tempobet yeni adresi

EN NL
like this cassette review

08/11/2015 : MISE EN ABYME - Crimini d’Odio

MISE EN ABYME

Crimini d’Odio

MusicCassette
AmbientExperimentalIndustrial

[75/100]   

Yerevan Tapes
08/11/2015, William LIÉNARD

EN

Mise en Abyme is a collaboration of guitarist Christian Naldi and field recordist Giovanni Lami, two musicians with very different backgrounds. For the debut album Crimini d'Odio, they were inspired by a technique that is called frame story (a story within a story within a story), also used in literature, in the visual arts and in movies. We want to believe it, even though we have not noticed it while listening to the album, and maybe it is not really important. Crimini d'Odio contains five compositions.

On side one of the cassette we hear compositions in which a strummed acoustic guitar (whether or not deformed) is combined with silence, noise and sounds (Cinghiale). Sometimes the guitar gets an oriental Arabic-sounding tone, supported by noise and a multitude of small sounds (Baloo), or it wanders freely and plays an attractive melody (Intervallo [Fratres]), with no more than diffuse male voices in the background and barely perceptible noise. A very nice composition as a simple ripple of still water.

On side 2 of the tape, Naldi and Lami go in a different direction, because Discorsi d'Odio I + II is a noise track that starts with a repetitive male voice (in Italian), interrupted by patches of hissing noise and later complemented by a rainbow of dark drones, which ultimately push away the voice so that a busy and noisy soundscape in the style of Number 9 remains, though there is more continuity of the different sound layers in Discorsi d'Odio I + II. Discorsi d'Odio III gets the same hissing electromagnetic noise, but the voices are barely audible between the sporadic dark drones and the humming noise (neither loud or obtrusive), while new dark drones slowly penetrate into the soundscape from the background and temporarily dominate, with inflowing guitar sounds on top: atmospheric, melodious and never cacophonous.

Very diverse tracks on this EP, and sounds that we rarely hear (side 1), while both compositions on side two are similar to what is usually released on Ant-zen and Hymen Records. All in all, a well-made EP that is never boring, thanks to its short duration.

Tracklisting:
A1 Cinghiale
A2 Baloo
A3 Intervallo (Fratres)
B1 Discorsi d’Odio I + II
B2 Discorsi d’Odio III

Yerevan Tapes

William LIÉNARD
08/11/2015


NL

Mise en Abyme is het samenwerkingsproject van gitarist Cristian Naldi en field recordist Giovanni Lami, muzikanten met een zeer verschillende achtergrond. Voor het debuutalbum Crimini d’Odio hebben ze zich volgens het persbericht laten inspireren door wat in de literatuur raamvertelling wordt genoemd (een verhaal in een verhaal in een verhaal), een techniek die ook in de visuele kunst en in films regelmatig wordt toegepast. We willen het graag geloven, al hebben we er zelfs weinig van gemerkt tijdens het beluisteren en misschien is dat ook niet echt belangrijk. Op Crimini d’Odio staan vijf composities.

Op kant 1 van de cassette horen we composities waarin een tokkelde akoestische gitaar (al dan niet vervormd) wordt gecombineerd met stilte, noise en geluiden (Cinghiale) en soms krijgt die gitaar een oosterse (Arabisch) aandoende klank, opnieuw gesteund door noise en een veelheid van kleine geluiden (Baloo) of gevende beide heren ze zowaar vrij spel waardoor een aantrekkelijke melodie tot ontwikkeling wordt gebracht (Intervallo [Fratres]), met in de achtergrond niet meer dan wat diffuse mannenstemmen en nauwelijks waarneembare ruis. Een heel mooie compositie als een eenvoudige rimpeling van stilstaand water.

Op kant 2 van deze cassette gaan Naldi en Lami een hele andere richting in, want Discorsi d’Odio I + II is een noisetrack die begint met een repetitieve mannenstem (in het Italiaans, dus weinig van te begrijpen) die wordt onderbroken voor flarden van sissende noise, later aangevuld met een regenboog van donkere drones die de stem uiteindelijk wegdrukken zodat een druk en rumoerig soundscape overblijft in de stijl van Number 9, al is er in Discorsi d’Odio I + II meer sprake van continuïteit van de verschillende geluidslagen. Discorsi d’Odio III krijgt dezelfde sissende elektronoise, maar de stemmen zijn nog nauwelijks hoorbaar tussen de sporadische donkere drones en de brommende noise (geen van beide luid of opdringerig overigens), terwijl zich langzaam nieuwe donkere drones vanuit de achtergrond in het soundscape opdringen en het zelfs tijdelijk domineren met instromend gitaargeluid bovenop: atmosferisch en welluidend, want nooit kakofonisch.

Heel divers werk op deze ep met andere woorden, en geluiden die we zelden horen (kant 1), terwijl de beide composities op kant 2 aansluiten bij wat we regelmatig van Ant-zen en Hymen Records te horen krijgen. Al bij al een goed gemaakte ep die dankzij z’n korte speelduur nooit verveelt.

