion

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

29
04
HASSWUT Taps Into Struggle & Strength With An Explosive New Album
28
04
47 years of The Man-Machine!
28
04
On this day, 22 years ago, Wire returned after a hiatus of a decade with their 10th studio album, Send!
27
04
Happy birthday Kate Pierson!!!
22
04
Wave-Gotik-Treffen Leipzig is coming closer!
21
04
Today, 39 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!

Concert reviews

22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025
28
11
BELGIAN ELECTROWAVE IS NOT DEAD 3
Belgian ElectroWave Is Not Dead 3
15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

01
04
HASSWUT
An Interview With Spanish Industrial Metal Band, Hasswut
29
03
THE VERY THINGS
“Somewhere there's a party where the radio′s on. But don’t step off the pavement, this is Motortown.“
13
03
PAWN PAWN
An Interview With Dark Electro Band, Pawn Pawn
12
03
DEAF DEVILS
We are all children of punk rockers, so our brains have been lobotomized since childhood.
12
03
MIREXXX
In these days, we are going through dark ages, and most people underestimate the importance of spirituality in life.

PHOTOS

27
04
A SPLIT - SECOND
Dark Balloon Retie
27
04
DIRK IVENS BEST OF
Dark Balloon Retie
27
04
WOLFGANG FLUR
Dark Balloon Retie
26
04
BLAINE L. REININGER (TUXEDOMOON) FT. GEORGIO VALENTINO.
De Singer Rijkevorsel
20
04
CASSANDRA COMPLEX
Dark Skies over Witten IX
20
04
ESCAPE WITH ROMEO
Dark Skies over Witten IX
20
04
SCHRODINGER
Dark Skies over Witten IX

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

30
04
DAEMONIA NYMPHE
Thracian Gaia
29
04
IN DEATH IT ENDS
slim lady sorrow
28
04
STOCKHAUSSEN
Perpetuum
27
04
THE FIFTH ALLIANCE
Your Abyss
26
04
CLAN OF XYMOX
Clan Of Xymox - Vixen In Disguise (Official Video)
25
04
WAITING FOR WORDS
Great New World
24
04
DER KLINKE
CURTAINS