tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

09/12/2016 : THE ARCH - Fates

THE ARCH

Fates

MusicCD
Indie RockNew wave

[83/100]   

W2K Music
09/12/2016, Ruben SAEY

EN

The Arch began in the late 80s during the heyday of Belgian new wave. The band from Breendonk especially liked the experimental approach of music and was looking for new sounds that could enrich the standard line-up of a band. Sequencers, samples, they liked it all. Their mix of guitars and electronics gave them a unique sound, the ability to be very diverse and making it hard to put them in a category. This concept was much appreciated back then and their music was also known ab road, even more than in Belgium.

Thirty years after the release of their first EP As Quiet As, The Arch presents its new album Fates. In those thirty years the Arch world changed a lot, but not the concept. Fates has thirteen tracks with classic rock instruments and all kinds of electronics that are either nicely combined or compete with each other. Again an album with nice combinations of different styles. It opens with the rather quiet Gasoline Lady, an indie rock track with a chorus that sticks easily. For that one song The Arch chooses a more rock oriented approach, while the title song Fates reminds me a lot of what Lloyd Cole did.

On Spear Of Destiny and the catchy song Monster & I, The Arch opts for synth pop and a more electronic approach. The diversity makes this a really different The Arch album. Immerzu is sung in German and creates a surprising oasis on the album. The soft vocals makes it a nice and serene track.

Describing all the styles that are used would lead us too far, simply because the songs differ too much from each other. Anyway, I'd like to draw your attention to Brainduck because I suspect that this might be an ideal song to play live. The album ends with the quiet Frozen Jungle which is, at least to me, the outsider on this album. The track has, as the title suggests, a somewhat ethnic slant and the female chants are miles away from the dark voice of singer CUVG.

A great and varied album!

Ruben SAEY
09/12/2016


NL

The Arch ontstond eind jaren tachtig tijdens de hoogdagen van de Belgische en andere New Wave. Het was vooral de experimentele benadering van de muziek die de band uit Breendonk het meest aansprak. Er werd volop gezocht naar nieuwe geluiden om de standaard line-up van de band aan te vullen. Sequencers, samples niets was hen vreemd. Hun mix van gitaren en elektronica gaf hen een eigen geluid, de mogelijkheid om heel divers te zijn waardoor ze moeilijk in één hokje te stoppen zijn. Dit concept werd destijds heel erg geapprecieerd en bracht hun muziek ook over de landsgrenzen, waar ze vaak bekender was dan in eigen land.

Nu, dertig jaar na de release van hun eerste ep As Quiet As, laat The Arch zijn nieuw album Fates op de wereld los. In die dertig jaar is die wereld veel veranderd, maar niet het concept van The Arch. Fates is een dertien tracks tellend album waarop The Arch opnieuw klassieke rock instrumenten met allerhande elektronica ofwel mooi combineert ofwel ze hevig tegen elkaar laat opboksen. Zo komen we op dit album weer allerhande leuke combinaties van stijlen tegen. Het opent met het vrij rustige Gasoline Lady, een Indierocktrack met een refrein dat makkelijk blijft hangen. In de ene song kiest The Arch voor een meer rockgerichte aanpak, terwijl het titelnummer Fates voor mij een hoog Lloyd Cole-gehalte heeft.

Voor Spear Of Destiny en het catchy Monster & I wordt dan weer meer de weg van de synthpop ingeslagen en meer voor een elektronische aanpak gekozen. De diversiteit maakt van deze productie echt wel weer een The Arch-album. Met het in het Duits gezongen Immerzu creëert de band een verrassend rustpunt op het album. De zachte zang wordt heel licht begeleid, geen uitspattingen of onnodige arrangementen, gewoon een aangename en serene track die even wat rust brengt.

Alle stijlen van alle tracks beschrijven zou ons te ver leiden, daarvoor verschillen ze te veel van elkaar. Wel wil ik nog even de aandacht vestigen op Brainduck, omdat ik vermoed dat dit wel eens een fuifplaat zou kunnen worden die het uiteraard ook live heel goed zal doen. Het album wordt afgesloten met het rustige Frozen Jungle, wat mij betreft toch wel een buitenbeentje op dit album. De track heeft zoals de titel laat vermoeden een wat etnische inslag en de vrouwelijke gezangen liggen mijlen ver van de donkere stem van zanger CUVG Voorts werden de backing vocals verzorgd Chiffron's Tale

Wat mij betreft een heel degelijk en gevarieerd album voor een ruim publiek.