William LIÉNARD
08/11/2015


08/11/2015 : MISE EN ABYME - Crimini d’Odio 08/11/2015 : MISE EN ABYME - Crimini d’Odio

 

Next reviews
TALVEKOIDIK • Spitzbergen
THE GLEANERS • Amateur Best
AMARANTHE • Breaking Point - B-Sides 2011-2015
DESTRUCTION UNIT • Negative Feedback Resistor
NOTHING ALWAYS WORKS • In It
KIRLIAN CAMERA • The Three Shadows
EMPORIUM • Gloomy Shadows
ERDLING • Blitz Und Donner
NIMON • Fear of Change
BLUE STAHLI • The Devil

 

Same combination of genres: AMBIENT + EXPERIMENTAL + INDUSTRIAL
ANALFABETISM • Rotvälta
KINGSTUX • Red & Blue
GEORGE SARAH • Timelapse

 

Same genre: AMBIENT
JEROME FROESE • Sunsets in Stereo
CODE INDIGO • Endgame - The Best Moves
THE LIGHT DREAMS • Málverk
THIS MORN'OMINA • Omm Of Life
CAUGHT IN JOY • Out Of Nowhere
THE LIGHT DREAMS • Tricks of the Light
CELESTIAL NORTH • When The Gods Dance
LISA GERRARD & JULES MAXWELL • Burn
CRIPPLED BLACK PHOENIX • Ellengæng
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN

 

Same genre: EXPERIMENTAL
KRAFTWERK • Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
BENE GESSERIT • Insanely Live
MOTOR!K • 4
CONFORMIST FEAT. H O R S E S • Heddiw
EINSTURZENDE NEUBAUTEN • 40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
DEAR DEER / EMBERS • Split
JESU • When I Was Small
ALSO • Live in Celovec
LUKE LUND • Hopium

 

Same genre: INDUSTRIAL
PSYCLON NINE • And then Oblivion
PLAN C • Rewind
OTHER-ED • Until All Are Free
DARKVOLT • The Time Device
[MELTER] • [melter]
THE HYBRIDS • In The Wake Of The Witch
DARKVOLT • Electric Angel
BHPL • II
HOCICO • HyperViolent
MATT HART • Decimate

Music reviews

24
11
CORPUS DELICTI
Liminal
05
11
XPQ-21
Overgod
04
11
STEREOSEAT
Moanster
23
10
SCREAMING DEAD
Bedlam
21
10
JEROME FROESE
Sunsets in Stereo
09
10
NERO/GRIS
Silenci

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
12
SID VICIOUS, A Christmas Story | 48 Years Ago The Pistols Deliver Christmas!
23
12
On this day, 9 years ago, Nine Inch Nails released 'Not the Actual Events'.
22
12
On this very day, 46 ago, The Cure released their very first 7' single 'Killing An Arab'.
18
12
Dead Kennedys - In God We Trust, Inc - 44 Years!
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Cat Rapes Dog
17
12
Bimfest 2025, the bands one by one: Majestolux

Concert reviews

03
11
FIX:8 SED:8 - MILDREDA - DATA VOID - 2ND FACE
Lessons in Humility Tour - The underground Vision - Oostende - 31 oktober 2025
24
10
PROJECT PITCHFORK
Live, 23 October 2025, Waregem, B
17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
12
JEROME FROESE
“Through Wasteland Methods, Towards the Evening Star, the Dream Keeps Spiraling Into Eternity.“
12
12
BLACK ROSE MOVES
“I lose myself, with every step that I take, In this dark, twisted world, my senses slowly awake.“
29
11
THE JUGGERNAUTS
“One day the ground will crumble. Disappear from underneath.You will feel yourself tumble. In this cold black hole beneath.“
27
11
DARKWAYS
“I like the night, Darkness is my only friend. I like the night, And the night likes me.”
17
11
OCCULT ODYSSEY & ENS IMPERFECTISSIMUM
We draw our inspiration from meditation, dreams, and rituals. We channel what we feel, what we hear, what we smell, what we taste.

PHOTOS

24
12
EMPATHY TEST
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
NORDARR
Bimfest XXIII St Niklaas
24
12
CRYPTOCHROMA
Bimfest XXIII St Niklaas
01
12
THE JUGGERNAUTS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
XTORT
CAROLO CULTURE CHARLEROI
01
12
DEADLY SINS
CAROLO CULTURE CHARLEROI
24
11
JOACHIM WITT
Christuskirche Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
12
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass
25
12
MANMINDMACHINE
Resistance
24
12
NINE INCH NAILS
Burning Bright (Field On Fire)
23
12
QUEEN ZEE & THE SASSTONES
Idle Crown (Official Video)
22
12
SEVERED HEADS
Dead Eyes Opened
21
12
THE ARCH
Body 'n Angels
20
12
MINISTRY
Thieves (Sphinctour Live)