tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : FILTER - Crazy Eyes

FILTER

Crazy Eyes

MusicCD
Alternative RockIndustrial Rock

[90/100]   

Spinefarm Records
09/12/2016, Ron SCHOONWATER

EN

For a long time, Filter said the band would return to its original industrial rock of the debut Short Bus, but in fact it never happened. Too often the band was satisfied with accessible, mainly guitar-driven rock. This was reinforced by including double guitar parts. The guitars sounded indeed impressive, but the keyboard and the samples were pushed in the background. When founder and singer Richard Patrick announced that he wanted to skip that technique for his crowdfunding Crazy Eyes, it looked like Filter really would return to industrial rock.

Mother E confirms that intention: heavy keyboards, a screaming Richard and (sometimes) violent guitars. Filter is back where it started. That doesn’t have to be a step backwards, because Crazy Eyes is one of the best Filter records so far. The music is passionate, surprising, refreshing, impressive and extremely varied. It’s still not too complicated, just listen to the nice catchy rhythm and chorus of Nothing In My Hands or Pride Flag. It just sounds more exciting than before by giving more space to the keyboards, but never at the expense of the electric guitar, drums or bass, and the music is more varied.

City Of Blinding Riots has a great keyboard sound, but the ensuing Take Me To Heaven is driven by more commercial sounding guitars that remind us of Filter of recent years. Naming highlights makes no sense, because the record consistently has a high quality. Outstanding is the ballad Welcome To The Suck (Destiny Not Luck) and the comic Drunk Bunk from Filter’s debut Short Bus.

Richard Patrick was once in the (live) band of Nine Inch Nails. That probably says enough.

Ron SCHOONWATER
09/12/2016


NL

Filter roept al heel lang dat de band terugkeert naar het industrial rockgeluid van weleer, of beter gezegd van het debuut Short Bus, maar feitelijk kwam het er niet van. Te vaak bleef de band hangen in toegankelijke, maar vooral gitaar gedreven rock. Dat werd versterkt door de gitaarpartijen dubbel op te nemen. Daardoor klonken de gitaren imposant, maar werden de keyboard en samples meer naar achteren gedrongen. Toen grondlegger en zanger Richard Patrick aankondigde die techniek te verlaten voor het mede door crowdfunding opgezette Crazy Eyes, werd de verwachting gewekt dat dit album echt de terugkeer zou zijn naar industrial rock.

In de opener Mother E wordt dit beeld bevestigd: zwaar aangezette keyboards, een schreeuwende Richard en heftige gitaarerupties die net zo makkelijk inzakken tot rustige passages. Filter is terug waar het ooit begon. Dat hoeft niet altijd een achteruitgang te zijn, want Crazy Eyes is een van de beste Filter-platen tot nu toe. De muziek is gedreven, verrassend, verfrissend, imposant en uiterst gevarieerd. De toegankelijkheid is niet verdwenen, luister maar naar het lekker in het gehoor liggende ritme en refrein van Nothing In My Hands of Pride Flag. Feit is wel dat het spannender klinkt dan voorheen, door meer ruimte te geven aan de keyboard, zonder dat dat ten koste gaat van de elektrische gitaar, drums of bas, en de muziek klinkt gevarieerder.

Zo steunt City Of Blinding Riots op een heerlijk keyboardgeluid, maar is het daaropvolgende Take Me To Heaven weer meer het door gitaren gedreven en commercieel klinkende Filter dat we kennen van de laatste jaren. Hoogtepunten noemen heeft geen zin, want de plaat blijft steken op een constant hoog niveau. Wat nog wel genoemd mag worden is de opvallende ballad Welcome To The Suck (Destiny Not Luck) en de grappige verwijzing Drunk Bunk uit Filters debuut Short Bus.

Over de industrial rock van Crazy Eyes kan ook worden medegedeeld dat Richard Patrick ooit in de (live)band gezeten heeft van Nine Inch Nails. Dat zegt vermoedelijk genoeg.

Ron SCHOONWATER
09/12/2016


Music reviews

25
11
DEZ MONA
LOOSE ENDS
02
11
STAATSEINDE
Fehlerlinie
05
10
A SLICE OF LIFE
Tabula Rasa
28
09
THIS VALE OF TEARS
This Vale Of Tears
24
09
KMFDM
Hyena
23
09
DEMI LOVATO
HOLY FVCK

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

26
11
40 years of Melting with Siouxsie and the Banshees!
26
11
31 years ‘Fear (of the Unknown)’... by Siouxsie and the Banshees!
25
11
Nocturnal Rapture | Nocturne Is 39 Years Old Today
24
11
From Human To Numan | Tubeway Army at 44
23
11
The Public’s Image Of Metal Box | The PiL Classic 43-Years On
21
11
The Last Beat of My Heart by Siouxsie and the Banshees was released 34 years ago!

Concert reviews

02
11
AKALOTZ - DREADFOOL - DELERITAS - WULF7
EBM NIGHT IN LIEGE...
05
07
EINSTURZENDE NEUBAUTEN
40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
14
06
WULF7 + THE JUGGERNAUTS
11/06/2022 - LIVE AT THE BAROCK - BRUGGE
14
06
'N TALES, INTERZONE, GROUND NERO
At B52 Club Eeernegem
24
05
STAATSEINDE
Staatseinde live @Kinky Star - 14 mei 2022
13
05
WUK
A try-out that became a book...

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

29
10
PSY'AVIAH
Wanting to have everything under control is problematic, as is wanting to have nothing under control.
29
09
KEVORKIAN DEATH CYCLE
An interview with Kevorkian Death Cycle
28
09
SHE 1 - HIM 2
Interview with electronic duo, She 1 - Him 2
14
09
LIA HIDE
Lia Hide & The Plato-Inspired New Album - An Interview
08
09
JOSIE PACE
Interview with Josie Pace

PHOTOS

25
11
QNTAL
Christuskirche Bochum
24
11
THE CURE
Sportpaleis Antwerpen
18
11
THE JUGGERNAUTS
Porta Nigra Autumn Passage
18
11
HEILUNG
Ruhrcongress Bochum
18
11
EIVOR
Ruhrcongress Bochum
18
11
LILI REFRAIN
Ruhrcongress Bochum
15
11
VERSENGOLD
Ruhrcongress Bochum

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
11
SUPER DRAGON PUNCH!!
Sense
25
11
FRONT LINE ASSEMBLY
Armored Core
24
11
DARK POEM
Too Dark To See
23
11
REVOLTING COCKS (THE)
(Let's Get) Physical
22
11
DOUBLE ECHO
Ancient Youth
21
11
NABTA
Drop The Mask
20
11
MASSENHYSTERIE
Weiber regieren die Welt