Ruben SAEY
09/12/2016


 

Next reviews
KRANKLAND • In The Realms Of The Unreal
AMNISTIA • Dawn
HIGHRIDER • Armageddon Rock
PROJEKT ICH • Wolkenträne
ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO • Vision: Libertine - The Hangman's Triad's
SINESTAR • Evolve
DENNIS YOUNG • WAVE/Electronic Music 1984-1988
SONIC AREA • Eyes In The Sky
VOGON POETRY • The Dented Stories
KEVIN MORBY • Singing Saw

 

Other reviews from THE ARCH
THE ARCH • Brussels, The Backpacker Bar (29/04/2016)
THE ARCH • Beating The Balance
THE ARCH • Engine in void

 

Same combination of genres: INDIE ROCK + NEW WAVE
THE VERY THINGS • Mr. Arc-Eye (Under A Cellophane Sky)
A SLICE OF LIFE • Tabula Rasa
KEEP BREATHING • Call of Youth
LUSTS • Illuminations
ADRIAN BORLAND & THE CITIZENS • CLASSICS: Brittle Heaven
THEN COMES SILENCE • She Lies In Wait
JUST HANDSHAKES • Say it
MODE MODERNE • Occult Delight
ASCETIC • Self Initiation
DAVID FONSECA • Seasons Rising

 

Same genre: INDIE ROCK
THE JESUS AND MARY CHAIN • Glasgow Eyes
THE BURYING KIND • The Burying Kind ( EP )
THE HEAT INC. • EP
DEF ROBOT • Makers Of Mountains
THIS CAN HURT • Worlds Apart
DAVID J • The Auteur (Redux / The Starlet's Cut) Ft. Rose McGowan
WHERE WE SLEEP • The Desert
THE RECEIPTS • The Receipts
FONTAINES D.C • Dogrel
TINY FIGHTER • Tell Me

 

Same genre: NEW WAVE
RED LORRY YELLOW LORRY • Strange Kind Of Paradise
A FLOCK OF SEAGULLS • Some Dreams
GHOSTING • All Your Dreams
THE ULTIMATE DREAMERS • Paradoxical Sleep
THE CURE • Songs Of A Lost World
RED LORRY YELLOW LORRY • Driving Black
PLAY DEAD • The Collection
CIERN • Flawless
CHRYPTOCHROMA • Ominous Clouds
SKINNY PUPPY • PIAS 40

Music reviews

04
08
CODE INDIGO
Endgame - The Best Moves
22
07
RED LORRY YELLOW LORRY
Strange Kind Of Paradise
28
06
S.Y.P.H.
Album 4
27
06
A FLOCK OF SEAGULLS
Some Dreams
26
06
BRIDES
Sandcastle
24
06
THE LIGHT DREAMS
Málverk

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

08
08
35 years of Head/Down with MOEV
01
08
This month, 42 years ago, Nitzer Ebb recorded their first demo Basic Pain Procedure!
30
07
On this day, 46 years ago, British punk rocker Johnny Rotten appeared on BBC TV's 'Juke Box Jury'.
29
07
MARIE ANN HEDONIA Weaves A Cinematic Web Of Destruction In New Music Video
29
07
“Nothing For Nothing” Marks Dark, Triumphant Return of Dirk Da Davo's Neon Electronics
28
07
27 years Obsolete with Fear Factory!

Concert reviews

22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025
28
11
BELGIAN ELECTROWAVE IS NOT DEAD 3
Belgian ElectroWave Is Not Dead 3

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

29
07
EX-VOTO
“Decisions. In a modern time. Transmissions. From the inner mind.“
21
07
RED LORRY YELLOW LORRY
“Oh who gave us this today. Will see tomorrow fade away.“
18
07
THE RED MOON MACABRE
“The Dance Of Death. Calamity Cold. The Dance Of Death. Living In A Dark World.”
17
07
GHOSTING
“And the shadows float ahead.“
14
07
CRYPTOCHROMA
'I have a profound passion for dystopian, post apocalyptic and scientific themes.'

PHOTOS

23
07
DUCTAPE
Amphi Festival Keulen
23
07
BLOODY DEAD AND SEXY
Amphi Festival Keulen
23
07
SKYND
Amphi Festival Keulen
23
07
ROME
Amphi Festival Keulen
23
07
REIN
Amphi Festival Keulen
23
07
DIE KRUPPS
Amphi Festival Keulen
23
07
HELL BOULEVARD
Amphi Festival Keulen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

08
08
VARSOVIE
Killing Anna
07
08
AUSTRA
Utopia
06
08
ATARI TEENAGE RIOT
Adrenaline
05
08
MICHAEL ZODOROZNY
14th Street Union Square Station
04
08
PORNO KARAOKE
The Bus (Live)
03
08
ELEKTROKOHLE
Introspective
02
08
CONTRE JOUR
Spiral