tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : TUXEDOMOON - Half-Mute

TUXEDOMOON

Half-Mute

MusicCD
ExperimentalJazzNew wave
Crammed Discs
09/12/2016, Didier BECU

EN

To be honest, I loathe the thought that many music lovers are convinced that today no original music is made. But it will be difficult to find a band that sounds as original as Tuxedomoon. This American band was formed by Blaine L. Reininger and Steven Brown at the end of the 70 (later joined by Peter Principle and Luc Van Lieshout). Their style?Almost impossible to describe, but let's keep it to a quirky hybrid of post-punk , American new wave, avant garde, jazz and lots of experiment.

After the release of two EPs (No Tears and Scream With A View), the first album Half-Mute was released on Ralph Records (the label of The Residents). The album was a huge success and for many fans it ist one of their best (although Holy Wars is just as good). Nowadays, almost all classics are re-recorded, and fortunately that’s also the case with Half-Mute. Tuxedomoon not only plays the whole album on stage, it also was re-released and fully mastered.

Actually, it does not make much sense to analyze the record as everyone is indeed convinced that Half-Mute is one of the most important post-punk records ever. The instrumental Nazca sucks you straight away in the foreign (often frightening) Tuxedomoon atmosphere. Steven Brown's saxophone and Blaine L. Reininger's violin not only sound very special, but also very threatening. 59 To 1 is nervous post-punk. You hear that it comes from the eighties, but it doesn’t sound dated for a second. Dadaism and free jazz in a new wave zeitgeist.

On Fifth Column, melancholy comes around. The violins sound like laments. Loneliness barely lasts three minutes, but it has a very deep impact... here comes loneliness... ii is a song that immediately grabs you by the neck.

James Whale is quite experimental, but immediately after you hear the big hit What Use? In Volvo Vivace you clearly recognize some krautrock influences. Seven Years is perhaps the easiest song on Half-Mute. KM/Seeding The Clouds is the perfect ending for this masterpiece. You feel like you're listening to a street musician, in the background you hear passing cars... the feeling of being lost in a big city.

The reissue not only has a superb sound, it also includes a superb bonus CD: Half-Mute Reflected, for which a whole range of artists (Simon Fisher Turner, Foetus, Georgio 'The Dove' Valentino or Aksak Maboul) rework the old songs. Not those bloody unnecessary remixes, but entirely new versions that give the tracks a whole new dimension.

Didier BECU
09/12/2016


NL

Eerlijk is eerlijk. Ik walg van de gedachte dat heel wat muziekfanaten ervan overtuigd zijn dat er vandaag geen originele muziek meer wordt gemaakt. Foei aan degenen die dat denken, toch zal het moeilijk zijn om een groep te vinden die even gedurfd uit de hoek komt als Tuxedomoon. Deze Amerikaanse band werd op het einde van de jaren 70 door Blaine L. Reininger en Steven Brown opgericht (later kwamen daar ook Peter Principle en Luc Van Lieshout bij). Hun stijl? Die is zo goed als onmogelijk te omschrijven, maar laten we het op een eigenzinnige hybride van postpunk, Amerikaanse new wave, avant garde, jazz en een flinke vleug experiment houden.

Na het verschijnen van de twee ep’s No Tears en Scream With A View, verscheen de eerste lp Half-Mute op Ralph Records (het label van The Residents). De plaat werd een enorm succes en heel wat fans vinden het één van hun beste (hoewel Holy Wars even goed is).

Tegenwoordig worden bijna alle klassiekers opnieuw opgenomen en gelukkig ontsnapt ook Half-Mute daar niet aan. Niet alleen gaat Tuxedomoon weer het podium op om deze plaat integraal te spelen, ze is ook opnieuw uitgebracht en gemasterd.

Eigenlijk heeft het niet veel zin om de plaat te analyseren, iedereen is er immers terecht van overtuigd dat Half-Mute één van de belangrijkste postpunkplaten is. De instrumental Nazca zuigt je meteen mee in de vreemde (vaak beangstigende) Tuxedomoonsfeer. De saxofoon van Steven Brown en de viool van Blaine L. Reininger klinken niet alleen zeer apart, ook uiterst dreigend. 59 To 1 is eerder nerveuze postpunk. Je hoort wel dat het uit de eighties komt, maar het klinkt geen seconde gedateerd. Dadaïsme met wat free jazz in een een newwave-tijdsgeest.

Bij Fifth Column komt meteen de melancholie om de hoek loeren. De violen klinken als klaagzangen. Loneliness duurt amper 3 minuten, maar het maakt als geen ander een impact... here comes loneliness... het is een song die je door zijn directheid meteen bij de nek grijpt.

James Whale is nogal experimenteel, maar dat wordt meteen gecompenseerd door die grote hit What Use? In Volvo Vivace hoor je duidelijk krautrockinvloeden.

Seven years is misschien de gemakkelijkste song op Half-Mute. KM/Seeding The Clouds is de perfecte afsluiter voor dit meesterwerk, je hebt het gevoel alsof je naar een straatmuzikant luistert,. Op de achtergrond hoor je de voorbijrijdende auto’s... het gevoel van verloren te zijn in een grootstad.

De heruitgave heeft niet alleen een subliem geluid, er is ook een onmisbare bonus- cd bijgevoegd: Halfe-Mute Reflected, waarop een hele resem artiesten (Simon Fisher Turner, Foetus, Georgio ‘The Dove’ Valentino of Aksak Maboul) de oude nummers herwerken. Het zijn geen onnodige remixen, wel compleet nieuwe versies die de tracks een heel andere dimensie geven.

