tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : FILTER - Crazy Eyes

FILTER

Crazy Eyes

MusicCD
Alternative RockIndustrial Rock

[90/100]   

Spinefarm Records
09/12/2016, Ron SCHOONWATER

EN

For a long time, Filter said the band would return to its original industrial rock of the debut Short Bus, but in fact it never happened. Too often the band was satisfied with accessible, mainly guitar-driven rock. This was reinforced by including double guitar parts. The guitars sounded indeed impressive, but the keyboard and the samples were pushed in the background. When founder and singer Richard Patrick announced that he wanted to skip that technique for his crowdfunding Crazy Eyes, it looked like Filter really would return to industrial rock.

Mother E confirms that intention: heavy keyboards, a screaming Richard and (sometimes) violent guitars. Filter is back where it started. That doesn’t have to be a step backwards, because Crazy Eyes is one of the best Filter records so far. The music is passionate, surprising, refreshing, impressive and extremely varied. It’s still not too complicated, just listen to the nice catchy rhythm and chorus of Nothing In My Hands or Pride Flag. It just sounds more exciting than before by giving more space to the keyboards, but never at the expense of the electric guitar, drums or bass, and the music is more varied.

City Of Blinding Riots has a great keyboard sound, but the ensuing Take Me To Heaven is driven by more commercial sounding guitars that remind us of Filter of recent years. Naming highlights makes no sense, because the record consistently has a high quality. Outstanding is the ballad Welcome To The Suck (Destiny Not Luck) and the comic Drunk Bunk from Filter’s debut Short Bus.

Richard Patrick was once in the (live) band of Nine Inch Nails. That probably says enough.

Ron SCHOONWATER
09/12/2016


NL

Filter roept al heel lang dat de band terugkeert naar het industrial rockgeluid van weleer, of beter gezegd van het debuut Short Bus, maar feitelijk kwam het er niet van. Te vaak bleef de band hangen in toegankelijke, maar vooral gitaar gedreven rock. Dat werd versterkt door de gitaarpartijen dubbel op te nemen. Daardoor klonken de gitaren imposant, maar werden de keyboard en samples meer naar achteren gedrongen. Toen grondlegger en zanger Richard Patrick aankondigde die techniek te verlaten voor het mede door crowdfunding opgezette Crazy Eyes, werd de verwachting gewekt dat dit album echt de terugkeer zou zijn naar industrial rock.

In de opener Mother E wordt dit beeld bevestigd: zwaar aangezette keyboards, een schreeuwende Richard en heftige gitaarerupties die net zo makkelijk inzakken tot rustige passages. Filter is terug waar het ooit begon. Dat hoeft niet altijd een achteruitgang te zijn, want Crazy Eyes is een van de beste Filter-platen tot nu toe. De muziek is gedreven, verrassend, verfrissend, imposant en uiterst gevarieerd. De toegankelijkheid is niet verdwenen, luister maar naar het lekker in het gehoor liggende ritme en refrein van Nothing In My Hands of Pride Flag. Feit is wel dat het spannender klinkt dan voorheen, door meer ruimte te geven aan de keyboard, zonder dat dat ten koste gaat van de elektrische gitaar, drums of bas, en de muziek klinkt gevarieerder.

Zo steunt City Of Blinding Riots op een heerlijk keyboardgeluid, maar is het daaropvolgende Take Me To Heaven weer meer het door gitaren gedreven en commercieel klinkende Filter dat we kennen van de laatste jaren. Hoogtepunten noemen heeft geen zin, want de plaat blijft steken op een constant hoog niveau. Wat nog wel genoemd mag worden is de opvallende ballad Welcome To The Suck (Destiny Not Luck) en de grappige verwijzing Drunk Bunk uit Filters debuut Short Bus.

Over de industrial rock van Crazy Eyes kan ook worden medegedeeld dat Richard Patrick ooit in de (live)band gezeten heeft van Nine Inch Nails. Dat zegt vermoedelijk genoeg.

Ron SCHOONWATER
09/12/2016


Music reviews

05
04
VARIOUS ARTISTS
Electropop 18 (Super Deluxe Edition)
23
03
300 000VK
Peter Paradox
10
03
PYRROLINE
Struggling
23
02
THE HEAT INC.
EP
23
02
PIG
Pain Is God
22
02
ANTHONY JONES
Farewell To Flesh

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
34 years MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
07
04
Skinny Puppy’s Cevin Key zoom chat's with à;GRUMH...
04
04
15 years ago, Nine Inch Nails released ‘Every Day Is Exactly the Same’.
03
04
On this day, 19 years ago, Frank Tovey / Fad Gadget died at the age of 45.
02
04
SYNAPTIC DEFECT sends teaser into the world

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

12
02
DIVE
We All Can Ask Us The Question ‘Where Do We Go From Here?'
10
02
RAYMOND WATTS (PIG)
'It’s not a re-discovery. It’s finding the way in to let the stuff out...'
02
02
JOHN 3:16
I regularly come across animal remains at various stages of decomposition. That started to affect me, and that's where the concept of the record was born.
07
01
MAMAN KUSTERS
‘Let’s Keep It Intriguing
16
12
THE BREATH OF LIFE
'No, I never considered quitting making music. Nor to taste good special beers.'

PHOTOS

25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival
20
08
JUSTIN SULLIVAN & GASTONE
Kreisverwaltung Groß-Gerau

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

14
04
MESH
It scares me
13
04
MONOTONE EXPRESSION
Out Of Tune With Life
12
04
LAID BACK
White Horse
11
04
VOK
Waterfall
10
04
SVEN VATH VS. ANTHONY ROTHER
Komm
09
04
THIS CAN HURT
IF YOU GO
08
04
THE SISTERS OF MERCY
Lucretia, My Reflection