tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

21/10/2015 : KILLING JOKE - Pylon

KILLING JOKE

Pylon

MusicCD
Post PunkPost-Metal

[85/100]   

Spinefarm Records
21/10/2015, Wim GUILLEMYN

EN

Over the years, Killing Joke has been one of my favorite bands. Thanks to the vocals, the cutting guitar, the dark bass and synths, and of course the energetic drums, they are a band you must also have seen on stage.

They originated in 1978, were described as post-punk and a year later they released their first album. Over the years they added some pop and metal elements to their sound. If a cat has nine lives, then front man Jaz Coleman undoubtedly has them too. With Geordie, Youth, Ferguson and in Raven (who died in 2008), they became immortal as one of the finest bands ever.

You can divide the work of Killing Joke into four main chapters. The first part, with the fantastic Killing Joke, was pure post-punk. The second, a more commercial period, with the album Nighttime as a highlight. Then some Eastern influences (we recommend the brilliant Pandemonium album). Finally, there is the period after the death of bassist Raven, with albums such as Absolute Dissent in which all the previous elements melted into one sound.

Since the second album from 2003, on which Dave Grohl played some drum parts, they found their second life. Pylon fits perfectly in that list, albeit Absolute Dissent was more melodic and MMXII slightly heavier.

Pylon has a connection with albums such as Pandemonium and Absolute Dissent: some songs contain heavy riffs with oriental sounding synths, likeDawn Of The Hive and New Cold War. But the focus on the melody is always present, something we missed on Hosannas From the Basements of Hell. Other tracks, such as the opening song Autonomous Zone and the single Euphoria, contain some poppy elements and catchy choruses.

Euphoria is a fine song, but not the best choice as a single, because it’s a bit too predictable. Autonomous Zone is much better. New Jerusalem sounds fresh, groovy and vital, and it’s a strong song with interesting drum parts. The same applies to I Am The Virus, with a very recognizable chorus. Big Buzz sounds a bit too light and it is not their strongest composition ever. Delete contains a brilliant riff that can put you under a spell during gigs.

Coleman's lyrics are once again about the world problems, oppression, evil and terror. Pylon is a good album that will please many fans. When you buy the deluxe version, you also get five new bonus tracks: Apotheosis, Plague, Star Spangled, Panopticon and Snake Dance (Youth 'Rattlesnake Dub Remix).

Wim GUILLEMYN
21/10/2015


NL

Killing Joke is doorheen de jaren één van mijn favoriete bands gebleven. Dankzij de bezwerende zang, de snijdende gitaar, de donkere bas, de duistere synths en de stuwende drums, is het bovendien een band dat je ook live moet hebben gezien.

Ze ontstonden in 1978, werden omschreven als postpunk en een jaartje later brachten ze hun eerste album uit. In de loop der jaren voegden ze wat pop en metal elementen aan hun geluid toe. Als een kat negen levens heeft, dan heeft frontman Jaz Coleman die ongetwijfeld ook. Met Geordie, Youth, Ferguson en de in 2008 overleden Raven vormen ze sinds mensenheugenis deze band.

Het werk van Killing Joke kunnen we in vier grote hoofdstukken verdelen. Het eerste deel, met het fantastische Killing Joke, dat pure postpunk was. De tweede, de meer commerciële periode, met het album Night Time als hoogtepunt. Daarna de meer zwaardere kant met tevens wat oosterse invloeden (met het schitterende Pandemonium album als absolute aanrader). Daarna is er de periode na de dood van bassist Raven, met albums zoals Absolute Dissent, dat alle vorige elementen tot één (ander) geluid samenbracht.

Sinds het tweede album uit 2003, waarop Dave Grohl grotendeels de drumpartijen inspeelde, hebben ze hun tweede adem gevonden. Pylon past volledig in het rijtje van de laatste releases. Absolute Dissent was iets melodischer en MMXII iets zwaarder. 

