
BLACK LIGHT ASCENSION
Post Future Recordings
Music • CDIndustrial • Minimal • Synth Wave
[84/100]

Hau Ruck!
27/10/2015, Didier BECU
If you want to believe us just once in your life, do it now, as Postal Future Recordings is one of the best synth pop wave records of this year and one you probably do not know. Not that nspirer Andrew Trail is a stranger in the black scene, as he formed with the recently deceased John Murphy of Death In June the band Knifeladder. Afterwards, Andrew started Black Light Ascension with Hunter Barr and Ben McLees. Andrew describes his music as minimal post punk, and that description makes a lot of sense. In 2011 they released their debut album Ashes on Hauruck, the label of Der Blutharsh frontman Albin Julius.
There are nine tracks on this second album, and they all have something in common: one by one they sound like synth classics from the 80s. You hear the influences, but it's more than just a tribute, as Andrew takes all the best ingredients and uses those for a unique sound that is danceable, but it is a frightening sound as well. The songs are catchy, but once you read the lyrics, you notice that the Londoner has little hope for the world. In the opener Ten Minutes To Midnight Andrew Trail is convinced that the world must change in ordeer to survive: it's schizophrenic synthpop that contains the best of Fad Gadget. A sound you also hear in Safe At Home and in the near-perfect Gerouge.
Teeth is great post punk with a bass sound that is reminiscent of Peter Hook, and so think: Factory. The melody is brilliant, addictive, think of what Section 25 did on From The Hilltop and you understand what Black Light Ascension is all about.
Module is minimal synth pop with some experimentation, although it remains accessible, just like I.T.A.O.M.O.G., although there are some industrial dance elements added, again with an addictive melody. Post Future Recordings is contemporary synth/wave pop for a frightened generation, but with the recipe of the past. You should have been listening!
Didier BECU
27/10/2015
Als je ons maar één keer in je leven wil geloven, doe het dan nu, Post Future Recordings is één van de beste synthpop-waveplaten van dit jaar die je waarschijnlijk niet kent. Niet dat de bezieler Andrew Trail een onbekende is in de scène, want hij zat samen met de onlangs overleden John Murphy van Death In June ook in Knifeladder. Nadien richtte Andrew samen met Hunter Barr en Ben McLees Black Light Ascension op. Andrew omschrijft zijn muziek als minimal postpunk en dat is een vlag die de lading dekt. In 2011 verscheen hun debuutplaat Ashes op Hauruck, het label van Der Blutharsh-frontman Albin Julius.
Er staan negen nummers op deze tweede plaat, en ze hebben allemaal iets gemeen: één voor één klinken ze als synthklassiekers uit de jaren 80. Je hoort wel de invloeden, maar het is meer dan zo maar een ode, Andrew neemt al de beste ingrediënten eruit en vormt die om tot een eigen geluid dat uiterst dansbaar is, maar ook fataal en beangstigend klinkt. De liedjes liggen wel lekker in het gehoor, maar eens je het tekstenboekje in de handen neemt, merk je dat de Londenaar maar bitter weinig hoop voor de wereld heeft. Meteen bij opener Ten Minutes To Midnight windt Andrew Trail er geen doekjes om: de wereld is zo goed als om zeep, het is schizofrene synthpop die verdraaid sterk op het beste van Fad Gadget lijkt. Dat geluid hoor je ook in Safe At Home en het bijna perfecte Gerouge.
Teeth is fantastisch post-punk met een basgeluid dat van Peter Hook kon zijn, en dus kunnen we niet anders dan aan Factory denken. De melodie is geniaal, verslavend, denk aan wat Section 25 deed op From The Hilltop en je begrijpt dan ook wat Black Light Ascension doet.
Module is minimale synthpop met wat experiment, ofschoon die steeds toegankelijk blijft, wat trouwens ook voor I.T.A.O.M.O.G. geldt, alhoewel hier wat industrial dance in verwerkt is, en alweer valt de verslavende melodie op. Post Future Recordings is eigentijdse synthpop, maar met het recept van vroeger. Je zou nu al moeten luisteren!
Didier BECU
27/10/2015
Next reviews
OLEG (OTHER VOICES RECORDS) • Ten Albums That Changed My Life
THE SPILLS • Collecting Dust
EYEMOUTH • Noera Genesis (EP)
ANDREAS DAVIDS (XOTOX) • Ten Albums That Changed My Life
JOANNA (MASSENHYSTERIE) • Ten Albums That Changed My Life
CONTROL • In Harm’s Way
GRØN • Indland
ADAMENNON/ALTAJ • Split LP
SOKO FRIEDHOF • Ten Albums That Changed My Life
THE FORCE DIMENSION • Crushed By The Chips
Other reviews from BLACK LIGHT ASCENSION
BLACK LIGHT ASCENSION • Ashes
Same genre: INDUSTRIAL
PSYCLON NINE • And then Oblivion
PLAN C • Rewind
OTHER-ED • Until All Are Free
DARKVOLT • The Time Device
[MELTER] • [melter]
THE HYBRIDS • In The Wake Of The Witch
DARKVOLT • Electric Angel
BHPL • II
EINSTURZENDE NEUBAUTEN • 40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
HOCICO • HyperViolent
Same genre: MINIMAL
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
BENE GESSERIT • Insanely Live
KALTE NACHT • The Last Breath
LOVATARAXX • Tilda Vaast
XTORT • Zwart
STAATSEINDE • De Nieuwe Golf
CHRYPTOCHROMA • Ominous Clouds
ENZO KREFT • Shelter
STAATSEINDE • Fehlerlinie
PARADOX OBSCUR • Intercourse
Same genre: SYNTH WAVE
THE LIGHT DREAMS • Tricks of the Light
DARK MINIMAL PROJECT • Remixes
AGENT SIDE GRINDER • Jack Vegas
AGENT SIDE GRINDER • Jack Vegas
ABSTRACKT BLACK • Unheimlich
ELM • Penetrator
STAATSEINDE • Staatseinde live @Kinky Star - 14 mei 2022
MAGNETIC RUST • Multicolor
STAATSEINDE • Crazy Earthlings Collab Tape - Episode II
RADERKRAFT • Dust & Debris