Didier BECU
09/12/2016


 

Next reviews
THE NAMES • Names In Mutation
HYSTERESIS • Hegemonia Cultural
MILDREDA • Coward Philosophy
SX • Brussels, AB (30/04/2016)
LA MUERTE • Murder Machine
MANIC STREET PREACHERS • Brussels, AB (01/05/2016)
GLACIS • Love, If You Love Me, Lie Beside Me Now
RED SLEEPING BEAUTY • Red Sleeping Beauty
LUNA RISE • Dark Days and Bright Nights
THE ARCH • Brussels, The Backpacker Bar (29/04/2016)

 

Other reviews from TUXEDOMOON
TUXEDOMOON • Brussels, Les Ateliers Claus (10/05/2016)
TUXEDOMOON • CLASSICS: At Twilight

 

Same genre: EXPERIMENTAL
KRAFTWERK • Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
BENE GESSERIT • Insanely Live
MOTOR!K • 4
CONFORMIST FEAT. H O R S E S • Heddiw
EINSTURZENDE NEUBAUTEN • 40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
ANALFABETISM • Rotvälta
DEAR DEER / EMBERS • Split
JESU • When I Was Small
ALSO • Live in Celovec

 

Same genre: JAZZ
CLASS M PLANETS • Ravenswood
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
DRE PALLEMAERTS, CLEMENS VAN DER FEEN & PASCAL MOHY • Mechelen, Jazzzolder (28/10/2016)
SUN RA | MERZBOW • Strange City
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
LAURENT DOUMONT QUARTET • Mechelen, Jazzzolder (23/09/2016)
LEVEL 42 • Mechelen, Maanrock (28/08/2016)
• JazzContest, Hof van Busleyden, Mechelen (26/08/2016)
SHIELD PATTERNS • Mirror Breathing
MATT BIANCO & NEW COOL COLLECTIVE • Rijmenam, Rijmrock (20/08/2016)

 

Same genre: NEW WAVE
SUBATOMIC STRANGERS • Resuwrecked
DIRK DA DAVO • Running Up The Hilside (3 track single)
RED LORRY YELLOW LORRY • Strange Kind Of Paradise
A FLOCK OF SEAGULLS • Some Dreams
GHOSTING • All Your Dreams
THE VERY THINGS • Mr. Arc-Eye (Under A Cellophane Sky)
THE ULTIMATE DREAMERS • Paradoxical Sleep
THE CURE • Songs Of A Lost World
RED LORRY YELLOW LORRY • Driving Black
PLAY DEAD • The Collection

Music reviews

09
10
NERO/GRIS
Silenci
07
10
SUBATOMIC STRANGERS
Resuwrecked
01
10
BLOKKONTROLL
I-II-III
28
09
SUNSHINE BLIND
Scarred but Fearless
27
09
DARK MINIMAL PROJECT
Pleasure Is A Sin
26
09
PROMENADE CINEMA
Afterlife

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

14
10
43 years of “Wahre Arbeit, Wahrer Lohn” by Die Krupps: A Blueprint for Industrial Resistance
09
10
Baby Turns Blue and 43 today!
03
10
BIMFEST XXIII – 2026 - Full Line-Up Announced!
28
09
De Delvers announces third full-lenght album 'Zwarte Siroop'
27
09
CURSE MACKEY Unveils ‘Imaginary Enemies’, A Darkwave Descent Into Grief & Revelation
25
09
Today, exactly 38 years ago The Klinik released 'Plague'!

Concert reviews

17
08
KRAFTWERK
Royal Palace Open Air - Brussels - August 14 2025
22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025
28
11
BELGIAN ELECTROWAVE IS NOT DEAD 3
Belgian ElectroWave Is Not Dead 3

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

27
09
CORPUS DELICTI
''All is quiet, the motion's cold. I face the wind as I'm taking the road.''
18
09
WHISPERS IN THE SHADOW
This album isn’t about bashing religion and faith. That would be a pretty cheap trick.
17
09
ZWAREMACHINE
We were able to secure the support slot for Front 242. Everything was looking positive until Bas’s cancer reemerged and there were complications.
27
08
BEAUTIFUL FREAKIN' WEIRDO
An Interview With UK Industrial Metal Act, Beautiful Freakin' Weirdo
29
07
EX-VOTO
“Decisions. In a modern time. Transmissions. From the inner mind.“

PHOTOS

21
09
KRUPPS
Kulttempel Oberhausen
12
09
ULTRA SUNN
De Casino St Niklaas
12
09
ULTRA SUNN
De Casino St Niklaas
08
09
AUX ANIMAUX SUPPORT SHE PAST AWAY
Kulttempel Oberhausen
07
09
SHE PAST AWAY
Kulttempel Oberhausen
17
08
NEW MODEL ARMY
Summerkultur Dinslaken
23
07
DUCTAPE
Amphi Festival Keulen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
10
ZANIAS
Unseen (Official Video)
16
10
DOPE
Blood Money
15
10
SOFT CELL
Martin (The Hacker 2025 Remix)
14
10
DARK MINIMAL PROJECT
Schlafen !
13
10
PEAK FLOW
Don't Die In Your Sleep (Remix)
13
10
CRASH COURSE IN SCIENCE
Flying Turns (Live @ BIM 2009)
12
10
COCTEAU TWINS
Hazel