tempobet yeni adresi

EN NL
like this cinema review

27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran

JAFAR PANAHI

Taxi Teheran

MovieCinema
ArthouseComedy

[89/100]   

Imagine Films
27/04/2015, Didier BECU

EN

As far as we know Taxi Teheran is the sole movie that has no end credits. Director Jafar Panahisimply simply had no other choice because the Iranian government has forbidden the director to make films during the next 20 years, because he refused to obey the rules that are set by them. Everything has to be done in secret, with of course lots of risks. So far the director succeeded in working this way as Taxi Teheran is after This Is Not a Film and Closed Curtain his third movie that’s been directed in that way. And with success. Apart from great reviews, Taxi Teheran also won the Golden Bear for best film during the last edition of the Berliniale. Even if you’re not keen on the subject or on this type of movie, you must admit that he deserves the award for his courage only.

Because of the prohibition, Panahi was forced to film his movies in the most unusual (secret) manner. This time he has built a camera inside a taxi that drives around the streets of Teheran. During 80 minutes Panahi is a taxi driver (although some of the passengers recognize him) who introduces us to some personages that enter his cab and who learn us something about the contemporary Iranian society. This approach has lead to a very unique piece of cinema. Sometimes it is a bit vague whetherf the scenes are played or not, but whatever they are, you can’t escape the criticism on the Iranian government. Has the death penalty lead to lesser criminality? What about the health security? These are all heavy subjects, but it never feels that way. It’s touching to see that Jafar Panahi has added his own situation and passion (the movies) in Taxi Teheran. One moment a guy enters the cab who offers Panahi some arthouse classics on illegal DVD’s. For use it seem so logic, but Iranians who want to see the latest Woody Allen almost have to walk the same path as a junk who wants his dose of heroin. It even gets more personal when he picks up his niece at school. The child is happy as she must make a film for school. And of course, who can help her better than her own uncle who is a director? The only letdown is that the girl has been given a list with rules she must respect to make her movie “acceptable”. When she reads those rules, she isn’t aware that these are the rules that Panahi refuses to obey.

Don’t be scared of the subject, as you probably never saw a movie about (healthy) voyeurism in such a way. The film deals about heavy subjects, but Panahi wraps them in a comical (almost burlesque) way. If Taxi Teheran is not the best movie of 2015, then it’s definitely the most original one. Now in the theatres.

Didier BECU
27/04/2015


NL

Taxi Teheran is zover wij weten de enige film die geen aftiteling heeft. Regisseur Jafar Panahi heeft geen andere keuze, want de Iraanse cineast kreeg een straf opgelegd waardoor hij twintig jaar lang geen films meer mag maken. Alles moet dus in het geheim gebeuren, en natuurlijk met de risico’s die daaraan zijn verbonden. Tot dusver is Panahi daar vrij goed in geslaagd want Taxi Teheran is de derde film na This Is Not a Film en Closed Curtain die hij op deze manier maakte. Met succes. Zijn laatste prent behaalde naast een resem lovende kritieken ook in Berlijn de Gouden Beer voor beste film. Zelfs al word je niet bepaald wild van deze heerlijke brok kritiek, moet je alsnog toegeven dat voor zijn moed alleen zo’n prijs meer dan verdiend is.

Wegens het verbod wordt Panahi gedwongen om zijn film op een bijzondere wijze te maken, deze keer deed hij dat door een cameraatje in het dashboard van een taxi in te bouwen. In een tijdspanne van 80 minuten leidt de regisseur je, vermomd als taxichauffeur (ook al herkennen heel wat mensen hem), door de straten van Teheran. Dat levert een imponerend stukje cinema op. Niet alleen omdat je op een unieke wijze het straatbeeld van de Iraanse hoofdstad ziet, maar de dialogen die zich in de wagen afspelen zetten de kijker aan tot nadenken. Het is soms koffiedik kijken of de scènes gespeeld of echt zijn, feit is dat de (speelse) kritiek op het Iraanse beleid staat als een huis. Zorgt de doodstraf ervoor dat er minder criminaliteit is? Hoe zit het met de gezondheidszorg? Het zijn telkens loodzware onderwerpen, maar zo voelt het niet aan. Jafar Panahi kon het ook niet laten om zijn eigen grote liefde (de film) in Taxi Teheran te verwerken. Zo stapt er op een bepaald ogenblik een kerel de taxi binnen die arthousefilms aanbiedt die in Iran onverkrijgbaar zijn op illegale dvd’s. Voor ons lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar wie in Iran de nieuwste Woody Allen wil zien, moet bijna dezelfde weg afleggen als die van een junk die een dosis heroïne wil. Nog persoonlijker wordt het wanneer zijn nichtje de taxi instapt. Het kind is laaiend enthousiast over het feit dat zij voor school een film moet maken. Wie kan haar beter helpen dan haar eigen oom die zelf regisseur is? Alleen heeft het meisje een lijst met regels gekregen waaraan een “vertoonbare” film moet voldoen, het zijn stuk voor stuk wetten die Panahi in zijn eigen films aan zijn laars lapt.

Laat je vooral niet afschrikken door het onderwerp, zelden zag je een film met (gezond) voyeurisme op zo’n luchtige manier. De film hekelt wel zware problemen, maar Panahi doet het op een humoristische (bijna burleske) manier. Indien Taxi Teheran niet de beste film is van 2015, dan is het zeker de origineelste. Nu in de bioscopen.

Didier BECU
27/04/2015


27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran 27/04/2015 : JAFAR PANAHI - Taxi Teheran

Music reviews

10
05
TERMINAL SERIOUS
Fear And Cufre
09
05
NEL & JP
Desinterersse
07
05
DARKEST NIGHT 2024
30
04
ATTRITION
The Black Maria
26
04
HYBRYDS
Mythopia, the sequel
25
04
PROJECT PITCHFORK
Elysium

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

27
05
TRAGIC VISIONS Confronts Mental Health Struggles With First New Album In 15 Years
26
05
Happy birthday Wayne Hussey!
24
05
50 years Of Diamond Dogs!
23
05
38 years of 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
22
05
43 years Spellbound!
19
05
46 of The Man-Machine!

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

29
05
LIVERNOIS
An Interview With Industrial Band, Livernois
27
05
AUSGANG
“This crushing, slamming, heavy strife …” It is 1982. In and around Birmingham a band arises from the ashes of various Post-Punk acts.
11
05
XTR HUMAN
An Interview With Electro-Industrial Artist, XTR Human
09
05
THE RED MOON MACABRE
Resurrected after 32 years in 2021, now very active again. Interview with Renzo Tellez, founder of the classic Goth Rock band ‘The Red Moon Macabre’.
06
05
NOW AFTER NOTHING
An Interview With Darkwave Band, NOW AFTER NOTHING

PHOTOS

26
05
DER W STEFAN WEIDNER
Christuskirche Bochum
20
05
MONO INC
Christuskirche Bochum
14
05
CHRISTIAN DEATH
Rockpalast Bochum Matrix
16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

29
05
VOITH
Kraftwerk (Roboterkönige)
28
05
DIE ANTWOORD
I FINK U FREEKY
27
05
MIDAS FALL
Glue
26
05
NEW ORDER
Blue Monday
25
05
ANIMAUX ANIME
Power
24
05
BEBORN BETON
Last Day On Earth
23
05
SRSQ
Permission