Pylon geeft aansluiting met albums als Pandemonium en Absolute Dissent: een deel van de songs bevat heavy riffs met oriëntaal klinkende synths zoals in Dawn Of The Hive en New Cold War. Maar de aandacht voor melodie blijft steeds aanwezig, iets wat we op bijv. Hosannas From the Basements of Hell hebben gemist. Enkele andere nummers, zoals de openingssong Autonome Zone en de single Euphoria, bevatten meer poppy gerichte elementen en catchy refreinen. Euphoria is een fijne song, maar geen dijk van een single, want net iets te voorspelbaar. Autonome Zone is stukken beter. New Jerusalem klinkt fris, groovy en vitaal. Een sterke song met interessante drumpartijen. Hetzelfde geldt voor I Am The Virus, met een heel herkenbaar refrein. Big Buzz klinkt wat te licht in vergelijking met de andere nummers en is niet meteen één van hun sterkste compositie. Delete bevat een geniale riff die voor bezwering kan zorgen tijdens de optredens...

Colemans teksten gaan opnieuw over wereldproblemen, onderdrukking, onheil en terreur. Pylon is een goed en evenwichtig album dat veel liefhebbers zal plezieren. Als je de deluxe versie koopt, krijg je er ook nog vijf nieuwe bonustracks bij: Apotheose, Plague, Star Spangled, Panopticon and Snakedance (Youth 'Rattlesnake Dub Remix).

Wim GUILLEMYN
21/10/2015


21/10/2015 : KILLING JOKE - Pylon 21/10/2015 : KILLING JOKE - Pylon 21/10/2015 : KILLING JOKE - Pylon

Music reviews

08
12
NEON TZIGANE
Del Wesh
07
12
FROSTTIDE
Decedents – Enshrined
06
12
MIREXXX
Vault
23
11
JO QUAIL
Exsolve
22
11
SADOMANCER
Dystopian Dawn
20
11
METROLAND
Memorabilia & Memorabilia The Remixes

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

16
12
'Vampire' - new Blutengel single
15
12
A Date In Camden | The Fall At The Witch Trial
14
12
On this day, exactly 41 years ago, Joy Division recorded their very first EP, 'An Ideal for Living'
14
12
London Calling | The Clash Masterpiece Is 39 Today!
13
12
Horses | Patti Smith’s Debut Masterpiece 43 Years On!
12
12
This weekend, BIMFEST 2018 kicks off with Covenant, Leaether Strip, Light Asylum, Clock Dva & Agent Side Grinder amongst others!

Concert reviews

16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018
24
09
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW
B52 - Eernegem - 14/09/2018
14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
12
THE BLADES
Too Late To Stop Now! | The Return Of The Blades - An Interview With Paul Cleary
05
12
NOIRE ANTIDOTE
'Negative etiquette' resemblance the negative sides of human behaviour but more translated into a feeling.
24
11
DOPPELGANGER
'We are goths, and we only remember the sad stories :)'
22
11
PAUL LEARY (THE COCKY BITCHES,BUTTHOLE SURFERS)
'My mind has a jukebox that I cannot unplug.'
19
11
THE NAMES
We're lucky to have everyone still alive and well, unlike many of our friends of Factory records.

PHOTOS

13
12
DIVE
Magasin 4, Brussels, Belgium
13
12
HA;PEOPLE 3 55
Magasin 4, Brussels, Belgium
03
12
WHISPERING SONS
Sinner's Day Genk
03
12
JOHN CALE
Sinner's Day Genk
03
12
RED ZEBRA
Sinner's Day Genk
03
12
GANG OF FOUR
Sinner's Day Genk
02
12
FISCHER Z
Sinner's Day Genk

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

16
12
THE SPECTORS
Clyde & Bonnie
15
12
LACRIMOSA
Die Unbekannte Farbe
14
12
OFELIADORME
Hands
13
12
GESAFFELSTEIN
Pursuit (Official Video - Not Blurred)
12
12
E-SOCIETY
E-Society
11
12
FUNKER VOGT
Feel the Pain
10
12
THE VIOLENT YOUTH
Rabota (my life is a job)